Bouwverslag: Vintage Glider project, De Sniff

Terence, gefeliciteerd met de remaiden van de Sniff!
Heel veel plezier ermee.
Nog even geduld en dan mag je de Sniff in de Zwitserse bergen testen. :cool:

Johannes

Oh ja,

Dat was ik even vergeten, hij vliegt snel van de haak af, als je even de schakelaar van de lier los laat is hij er af.
Dat gebeurde dus in de eerste start, maar ik kon toch nog een circuitje vliegen en hem netjes neerzetten.

Ook jij bedankt voor de film op een stokkie;)

Terence

dat snel van de haak vliegen is waarschijnlijk de oorzaak van de positie van de haak...

hij gaat ook redelijk vlak weg bij de start dus het kan zijn dat de haak te ver naar voor staat. misschien eens nameten?

onder een hoek van +-14-15° voor het zwaartepunt onder de romp...

Da's mooi om te horen, Terence.
Mijn Sniff wil snel gevlogen worden en is bij weinig wind snel beneden. Ook is hij wat tipstall gevoelig. In de bocht wil hij graag verder draaien.

Maar... da's een kwestie van afstellen dus :)

Waar heb jij je zwaartepunt?

dat snel van de haak vliegen is waarschijnlijk de oorzaak van de positie van de haak...

hij gaat ook redelijk vlak weg bij de start dus het kan zijn dat de haak te ver naar voor staat. misschien eens nameten?

onder een hoek van +-14-15° voor het zwaartepunt onder de romp...

De haak (is een ontkoppelhaak, die geopend kan worden) zit conform de tekening ingebouwd, hij schiet er af als de spanning van de lijn is.

Na een poosje oefenen en flink doorlieren ging het prima:p

Terence

Da's mooi om te horen, Terence.
Mijn Sniff wil snel gevlogen worden en is bij weinig wind snel beneden. Ook is hij wat tipstall gevoelig. In de bocht wil hij graag verder draaien.

Maar... da's een kwestie van afstellen dus :)

Waar heb jij je zwaartepunt?

Leon,

Het zwaartepunt ligt op 112 mm, (opgave Büchler 108-112mm), ik vind een achterlijk zwaartepunt lekker vliegen
dus heb ik het op het achterlijkste punt ingesteld.

De mijne heeft wel 3 graden v stelling per vleugel (op foto's lijkt het meer )
Terence

Laatst bewerkt:
Wow Terence! Gefelicteerd met de maiden! Leuk om hem te zien vliegen, hopelijk zien we hem binnenkort nog eens live.
Ik zal mijn vader ook inseinen, vindt ie vast leuk!

Wow Terence! Gefelicteerd met de maiden! Leuk om hem te zien vliegen, hopelijk zien we hem binnenkort nog eens live.
Ik zal mijn vader ook inseinen, vindt ie vast leuk!

Dank je Jorn,

Ik ben er erg blij mee, leuke unieke kist.

Volgens mij ga ik binnenkort nog bij jullie in de buurt vliegen met Jacob:(

Ik hoop tot gauw

Terence

maiden aan de helling

Vandaag met Arjan en Mika naar de Maasvlakte gereisd.

De voorspellingen waren een dikke 6, maar dat was volgens mij een goede windkracht 5 met hier en daar een uitschieter.

Heerlijk gevlogen, begonnen met de Sniff met 500 gram ballast erin, wat een heerlijk kistje en ziet er ook nog heel gaaf uit vind.

Ik vind het bijzonder, hoe mooi stabiel die is en hoe goed deze zwever met de v staart te sturen is, hier rolt hij ook heel mooi mee.

Ik ben echt superblij met deze mooi dame, die vanmiddag met het zonlicht door de transparant blauwe vleugels er errug lekker uitzag.

groet

Terence

Je hebt zo een aantal zwevers in je gamma waarvan je iedere keer tijdens het vliegen een "waaauwww " gevoel krijgt he ;)

De Sniff van Terence vandaag:

f8619951-c5a6-431a-94b1-c7513f1f48bf_zps62f3cc0d.jpg

ba1d70b5-fba4-485a-bddf-7d98881ed052_zps512525ef.jpg

Hallo Terence,

Ik ben blij dat mijn oude Sniff een goed tehuis heeft gevonden. De nieuwe bespanning staat hem goed. Heb je nog iets nieuws toegevoegd? Ik meen dat ik indertijd een nieuwe elektronische mixer had gekocht voor mijn Robbe Terra zender. Ik vond hem in die tijd niet zo prettig vliegen, wat ik weet aan de v-staart ( Jorn zei toen altijd: feest-taart), altijd een beetje onverwachte bewegingen. Op de heide te Balloo was ik indertijd wel de snelste.

Gefeliciteerd met de antieke Sniff.

Laurens Beerendonk

Hallo Terence,

Ik ben blij dat mijn oude Sniff een goed tehuis heeft gevonden. De nieuwe bespanning staat hem goed. Heb je nog iets nieuws toegevoegd? Ik meen dat ik indertijd een nieuwe elektronische mixer had gekocht voor mijn Robbe Terra zender. Ik vond hem in die tijd niet zo prettig vliegen, wat ik weet aan de v-staart ( Jorn zei toen altijd: feest-taart), altijd een beetje onverwachte bewegingen. Op de heide te Balloo was ik indertijd wel de snelste.

Gefeliciteerd met de antieke Sniff.

Laurens Beerendonk

Hallo Laurens,

Ik heb niets speciaals toegevoegd, behalve de standaard v staartmixer van mijn Futaba T8FG.

Hij heeft niet veel uitslag nodig, op de Feest-taart.

Ik ben wel onder de indruk hoe goed hij reageert qua rollen als je alleen richting/hoogte gebruikt, ondanks de relatief kleine stabilo's en roeren.

Ik heb nu 500 gram loodblokjes in de vleugel gehad, en de rest van de ruimte met hout uitgevuld, maar ik ga nog meer loodblokjes maken totdat het maximale gewicht wat Büchler opgeeft gehaald kan worden(2400gram ongeveer)
Hiermee blijft bij wat scherper draaien er nog wat meer snelheid in volgens mij.

Maar ik moet niet vergeten dat het een ontwerp van >20 jr. is natuurlijk.

Ik ben er blij mee en zal hem op mooie momenten blijven vliegen, deze antieke Sniff blijft in mijn Hangar.

Nu alleen nog eens samen met Wubbe vliegen:p

Nogmaals bedankt voor dit moois, we spreken nog eens samen met Jacob af!!

groet

Terence

Back