Bouwverslag VIIC 1:35

hallo manfred

waardoor heb je de veren van de deuren vervangen ????
want ik zit nog met die deuren van die type 23 weetje nog wel

groetjes raf

Hoi Raf,

Het principe is gelijk gebleven, zoals je kon zien op de MMI dag, alles is vervangen door rvs.
Voor de veren van de buizen heb ik 0,8 mm rvs gebruikt, en voor de luiken 1 mm rvs, heb nog gezocht naar 0,5 mm rvs dat heb ik niet kunnen vinden.
Zoals jij je luiken in de XXIII heb zitten kan je hetzelfde principe toepassen, je bent handig genoeg om dat zo te maken, foto's van hoe en wat staan nog ergens in dit topic.
Heb je specifieke vragen dan gooi je maar over de email, kunnen we kijken of de XXIII een goede kandidaat is voor torpedo's afvuren.

P6010001.jpg

Afgelopen weekeinde de boot een paar maal kunnen uitlaten, hier een statieportret van de boot.
P6040018.jpg

P6040016.jpg

Ondertussen weer verder gegaan met de nieuwe peroscoopvoet, alleen de boutjes van de flens nog, en dan schilderen.

Vorige week kwam ik een leuke foto tegen met een schouwspel wat wel leuk is wanneer je de boot op display hebt staan.
060609.jpg

Heb deze week een poging gewaagt om het na te bouwen, zal wel eens moeten gaan denken aan bemanning die erbij hoort, en een ervan ombouwen naar cameraman.
Hier zijn de foto's van het resultaat, deze week mij eens gaan wijden aan het maken van de tuilijnen waarmee de mast vastgesnoert staat aan het dek.

P6040006.jpg

P6040002.jpg

@Manfred:
Binnenkort (hoop ik:confused:) brengt Italeri een bemanningsset uit voor de S-100 Type Schnellboot. 1:35, Kriegsmarine, dus dat zou moeten kloppen...

De 1:35 Schnellbootschippers wachten er al een tijdje op; de set stond in Neurenberg al op de stand van Italeri, maar die firma is blijkbaar niet zo "schnell..." :sleepy:

Hoi Roel,

Dat lijkt mij wel, ik heb al hier en daar geiinformeerd, ze weten dat het eraan komt maar niet precies wanneer.
Ik heb al een aantal bouwdozen te pakken gekregen met tankbemanningen die ik wil gaan ombouwen.
Wat de schnellbootbemanning betrefd, dat wacht ik rustig af, heb nog genoeg te doen aan de onderkant van de boot, bovenkant begint er al aardig op te lijken.

Voorlopig kan ik geen draadjes en haakjes meer zien, het is allemaal gelukt maar het was een hele kluif.
P6060001.jpg

Het is uiteindelijk een heel spinnenweb geworden.

P6060002.jpg

Hij lijkt zelfs hoog vanuit deze hoek, het is niet iets wat de mannen op volle zee staan op te bouwen, dus het praktische nut hiervan ontgaat mij een beetje, zoals je al kon zien op de originele foto werd het meer gebruikt voor propaganda doeleinden.
Voor mij is het meer een aankleding tijdens static display, alles is te verwijderen, vandaar het gefrummel met al die haakjes.
Een likje verf en een passende cameraman is het enige wat nog ontbreekt.

Hoi Jan,

Dank je voor het compliment, het is tenminste eenvoudiger als een bachelstelze op de boot, maarrrrrrrrrrrr, er staat nog iets mooiers op stapel, onder voorbehoud als het technisch lukt uiteraard.
Trouwens vlak jezelf niet uit, ik geef het je te doen, zo'n beetje de nachtmerrie van elke modelbouwer, je verf blijft niet zitten, en gewoon alles erafkrabben en opnieuw beginnen, chapeau, ik moet er niet aan denken met alle gevolgen voor de aanwezige details op de boot.

hallo vriend

weer goe bezig zie ik
man man hoe krijg je het voor elkaar in een paar uur tijd
ik denk dat deze opstelling gebruikt is om film/foto's te nemen om inderdaad propaganda doeleinden
want enig nut zie ik er anders niet van in
een tje golf slag en je flikkert zo uit dat mantje LOL

mooi gedaan en ik wacht op het vervolg
groetjes raf

ps niet toevallig plannen van een foxtrot in je verzameling?????

Hoi Raf,

Het kostte deze vriend wel meer dan een paar uurtjes hoor, het maken van boormallen ed kostte meer tijd dan het samenstellen van de mast.
En dat gepriegel met de draden, kabelspanners en haakjes was meer werk dan ik verwachtte, zat eerst nog te overwegen of ik de kabels vast zou maken aan de mast ipv met haakjes.
Affijn het zijn dus toch haken geworden, vond ik er mooier uitzien, wat het praktische nut betrefd, je zal inderdaad op deugdelijke wijze vastgesnoerd moeten wezen, en tegen zeeziekte moeten kunnen, volgens mij werd het inderdaad alleen maar gebruikt voor opnamen te maken van de boot tijdens vaart, dus praktisch gezien waarde nul comma nul.
Maar ja als je wat anders op de boot wilt tijdens display, dan leek dit mij wel een leuke verschijning, wil eigenlijk een beetje de scene van de foto namaken als ik voldoende mannetjes heb verzameld.

Phoe, een foxtrot, heb niet zoveel van dat moderne spul in de boekenkast staan, maar zal voor de zekerheid effe checken.

Laatst bewerkt:
Ik zag op het torpedo draadje dat gedoe met een ir besturing, nu heb ik nog wat leuks in voorraad.
P6160049.jpg

Een hightech bootje op 27 Mhz radiografisch, dus ook bereik onderwater.

P6190056.jpg

Dit komt tevoorschijn wanneer je de boot uit elkaar sloopt.

P6190052.jpg

Op zich geeft het een aardige berg rotzooi wanneer je het hele bootje uit elkaar haalt.

P6190055.jpg

Maar uiteindelijk gaat het mij om dit, de ontvanger van mega formaat, motoren en batterijen.
Het idee wat ik ermee wil begint vormen aan te nemen, helaas weinig tijd om hier snel mee aan de gang te gaan, dus geduld, er volgen zeker meer berichten.

Jee Manfred, dat bootje heb je lekker opengeknipt zeg! ;-)
Ga je de zender van het bootje in je duikboot bouwen en dan via je eigen zender aansturen? of gewoon vanaf de kant, want het lijkt me dat bijbhorende zender gaan 50m bereik zal hebben toch?

groeten,
Jan

Hoi Jan,

Via mijn zender aansturen gaat denk ik niet lukken, alle 8 kanalen zijn in gebruik.
Er zit een soort pulszender bij, dus simpel vooruit en achteruit, wel kan ik beide e motoren onafhankelijk aansturen, voor mijn idee is dat wel een vereiste.
Qua bereik zal het minder dan 50 mtr zijn, een echte rangetest heb ik niet gedaan hiermee, zelf denk ik in de orde van ongeveer max 10 mtr.
Ik ga wel zien hoe het allemaal gaat worden, de grootte van de ontvangerprint bepaald de grootte van wat ik wil maken.

Leuk bootje!

Heb er ook al een gesloopt :-)
Ik zie (niet gehinderd door al te veel kennis) nog geen oplossing om die ontvanger in een torpedo te krijgen...
Dus met grote verwachting kijk ik het kunstje af bij jou Manfred!!! :-)

Bootje uit China o.i.d. via eBay??? Die van mij wel voor erg laag bedrag.

Hoi Joris,

Die van mij komen van de zeeman, klein bedrag voor een klein bootje, had er meteen 4 ingeslagen, voor je weet niet.
Heb wel een idee hoe ik het ga doen, grootte van het printje gaat wel in houden dat het niet helemaal schaal kan worden, moet het zelf ook nog uitdokteren, we gaan het wel zien.

Ik heb alvast een begin gemaakt van mijn projectje, allereerst de steun gemaakt waarin alles moet kunnen staan.
P6130024.jpg

Het is gemaakt van kant en klare vierkante buis en vastgesoldeert op de hoeken.
P6130025.jpg

De pootjes eronder worden voorzien van 1 mm pennetjes, hiermee kan ik het goed vast zetten op het bovendek waarin ik dan 1 mm gaatjes boor.
Verlies je tenminste niets tijdens het varen.
P6130036.jpg

Dit is dan de tweede fase met staanders waartussen het geheel kan staan, de pvc pijp op de achtergrond heb ik gebruikt als mal om de rondingen tussen de staanders te kunnen maken.
P6130032.jpg

Zo staat dan de uiteindelijke uitvoering op het voordek, volgende stap in dit projectje gaat het samenstellen van het voertuig zelf worden.

P6130023.jpg

Dit is dan het projectje waaraan ik bezig ben, uiteindelijk moet het een Marder worden, dat eenmans duikbootje met een torpedo eronder.
Voor de achtereinden heb ik de oude mislukte torpedo achtereinden gebruikt, meer om te zien hoe het geheel wordt, zal daarvoor nieuwe moeten draaien

P6130038.jpg

Nu kan je ook begrijpen waarom die steun er zo lang uitzag, en waarom ik die eerst moest maken, de steun zelf is niet volgens welke tekening dan ook, maar meer vrije expressie zodat het op het dek van de VIIC past.

P6130031.jpg

De Marder zelf is samengesteld uit electrapijp van 18 mm, geeft een buitendiameter van ongeveer 19 mm, geheel op schaal gaat niet lukken.
Ik wil namelijk dat kleine besturingsprintje kwijt in deze "boot", afmetingen daarvan zijn rond de 18 mm in het vierkant.
Het idee is om eerst een werkende mockup te maken om te zien of alles past, daarna het geheel maar waterdicht te zien krijgen.

Ziet er gaaf uit!!!
Heb er ook aan zitten denken om zo iets te gaan maken na dat de U-96 af is.
Kijk het kunstje maar weer van jou af Manfred :-)

P6190054.jpg

Ik ben weer wat verder met de werkzaamheden aan de Marder, heb allereerst de bekabeling van vele centimeters getrokken.
Om de bekabeling van de bovenste buis naar de onderste te krijgen heb ik messing buisjes tussen de twee grote buizen gemaakt als kabeldoorvoeren.
Het blijft pielen hoe groot je duikboot ook is, 2 mtr of 22 cm, weinig ruimte om dingen te doen dat blijft hetzelfde.

P6200062.jpg

Dit is het tec rackje geworden, met een mega capaciteit van 300 mAh, in het midden zit het reedcontact wat het bootje aan/uit schakelt.

P6200061.jpg

Het tec rack gaat in de onderste torpedo geplaatst worden, bovenin komt het ontvangerprintje en de antenne.
Ik ga nu eerst verder puzzelen hoe het ontvangerprintje bovenin geplaatst kan worden en wat de gunstigste plek wordt voor de antenne.

Laatst bewerkt:
Back