Bouwverslagje 3DBatix Extra 330 (75%)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 9 sep 2008.

  1. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Stuurstangetjes zijn van koolstof, laatste eindje van gewoon 1,5 mm draadeind, dit buigt bij mij niet door, dus deze keer heb ik er geen versteviging in gelegd.
    Deze keer ook nog ff geen driehoekjes, eerst maar eens kijken wat hij gaat doen, driehoekjes kan ik er altijd nog op lijmen.
    Het gewicht is totaal ( incl. wielkapjes ;) ) 400 gram
    Deze is op 100 % gemaakt

    Dit zijn de wieltjes die ik heb gebruikt (Cessna 182 Skyartec) , én de construktie die ik daarvoor gemaakt heb.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wow, wat en ongelofelijke landingsgestel constructie, vele malen zwakker dan wat bij elke normale shocky zit, en toch nog veel zwaarder.

    En 400g.......:(
    Je hebt een pylonracer gemaakt, zoets zou rond de 150 lekker vliegen, en tot 200 is goed te doen, 400.....

    Tywraps om je kabels? Nu doe je gewoon je best om gewicht toe te voegen...

    En om het geheel af te maken, een te lichte stekker.
    Die stekker zou ik niet boven de 5A willen gebruiken. (en dus eigenlijk nooit voor aandrijfaccu, onder de 5A gebruik ik binnenkort 0,8mm goud)

    En het is over het algemeen de bedoeling dat je roerhevel exact haaks op het scharnierpunt zit, dit zit er nu wel HEEL ver achter.
    Zo krijg je een differentieel in je aileronuitslag (meer omhoog dan naar beneden) iets wat je niet wilt, de uitslag moet boven en onder gelijk zijn.
    Ik denk dat je 1,5mm verenstaal bedoelt?
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2009
  3. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    idd dat landingsgesteel, enorm zwaar! 400 gram!! die van mij met 289 gram is al zwaar;)
    heb je hem uit drie of zes mm gemaakt?;)
     
  4. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Ok.....

    Daar was ik dan, helemaal trots... snif snif :cry:

    Maar om toch ff te reageren ;)

    Ik lees dit als opbouwende kritiek :), ik weet ook dat 400 gr aan de zware kant is, ook weet ik dat er op het forum legio voorbeelden en ideeën te vinden zijn om het zo licht mogelijk te maken etc. etc.
    Maar de vorige versie was nagenoeg identiek, en dáár was ik al tevreden over, daarom het meeste over gezet op deze versie.
    Maar het landings gestel zwakker dan een gemiddelde shock? daar wil ik misschien wel een kratje bier op zetten.... ;)
    Zwaarder sowieso, dat weet ik zelf ook, en die tire wraps, ik hou van netjes en dit heb ik voor handen, die 2 gram op de 400 maakt mij nu niet meer zoveel.
    Overigens heb ik van Robert het advies gekregen om deze stekkertjes te gebruiken.
    voor m'n heli is dat anders, maar voor een shocky...., tot nu toe geen samensmelting gehad van stekkertjes.

    Kom jij overigens ook 6 dec ff vliegen in Duiven, ik dacht dat ik zoeits opgevangen had.
    Durf m'n indoor dan al bijna niet meer mee te nemen........ ;) ;) ;)
     
  5. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik wil je trotsheid ook niet afnemen, je moest mijn smile zien na de maiden;)
    maar het zijn wel dingen om mee te nemen, en indoor denk ik niet dat gaat..
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zo is het ook bedoelt.
    Jep, neem maar mee hoor, maar ik zet wel mijn shock eerst aan de grond voordat je daarmee gaat rondracen.
    Welke mode vlieg je, als het mode 1 is kun je eens voelen hoe een shock hoort te vliegen.;)
    400 is niet 'aan de zware kant, 200 is imo aan de zware kant...
     
  7. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven

    Ja, ja ja, hij is wat aan de zware kant... :hammer:
    Inmiddels ben ik er wel achter dat stevigheid inlevert op het gewicht, in m'n werk ben ik ook degelijk, kennelijk is dat taboe in de vliegwereld.
    Terecht waarschijnlijk, hoe lichter hoe beter.
    Moet mezelf dan ook aan gaan leren dat minder gewicht ook minder degelijk is.. word nog een lastige.. ;)
    Maar als deze zijn crash heeft gehad dán zal ik jullie eens laten zien hoe het moet :teacher: ;)
     
  8. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven

    Mode 2, helaas, maar de deze neem ik dan niet mee hoor!
    Ik heb ook een versie op 75% en die is vliegklaar 180 gr, heeft al gevlogen en indoor zie ik het bij die wél zitten.
    Deze is ook puur en alleen voor buiten, waarschijnlijk zou ik niet eens van de grond zijn voordat hij de andere kant van de hal tegen komt.... :)

    Word wel leuk de 6e, kunnen we elkaar in t gezicht uitlachen ;)
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Echt, 6dec zou je jou shock en mijn shock eens naast elkaar moeten houden en wat dingen moten proberen te verdraaien, ik ben er van overtuigd dat mijn shock stijfer is.
    En ik ben er ook van overtuigd dat hij veel beter een crash overleefd.
     
  10. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven

    Zoals ik hierboven ook al zei, indoor gaat het bij deze sowieso niet worden, maar ik lees alles ook als opbouwende kritiek, anders had ik niet eens gereageerd ;)

    En daarbij, is het natuurlijk geweldig dat mensen meedenken en advies geven, wie ben ik dan om te zeggen dat ik dat niet leuk vindt!
    Fantastisch zelfs, dit soort discussies hoort ook bij het model vliegen zéker als je beginneling bent in het depron vliegen!

    Dus blijf vooral opbouwend én afbouwende kritiek geven, het zijn alleen maar leer momenten om het "perfect" vliegtuig te maken!

    Dus bij deze; dank voor de reactie's !! :)
     
  11. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven

    Ja lijkt me een goed plan!!!
    Wat ik van betrouwbare bron heb begrepen kan ik dan de "meester" zien vliegen ;) dus ik kijk al uit naar 6 dec. neem ik m'n foto toestel mee om eens even wat ideeën van jou te "jatten" voor m'n volgende ontwerp :)
     
  12. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Overigens is het hier nu strak blauwe lucht, ik ben ff naar het veld om m eens uit te gaan proberen.
    Jullie horen snel hoe het is afgelopen... wellicht met foto's.....

    Nando, je kúnt het nog redden om hier ook ff rond de klok van half 11 te zijn ;)
     
  13. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ben benieuwd!;)
     
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Leuk dat ie klaar is maar ben het met Nando eens. En dan ben ik lang nog niet zo erg als hij qua gewicht ;)

    Jij denkt die paar tywraps maken niet uit. Dat is juist de grote fout die je maakt.
    Stuurstangen van 1 a 1.5mm CF of 2 á 3. (Zo te zien heb je vrij dik als het verenstaal al 1.5mm is. ) Dat maakt ook niet uit etc.

    Maar als je al die dingetjes bij elkaar op telt ben je zo een eind verder.

    Ik heb de diablo gebouwd op 88cm ipv 92 dacht ik.
    Eerst 6mm met alleen 4mm buis in de vleugel.
    Later begon de romp te scheuren en staart tordeerde te veel.

    Heb ik alleen 1mm CF zigzaggend langs de romp geplakt en nou is het een stuk torsie vaster.

    Het juist toepassen van constructies voegt veel stijfheid toe maar weinig extra gewicht.

    Zware constructies vragen weer om grotere motoren en dus weer grotere accu's en regelaars en zo kom je nog zwaarder uit.

    Diablo weegt 280 gram met 3s1000 en 6-3D typhoon.
    Goed kan ook lichter maar heb hem voor buiten. Binnen zou je er mij echt niet mee zien.

    DENK LICHT, dat is vaak al stevig genoeg.

    Kijk gewoon even goed af bij alle F3P modelletjes enzo en je ziet dan hoe ze in elkaar steken en toch stevig en licht zijn.

    Gr. Dennis
     
  15. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Oh ja wat is je setup nu?

    Op je oude versie zat een 19 grams motortje. En deze?

    Wat Nando ook al zei die JST's kunnen niet veel stroom aan en als je nog wat over wilt hebben op 400 gram ben je zo op de 15 Ampère.
     
  16. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Nou hij heeft z'n maiden gehad! Én is nog in 1 stuk thuis gekomen!

    Ging redelijk soepeltjes, indd. hij is wat zwaar, maar er is mee te vliegen! Maar goed dat ik met Nando geen bindende afspraken had omtrend het kratje bier....
    1 x ongelukkig geland in t gras en het was einde landingsgestel.... ;)
    Gelukkig kon die er zo tussen uit en was het verder vliegen zonder problemen.
    indd. de staart tordeerde minder, maar is indd. niet verholpen.
    Volgende versie word dus én lichter én sterker!

    Video komt snel, die moet nog op internet geplaatst worden.

    stekkertjes en motortje hebben zich goed gehouden, werden niet warm en blijf dus gewoon bij deze setup, motortje is een emax uit HK 1500KV

    Voorlopig ben ik (redelijk) tevreden, maar na deze vlucht en alle adviezen, de volgende keer een betere!

    Thnx!
     
  17. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    zie je wel;) hoeveel is ie lichter zonder gear? 100 gram?;)
     
  18. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    hier een impressie, je ziet m af en toe voorbij komen :)

    [URL=" - Blast 3D en Extra 300 depron zelfbouw.[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven

    30 gr lichter
     
  20. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    nou maiden ging iig goed;), heeft die ander nou ook dat zware landingsgestel?

    vincent
     

Deel Deze Pagina