Bovendek U177

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 29 mei 2005.

  1. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Hallo Mathijs,

    Hier de 3de Engel U177 bouwer.
    Je probleem oplossen kan ik niet omdat ik nog lang niet zo ver ben met de bouw.
    die kreukelzone ziet er wel ernstig uit,staat me nog wat te wachten.
    Succes,
    Mart
     
  2. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Welkom Mart

    Begint het eindelijk druk te worden met de type ix d2, dacht dat ik bijna de enige was. Verder ben ik wel benieuwd hoe dat jou toren er uit ziet of gaat zien want zo te zien heb ik nog een hoop werk om mijn toren te slopen en een nieuwe te bouwen.:hammer: Vaarklaar is de mijne nog niet maar de motoren en servo's zitten er al in. Maar dan ben je er nog niet he. Water dicht maken is al een hele opgave laat staan dat ie goed duikt, dat is pas een opgave.

    Groetjes Douglas
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Yoooh Douglas....

    vergeet je 'het weer naar de oppervlakte komen' alsjeblieft niet????
    :D :D :D

    Jos
     
  4. U-Kater

    U-Kater Guest

    Mathijs,

    Wat ik uit de foto's begrijp is dat je inderdaad een soort "kreukelzone" hebt, maar dat je om dit probleem op te lossen echt niet veel meer dan 1 "inkeping" hoeft te maken. Je moet wel even kijken waar de "kreukels" beginnen c.q. ophouden. Juist voor die plek maak je de zaagsnede (tot aan het bovendek) en kun je door het weer opnieuw verlijmen de zaak spanningvrij maken. Vervolgens ff plamuren, schuren en "bijtippen" met verf en je ziet er niets meer van.

    Als je een "razorsaw" gebruikt en je drukt na het aanbrengen van de snede het bovendek omlaag op de onderwaterromp zie je precies hoeveel je nog moet weghalen uit de zijkant en volgens mij is dat niet erg veel.

    Groetjes,
    U-Kater
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Eh ja,, Dat was ik dus vergeten he :lol: Maar jos, onder goed duiken betekent toch dat ie ook boven komt? :banana:

    Douglas
     
  6. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Jos,

    Helaas ben ik niet in staat om naar Biddinghuizen te komen. Wellicht dat we elkaar een andere keer kunnen ontmoeten.

    Ik moet trouwens nog een "vervoerskist"maken voor ik mijn U177 uberhaupt ergens mee naar toe kan slepen.

    Mathijs
     
  7. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Nou Mathijs als jij me af en toe (middels een digifotootje) helpt met de bouw van de boot dan kan ik je helpen met de bouw van de transportkist want die heb ik zojuist vanmiddag in elkaar gezet.
    Het is model "Toneburst" maar dan aangepast aan het "Grote Werk" zijnde U177. Kwaliteit uiteraard en zonder kreukelzones.
    Het binnenwerk is nog niet klaar. Als je belangstelling hebt dan heb ik een fotootje en een bouwtekening met maten.
    Mart
     
  8. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ik had toch octrooi moeten aanvragen op 'transportkist model Toneburst'...
    het klinkt in ieder geval wat stoerder dan 'driezitbanks Eugène' of 'badkamermeubel Lulu'.... :wink: :wink:

    Jos
     
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Als je het dan maar niet leest in de folder van het uitvaatcentrum .... 8O 8O 8O
     
  10. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Mart,

    Ben geintereseerd in je "toneburst" doos. Als tegen prestatie hier de eerste digitale foto's.

    Hieronder zie je het achtersteven van het onderwaterschip. Een detail wat niet door Herr Engel wordt voorgeschreven zijn de roosters voor de (twee) ronde gaten en de plaat onder de skeg.
    [​IMG]
    met hier de orignelen (foto's van de U505, Type IX-C)
    [​IMG] en [​IMG]

    Hier zie je hoe ik de problemen met het te wijd uitstaan van het bovendek heb opgelost. Eerst heb ik draadeindjes door de spoelgaten gestoken en m.b.v. 2 boutjes het bovendek precies op maat dicht geknepen. Daarna heb ik ALU strips gebogen en deze erin gelijmd:
    [​IMG]

    Tenslotte nog de laatste stand van zaken. Het onderwaterschip is zou goed als af. Het kanon en de duiktoren zijn nog los en het dek is gegrondverfd maar ligt zoals bekend uit dit draadje in de kreukels. Ook zitten er hier en daar nog draadeindjes welke nog verwijderd moeten worden:
    [​IMG]

    Zo, heb ik nu de bouwtekening van de doos verdiend (uiteraard zal ik meerdere foto's sturen)?? Mischien ook leuk als ander IX-D2 bouwers hier eens wat foto's opzetten.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  11. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Verdiend Mathijs!
    Foto's komen naar je emailadres omdat ik niet weet hoe je hier een foto kan plaatsen.
    De lijst met afmetingen zal ik later op de dag scannen en komt ook mee tenzij je een fax hebt.
    Kan je de 4de foto wat groter en scherper maken? kan het niet zo goed zien.
    Mart
     
  12. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Beste Mart,

    Ik zal een nieuwe (en betere) detail foto maken van de verstevigingen van het bovendek (ik neem aan dat je die foto bedoelt).

    Zelf heb ik ook liggen tobben met de foto''s. Uiteindelijk is het niet zo spannend. Eerst moet je je aanmelden als lid op http://foto.modelbouwforum.nl Dan kun je foto's uploaden (d.m.v. de knop "upload bestanden". Als je dat gedaan hebt kun je de foto's bekijken en door op de foto te klikken met de rechtermuisknop kan je de properties/eigenschappen opvragen. Vervolgens moet je de bestandsnaam noteren (iets dergelijks als http://foto.modelbouwforum.nl/albums/userpics/10222/normal_PICT0954.JPG).

    Dit zou normaal moeten werken. Als je problemen blijft houden wil ik je foto's (die je mijn wel moet mailen dan) ook wel even in dit draadje zetten.

    Groetjes:

    Mathijs


    P.S. ik ben helaas de komende dagen niet in de buurt van een fax, dus als je wilt scannen dan heel graag.


    In je bericht tekst toets je op de Img knop (en er verschijnt dan de tekst
    [​IMG] in je bericht).
     
  13. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hallo allemaal.

    Bij mijn u 177 heb ik het zelfde probleem als Mathijs. Ook mijn duikboot bestaat uit 2 delen en de vorige prutsert :sniper: heeft de onderste helft voorzien van een plaat die zeker 1 cm in het midden verschilt in de breedte met de bovenste helft zodat ik de bovenste helft met 1 cm naar binnen moet duwen wil ik de 2 delen passend op elkaar krijgen. Vervolgens gaat ook mijn voorste deel van de bovenbouw kieren terwijl de achterkant goed past. Rest mijn niets minder dan deze plaat te verwijderen. Daarna wil ik deze duikboot voorzien van een buis waar ik alle apparatuur in ga bouwen. Maar daar zit ik nu mee. wat zijn de voordelen van een buis t.o.v de romp te gebruiken als druklichaam en zijn er nadelen.

    En Wiljan bedankt voor de cd met foto's. Er staat erg veel op en nu begrijp ik je kritiek, :proost: maar zoveel werk heb ik niet met het verbouwen van mijn toren. ik moet alleen de antenne kast wat inkorten en hier en daar wat rondingen aanbrengen.Maar zo'n pietje precies ben ik niet. En als je langs wil komen, welkom. Stuur maar een mailtje en anders geef ik wel via een mailtje mijn tel door.

    Groetjes douglas.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo



    een buis zou meer druk aan kunnen dan een duikboot met een plat dek
    je moet geen 100 schroefjes aan draaien
    en je afdichting is veel kleiner dan als je met deksels werkt
    dus je kans op lekken is kleiner

    nadelen
    minder plaats en moeilijker werken
    groeten raf
     
  15. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    :lol: Dit is de tweede wet van Murphy: De wet van behoud van ellende. :lol:
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Hee mathijs

    Wel eens gehoord van breaking te law.
    :banana:
    moet in dit geval geen probleem zijn.

    Groetjes Douglas
     
  17. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
  18. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Mart,

    Ben dit weekend niet met het "dek-probleem" bezig geweest, maar heb een transport kist gefabriceerd.

    Bedankt voor je mailtje met het ontwerp. Toch heb ik er een aantal modificaties op aangebracht. Zo gaat de kist bij mij open aan de voor- en bovenzijde zodat de boot er makkelijk in en uit kan. Ook vormt de opengeklapte voorkant een werkbank.

    Hoewel nog niet af stuur ik toch een paar foto's. Ik wil de doos nog van een aantal vakken voorzien voor de zender, accu's en andere toebehoren.

    In tegenstelling tot de U177 past de bovendeksel hier wel naadloos :lol:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes:

    Mathijs
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo 177-ers,

    nog even, en dit forum kan een meubelmakers-hoek gebruiken .. 8O :lol: :lol:

    Ziet er wel errrrug handig uit, Mathijs, complimenten!
     
  20. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Heel mooi Mathijs,
    kijken of ik nu een foto erop krijg


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina