Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Manfred,

    Pas op dat met die massief gedraaide delen de tormedo niet te zwaar word. Daar had ik zelfs met mijn elektrische 1:24 torpedo's nog last van.
     
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor de tip lex, ik heb al zoveel mogelijk uitgeboord waar mogelijk, en de kunststof die ik gebruik blijft raar maar waar drijven in het water.
    Je kan het alleen maar verlijmen met secondenlijm, komt bij een bedrijf uit heemskerk vandaan, je kan het per meter kopen.
     
  7. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Het achterste gedeelte heb ik van nieuwe flessenkurken gemaakt want net wat Lex zeg,voor dat je het weet zijn ze te zwaar.Er zweft hier ergens een filmtje van mijn eerste torpedo proefvaart en die ging als een paling over de bodem,veel te zwaar dus.

    Gr,Joop
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi joop
    De eerste proeftorpedo die ik gemaakt had heeft een zwaardere motor erin zitten, ik vond op conrad kleinere motoren.
    Of ik voldoende drijfvermogen had heb ik uitgeprobeerd in een maatbeker, hij blijft als een dobber drijven, ik schat in ongeveer 2 a 3 gram drijfvermogen.
    Voordat ik weer een fout hierin maak ga ik de nieuwe uitvoering eerst op dezelfde manier testen, maar ik verwacht dat deze uitvoering wel lichter zal uitvallen, de test zal het uitwijzen.
    Ik las in een draadje dat jij een soort timer gebruikt voor de looptijd van de torpedo, hoe gaat dat in zijn werk, en kan ik dat ook in een 17 mm torpedo kwijt?
     
  9. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Manfred,ik zal een foto plaatsen met alle onderdelen die ik gebruik en die passen in sigarenkokers van het merk LaPas CORONA-SUPERIOR en heeft een diameter van 21 mm,en de printplaat is 20 mm breed en past dan uiteraard niet in jou totpedo's.

    De looptijd kan ik progameren met pulsen van 5 sec. tot dat de accu leeg is ,dat is ongeveer 5 min.Meestal laat ik hem 1 min.lopen anders moet ik elke keer de accu's opladen en zo kan hem meerdere keren lanceren.

    Ik heb de staartfinnen zo gesteld dat hij met een boog blijft varen anders verdwijnt hij naar de euwigejachtvelden en om draaien te voorkomen heb ik een beetje ballast(lood)onder in de koker gelijmd.
     
  10. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hier dan de foto.

    De electronica heeft mijn buurman gemaakt want ik snap er de ballen niet van,en de motoren heb ik van Conrad en zijn 20 mm in diameter.

    [​IMG]

    Gr.Joop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo
    ergens op een duitse site gezien dat die man de achterkanten in polyester heeft gemaakt om gewicht te sparen
    eerst een malletje en daarna gelamineert
    hij kon de torpedo dicht schroeven :met de mee gelamineerde schroefdraad

    groetjes raf
     
  12. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Al weer enige tijd geleden ben ik gestart met een elektrische tropedo precies op schaal. Helaas is het project nog steeds niet afgerond. Echter heb ik toen wel geexpermenteerd met een leuke techniek voor het maken van torpedo's en andere complexe (holle vormen): Rotocasten. Hieronder heb ik wat tekst gekopieerd uit dat draadje:

    Ik ben begonnen met een uit aluminium gedraaide torpedo (dit is de positief mal).

    [​IMG]

    Hierop heb ik vervolgens een haakje gemaakt en de torpedo aan dit haakje opgehangen in een buisje (wat ik van twee op elkaar gelijmde belleblaas potjes had gemaakt).

    [​IMG]

    Vervolgens heb ik voor de zekerheid een losmiddel op de torpedo en in het buisje gespoten. Dit werkt net als een spuitbus met verf en laat een dun vettig laagje achter op het model waardoor de mal later makkelijk los komt.

    [​IMG]

    Vervolgens kan er een 2 componenten vloeibaar rubber in worden gegoten. Dit moet dan 24 uur drogen waarna de mal kan worden opgezaagd.

    [​IMG]

    Daarna heb ik met een scherp mes de negatief mal (roze rubber) in twee delen gesneden waardoor de metalen torpedo eruit kon. Nu is het tijd voor het leukste deel.

    Er wordt een sneldrogende hars (potlife ca. 30 seconden, uitgehard in 5 minuten) in de negatief mal gegoten waarna beide delen snel weer op elkaar worden geplaatst. Dan wordt de mal langzaam in alle richtingen (x-y-z) heen en weer gedraaid waardoor de hars als het ware tegen de binnenzijde van de mal blijft kleven. Dit hou je ongeveer 5 minuten vol waarna de transparate vloeibare hars is uitgehard tot een wit plastic in de vorm van.......... jawel een torpedo.

    [​IMG]

    Helaas is de vloeibare rubber voor de negatief mal aardig aan de prijs. Daarna kan je echter zoveel torpedootjes gieten als je maar wilt tegen een geringe kostprijs.

    Met betrekking tot de G7e Torpedo is de laatste status als volgt. Het lukt mij inmiddels om holle torpedo's uit kunststof te gieten. Daarnaast heb ik een minimotor en een hele klein accuutje weten te vinden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu moet ik nog de volgende zaken oplossen:

    1. Minischroefassen (waterdicht) en schroeven zien te maken.
    2. Afdichting (waterdicht) tussen beide torpedodelen zien te maken.
    3. Timer electronika om de torpedo bijv. 1 minuut te laten varen. Probleem is de lage spanning van de accu anders kon ik gewoon een NE555 toepassen.
    4. Afvuur mechanisme ontwerpen en maken.



    Nogmaals het project is destijds niet afgerond en ligt momenteel helemaal stil. Misschien toch maar eens afmaken ..........
    Groetjes:

    Mathijs
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    @joop
    Wat ik dus uit jouw verhaal begrijp is dat printje een timer is waarmee jij de looptijd kan instellen van je torpedo's, ik zal moeten kijken wat het uiteindelijke drijfvermogen zal worden van mijn torpedo, misschien dat ik dan nog gewicht overhoud voor toevoeging van een timer.
    Ik gebruik juist de rotatie van de torpedo om hem in een rechte baan te houden, pas wanneer de accu's leeg beginnen te raken wijkt hij af omdat de snelheid dan te laag is.

    @raf
    Geeft dat wel een waterdichte afsluiting als je schoefdraad gebruikt? of gebruikt hij daarvoor wat anders, kit of vaseline?

    @Matthijs
    Ik heb dat draadje met aandacht zitten lezen en je bent al een heel eind gekomen, zo te zien zijn dat de 1:40 schaal torpedo's,hoe staan de zaken er nu voor?
    Het grootste probleem blijft nog altijd het drijfvermogen van de torpedo, de afschietinrichting heb ik juist afgerond, daar gaven de luiken de meeste problemen om ze vloeiend dicht te krijgen.


    Als laatste nog een paar foto's van het kunststof wat ik voor de achtereinden gebruik, het is raar spul want het blijft gewoon drijven, hoe meer je eraf draait des te meer drijfvermogen.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2008
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Manfred,

    Als je met electrische torpedo's werkt moet je wel een timer inbouwen. Je moet de torpedo aanschakelen op en één of andere manier (reedcontact met magneet), en na een seconde of tien weer uit laten schakelen. Doe je dat niet loopt de motor net zolang tot de accu leeg is. En dan wordt het zwemmen, áls je ze dan al terug kunt vinden. Al loopt het motortje maar b.v. één minuten op een accu, dan issie al heeeeel ver weg!

    Dat is dan weer het voordeel van gas-aangedreven torpedo's. Gas op = torpedo stil.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2008
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi lex
    Dat wat jij schrijft is duidelijk, bij mijn torpedo's zal het afhangen van het drijfvermogen wat ik overhoud na inbouw van een timerprint.
    Ik ben nu bezig ze alle 5 in serie te bouwen, als ik daar mee klaar ben zal ik mij eens buigen over het timerverhaal, ik zit wel met de spanning die de accu's totaal zullen leveren ongeveer 3,6 volt.
    Geen idee of dat hoog genoeg zal zijn om ook nog wat electronica te voeden, inschakelen gebeurt al met een reedcontact.
     
  18. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    Hoi Manfred,

    Heb je misscien ook een (handels)naam voor de kunststof?

    Groeten Hans
     
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo hans

    Ik heb wat rondgesnuffeld in mijn administratie, maar een echte naam voor de kunststof heb ik niet.
    Wat ik je wel kan vertellen is dat het bij de Boer plastik uit heemskerk vandaan komt, misschien dat je dat wat op weg zal helpen, de Boer heeft een websight deboerplastik.nl wellicht staat daar wat op, in ieder geval kan je dan contact opnemen
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2008
  20. Hans1

    Hans1

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Waddinxveen
    Hallo Manfred,

    Bedankt ik ga even kijken.

    Groeten Hans
     

Deel Deze Pagina