Bouwverslag zeiljacht Eenhoorn

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Zeiler, 12 jan 2013.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een blok is opgebouwd uit sinussen, wat de storing veroorzaakt zijn de schakel momenten van hoog naar laag en omgekeerd, dat geeft een wisselend magnetisch veld en in iedere draad die zich onafgeschermd in de omgeving bevind gaat een stroom lopen als deze een spanning opwekt die groter is dan het schakelmoment van je servo dan krijg je storing, de afstand speelt hierbij een grote rol.
    De condensators dienen om de scherpte van de schakelmomenten te dempen.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Hoeft niet, het kan ook een doorgeknipte gelijkspanning zijn.
     
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Na een weekend tussendoor wat kleine klusjes gedaan te hebben was het aan het eind van de dag eindelijk zo ver. Eenhoorn heeft voor het eerst water gevoeld. Na een hoop bladlood te hebben verknipt heb ik de vrijwel kale romp op de waterlijn gekregen. Er ging ongeveer 11 kilo lood in wat echt een wereld van verschil is als je het scheepje dan optilt. :)

    Hierna heb ik lekker kunnen varen totdat de half volle zenderaccu leeg was, volgende keer deze toch maar even opladen.

    Het roer werkt echt geweldig, ook als er geen motor aan staat reageert het scheepje heel direct op het roer. Snel en licht maar niet zenuwachtig. Het gaat naar volle tevredenheid!

    Het motoren gaat best lekker, maar ik denk dat er wel wat meer porrie in mag. Nu met bijna geen wind en zonder mast en zeilen is het nog wel te doen, maar ik wil er echt een thuisbrengfunctie van maken dus dan is het wel fijn als er iets meer vermogen in zit.

    Ik heb er nu een Robbe Navy Geard Motor 3,3: 1 in liggen met een 45mm schroef van Raboesch, geregeld door een Graupner V15R. Ik wil (ivm ruimte in de buik) alles blijven voeden met een 6V loodaccu. Is het mogelijk dezelfde schroef te blijven gebruiken maar meer iets vermogen op de schroefas te zetten? Heeft iemand suggesties?

    Hieronder wat afbeeldingen, een filmpje is onderweg.

    Veel testen en lood toevoegen:
    [​IMG]

    Nog even veilig in de vijver bij mijn ouders.
    [​IMG]

    Het lood zit er dus in plakken (nu nog los) in.
    [​IMG]

    En dan krijg je dit:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ga nog even kijken of ik een filmpje wat behapbaar kan maken. Later meer.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lief scheepje zo in het water, ik mag die klassieke lijnen wel.
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Het lijkt er op dat met volle accu er wel een goed vaarbeeld is, zie hier een stuk dat aan het begin gefilmd is, het beeld aan het einde van de vaart is bij me blijven hangen. Volgende keer maar goed bijladen als ik weer een avontuur ga ondernemen, aan het eind zag het er echt totaal anders uit.

    Bij deze de video
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat ziet er goed uit, 11 kg lood je gaat een stabiel scheepje hebben.
    Over dat thuis brengen met veel wind zou ik me geen zorgen maken, je komt met zo een kotter alleen maar stil te liggen als er geen wind is.
    Je komt eender stil te liggen op de motor dan onder zeil, vuil in de schroef , onder zeil ga je daar zonder problemen door, met een extra bulbkiel is dat iets anders die pikt alles op.
     
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Ja, dat is ook zo. Heb alleen nog de zeilbediening uitdaging voor me waarvoor ik denk dat ik de motor wel eens nodig zal hebben voordat het helemaal goed werkt. :)

    Ik wacht even met aanpassingen in de motor lijn, eerst verder klussen aan de techniek in de buik!
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bekend muziekje bij de video, van toen radio 4 (UK) dat nog gebruikte net voor de shipping forecast.
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Het leek me wel toepasselijk bij zo'n Engels ontwerp in eerste instantie, maar nu je het zegt komt het me ook wel bekend voor in die context! Heb het regelmatig gehoord tijdens vakanties aan de Engelse oostkust. Leuk!
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Snelheid lijkt me voor thuisbrengen meer dan voldoende. Bovendien kun je vaak een windstilte wel aan komen voelen als je vaak buiten bent, toch? Ik zou ook voorstellen het aandrijfconcept eerst zo laten, en verder te gaan met zeilklaar maken.
     
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Klopt, het ging me meer om het thuisbrengen in situaties waar de techniek voor het zeilen laat afweten... laten we hopen dat het nooit nodig zal zijn.

    De focus komt nu te liggen op de zeilbediening. Een klein begin is al gemaakt maar het restant zal de komende tijd gebouwd en bedacht moeten worden.

    Later meer!
     
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Sinds kort ben ik in het bezit van een MF70 CNC freesbankje. De besturing heb ik zelf op het conventionele micro freesbankje gezet. Het werpt zijn vruchten al af! Ik heb op deze manier in teak de zitting van het reddingsvlot kunnen maken en ook de handrails zijn er netjes uitgekomen. Deze laatste moest ik wel uit 3 stukken opbouwen maar door een slimme naad met groot lijmoppervlak te kiezen zit het nu als een huis aan elkaar! Het rondschuren van de handrail doe ik met de hand.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook ben ik in het bezit gekomen van het juiste hout in de juiste afmetingen voor het beplanken van de kuip en het bouwen van de banken. Ik heb dus even flink moeten slopen voordat ik het weer mooier kon maken maar het loont! Vooralsnog ben ik erg blij met de keuze om het opnieuw te doen. Later meer van het resultaat!

    [​IMG]
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Zojuist kom ik er achter dat ik nog een aantal foto's van het roer niet heb geplaatst. Bij deze een kleine serie van al wat ouder werk (van voor de proefvaart).

    Het bovenste scharnierpunt met de hevel die in een gleuf in her roer valt.

    [​IMG]

    Her roer in ruwbouw, de details worden hier later op aangebracht.

    [​IMG]

    Voorkomen dat het roer van de scharnierpunten af valt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alle details op her roer en klaar voor de proefvaart. De achterste flap aan het roer is voor de windvaan stuurinrichting, deze wordt niet werkend gemaakt :)

    [​IMG]
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is mooi gerief, kan je nog beter een perfect afgewerkt schip afleveren ;)
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Na het breken van de oude betimmering de kuip werd het tijd om weer te gaan bouwen. Ik had lange latjes van 1x10mm oregon pine gekregen en had de keus deze te plaatsen met een kleine tusenstand, of deze te voorzien van een kleine groef aan de zijkant met als doel de werkelijkheid zo veel mogelijk te benaderen. Het laatste heb ik gedaan en hiervoor heb ik een klein hulpgereedschap gemaakt dat bestaat uit twee messing strips. De onderste strip is voorzien van een groef van 0,9x10mm. De bovenste strip heb ik hier dusdanig strak opgebout dat de lat oregon pine nog wel door de groef te trekken was. Op deze manier kon ik eenvoudig de lange lengtes langs de frees halen. Na het frezen nog even schuren en het geel was strak genoeg om af te korten en in de kuip te lijmen. Hierbij een foto van de opstelling.

    [​IMG]

    Na de kuip heb ik weer dezelfde trucs uitgehaald. Lamineren van dunne latten voor het maken van het 'potdeksel' van de kuip, alles samengesteld met epoxy op de kuiprand lijmen en daarna alles weer in model schuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteindelijk is dit het resultaat geworden. Alles staat nu voor de eerste keer in de ruim verdunde blanke bootlak. Eens kijken hoeveel lagen ik daarvan moet aanbrengen om het naar wens te krijgen.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat zie ik graag: "hoe maakt men het".

    Ik neem aan dat je meelopend hebt gefreesd om de kans op splinteren zo klein mogelijk te houden.
     
  17. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Klopt, en het toerental van mijn Proxxon freesje zo hoog mogelijk (+- 20.000 volgens spec). Op deze manier geen problemen gehad tijdens het frezen.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Prachtig werk, ook je verslag en hoe je het in beeld brengt ;)
     
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Dank je Harm en René, leuk om te horen!
     
  20. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Met je mooie gedetailleerde afbouw breng je mij aan het twijfelen Crispijn. Het was/is mijn bedoeling mijn bouw van de Starlet te beperken tot een "kale" uitvoering, zonder verdere details.

    Maar.... Ik ga er nog eens over denken :)

    Ziet er mooi uit! Succes met de verdere bouw.

    Jan-Willem
     

Deel Deze Pagina