Bouwverslagje 3DBatix Extra 330 (75%)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 9 sep 2008.

  1. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven

    Yep, zelfde, alleen die van hem is een arf toestel en heeft de originele vervangen voor deze, de originele waren nog veel grover.
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Als iemand de "meester" is is derk dat in Nederland, ik mag hopen daar ooit dichtbij te komen.
    We komen met z'n 3en uit Apeldoorn en vliegen alle drie ongeveer even goed. En de shocky's zijn redelijk gelijk gebouwd, die van Robin net iets netter dan die van mij, ik bouw er meer en doe er korter mee.:D

    Net ff m'n nieuwste shocky ingevlogen om een uur of 3 (en van 10-12~ lesgegeven) was de hele dag heerlijk vliegweer idd.
    En buiten is met dit weer 160g ook heel goed te doen hoor;)

    Leuk filmpje.
     
  3. Rc-Flyfun

    Rc-Flyfun

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Duiven
    Ik ben benieuwd weer de 6de.
    Als jullie dan weer ff de schockies ergens aan de balk of lamp hangen.
    Kom ik wel met de heli of iets anders om ze er weer vanaf te versnipperen.


    Tot de 6de allemaal.

    Oja en ik neem veel slierten mee dit keer.
    In lengtes van 10 meter.

    Jeroen kent ze wel.

    Gr
    Bobbert
     
  4. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Nou, na de indoor even ziten denken, en heb er nog maar eens 1 gemaakt.
    Na diverse tips en tricks van Nando :) ( bij deze dank voor de uitleg!)

    Was leuk om te zien hoe je écht kunt vliegen met depron.... ( vooral het musical vliegen was voor deze leek erg indrukwekkend )

    Maar helaas is het niet geworden wat ik nu eigenlijk wilde, wellicht (wederom) alles té stevig gebouwd maar nu wél m'n best gedaan om het zo licht mogenlijk te houden.

    De beste tip, en zoals hij al vele malen eerder is geroepen ( tja eigenwijs....) is de kruislingse stukjes carbon, mijn hemel, wat is dat stevig geworden!
    De staart is niet meer te draaien!
    In dat opzicht is hij helemaal top geworden, vele malen sterker dan voorheen!
    Jammere is dat hij incl. accu wederom véél te zwaar is, wat speelt is mijn ontvanger, misschien nog te veel lijm en een te zwaar motortje, maar voor mijn momentele budget (en vliegkunsten....) is het even niet anders, wellicht dat ik er nog zo'n 10 grammetjes af kan snoepen door er een andere setup voor te gebruiken.
    Waarschijnlijk in ieder geval leuk voor (windstil) buiten.

    Hier 3 impressie foto's hoe het er uit ziet :) ben benieuwd hoe hij gaat vliegen :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    die kruisverstevingingen hoeven maar aan een kant, behalve die enen naar het hoogte roer natuurlijk;) dan is het nog steeds super stevig, maar scheelt weer wat;)
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ziet er al beter uit en het is nog te overzien het gewicht. Al is een klein dieetje niet erg.

    Bezuinigen door 1 kant niet te doen moet je niet doen. Beter kleinere diameters gebruiken.
    Meeste stijfheid zit hem in de trek belasting niet in druk. Dus dan is de dikte ervan bijna niet van belang.

    Uiteinde van je landingsgestel kan je beter nog net in de vleugel prikken. Is net weer wat sterker dan alleen in de romp.

    Gr. Dennis
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ziet er goed uit :D

    Ik ben het met dennis eens, niet aan 1 kant doen maar gewoon dunner spul gebruiken.

    Is dit een full size of weer een op 75%? dit een prima gewicht voor een 90-100cm shock. Mijn 94cm span SUltimate(mod) is zwaarder op dit moment.
    Als dit een 75% versie is zou ik gewoon dezelfde apparatuur gebruiken en enkel iets dunner koolstof en hem dan op 90-100% maken.
     
  8. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Dank voor jullie reacties!!

    Deze is op 75% achteraf gezien had ik hem beter op 100% kunnen bouwen, maar ja toen was hij al bijna af... ;)
    Wat ik me wel afvraag is of deze specs van dit motortje dat wel kunnen trekken, ik bedoel dan op 100%

    Rpm/V: 1400KV
    Weight: 22g
    Motor Dimensions: Ф28*11.5mm
    Shaft Size: Ф3.17mm
    Battery Opernating: 2-3 Lipo
    Idle current: 0.4A
    Load current: 3.2A
    Power (Watt): 60
    ESC(A): 10A
    Ri(M Ω): 0.27
    Peak.Amps :14-22 A
    Prop/recom: 60-30 / 70-40

    Ik schat dat het gewicht dan rond de 180/185 gram gaat uitkomen
    Er zit nu 2mm carbon voor de pootjes, vleugel en aansturing.
    En 1,5 mm voor de kruisjes in de romp, moet ik dan 1mm gebruiken voor de romp?
    De vleugels hebben nu ook minder tape, 5 stukjes per vleugel, alhoewel ik niet echt tevreden ben met de onderkant van het hoogte roer, hier zit de aansturing op en daar heb ik nu dan ook een xtra stukje tape ter versteviging.

    Als hij z'n maiden heeft gehad zal ik een verslagje doen, nu maar hopen op droog weer dit weekend :)
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2009
  9. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Hier overigens het totaal plaatje

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Ik bouw meestal nog niet super licht maar gebruik het volgende.

    2mm massief voor het landingsgestel.
    Vleugel stuts V vorm 1,5mm of kruis 1mm met extra stut in het midden zoals jij nu al hebt.
    Romp en staart 1mm of 0,8 maar 0,5 of wat Nando al een keer zei 0,3mm.
    Vleugel ligger voorop vaak 3mm buis maar 3x0,5mm stripje is lichter.

    Stuurstangen 1,5mm of 1mm met extra steunpunt (geleiding)

    Ailerons kan 1mm meestal wel als je ze niet te lang houdt.

    Asjes voor de wielen doe ik vaak van verenstaal. Als de wielgaten het toelaten 1 of 1,5mm. Bij 2mm as wieltjes een kort stukje 2mm verenstaal. Echt wat noodzakelijk is om de boel vast te zetten.
    Asje zet je dan vast met een drupje lijm en krimpkous.

    Wieltjes heb je wel al 1 van de lichtste.


    Motortje trekt net 200gram + - een beetje met volle lipo dus is wat krap aan. Zal niet veel schelen met de 19 grams van himodel of Turnigy.
    Prop á GWS 8x4,3 of iets gelijks.

    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2009
  11. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Ok,

    De asjes voor de wielen had ik al op die manier gemaakt.
    Tevens had ik 3 mm plat op de voorlijst vleugel en 2,5 half rond achter de vleugel, of is dat wat overdone?

    De lipo is een 7,2 v 900 mAh is wat veel, maar die had ik nog liggen, misschien een andere lipo keus voor deze setup?
    Wel goed om ff weer te lezen, hij heeft nog niet eens gevlogen, maar er zijn weer zat ideeën om de volgende opnieuw te bouwen :)
    Is het wel een verstandige keuze om aan dit concept vast te blijven hangen? Hij is wel vrij gemakkelijk te bouwen, mede omdat ik hem nu ken, maar is er misschien een beter concept voor een beginnend bouwer wat nog iets beter vliegt.
    Natuurlijk niet het draadje om hier verder over uit te wijden, maar wellicht dat jullie een balletje op kunnen gooien waar ik eens naar zou moeten kijken.

    Het bouwen is namelijk al leuk om te doen ( vrouwlief vindt dat ook :rolleyes:) hele avonden om hem maar af te krijgen :)

    Gelijk maar even met de deur in huis;

    ik heb nog een motor liggen met deze spec's, incl. een regelaart 18A

    Battery Current capacity: 16A/60s
    RPM/V : 1534rpm/v
    Max Currect: 15.2A
    Max. efficiency current : 7 -16 A(>75%) 82%
    No load current : 10 V: 0.9 A
    Shaft diameter : 3 mm
    Dimensions : 22 x 10 mm
    Internal Resistance: 0.15 ohm
    Weight : 41 g
    Recommended model : 200 - 800 g
    Recommended Rotor Blade: 7 x 6 to 10 x 5
    prop without gearbox: 5 - 7inches


    Dat betekend dus véél te zwaar voor dit 100%, zal ik meer richting de 150 % tekening moeten voor een outdoor model met 6 mm depron.


    Voorlopig blijft hij wel ff in de collectie, het is mijn 1e écht depron toestel, en net zoals de brommert, de 1e had je nóóit weg moeten doen..... :)
     
  12. JiB

    JiB Guest

    Ehm, sorry dat ik je corrigeer, maar dat is precies andersom. Ben zelf net wat aan het experimenteren geslagen met carbon tow en PU lijm om het vast te zetten, maar bij al mijn breekproeven tot nu toe, is het de binnenbocht die kreukelt en samengedrukt wordt. De duw kant dus, de trek kant blijft onbeschadigd. Wat lijkt te schelen is de dikte van de laag carbon, en de sterkte van de laag schuim er onder. Een ronde doorsnede lijkt mij weer net iets stijver, of een echte I-balk constructie, maar dat maakt het wat mij betreft net iets te bewerkelijk.
    Al met al is het ook niet zo vreemd: de uitzonderlijke sterkte zit echt in de trekkracht van koolstof, je kan zo 100 kilo aan een 1mm staaf hangen. Maar al een kilo duwen gaat met een enkele staaf niet goed.
    Ga nu maar eens een experimentje doen of ik de pu lijm ook aan het schuimen kan krijgen tussen de koolstof vezels, dat zou meer stijfheid kunnen geven bij bijna gelijk gewicht.
     
  13. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    kan wel hoor, mijn shock is bijna 300 gram, 100% op 6 mm. vliegt nogsteeds prima.

    wil je met deze shock buiten? dan zou iuk wel 3 cellen gaan vliegen...
     
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Of ik zeg het verkeerd of jij snapt mij niet maar dan is het toch trekkracht?

    Stel je tordeerd de staart dan zal het gene wat druk te voorduren krijgt krom gaan staan en in het extreme geval knakken. De staafjes die juist trek belasting hebben komen alleen strakker te staan en worden in het uiterste geval uit het depron getrokken.

    Dan is het toch juist de trek belasting ipv uitgevoerde druk die het sterk maakt.
    En heb je inderdaad amper een diameter nodig omdat koolstof juist die trekkracht goed kan weerstaan zoals je in de laatste zin zegt.

    Wel blijft het beste om de staafjes goed recht in het depron te plakken zodat de kans op een scheve belasting afneemt en zo toch nog wat druk kan opnemen.

    Ik bedoel de torsie verstevigingen van de romp trouwens.
    Maar goed als ik het verkeerd zie of uitleg dan hoor ik het wel.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2009
  15. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Daarom ook aan beide kanten koolstof en niet aan een kant, bij trekkracht houd hij het wel, maar bij de andere kant op torderen "knapt" je koolstof, corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar dit is volgens mij ook het antwoord op vinnygogo om het aan 1 kant te verstevigen niet helemaal werkt.

    Nu ben ik nog in een begin fase van dit alles, maar in hoeverre komt er zóveel kracht op 1 mm koolstof te staan bij het torderen dat het breekt op een shocky?
    Lijkt mij nog wel mee te vallen, of niet?
     
  16. JiB

    JiB Guest

    Eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat je het gewoon mis hebt. Elke constructie is zo zwak als de zwakste schakel. Het klopt helemaal dat je koolstof vele malen sterker in de trekrichting is, dus dat zal zo er uit getrokken worden. Maar juist aan de binnenbocht gaat het mis, en hoe dunner je koolstof/materiaal daar, hoe eerder het knakt en en wat dus de uiteindelijke sterkte bepaald.

    nee, juist niet dus. De binnenkant bezwijkt onder de druk en klapt naar binnen, hoe dikker/stijver de binnenkant hoe beter je de druk kan weerstaan.
    Juist, met meer verbinding met het schuim blijft je koolstof recht op de belasting staan. Raakt de belasting scheef, dan buigt het (eerder) door/laat het los etc.
     
  17. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik kan het mis hebben, maar op mijn shock zit de staartversteviging maar aan een kant, en mijn staart ka ngeen kan t op;)
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat komt omdat je veel te dik koolstof gebruikt...

    Ja, dat verwacht ik van wel. Die motor die je er nu op hebt zou ik gewoon blijven gebruiken, en dan het liefst icm een lichtere accu.
    Mocht je met de 8X4,3 niet genoeg hebben dan kun je ook nog een gws 8X6 nemen.

    Die motor is (denk ik) gewoon exact dezelfde als de bekende 19g tgy 1400-1450-1500 (1 motor word als alle 3 verkocht wereldwijd) en dat kan indoor gewoon goed tot zoon 200g.

    Dennis ik ben het grotendeels met je eens leest dit ook niet als kritiek, gewoon mijn mening erover.
    Ja ik ook, 1,5 kan nog stuk gaan, en ik wil nogwel eens snaps maken op de grond en dan is de stijfte van 2mm perfect imo.
    jep, 1,5 hol gebruik ik voor 3d en 1mm voor rustige kunstvlucht.
    bij 0,3 'moet' je wel een keer extra op en neer, wat het kwa gewicht weer zo goed als gelijk maakt (vanwege de lijm) maar het is wel een tikkie stijver dan 0,5 dan.
    ja ik zat op 3X3,13, en bij gebrek aan 3X0,4.3X0,5 heb ik het weer gebruikt. het is bijna net zo stijf alleen wil het nog wel eens stuk gaan bij een midair.
    ja ik heb ook 0,7 en o,5 gebruikt al, met voldoende ondersteunpunten wil dat ook prima. Alleen bij crashes nu al een paar keer gebroken. Dus voor me d3/ragbakken gaat er minimaal 0,7 weer in.
    Daar zit ik meestal op 1,5mm, omdat ik de servo's vaak nogal ver naar voren doe. Bij 2 aileronservo's gebruik ik bij zoon3-4cm stuurstang ook 1,5mm gewoon vanwege het gemak, de shockflyersetjes daarvoor zijn gemaakt.
    Ik ben laatst getopt met wieltjes, en zelfs m'n wedstrijdClik, die helemaal af is inc wielen heb ik omgebouwd.
    Ik vind de zachte kant van klittenband (stukkie van 4X6mm ongeveer) aan de onderkant van m'n vastgeplakte wielpants fijner. Het is superlicht, stevig stil en makkelijk. En het 'rolt' bijna net zo goed als goed rollende wielen, bochten enzo gaan geweldig. Ik ben helemaal om.

    Halfrond is3mm 'plat' is waarschijnlijk dan 3X1mm oid? halfrond is behoorlijk nutteloos imo, de stijfheid zit hem in die 3mm niet in de 1,5 naar voren dat die hij ook heeft. wil je een ronde voorlijst dan kuin je zoon 2mm depron er voorop plakken en dat rondschuren.
    3X0,5 is behoorlijk ideaal.
    ik zou 2s 300-450 gebruiken.

    Als de vorm van het depron er iets anders uitziet maakt dat voor het bouwen bizonder weinig uit.
    En Verreweg de makkelijkst vliegende shock die ik heb gevlogen (die ook nog 3D kan) is de Clik, zon ongelovelijk makkelijk meskant en geïntegreerde figuren (rol en cirkel tegelijk enzo). Maar kost je wel ~60€
    Deze lijkt er behoorlijk op: tekening-f3p-model-precise
    En schijnt ook prima te vliegen.

    2 linkjes naar totaal verschillende Cliks in m'n onderschrift...
    NEEEE:mad:

    :p

    Mocht je echt te veel vermogen willen, HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv $12.95 of een axi 'race'. Weer met een 2s 450mah accu.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Nando

    Geen punt er leiden meer wegen naar Rome.

    Het blijft de gulden middenweg tussen gewicht en sterkte/stijfheid en functie.

    Gr. Dennis
     
  20. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven

Deel Deze Pagina