Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Ben ik met je eens Hans maar; ik meen te weten als dat wij wel iets anders te hebben solderen Zilver bijv en wat sterker spul maar zo.n mastje

Je kunt ook gewoon op één volgende diameters nemen.
Dan heb je ook geen moeilijkheden met het in elkaar te solderen, en het zit altijd centrisch.

Danny, als reaktie op je mail van Maandag. Ik heb van het weekend even contact met mijn achterdeur bij de URS en die zal mij je lampen vraag beantwoorden. als ik meer weet mail ik je het resultaat. Gr Steef

Hoi Steef,

Hardstikke bedankt dat je me wilt helpen met het "lampen probleem". Ik weet van veel lampen de functie al, maar bij sommige kom ik er echt niet uit :( . Check je mailbox even voor meer details.

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Tijd voor een update :D ,

Ik kreeg gisteren een telefoontje uit Veenendaal dat mijn spullen binnen waren :D , achteraf bleek dat maar een gedeelte te zijn :) , maar goed ik kan weer vooruit.

Één van de onderdelen die binnen waren gekomen zijn de straalbuizen. Het zijn straalbuizen van Aero-Naut, nu wist ik dat een duur merk was, maar €140,- voor één straalbuis 8O . Toen ik thuis kwam bleken ze ook nog eens te lang te zijn :cry: , er zat dus niets anders op dan de zaag erin te zetten :twisted: .

afb17743.jpg

Ook de schroeven waren binnen dus die metteen even afgetopt nadat ik de maat had genomen van de straalbuis. De straalbuis is inwendig 51mm in doorsnede aan het begin, dus zijn de schroeven 50mm geworden (het waren 60mm schroeven). En toen kon het plaatsen beginnen. Ik dacht dat even snel te doen, maar ik ben er zowat de hele middag mee bezig geweest en het is nog niet helemaal af :( .

afb17744.jpg

Ik heb metteen even een foutje opgelost wat ik eerder had gemaakt. Ik het het bovenste plaatje, waar het asje van het beckerroer invalt, aan de romp vastgeplakt :hammer: . Daar moet eerst nog een ringetje tussen anders sluit die lat onder het roer niet goed aan. Dat plaatje dus losgehaald en het ringetje ertussen gezet.

Ook kunnen jullie op de kont een bult zien zitten, vraag me niet waarvoor het dient, maar het origineel heeft het en mijn model dus ook :D .

afb17745.jpg

Dan ben ik verder afgelopen week vooral met het schilderren bezig geweest. De schoorstenen zijn nu voorzien van de URS-banden (geel Humbrol 24, blauw Humbrol 109), en ook de stuurhut is voorzien van haar eerste laagjes verf aan de binnenkant.

Dat was nog even lastig, in de onderhoudsverfspecificatie van URS staat dat de binnenzijde van de stuurhut blauw zou moeten zijn. Dat leek mij nogal stug dus op foto's van het origineel gaan kijken........één ding is zeker alles behalve blauw :lol: . Dan maar zoeken naar haar collega's bij URS :wink:. Op een foto van de Schouwenbank is duidelijk te zien dat het een beetje een crème-kleurtje is. Voor de zekerheid dan nog even haar zusjes checken, op Tugspotters staat een foto-rondleiding op de Smit Denemarken en ook daar weer crème-kleurig, maar de bovenste rand is daar zwart. Met die gegevens de foto's van de Walcheren er weer bijgezocht en het stuurhuis lijkt inderdaad crème-kleurig en de bovenste rand zwart. Dus de Humbrol kleuren erbij gezocht (créme Humbrol 103, zwart Humbrol 33) en de kwast gepakt :) .

Verder zijn veel onderdelen voorzien van een extra laag verf om de boel dekkend te krijgen.

Zo, ik ge weer snel verder :wink:

Groetjes Danny.

Zo te zien, heb je wel erg veel ruimte tussen schroeven en[ straalbuis]
En aan de prijs te zien had je wel wat kunnen verdienen met straalbuizen om ze zelf te maken
of bij een andere model bouwer die straal buizen te laten maken.
125 Euro het is nog al wat en dan klopt de maat ook nog niet zo als je zelf schrijft.
En wat is het voor materiaal koper zo te zien he
Voor het zelfde geld twee stuks en dan van alluminium en ook op maat.

Danny Bimmel zei:
maar €140,- voor één straalbuis

Even voor alle duidelijkheid, er zit dus voor € 280,= aan straalbuizen onder 8O :?:
Reken jij niet meer terug in guldens? Das meer dan 600 ouderwetse guldens!!!!!!! :(

Dan weet ik wat ik verdiend heb in 3 avondjes draaiwerk
Daar kan ik dan wel dagwerk van maken! :yes:

Ehhhm €280,=, daar koop je na wat zoekwerk op het internet een nieuwe Smit Nederland van Billings in de doos voor. (Slik) :roll:

Hoi Allemaal,

@F.van.Gent. , er zit inderdaad wat meer ruimte tussen de schroeven en straalbuizen. Die latjes die je tussen de schroef en straalbuis ziet zitten zijn ongeveer 1,5mm. De binnenkant van de straalbuis loopt, zoals het hoort, naar buiten. Aan het begin is het gat 51mm en aan het einde 56mm en daartussen zit de schroef ergens.

En dan de prijs van de straalbuizen, om precies te zijn kosten ze €139,20. En nu ik jullie reacties heb gezien en er over na ga denken is dat inderdaad wel asociaal veel 8O . De volgende keer als ik weer naar Veenendaal ga toch nog eens even navragen of het wel klopt, ze stonden namelijk nog niet in de computer misschien dat daar iets fout is gegaan.

Wiggie zei:
Ehhhm €280,=, daar koop je na wat zoekwerk op het internet een nieuwe Smit Nederland van Billings in de doos voor. (Slik)

Sterker nog, deze bouwdoos heb ik overgenomen van Gregor, die hem hier bij te koop had neergezet voor €200,-.

Groetjes Danny.

Hallo Danny.
Je moet nog even de twee schroeven verwisselen, want de linkse draait rechtsom en de rechter draait linksom. Voor de rest ziet het er goed uit!
Wat de bult achterop betreft, daar heeft niemand mij een antwoord op kunnen geven, maar het zit er op dus ook op de mijne.

Groetjes Hans.

Hoi Hans,

Je hebt inderdaad helemaal gelijk, ik dacht dat het beter was om de schroef van binnen naar buiten te laten draaien. Ik wist dat er ergens een topic was over de draairichting van schroeven was dus die even opgezocht en als ik dat doorlees is het inderdaad beter om de schroef van buiten naar binnen te laten draaien.

Gaan we dus even veranderen :D ,

Groetjes Danny.

Dat licht er nu maar net aan, waar je naar kijkt van onderen of van boven in verband met diepte water.
En Danny een straal buis is niet helemaal konisch
waar de schroef zit daar is hij cylinderis en dan weer konisch
maar ja gezien de prijs heb jij toch iets aparts he.
zijn die dingen van goud???????????????
Ondiep water onderkant van elkaar af draaien
en boven kant naar elkaar toe
als je dus aan de achterkant ,tegen de schroeven aan kijk.

Als je aan de achterkant schroef kijkt dus aan de zijde stuwkracht.
En pakt met beide handen een blad beet
Dan is de hand die het verste uitsteekt de draairichting d .w .z.
Links of Rechts
Hoop als dat het een beetje begrepen wordt van wat ik hierprobeer te vertellen

Nog simpeler, ik heb een foto van haar zusje in dok, de Denemarken en daarop is het te zien. Ik weet dat voor heel diep water de situatie om wat voor reden andersom is, maar bij deze schepen is het van achteren gezien BB rechtsom SB linksom.

Groetjes Hans.

Hoi Allemaal,

@F.van.Gent, een straalbuis is inderdaad niet helemaal conisch, maar ik heb een behoorlijk stuk van die straalbuis af moeten zagen. Drie keer raden welk stuk :wink:. De straalbuizen zijn trouwens gemaakt van messing.

Dat ezelsbruggetje over de draairichting snap ik wel :D .

@Zoef de Haas en F.van.Gent, de schroeven zijn inmiddels omgedraaid. Dat ging erg makkelijk, ze zaten namelijk nog niet vast :lol: . Ze moeten er immers nog af als ik straks de romp ga schilderen/spuiten.

Groetjes Danny.

hoi danny,

het klopt idd dat urs zijn interieur kleur voor de stuurhut blauw voor schrijft ... zo`n beetje alle boten van de hemiksem tot de union 5 en alles wat er tussen zit is allemaal blauw van binnen...

gr,
wouter zzw

Hoi Allemaal,

Iedereen is lekker aan het varen met dit weer, maar ik heb nog steeds geen boot die het ruime sop kan kiezen :cry: , wat doen we dan? Als de bliksem verder met bouwen :lol: .

afb18621.jpg

Gelukkig had Quartel alle onderdelen die ik nodig heb om haar vaarklaar te krijgen binnen dus kan ik weer verder :D. Als eerste een koelwater inlaat van Graupner (2356) geplaatst. Jullie kunnen vast wel raden voor wat dat is :twisted: (een hint; 2x Graupner 393).

afb18622.jpg

Ook de straalbuizen zijn nu helemaal vastgezet, en toen kon het schuren beginnen. Daarna de romp helemaal in de Spuitplamuur/Grondverf van Simprop gezet. Dat heeft een nachtje gedroogd en daarna met waterproof schuurpapier geschuurd, de waterlijn afgetekend, Tamiya tape en m'n airbrush setje erbij gezocht en de romp in de eerste laag rode verf gezet :D .

Het rood is Revell matt 36, wat vinden jullie van het kleurtje? Dit is de eerste laag dus het valt nog wat donkerder uit.

Nog even een vraag over de beckerroeren. Hoe kan ik die nu het beste schilderen? Ik ben bang dat de roeren zwaar gaan lopen omdat er verf tussen de draaiende delen komt te zitten.

Nog even terugkomen op de straalbuizen, die kosten echt €140,- per stuk :cry: .

afb18623.jpg

Ook ben ik bezig geweest met de mast. Billing Boats levert bij de bouwdoos een houten mastje, maar omdat ik de verlichting werkend wil maken en de draden toch een beetje weg wil werken heb ik ervoor gekozen een nieuw mastje te maken van messing buis. Eerder in dit topic hebben jullie kunnen zien dat de eerste poging mislukt was, maar deze ziet er niet verkeerd uit dacht ik zo :lol: .

afb18624.jpg

Verder is het grootste werk nog het schilderen, elke keer weer een laag aanbrengen totdat het netjes dekt. Het is, vind ik, niet het leukste werk maar als je niet mooi schilderd kun je je model behoorlijk verpesten :? .

afb18625.jpg

Dan nog even de sleephaak, de sleephaak die bij de bouwdoos zat werkt niet dus ben ik op zoek gegaan naar een werkende variant. Gellukig heeft Graupner deze in het assortiment zitten (384) en past, met wat schuurwerk, perfect op het voetje van de bouwdoos.

Ook hebben de motoren gisteren hun eerste rondjes gedraaid. De motoren heb ik op verstelbare motorsteunen van Graupner (1711) geplaast. Hier verwacht ik nog wat moeilijkheden mee omdat de motoren vrij laag in de romp moeten komen en de steunen daar eigenlijk net iets te hoog voor zijn. Met wat schuurwerk hoop ik dit op te lossen, maar daarover later meer.

Tot slot heb ik er ook voor gezorgd dat ik mijn motoren straks beide met één stick en appart door middel van twee sticks kan besturen. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van een mixer-schakelingetje. Heel erg handig en werkt uitstekend op een F-14.

Ik heb er de volste vertouwen in dat de Walcheren varend en wel te zien zal zijn op werkschependag. Alle onderdelen zijn binnen, mijn moeder en zusje willen wel helpen met de schilderwerkzaamheden en dinsdag komt er een pakketje uit Den Haag mijn kant op :D .

Groetjes Danny.

Hoi Danny

Inderdaad, als je niet mooi schildert is je model niet mooi ik heb mijn Paula ook 2x over moeten schilderen en het is nog steeds niet naar mijn wens...... suc6 verder

Groetjes Justin

Hoi Danny.

Het ziet er SCHITEREND uit, Maar hoe ga je het alarm inbouwen :?:
(Ik neem aan dat er met zulke dure straalbuizen een alarm in komt :wink: ).

Voor de rest :thumbsup: , Hoop dat tie (vaar)klaar is op de werkschependag. :roll: .

Ga zo door.

Groeten Roland.

Back