Bouwverslag zeesleper Amsterdam. (Artesania Latina)

Ik heb net bij Conrad gekeken en zag de perfecte accu: 6V 4A voor slechts €7,95.

Die servos die ik heb, hebben 30 jaar geleden op 6volt gewerkt en zullen nu ook wel op 6volt moeten werken.(heb ik tuurlijk al getest met een voeding)

Dus de elektronica voor de boegschroef wordt nu: regelaar; TOP 40C
batterij; LOOD-ACCU
6V/4A

Wat je ook kunt. is er een diode tussen zetten scheelt toch weer 0.6 volt
in het byzonder als de accu net geladen is :idea: :D :D

Danny Bimmel schreef,

En dan nog iets, bij een accu die net opgeladen is is de spanning net wat hoger dan normaal. Sluit de accu dus niet meteen na het laden aan op de ontvanger, bij een 6V accu loop je dan de kans dat je ontvanger beschadigd.

Danny de ontvanger kan het wel aan maar de servo's niet.

In het topik Electronica schreef Corrien ik repareer veel servo's die op 6 volt werken en daar niet tegen kunnen.

Het gaat vooral om de:

NIMH accu 1.45 Volt per cel X zoveel cellen.
NC accu 1.2 Volt per cel.
Een loodaccu van 6 volt geeft geen probleem.

Hoi Jan,

Wat je hierboven neerzet klopt toch niet helemaal, de spanning van een loodaccu is inderdaad 2V per cel, maar dat is bij het opladen wel wat hoger. De laadspanning van een loodaccu is 2,3V per cel (bij een omgevingstemeperatuur van 20 graden), kortom als de accu vol is dan is de celspanning 2,3V en stopt de lader met laden. Dat betekend dus dat een 6V accu, als hij net van de lader komt, 6,9V (3 x 2,3V) is.

De accu dan direct aansluiten op bijvoorbeeld een ontvanger zou hem kunnen beschadigen, hij krijgt immers bijna 1V meer voor zijn kiezen :?. Als je de accu even laat staan dan zakt de spanning weer langzaam naar 6V en is er niets aan de hand.

Kortom; geduld is een schone zaak :teacher:.................... :wink:

Groetjes, Danny.

Hoi boat freak

Ik heb de regellaars (top 40) binnen (binnen 5 dagen). Ik heb ze al in gebouwd en er mee gevaren. En ze werken prima. Niets mis mee voor dat geld.

Ik heb nog eens rondgeneusd in de gebruiksaanwijzing van de TOP-40C regelaar (op de website van Conrad) en had iets gelezen over het BEC systeem (systeem om stroom aan ontvanger te geven), Is dit systeem te vertrouwen (werkt het goed)?
Want als het werkt ben je van je probleem met te veel stroom op de accu van af.

En ik kwam net op het idee om van een servo een sleeplier te maken, ik was aan het denken om de potmeter te vervangen door 2 weerstanden die dezelfde waardes hebben als de potmeter, werkt dit? Of is het niet zo simpel?

Ik heb ook nog een beetje voortgewerkt, houder voor boegschroef erin geplakt (gewoon blokje met spanbandje), de spanten geschildert en de boegschroef erin geplakt.

Ook nog even een detail: het achterste spant was veel te hoog van de romp (wel een halve centimeter) en dat heb ik opgelost door er 2 stripjes balsa van 3 millimeter op te plakken.
spa%20blo%20spant%20achteraan.JPG

De houder voor de boegschroef (door dat gatje moet een spanbandje om de motor vast te houden)
spa%20blokje%20boegschroef.JPG

Het eerste likje verf op de spanten.
spa%20blo%20verf%20spanten.JPG

En de boegschroef er in geplakt (moet nog wel afgewerkt worden)
spa%20blo%20boegschroef.JPG
Als je goed kijkt kun je het spanbandje zien.

En kent er iemand een goed product (lijm of plamuur) dat je kan gebruiken als plamuur die goed op ABS en eventueel op hout plakt en die niet verhardt in een tijdslimiet binnen het uur (bv. geen stabilit).

Groet Sam.

Hoi boat freak

Als het goed is, maar ik weet niet zeker. Maar het werkt wel. Want mijn schroef was geblokkeerd door vuil. Zonder dat ik in de gaten had. Dat krijg je als je er 3 op een rij heb staan. Ik heb het vuil er uit gehaald en hij liep als een zonnetje. Maar de regellaars werken prima. En dat voor dat geld. Maar de tijd zal het leren.

groetjes huub

Hoi

Je bedoelt dit systeem:

234729_LB_02_FB.EPS.jpg

Deze heb ik ook in mijn Witte Zee zitten maar het werkt perfekt, word niet warm of zow..

Groeten Justin

Dat systeem bedoel ik, maar bij die regelaar staat: BEC 6v/2A, geeft dat systeem nu stroom aan de ontvanger?

Anders koop ik dit systeem als het er niet bij zit wel voor de veiligheid.

DE Bec van de regelaar werkt goed hoor. Je hebt dan altijd 5v op de servo's ongeacht de grootte van de accu.

Ik heb zelf een 7,6 vold NiCd pakket aangesloten op de regelaar en via de bec geeft hij de ontvanger en de servo's stroom. Perfect werkt het.

die BEC werkt bij mij prima, er zijn wel een aantal beperkingen. Meestal zul je iets lezen zoals "maximum 2 servo's indien je op 12V vaart."

Volgens mij is dit te wijten aan max stroom bij bepaalde spanning (wat eigenlijk neerkomt op een max vermogen te dissiperen in de regelaar.

daar ik nooit meer dan 2 servo's in een model heb gestoken gebruikt ik altijd de BEC, weer een batterij minder op te laden he?

Patrick

De bouw liep een tijdje op een laag tempo ( :teacher: ).

Maar we hebben hier toch niet volledig stilgezeten.

De motorsteun is er ondertussen in geplakt en de boegschroef is afgewerkt.

de motorsteun staat op 2 blakjes hardhout die in de vorm van de romp zijn geschaafd en met een dikke dot polyester pasta (polyester met vezels erin) erop geplakt. om het goed uit te lijnen hebben we een PVC busje gemaakt (i.p.v. de koppeling) en dan staat hij zeker goed.

De boegschroef gewoon met ABS lijm geplamuurt (in vele lagen want dat spul liep als water).

de motorsteun:
motor%20a%20geplakt%20in%20boot.JPG

De boegschroef afgewerkt:
normal_motor%20a%20boegschroef%20afgewerkt.JPG

dat BEC systeem heb ik niet nodig, want thuis heb ik toch ergens het materiaal liggen om dat zelf te maken, het is alleen maar nodig om die stroom die na het laden op de 6V accu te hoog is terug naar 6V te brengen.

Weet er iemand of het mogelijk is om van een servo een sleeplier te maken, ik heb hier nog 3 zware servo's liggen (multiplex 1C) die genoeg kracht hebben om een sleeplier aan te drijven. Ik dacht er aan om de potmeter te vervangen door 2 weerstanden v/d zelfde waarden zodat hij rond kan blijven draaien.

Groet Sam.

Weet er iemand of het mogelijk is om van een servo een sleeplier te maken, ik heb hier nog 3 zware servo's liggen (multiplex 1C) die genoeg kracht hebben om een sleeplier aan te drijven. Ik dacht er aan om de potmeter te vervangen door 2 weerstanden v/d zelfde waarden zodat hij rond kan blijven draaien.

Yep

Da's mogelijk.

'k heb hetzelfde gedaan.
Als de servo zwaar genoeg is toch.

Ga als volgt te werk.

open de servo en haal het tandwiel van de motor en de potmeter.

sluit zender en ontvanger aan.

nu zal het motortje ofwel links ofwel rechts draaien (of stilstaan).
Als het draait, moet je aan het potmetertje draaien tot het stilstaat.
De zender moet op dit kanaal wel in de neutraalstand staan he.

Verzegel de stand van de potmeter met een drupje nagellak.
plaats nu de tandwieltjes terug maar laat het tandwieltje dat de aandrijving van de potmeter doet er uit.
soms is dit enkel een metalen ringetje in een ander tandwieltje.
kijk nu of het tandwiel van het motortje geen eindeloopslagje heeft.
dit is een uitsteekseltje onderaan dat tandwiel.
Dat moet je namelijk wegsnijden of vijlen. dan kan het motortje vrij ronddraaien.

steek alles terug in elkaar en test. de uitslag van de stick bepaald de snelheid van het ronddraaien van de servo.

op de servo kan je nu een soort winch monteren die je continu in de beide richtingen kan laten draaien.

Wat jij zegt is niet bij mij toepasbaar.

Gewoon de potmeter vastplakken en de schacht losfrezen lukt bij mij niet.
bij mij bestaat de potmeter uit 2 delen, het deel met de koolstaaf (weerstand) en het deel met het beweegbare contact.
Het deel met het beweegbaar contact staat op een plastieken plaat (cirkel) waaraan de schacht hangt, enkel, als ik dit vastplak blokkeert de hele servo (want hij zit vast) omdat de schacht aan het plastieken schijfje ook alle tandwielen daarboven vasthoud.
Om alles wat duidelijker te maken, kijk dan maar naar de schets.
Let wel op: de schacht en de potmeter zijn ÉÉN DEEL die het plastieken plaatje met contact samenhoud.
servo.JPG

En ik bedoelde er ook iets anders mee, ik wil er voor zorgen dat de potmeter niet meer moet werken, door hem bv. te vervangen door 2 weerstanden met dezelfde waarden (is eigenlijk hetzelfde als een potmeter maar die daniet beweegt).

'T ja dat kan natuurlijk van servo tot servo verschillen.

Deze waar ik het mee gedaan heb lukte het me zeer makkelijk.

Zoals je zegt kan je het ook met 2 weerstanden doen.

Maar ik vrees dat je zal moeten zoeken tot je de juiste waarden gevonden hebt want 2 identiek dezelfde zal niet meteen de juiste middenstand leveren.

Bij mij staat het potmetertje in de stilstand ook niet helemaal in't midden.
Dus de ene waarde ligt hoger dan de andere

Ja, maar als je hem eerst neutraal zet op de ontvanger en dan meet hoeveel ohm er op de 2 kanten staat kan je er wel komen.
Weet iemand mischien een schema staan van de kleuren-streepjes op weerstanden zodat je weet over welke het gaat (is wat simpeler als elke keer meten hoeveel ohm die weerstand is) :lol: .

Het wordt weer eens tijd voor een update.

Bedankt voor dat programma, Mario88. Heeft me wel wat tijd bespaart.

Maar heb geen tijd gehad om verder te doen met de sleeplier.

Wat is er nu allemaal gebeurt?
Het hout aan het schroef-roer gedeelte is geplamuurt, geschuurd en geschildert. Enkel hier en daar moet nog een beetje plamuur maar ik wou een test doen in bad en heb het daarom maar even geschildert (laagje verdunde gronverf en laagje lak).
De badtest is me goed bevallen want er kwam geen druppel water in en de motor deed het goed (hij werd niet warm). Enkel aan de regelaar moesten nog wat probleempjes worden opgelost.

Eerste laagje grondverf.
normal_achterkant%20hout%20grondverf.JPG

Test klaar.
normal_achterkant%20schroef%20afgwerkt%20bijna.JPG

De test zelf.
normal_achterkant%20tesst%20bad.JPG

De fundering(of blokje) voor de batterij en de fundering voor de motorsteun in een eerste laagje grondverf.
normal_achterkant%20latjes%20batterij%20grondverf%20motorblokjes.JPG

Ik heb ook nog een vraagje over die top40C regelaar van Conrad, er staat dat als je geprogrammeerd hebt en je zet de stroom uit dat de programmering niet wordt opgeslagen, Moet je hem dan elke keer terug programmeren als je hem opzet? Als dat zo is is dat wel niet zo practisch, want dan moet ik elke keer de (boegschroef)motor ontkoppelen als ik de gebruiksaanwijzing goed heb begrepen.

Groet Sam.

Back