Bovendek U177

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 29 mei 2005.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Om niet te ver :offtopic: te gaan doe ik een PB naar René..

    :pim:

    Jos
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Ik ook ..... :wink:
     
  3. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    OP de vooravond van de subsail op een vervelend probleem gestuit. De eindschakelaar op mijn Engell pomp heeft het begeven (hoewel hij uitelijk lijkt onbeschadigd is blijft het contact bekrachtigd ongeachte of hij in- of uitgedrukt is).

    Gevolg, zuigepomp helemaal vastgelopen. Om hem te kunnen repareren moest hij er helemaal uit wat betekend dat alle elektronika er ook weer uitmoest. Dit betekend op zijn beurt weer dat alle elektronica (servo's, bedrading, accu's, ontvanger, etc, etc.) afgebroken moest worden.

    Heeft iemand anders dezelfde ervaringen met de microswitch eindschakelaars van Engell? Deze zijn gespecificeerd op 10A / 125V maar ik neem aan dat er toch heftige stromen lopen.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  4. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi mathijs
    ik heb dit ook al een keer meegemaakt , een schakelaar werkte niet dus ook vastlopen, je kan echter niets aan de schakelaar vinden maar omdat je weet welke stomweg vernieuwen, nieuwe schakelaars bij norbert besteld en het werkte weer.
    groeten fred
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi Mathijs,

    geen persoonlijke ervaring met dit soort klachten maar toeval wil dat Harrie (harrie68) een week of drie geleden ook problemen had met de microswitches van de pomp van zijn Lafayette. Hij meldde mij dat het schakelaartje was ingesleten. Ook hij vroeg zich af of er niet gewoon microswitches 'bij de elektronica boer om de hoek' konden worden gekocht. De specificaties staan op de switches, dus waarschijlijk is dit mogelijk. Neem het ding in ieder geval mee als je naar zo'n winkel gaat, lijkt mij sterk dat dit niet een 'off-the-shelf' artikel is.
    Kortste klap is natuurlijk om ogenblikkelijk contact op te nemen met Engel, dan heb je de nieuwe switch gegarandeerd nog voor het weekend in huis, en weet je zeker dat je de goeie hebt. Zal wel aanzienlijk duurder zijn (Engel kennende).
    Check in ieder geval de pomp nog, en dan specifiek het grote messing tandwiel op het huis dat direct door de elek motor voor op de pomp wordt aangedreven: Bij Mart was dit na een vastloper knalhard afgebroken...

    Succes,

    Jos
     
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Mathijs,
    ls je er nieuwe schakelaars opzet pak dan die kleine.
    Die van Engel zit kunststof op en die kleine zitten metalen strippen op.
    Die gaan langer mee.
    Ik heb altijd een paar reserve bij me in de koffer.
    Ze gaan vaker kapot hoor.

    Hein
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @ Hein:

    ik begrijp dat ze dus gewoon 'om de hoek' te krijgen zijn (en dan nog beter en waarschijnlijk goedkoper?). Wil ik graag even van je bekijken a.s. zondag!

    Jos
     
  8. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Mathijs,
    Hein en Jos hebben gelijk.. de mircoswith met de door jou opgegeven specificatie, komen overeen met de door mij gebruikte en voor 2,30 euro gekochte schakelaars bij de winkel om de hoek.
    Wel heb ik zoals Hein zegt de schakelaars gekocht met het metalen stripje erop.

    sterkte, ..........en jij ook Jos je heb nog een hoop te doen voor zondag he!maar het gaat zeker goed komen.
    mvg Rene
     
  9. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Rene @ Hein,

    Ik ga morgen even bij "mijn elektronica boer" langs (vandaag helaas gesloten) on te kijken wat hij heeft. De door Engell gebruikte micro switch is inderdaad gewoon een standaard component (RS).

    Wat bedoelen jullie precies met metalen lipjes? (wellicht dat een fototje hier meer zegd dan duizend wooorden).


    Groetjes:

    Mathijs
     
  10. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Mathijs,
    Ik krijg het niet voor elkaar een foto op het draadje te zetten , maar zit een scharnierend smal stripje aan de zijkant van de schakelaar welke het kleine kunststof knopje in drukt.
    Dit heeft als voordeel dat de draadstang niet het knopje afschuift of afschuurd.

    mvg Rene
     
  11. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Mathijs,

    ik ging er van uit dat Hein de rode 'knopjes' bedoelde in het met blauw aangegeven gebied onder op de foto.
    [​IMG]

    Jos
     
  12. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Deze schakelaars bedoel ik.
    Je bent dan ook die grote schuifstekkers kwijt.
    Er wordt nu gewoon een soepel draadje op gesoldeerd.
    [​IMG]
    Ik vindt die metalen strips fijner.
    Dat slijt niet zo snel.
    De draadeinde die er steeds langs gaat vijlt wel alles langzaam weg als het kunststof is.
    Je kunt eventueel het metalen stripje wat buigen.
    Ik gebruik ze zeker al 12 jaar zonder problemen.
    Het formaat is ook wat beter dan die grote dingen, ruimte hebben we altijd te weinig en je krijg minder snel kortsluiting als iets tegen de contacten zou komen.
    Er gaat gewoon krimpkous overheen.

    Hein
     
  13. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Hein,

    Bedankt voor de verduidelijking. Ik ga eens kijken wat ze hebben voor me bij de plaatselijke elektronica boer.



    Groetjes:

    Mathijs
     
  14. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Mathijs en Hein,
    Let wel op dat de kleine niet dezelfde stroomsterkte kunnen hebben
    als de (normale) grote.

    mvg Rene
     
  15. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Beste Rene,
    wil jij een kerncentrale soms er mee besturen.
    Die kleine gebruik ik al meer dan 12 jaar voor
    mijn duiktanks en nog nooit is er een doorgebrand.
    En wat is normaal in de modelbouw?

    Hein
     
  16. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    let wel op de reactietijd, met die lipjes heb je de kans dat ze te laat schakelen en dan loopt de boel weer vast.
    het is maar een weet
    fred
     
  17. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    487
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Hein,
    Dit is wel een beetje overdreven gesteld.
    De grote kunnen maximaal 10 A schakelen terwijl de kleine 3 of 5 A schakelen.
    Je moet e.e.a. niet te licht inschatten, het is misschien wel lang goed gegaan.
    Een grote plunjertank met zo'n 1200 ml water is een behoorlijke waterkolom welke bij een bv wat oudere pomp en een bepaalde duikdiepte (tegen werkende waterdruk) wel eens wat zou moeten werken.
    (lees opstarten van de elektromotor bij het leegpompen)
    Zet voor de grap er maar eens een Amperemeter op de pomp.
    De inschakelstroom zou wel eens hoger kunnen zijn dan je denkt.

    mvg Rene
     
  18. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Rene,

    Ben het met je eens de stromen zijn kolosaal!!! Ik heb overigens voor EUR 2,05 een nieuwe microswitch gekocht (12 A 125 V en dezelfde afmetingen). Helaas zonder metalen lipje want die had hij niet liggen. Vondt ik overigens wel een veel betere oplossing. Misschien dat ik de schakelaars in een later stadium (als er slijtage optreed) ga vervangen.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo rene


    je vergeet een klein ietsje in je verhaal


    als een duikboot duikt dan trekt hij de cilinder naar binnen en trekt zo water op

    om nu terug boven te komen drukt hij diezelfde cilinder terug naar de andere kant

    laat nu de samegedrukte lucht in je wtc je helpen om deze beweging uittevoeren
    dus je aanloop stroom is niet zo hoog als je denkt
    de tegendruk buiten is dus niet zoveel verschillend als in je wtc

    het is zoals meten aan een onbelaste accu wat je hier boven verteld in je draadje

    groeten raf
     
  20. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Bijkomend voordeel is ook dat die 10A en 125 V de continue belasting zijn. Piekbelasting zou wel eens ergens rond de 15 à 20 Ampere kunnen liggen. Zolang het maar niet te lang duurt (nog geen seconde als we het over een startspanning hebben) kan die switch best een zwaardere belasting hebben.
     

Deel Deze Pagina