nou maiden ging iig goed, heeft die ander nou ook dat zware landingsgestel?
vincent
Yep, zelfde, alleen die van hem is een arf toestel en heeft de originele vervangen voor deze, de originele waren nog veel grover.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
nou maiden ging iig goed, heeft die ander nou ook dat zware landingsgestel?
vincent
Als iemand de "meester" is is derk dat in Nederland, ik mag hopen daar ooit dichtbij te komen.Wat ik van betrouwbare bron heb begrepen kan ik dan de "meester" zien vliegen![]()
Net ff m'n nieuwste shocky ingevlogen om een uur of 3 (en van 10-12~ lesgegeven) was de hele dag heerlijk vliegweer idd.Overigens is het hier nu strak blauwe lucht, ik ben ff naar het veld om m eens uit te gaan proberen.
[...]Nando, je kúnt het nog redden om hier ook ff rond de klok van half 11 te zijn![]()
Ehm, sorry dat ik je corrigeer, maar dat is precies andersom. Ben zelf net wat aan het experimenteren geslagen met carbon tow en PU lijm om het vast te zetten, maar bij al mijn breekproeven tot nu toe, is het de binnenbocht die kreukelt en samengedrukt wordt. De duw kant dus, de trek kant blijft onbeschadigd. Wat lijkt te schelen is de dikte van de laag carbon, en de sterkte van de laag schuim er onder. Een ronde doorsnede lijkt mij weer net iets stijver, of een echte I-balk constructie, maar dat maakt het wat mij betreft net iets te bewerkelijk.dennis zei:Meeste stijfheid zit hem in de trek belasting niet in druk. Dus dan is de dikte ervan bijna niet van belang.
Al met al is het ook niet zo vreemd: de uitzonderlijke sterkte zit echt in de trekkracht van koolstof, je kan zo 100 kilo aan een 1mm staaf hangen. Maar al een kilo duwen gaat met een enkele staaf niet goed.
Ga nu maar eens een experimentje doen of ik de pu lijm ook aan het schuimen kan krijgen tussen de koolstof vezels, dat zou meer stijfheid kunnen geven bij bijna gelijk gewicht.
Stel je tordeerd de staart dan zal het gene wat druk te voorduren krijgt krom gaan staan en in het extreme geval knakken. De staafjes die juist trek belasting hebben komen alleen strakker te staan en worden in het uiterste geval uit het depron getrokken.
Dan is het toch juist de trek belasting ipv uitgevoerde druk die het sterk maakt.
Eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat je het gewoon mis hebt. Elke constructie is zo zwak als de zwakste schakel. Het klopt helemaal dat je koolstof vele malen sterker in de trekrichting is, dus dat zal zo er uit getrokken worden. Maar juist aan de binnenbocht gaat het mis, en hoe dunner je koolstof/materiaal daar, hoe eerder het knakt en en wat dus de uiteindelijke sterkte bepaald.Of ik zeg het verkeerd of jij snapt mij niet maar dan is het toch trekkracht?
nee, juist niet dus. De binnenkant bezwijkt onder de druk en klapt naar binnen, hoe dikker/stijver de binnenkant hoe beter je de druk kan weerstaan.Dan is het toch juist de trek belasting ipv uitgevoerde druk die het sterk maakt.
En heb je inderdaad amper een diameter nodig omdat koolstof juist die trekkracht goed kan weerstaan zoals je in de laatste zin zegt.
Juist, met meer verbinding met het schuim blijft je koolstof recht op de belasting staan. Raakt de belasting scheef, dan buigt het (eerder) door/laat het los etc.Wel blijft het beste om de staafjes goed recht in het depron te plakken zodat de kans op een scheve belasting afneemt en zo toch nog wat druk kan opnemen.
Ja, dat verwacht ik van wel. Die motor die je er nu op hebt zou ik gewoon blijven gebruiken, en dan het liefst icm een lichtere accu.Wat ik me wel afvraag is of deze specs van dit motortje dat wel kunnen trekken, ik bedoel dan op 100%
Ja ik ook, 1,5 kan nog stuk gaan, en ik wil nogwel eens snaps maken op de grond en dan is de stijfte van 2mm perfect imo.2mm massief voor het landingsgestel.
jep, 1,5 hol gebruik ik voor 3d en 1mm voor rustige kunstvlucht.Vleugel stuts V vorm 1,5mm of kruis 1mm met extra stut in het midden zoals jij nu al hebt.
bij 0,3 'moet' je wel een keer extra op en neer, wat het kwa gewicht weer zo goed als gelijk maakt (vanwege de lijm) maar het is wel een tikkie stijver dan 0,5 dan.Romp en staart 1mm of 0,8 maar 0,5 of wat Nando al een keer zei 0,3mm.
ja ik zat op 3X3,13, en bij gebrek aan 3X0,4.3X0,5 heb ik het weer gebruikt. het is bijna net zo stijf alleen wil het nog wel eens stuk gaan bij een midair.Vleugel ligger voorop vaak 3mm buis maar 3x0,5mm stripje is lichter.
ja ik heb ook 0,7 en o,5 gebruikt al, met voldoende ondersteunpunten wil dat ook prima. Alleen bij crashes nu al een paar keer gebroken. Dus voor me d3/ragbakken gaat er minimaal 0,7 weer in.Stuurstangen 1,5mm of 1mm met extra steunpunt (geleiding)
Daar zit ik meestal op 1,5mm, omdat ik de servo's vaak nogal ver naar voren doe. Bij 2 aileronservo's gebruik ik bij zoon3-4cm stuurstang ook 1,5mm gewoon vanwege het gemak, de shockflyersetjes daarvoor zijn gemaakt.Ailerons kan 1mm meestal wel als je ze niet te lang houdt.
Ik ben laatst getopt met wieltjes, en zelfs m'n wedstrijdClik, die helemaal af is inc wielen heb ik omgebouwd.Asjes voor de wielen doe ik vaak van verenstaal. Als de wielgaten het toelaten 1 of 1,5mm. Bij 2mm as wieltjes een kort stukje 2mm verenstaal. Echt wat noodzakelijk is om de boel vast te zetten.
Asje zet je dan vast met een drupje lijm en krimpkous.
Wieltjes heb je wel al 1 van de lichtste.
Halfrond is3mm 'plat' is waarschijnlijk dan 3X1mm oid? halfrond is behoorlijk nutteloos imo, de stijfheid zit hem in die 3mm niet in de 1,5 naar voren dat die hij ook heeft. wil je een ronde voorlijst dan kuin je zoon 2mm depron er voorop plakken en dat rondschuren.Tevens had ik 3 mm plat op de voorlijst vleugel en 2,5 half rond achter de vleugel, of is dat wat overdone?
ik zou 2s 300-450 gebruiken.De lipo is een 7,2 v 900 mAh is wat veel, maar die had ik nog liggen, misschien een andere lipo keus voor deze setup?
Als de vorm van het depron er iets anders uitziet maakt dat voor het bouwen bizonder weinig uit.Is het wel een verstandige keuze om aan dit concept vast te blijven hangen? Hij is wel vrij gemakkelijk te bouwen, mede omdat ik hem nu ken, maar is er misschien een beter concept voor een beginnend bouwer wat nog iets beter vliegt.
Natuurlijk niet het draadje om hier verder over uit te wijden, maar wellicht dat jullie een balletje op kunnen gooien waar ik eens naar zou moeten kijken.
NEEEEWeight : 41 g
Mocht je echt te veel vermogen willen, HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3020 Brushless Outrunner Motor 1800kv $12.95 of een axi 'race'. Weer met een 2s 450mah accu.