Bouwverslag VIIC 1:35

Hoi Raf,

Het klopt dat er drie "zuilen" zijn, degene die ik nu aan het maken ben is van de aanvalsperoscoop, de tweede daar staat de kijker op, de derde zit half in de toren en is voor de navigatie peroscoop.

Manfred,

De kijker waar jij het over het is het UZO (U-boat Ziel Objectief). Dit was een richtmiddel waarmee een U-boat aan de opervlakte de afstand en relatieve richting van het doel konden bepalen.

Groetjes:

Mathijs

thum_143344968f8b0e46f2.jpg
thum_143344968f8b26f753.jpg

Hoi Mathijs, klopt, dat heet een UZO kon er zo snel niet opkomen, werd gebruikt in de vroege periode toen de boten nog boven water torpedo's afschoten.
Vandaag nog wat aan het verfen geweest, de plankjes hebben hun kleur en rechts het complete setje wat op de toren moet komen alleen nog een deugdelijke manier vinden om de gewijzigde voet goed vast op de toren te krijgen.

Laatst bewerkt:
hallo manfred

stond die niet vast geschroefd ????
ik dacht dat hij niet gelast was omdat hij bij beschadiging vervangen kon worden

ik zou denken aan een kleine ring met gaten met schroefdraad onder het toren dek en dan de schroefjes er doorheen
of met kleine moertjes inplaats van de schroefdraad
want tijdens het duiken komt er toch wel een grote kracht op de periscopen

groetjes raf

Hoi raf,

Volgens de foto's die ik heb stond hij inderdaad vastgeschroefd.
Ik weet alleen nog niet hoe ik dat ga uitvoeren, je hebt namelijk hele kleine boutjes hiervoor nodig, m 1,2 heb ik al in bestelling staan, ivm met de schaal.
Er is vast wel een aanvaardbare oplossing, ga er op mijn gemak vandeweek over puzzelen.

hallo manfred

er zijn twee soorten bevestiging
die je ziet en die je niet ziet
maak onder de voet drie messing draadstangetjes en voer die door het dek
daar kan je dan een ring over schuiven om stevigte te verkrijgen en daar schroef je drie moertjes over heen en staat de voet heel stevig vast
de andere 1.2mm kan je als versiering alleen de kopjes er op kleven want die hebben geen structuele functie

zo maar een ideetje

groetjes raf

Hoi raf,

Dat is een idee, zat zelf ook al een beetje in die richting te denken, de m 1,2 boutjes puur voor de sier, en de uiteindelijke bevestiging verborgen onder in de toren.

thum_14334496baaee0e4cc.jpg
thum_14334496baad220705.jpg

Het zat eraan te komen dat de accu's vervangen moesten worden, dus vanavond maar aan de slag gegaan en het resultaat is dit dan, een aardig lege boot.

Laatst bewerkt:
thum_14334496baad0cffee.jpg
thum_14334496baacf581c0.jpg

En hier ging het mij om te doen, het volledige accu pakket voor de 12 V voorziening, ontvanger pakket en compressor pakket.
Rechts het gedeelte wat allemaal in de boot geplaatst was aan kleppen, electronica en dergelijke, ik heb al het een en ander op papier staan wat betrefd wijzigingen in de bekabeling.
In de loop der jaren is van alles toegevoegd en weggehaald, het idee wordt alles op te schonen en te vervangen voor nieuwe bekabeling, tevens wil ik wat wijzigingen doorvoeren betreffende de beveiligingen van de boot, al met al een beste klus.

Laatst bewerkt:
hallo manfred

da doe de na toch nie he hier op het forum
alle jong hier zitten ook kinderen hoor die mee lezen
gaat ge hier zo maar een boot in zijn blootje presenteren
alle waar trekt da nu op zeg nu zelf hahahaha
als je alles zo op tafel naast elkaar zet dan vraag je je soms af hoe je dat er allemaal terug moet inkrijgen
en dan heb je de lanceerbuizen er nog in zitten want die is het stuk na de toren

groetjes raf

thum_14334496cec09f38e9.jpg
thum_14334496cec0b1f071.jpg

Voorlopig het bovendek maar veilig weggehangen, voor de zekerheid is de toren van alle onderdelen gestript tegen beschadigingen.
Alle andere mechanische delen en luiken eveneens weggeborgen, rest mij slechts de euvele taak om deze wirwar van spullen uit te zoeken en van bedrading te ontdoen.
Een deel van de spullen worden hergebruikt en andere aangepast naar opgedane ervaringen hoe het wel moet.
De basis gaat worden een volledig nieuwe kabelboom die ik op een mal wil maken in de volgorde zoals de nieuwe inrichting van de boot gaat worden.
Een heel ander verhaal gaat het persluchtsysteem worden, dat komt later aan de orde, het enige waar ik nu mee rekening moet houden zijn de plaatsen van de luchtventielen.

Laatst bewerkt:
hallo

een paar ken ik er wel van
compresortje uit een syeteem am je auto banden terug op te pompen
drukregelaar
elektroventieltjes
manometertje ha nee twee stuks
ontvanger dacht ik van een mars of promars
en heeeeeeeeeeeeel veel draad hahaha
groetjes raf

Joris,
Ik heb het accupakket op de weegschaal gehad en dat weegt ongeveer 4,2 kg, het totaalgewicht van de boot is ongeveer tussen de 16-18 kg.
Er staat nog 2 kg lood in de ballasttank, de kleppen, electronica en dergelijke zullen waarschijnlijk rond de 2 a 3 kilo wegen.
Het gewicht van de accu's is wel belangrijk voor mij ivm met de nieuwe cellen, ik zal niet over dat totaalgewicht van 4,2 kg mogen komen, anders krijg ik problemen met het liggen op de juiste waterlijn.

Raf,
Ja, je hebt het goed gezien, ik heb alles overal en nergens vandaan gehaald, de ontluchtingklep van de tank is een LPG ventiel, deze kan wat beter tegen vocht als dat erin zou komen.
Voor de rest ligt daar nog wat electronica betreffende de pressostaatregeling, waterbeveiliging en accustatus printen.
Ik zal tijdens het bouwen regelmatig foto's nemen van de componenten
die ik gebruik, misschien hebben andere bouwers er ook wat aan.
Een ander idee heb ik al overgenomen van mijn medebouwers, dat betrefd een hoofdleiding van het 12 V systeem van voor naar achter door de boot.
Met op de juiste plekken de aftakkingen voor de apparatuur.
Voorlopig wordt het eerst het opzetten van de nieuwe draadboom, daar ben ik voor lopig wel zoet mee.

thum_14334496cf3626f41a.jpg
thum_14334496cf3611ef01.jpg

Even de camera in de boot gehangen, links zit het LPG ventiel dat ik voor het ontluchten gebruik, rechts de motoren met ertussen de pendel van het stabilisatie systeem, dit is een omgebouwde heli-gyro, aan de linkerkant op de wand de achterliggende electronica.
Onderin de rechterfoto kan je nog net de sensoren zien die voor het signaleren van water binnenin de boot worden gebruikt, ik heb er twee setjes inzitten zowel achter als voor, die "goot" waarin ze zitten zat al in de romp en is daardoor ideaal voor het vroegtijdig signaleren van eventuele lekkage.
De sensoren zijn gekoppeld met electronica die de boot omhoogsturen bij lekkage op een bepaald niveau, eveneens wordt er een akoustisch signaal gegeven zodat ik weet van water in de boot.

Laatst bewerkt:
hallo manfred

in mijn oude boten had ik ook een 12 leiding lopen
alle eigenlijk drie draden waarvan 2 rode en een gezamelijk zwarte massa
daar ik steeds met 2 accu's werk en heb gewerkt
eentje voor de motoren en eentje voor al de rest
met een accu weiche er tussen zodat ik steeds energie had om de duiktank te ledigen
al is het toch 1 keertje fout gelopen maar daar over later
de motoren kregen dus rechtstreeks over een regelaar stroom met een relais over de eind transistor om echt de 12 volt op de motor te krijgen (regelaar was zelf bouw maar het ic is niet meer te verkrijgen)
ik heb die compressor wel gekocht (2 stuks zelfs)maar nooit ingebouwd want ik had een druk tank (gevuld met van die druk uit bussen voor een claxon)
ik heb in duitsland gezien dat ze ook met dit systeem varen maar zonder druktank
ze gebruiken de romp als drukvat wat een enorme plaats besparing is
maar het vereist een dikkere romp( ik wil een 212 maar ze willen de romp niet dunner maken en dan is ze voor mij te zwaar)
het ventiel was een martonair drie weg ventiel wat stond aangesloten op een lineare graupner servo
de duiktank zat onderin met een schuin naar boven lopent stuk waar de aansluiting in zat om bij een volle tank een kleinere luchtbel te hebben om zo het effect van een verschuivende lucht bel tegen te gaan
alles heeft echt gewerkt hoor allee ook 1 keertje niet hahahaha eerlijk is eerlijk niet
dit is weer herinneringen ophalen die diep zitten maar toch niet vergeten

groetjes raf

Hoi raf,
Mijn systeem is driedubbel uitgevoerd, een accu voor 12 V benodigdheden, motoren kleppen etc.
Een accu 6 V voor puur het ontvanger en het multiscwitchgedeelte, je had het trouwens goed gezien het was een promars ontvanger, oud beestje, maar voldoet nog steeds goed.
En als laatste een accu 12 V voor alleen het compressorgedeelte, als luchttank heb ik een deodorantbus gebruikt, die kan tot 10Atm, in de praktijk kom ik niet hoger dan 6 Atm met een werkdruk van 1,5 Atm.
Dat over voldoende spanning op de motoren krijgen heb ik anders opgelost, gewoon een extra cel erbij zodat ik op 13,2 V sta.
Hiermee compenseer ik die 1 V spanningsval over de electronica van de vaartregelaar, uiteindelijk bij volle snelheid neemt het relais het over, ik heb altijd liever wat overpower, komt altijd van pas bij een noodstop.

hallo manfred

die zender en ontvanger het beste wat er toen te verkrijgen was en nog steeds 8 kanalen waar menig moderne zender het maar tot 7 haalt
en niet minder belangrijk een seriele link wel met een speciaal kabeltje omje model droog te kunnen testen zonder zend modulle (dus geen storingen van buiten af)
ik had die extra 12 volt niet nodig want er was geen compressor
wat die 13 volt aan ging ik had lood accu's dus een extra cel er bij zou problemen hebben gegeven wat laden betreft
en een 2n3055 kon niet veel meer hebben dacht ik toch niet in combinatie met de darlington transistor
het relais werkte alleen maar in vooruit met als trukje om 1 kanaal te sparen een schakel kanaal als Y over de regelaar en als ik de trim naar omhoog schoof trok deze aan

groetjes raf

thum_143344970d902b44a4.jpg
thum_143344970d90148ca7.jpg

In verhouding tot de zenders nu draait de Promars nog goed mee, alleen extra modules en dergelijke moet je echt voor zoeken.
De uitvoering die ik heb is een 30 Mhz uitvoering, was er maar heel kort, dus van storingen van andere kanalen zal ik niet snel last hebben.
Heb ook een begin gemaakt met de nieuwe kabelboom voor de boot, de plank wordt voorzien van spijkers op de punten waar de componenten komen te staan.
Ik gebruik de romp als plattegrond van wat waar komt te staan, verschillende dingen krijgen een ander plekje wat beter uitkomt met de onderverdeling van de kabelboom.
Het gaat nog aardig wat soldeerwerk worden, ik wil namelijk alle componenten voorzien van een stekkerverbinding ivm vervanging, hiervoor ga ik simpropstekkers gebruiken.
Het idee achter deze manier van opzetten is dat ik bijna de gehele installatie buiten de boot ga opbouwen, ik kan dan eenvoudig alle systemen testen en eventuele storingen of fouten eruithalen, alles is dan goed toegangkelijk.
Voorlopig wordt het voor mij draadjes, draadjes en nog eens draadjes.

Laatst bewerkt:
thum_143344972ea1bdde84.jpg
thum_143344972ea1ca0ae1.jpg

Het 12 V gedeelte is er eindelijk in, met alle aftakkingen voor de componenten.
Ik ben nu begonnen met alles op zijn plaats te leggen, waarna de twee laag opgezet kan worden betreffende de sturingen van schnorkel, anker, antennes en torpedobuizen.
Links het laadpaneel met status aanduiding voor de accu's en laadpunten, rechts de kleppen en relaisprint voor de sturingen.

Laatst bewerkt:
Back