Bowlus Baby Albatros

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Hajo.M, 8 mei 2019.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Om de stabilo helemaal klaar te maken wou ik eerst iets waardoor hij niet naar buiten kan.
    Ik heb het volgende toegepast... Van een kroonsteentje het messing gedeelte doormidden gezaagd (het past precies om een 3 mm messing buis).
    In het messing buisje een vlak gevijld zodat er net een gaatje komt.
    Nu kan het stalen asje vastgezet worden, hoeft maar licht.

    PSX_20190531_205845.jpg
    Nu kan ik de stabilo afmaken en met de koverall bekleden
     
    J.B, ISOLA2 en Ariel vinden dit leuk.
  2. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Verkeerde post.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2019
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De stabilo in de mahonie beits gezet, 2x.
    Het is gewoon zonde om daar koverall over te maken omdat dan de kleur van de mahonie waarschijnlijk toch weer iets vervaagd.
    Zou het verstandig zijn om enkel het open gedeelte te folieen door een hulplatje te lijmen net achter de mahonie kleur en de folie daarop vast te zetten ?
    De mahonie word nog met transparante lak behandeld net als de folie.

    IMG_20190604_083358.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2019
  4. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Soms is er een bouwverslag die niet word afgemaakt, de reden kan zijn dat er gestopt is met bouwen maar het is niemand duidelijk.
    Dit bouwverslag stopt ook maar niet omdat het bouwen stopt, de baby albatros komt wel in de lucht.
    Er is iets met dit forum, je kunt vragen om advies maar je krijgt het niet.
    Ik heb bv ook een keer gereageerd op het subforum res zweven want die willen bekendheid.
    Er is nooit op gereageerd en dat is toch wel frustrerend voor iemand die ook wel in is voor die klasse.
    Maar goed, ook hier heb ik om tips gevraagd, ben toch een beginnend bouwer en zwever, maar komt gewoon niets, ook op vragen niet.
    Kan natuurlijk zijn dat er geen antwoord is hoor, is zeer wel mogelijk.
    Ik keek ook op van de opmerking van Max die wel reageerde op een eerdere post, maar zei oeps ik steek m'n nek uit, ik weet niet waarom maar is wel veelzeggend.
    Ik heb wel genoten van de bouw van de BoT waar ik in het topic van Q Brand mocht mee posten en die zeer geïnteresseerd was.
    Maar hier heb ik geen zin in ook al zullen er wel zijn die het met interesse lezen.
    Sorry dat er niet meer komt.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen reactie/commentaar, dat betekent dat je duidelijk/goed/foutloos bouwt :)

    Kijk ook eens naar het aantal weergaven, 1680 keer.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2019
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ik schreef dat omdat ik mijn mening opschreef en eigenlijk al wist dat er vrij snel iemand het hartgrondig met mij oneens zou zijn... en dat was ook zo!
    Maar daar moet je tegen kunnen heb ik geleerd. En wat jou verzoeken om advies betreft: ik ga van het standpunt uit dat als je dat niet kunt geven heeft het ook weinig zin om er op te reageren. Maar ik volg je zeker wel, en als ik iets te bieden heb zal ik dat laten weten:thumbsup:

    Max.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Begrijp echt je reactie niet, je kan niet verwachten als je een vraag stelt dat je binnen de 24 U een reactie krijgt, je komt zelf al met oplossingen voor iemand reageert :).
    Als je hulp wil zou je gerichter vragen kunnen stellen en wachten tot je antwoord krijgt.
    Ik volg je project zeker met intresse, maar heb geen ervaring met deze bouwwijze en ben ook aan mijn 1 ste schaal zwever bezig
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoi! Ik lees ook geïnteresseerd je verslag hoor!

    Maar ik kan je geen nuttig antwoord geven op bijvoorbeeld je vraag met betrekking tot koverall over geverfd hout dus heeft het niet veel zin om daar op te reageren.

    Maar jouw verslag helpt mij zeker met nadenken over hoe ik dingen bij mijn ka8 aan ga pakken.

    Een nadeeltje (denk/vind ik) is dat er zoveel subforums zijn waardoor er wellicht velen zijn die niet eens wat voor moois je aan het bouwen bent.

    Schaalzweef is, zoals je wellicht gezien hebt, niet het meest volle subforum omdat er vaak niet verder dan het gewone zweef gedeelte of het bouwverslag gedeelte gekeken wordt.

    Maar blijf vooral je voortgang posten hoor! Ik weet zeker dat ik niet de enige stille lezer ben!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  9. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Het gaat niet om het aantal weergaven Ron, ook doe ik het niet voor erkenning en complimenten.
    Ik vond het gewoon leuk en als iemand er iets aan zou hebben is dat mee genomen.
    Ik weet het Max, iemand kan geen advies geven als degene er niet bekend mee is.
    Wat je zei van je nek uitsteken heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd.

    Om snel antwoord te krijgen is ook het punt niet Isola2, het is algemeen bedoeld.
    Meestal zoek ik zelf de oplossing wel dat is ook het leuke aan deze hobby maar soms zoek je een bevestiging.
    Wat betreft de laatste post met de Stabilo doe ik het ook zo als ik het zelf heb geopperd, ben eigenwijs ook nog.

    Oke ik zal de voortgang blijven posten misschien heeft iemand die de baby albatros ook wil bouwen er ooit iets aan.
     
    Justus vindt dit leuk.
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vooruit dan maar..
    Het verven met de beits is heel mooi geworden, ik vind het boven verwachting.
    Er zitten 3 laagjes op.
    Er mag geen enkel spatie of veeg lijm onderzitten wat na een keer schuren een witte plek opleverde, ik had dat namelijk maar heb het weg kunnen werken.
    Boven de mahonie zit dus een hulplatje waar de koverall op gelijmd word.
    Als dit lukt word het een hele mooie stabilo met de mahonie goed scherp en op kleur. IMG_20190605_054645.jpg

    Voor de Stabilo is enkel balsa gebruikt behalve de voorlijst dat is een vuren latjes van 5x3, eigenlijk had ik verwacht dat die iets lichter van kleur zou zijn na het beitsen om het te accentueren maar is niet het geval.
    In de tekening is voor het indekken 0.6 triplex gebruikt maar dan krijg je na schuren niet de mooie mahonie struktuur
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2019
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wat je laat zien is niet alleen nuttig voor de albatros bouwers , je oplossing voor het stabilo kan voor iedere old-timer .
    De hout kleur en structuur gebruiken is altijd prachtig, met een schip gaat dat gemakkelijker kan je gewoon de juiste houtsoort kiezen, hoef je niet te letten op het gewicht.
     
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    En de koverall erop, ongelakt nog natuurlijk maar het is goed gelukt, de overgang van het mahonie gedeelte naar koverall is bijna niet te merken, en na lakken helemaal niet meer.
    Wel komen er wat vezels los aan de rand , die knip ik af en als het gelakt is schuur je de restjes goed weg, zo ook aan de eindlijst waar de helften elkaar overlappen, daar zie je niets meer van. IMG_20190605_084523.jpg

    Trouwens om het midden gedeelte van de Koverall strak te krijgen doe ik het eerst lichtjes en ga dan de kanten met lak instrijken, zo krijgt de koverall een betere hechting, na droging van de lak word het middengedeelte strak gekrompen en kan de folie niet meer van zn plek ,als ik het eerder doe word de heisegelkleber ook weer iets week en word iets van de rand naar binnen getrokken.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2019
    J.B en Hans V vinden dit leuk.
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wat mooi toch altijd weer met die gelamineerde achterlijsten.
    @Hajo.M Kun je schrijven wat voor soort beits je gebruikt hebt?
     
  14. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De beits die ik gebruikt heb is een binnenbeits van CetaBever Mahonie 0145
    Dat het binnenbeits is maakt niet zoveel uit denk ik, er komt toch een laklaag over, toch was de kleur wel een gok voor me en na 2 keer was het me te rood, de derde keer was ik enthousiast wel met de kleur.
    Nu maar hopen dat ik de romp ook in dezelfde kleur krijg want daar wil ik mahonie fineer op doen.

    Wat betreft de achterlijst, ik wil niet meer anders dan op deze manier, ik deed het bij de bot en vond het zo mooi gelijk, en bij deze hoort eigenlijk een buis als achterlijst volgens tekening maar vond ik te omslachtig.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  15. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vandaag geen zin om met balsa te werken maar moet straks ook nog een piloot in en geprobeerd een hoofd te maken van dat blauwe piepschuim.
    Deze is te klein, deed het ff snel om te kijken of het lukt.
    IMG_20190607_092718.jpg

    Ik denk wel goed, hij is zorgelijk heeft kraaienpootjes rond z'n ogen maar dat zou ik ook zijn als ik in een zwever van 1937 zou vliegen.
     
    Q Brand, Hans V en ISOLA2 vinden dit leuk.
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vliegoveral op schaal 3.5 is hier te downloaden.
    Je zult wel moeten kunnen naaien maar zal een modelbouwer ook wel lukken.
     
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    [​IMG]

    Zo wil ik de vleugel ook op de buis maken @max z , je hebt dan plaats voor de kabeltjes van de rem kleppen en rolroeren.
    Dit zit vast en jij kunt het ook nog op deze manier doen lijkt me.
    Het lijkt mij ook lastig om de vleugel direct aan de buis te monteren en dan de kabeltjes ook nog mooi weg te werken.
    Er zou voor op de buis zelfs nog een servo kunnen of voor het richtingsroer of stabilo.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ik had het anders bedacht, ik schuif een lat in de staartbuis en klem daarmee de buis op de, in de vorm geschuurde, bovenkant van de pylon. De bouten gaan er door gaten in de bovenkant in, en zitten verankerd in inslagmoeren in de donkerbruine blokjes die je ziet:

    De wortelribben komen vrijwel direct tegen de staartbuis, en net als het origineel komt er een alu plaat overheen om e.e.a. af te dekken.
    Maar de stuurkabels moeten dus áchter de klemlat uit de buis komen, zoals je op het plaatje wat ik eerder plaatste kunt zien.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2019
  19. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Perfect ook, dat van de klemlat neem ik over, ik zou de kop van de bout om de buis vast te zetten dus bovenop hebben gedaan maar dat van jou is beter, geen kans van indrukken van de buis bij te vast draaien.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Toch mooi gerief 3D tekening , dat kan je met een heel blad tekst niet uitleggen :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina