Bouwverslag VIIC 1:35

Net als Raf heb ik vandaag de boot weer even in het water gehad, het idee was om de torpedolanceerinrichting te testen.
Kijk zelf maar hNUQfcWeZVM[/media] - Testing torpedolaunchsystem part 1
jUKf-2GVyfU[/media] - Testing torpedolaunchsystem part 2

Het gaat rap, maar zo snel als die van Lex zijn ze niet volgens mij, ik wil ook nog een onderwaterschot proberen, maar dan moet de boot eerst uitgebalanceerd zijn.
De lekken die ik eerst had zijn verholpen, maar ik heb nog een paar verdachte plekken gevonden, die ga ik ook aanpakken.

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo manfred

das mooi hoor
maar je zegt dat ze niet snel gaan maar zoals je het nu ziet zijn ze nog maar net op snelheid aan het komen
ze zijn maar net uit de buis dus hebben nog niet hun volle snelheid daar is je bak te kort voor hahaha
ja vandaag de kriek getest maar het was hier niet zo mooi weer dus de boot in de bak en ik onder het afdakje gaan staan om de zender droog te houden
maar toch 2 keer kunnen duiken vandaag en 1 metertje kunnen varen
die pomp moet sneller en grrrrrrrrrrr ik moet motoren hebben hahahaha
ze liggen in de shop maar daar kan ik deze week nog niet heen
dus gedult en gedult en nog meer gedult hahaha

groetjes raf
ps ze drijft mooi en je hebt zelfs nog een paar mm voor je op de water lijn licht

Hoi Raf,

Ik weet het niet, als ik Lex zijn torpedo's zie gaan op de video dan zijn ze wel erg snel weg.
Zal ik dus wel achter komen als ze echt op snelheid komen in het open water.
Die paar millimeter boven de waterlijn heb ik wel nodig als het bovendek erop gaat, mijn ervaring is dat in zowat alle gevallen na een herbouw/accuvervanging dit het meest goede uitgangspunt is zodat ze netjes op de waterlijn ligt.
Aangezien gisteren de nog aanwezige lekkage heb uitgefreesd en afgelijmd had ik nog wat tijd over voor het afbouwen van de nieuwe flakvierling.
Hij moest zowiezo af want het gewicht is een stuk zwaarder dan de huidige flak, ivm uittrimmen wil ik de volledige boot zover af hebben dat ik geen externe werkzaamheden meer hoef te doen, anders begint alles weer van voor af aan.
Hier zijn de foto's.
thum_1433449de428510596.jpg

thum_1433449de428862064.jpg

thum_1433449de428ac7d44.jpg

Laatst bewerkt:
hallo manfred

daarom leg ik steeds een paar blokjes lood op over schot in de romp
ze wegen 50 gr per stuk en die 100 gr die je dan over hebt kan je gebruiken om delen die er axtra op komen die je niet gepland had
zoals bij de kriek de periscoop verbinden met de ontluchting
het is maar een stukje darm maar het zit boven de water lijn dus beinvloed het de waterlijn
nu kan ik een paar gram weg nemen van dat blokje
maar de kriek is een geval appart hahahaha
er zullen zowiezo andere accu's in moeten daar hij nu echt vooraan te zwaar is
het verbruik is redelijk laag dus ik hoop een regelaar er uit te kunnen halen
wat weer gewicht bespaart

groetjes raf

Lex,

Hmm, misschien moet ik dan maar stiekem een speciale opgevoerde versie gaan maken, andere vraag hoe liggen die van jou in het water, volledig horizontaal of iets met de achterzijde naar beneden.
thum_1433449e0c88a0f339.jpg

Dit is dan het totaalplaatje met de nieuwe vierling op de toren, in vergelijking met de oude vindt ik deze mooier, heeft meer body.

thum_1433449e0c88bae9ad.jpg

thum_1433449e0c8bdbdecf.jpg

Malletje gemaakt en een broodje lood gegoten, het weegt ongeveer 600 gram, moet genoeg wezen om de boot dan goed onder te krijgen.

thum_1433449e0c8beee2e2.jpg

Hier heb ik het stuk lood in de ballasttank gelijmd, zo ver mogelijk naar voren ivm met de balans van de boot.
Alles moet eerst drogen voordat de boot weer in elkaar gezet gaat worden, dan kan het hele spel weer van voor af gaan beginnen met testen op waterdichtheid en balanceren.

andere vraag hoe liggen die van jou in het water, volledig horizontaal of iets met de achterzijde naar beneden.

Met de staart iets naar beneden. Ik moet ze zo hebben zodat ze automatisch naar boven draaien. Bij het afvuren vanaf de MTB komen ze namelijk schuin naar beneden in het water terecht. Als ze dan niet snel naar boven draaien worden het modder-aalen ..... ;)

Lex,

Bedankt voor de info, zo wil ik ook de mijne aftrimmen, ze moeten zo snel mogelijk weer bovenkomen, anders ben je ze kwijt.
Met testen in de buitenbak viel me dat al op, heb een andere reedswitch in een van de torpeodo's gebouwd, is een stuk lichter en geeft mij de ruimte om hem goed staart neer af te trimmen.

Vandaag weer een lektest gedaan, het aantal lekken neemt gestaag af, het lijkt wel of na de "grote" lekken de kleintjes opduiken.
We gaan gewoon gestaag door met uitfresen en lijmen, de buitenbak heeft zichzelf al ruimschoots terugverdiend.
Tussen het testen door nog wel even tijd gemaakt om ook de achterste torpedobuis te testen, kijk zelf maar x93XEunWLlo[/media] - Testing Torpedolaunchsystem part 3

Hoi Jan,

Het was een oefentorpedo, anders was testen in de bak niet meer mogelijk.
Deze week aardig aan het stoeien geweest met de lekkages, moet voor de zekerheid nog wat keerringen vervangen.
Tijdens een van de duurtesten onderwater heb ik ook het balanceersysteem kunnen testen, hieruit werd duidelijk dat het gewicht te laag is gezien de kleine reactie van de boot.
Het principe werkt in ieder geval goed, alleen het gewicht dus aanpassen.
Heb er ook een filmpje van kunnen maken, het is niet echt goed te zien aan de boot maar des temeer aan het contragewicht.
Kijk zelf maar [URL="
- Test Counterbalancesystem part 3[/URL]

Even een vervolg op de test van gisteren, ze heeft ongeveer een uur stabiel aan de peroscoop gehangen.
Na inspectie van de binnenkant lijkt het of er toch iets van vocht door de assen komt ondanks het gebruik van keerringen, er zit dus niets anders op dan deze weer te vervangen.
Ikzelf denk dat er met insteken van de assen de keerring beschadigd is aan de lipzijde, het algehele beeld is echter goed, geen verdere lekkages.
Heb wel een foto gemaakt hoe ze "hangt", veel dieper kan ik niet anders ligt ze op de bodem.
thum_1433449e99296473a0.jpg

Zeg Manfred.

Zo te zien heeft je sub al een behoorlijke lengte.
En als ik de uitslag van het lood gewicht bekijk,dan denk ik dat deze uitslag te klein is voor de lengte van je sub.
Je kunt het proberen om een betere reactie te krijgen om er meer lood op te plaatsen.
Ander zit je toch vast aan een grotere uitslag.

Zelf heb ik dit systeem ook eens in mijn Walrus gehad,deze is op schaal 1.62 cm.
De rails die het lood verplaatste was 30 cm lang,en het lood gewicht 400gr.
Hier mee kreeg ik een kleine uitslag van de sub,kun je wel nagaan als de sub nog langer is
hoeveel gewicht je moet verplaatsen of,meer lengte,(als je daar ruimte voor hebt.)

Hoi Harry,

Dat het gewicht zwaarder moest zijn daar was ik al achtergekomen, de uitslag is aanwezig maar niet voldoende.
Ik ben wel gebonden aan de lengte die ik heb, veel meer ruimte is er niet meer, met voldoende gewicht moet het wel kunnen werken.
Ze ligt nog iets boven de waterlijn compleet met bovendek erop, het gewicht kan ik dus wel hebben, het blokje weegt nu ongeveer 400 gram.
Het zal dus uitproberen worden hoeveel ik moet toevoegen, maar dat maakt de hobby leuk.

je zou water/olie tussen twee zakjes heen en weer kunnen pompen.
dat heeft als voordeel dat die zakjes in de uiterste punten van de WTC kunnen zitten.
alleen lastig om exact te doseren, daar zou je bijv zo'n pompje van Norbert voor kunnen
gebruiken.

Hoi Ronald,

Volgens mij heeft douglas ook al zoiets gemaakt, maar dan met injectiespuiten, zo moet het zeker ook lukken.
Waar het bij mij om gaat is dat ik daar niet de ruimte voor heb aangezien ik daar alles heb zitten voor de torpedolanceerinrichtingen.
Daarom leek mij dit verschuifbare gewicht wel een goed alternatief, als voordeel heb ik dan wel dat het gewicht van de boot altijd gelijk blijft.
Het hele zaakje is gekoppeld aan de gyro, dus stelt zich altijd waterpas af wanneer ik het torpedosysteem inschakel.

hallo manfred

als dat blokje in het midden staat is dat dan het balanse punt van de sub ????
want als het blokje niet juist in het balance punt staat heeft het weinig invloed op de helling van de boot
met 400 gr zou er toch zeker op die lengte wat moeten bewegen

groetjes raf

Hoi Raf,

Ik heb de boot uitgetrimt met het blok in de middenstand, wanneer ik hem beweeg gebeurt er wel iets , de boot beweegt maar 1 cm op en neer,maar niet genoeg
Wordt dus het gewicht verzwaren om meer moment te maken, dan kan de boel weer dicht om opnieuw te proberen.

Eindelijk tijd om de vorderingen de melden, de keerringen zijn vervangen van de assen, lektest was goed, geen ongewild vocht in de boot.
Ze heeft ongeveer een uur weer gehangen in de bak zonder problemen en onder volledige controle.
Vandaag het balanceersysteem weer getest, gewicht is wat verzwaard, geeft een stuk betere reactie.
Kijk maar naar het filmpje

Jw0OFw7KWo4[/media] - Testing Counterbalancesystem part 4

De hele week bezig geweest met de boot in de testbak, alles ziet er tot nu toe goed uit.
Ben nu begonnen aan de laatste dingen en heb wat statie foto's genomen van hoe ze er nu bij ligt.
thum_1433449f2b99cec901.jpg

Ze ligt iets boven de waterlijn maar dat mag geen problemen geven, ben er al achter dat een klein beetje waterinname in de ballast tank dit oplost.
Scheelt in iedergeval weer gewicht meezeulen naar de waterkant.
thum_1433449f2b99db88d5.jpg

thum_1433449f2b99e75ea8.jpg

Back