Bowlus Baby Albatros

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Hajo.M, 8 mei 2019.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De diameter heb ik zelf bepaald Justus, er staat niets van op tekening dus ik probeer maar wat en ga dan uit van wat de BOT en de Sagitta voor pen hebben.
    Alleen gaan die met de motor naar boven en hebben dan minder belasting veronderstel ik.
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Slepen geeft geen hogere belasting dan met de motor omhoog, volgens mij nog minder zelfs, dus het hoeft 'alleen maar' sterk genoeg te zijn voir wat het vliegend te verwerken krijgt.

    Ik heb alleen totaal geen verstand van sterkte berekeningen voor vleugelbuizen om je daar bij te kunnen helpen helaas.
     
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Dank je, dan kan ik de pylon maken want ik zat met de plaats van de pen die door de buis gaat, in ieder geval op welke hoogte ik door de buis moest omdat die maar 25 mm is.
    Het kan door antwoorden van anderen met betrekking tot carbon altijd nog dat materiaal worden.
     
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Hajo,


    Wat wordt c.a. het gewicht van de Albatros? Spanwijdte 3m nietwaar?

    Een pen van koolstof neem ik aan en wat zijn dan de afmetingen?

    Laat ik er wel even een sommetje voor je op los ;-)
     
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Hoi Q ..de span is 3.09 meter inderdaad, het gewicht, daar vraag je me wat..:)
    Die in Modelbuilder staat is 3 kilo, de mijne zal iets lichter worden denk ik, al ben ik natuurlijk niet zeker maar ga maar uit van 3 kg
    de pen word 40 cm totaal en zal wel koolstof worden, 8 mm.
    Nog liever de methode van Dirk , twee buizen in elkaar, waarom, ik heb er een goed gevoel bij..:)
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Voor wat het waard is, ik ga voor 6 mm pennen en dragende struts.

    Max.
     
  7. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Het is zeker wat waard @max z ik ben leek op dat gebied, met de andere zwever kwam het wel goed daar stond alles op tekening, deze niet.
    Dus ik moet op m'n gevoel afgaan of tips van anderen.
    Ik wist zeker dat ik met 8 mm aan de veilige kant zat en iemand vertelde me dat struts niet veel bijdroegen bij een model
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
  9. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Interessant, die van mij komen ook op zo'n manier rechtstreeks aan het wiel.
    Het wiel word eigenlijk vastgezet d.m.v de verbinding van de struts,
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De "methode Dirk" uit het Aquita Sagitta draadje, toont met berekenen aan dat vooral de buitenzijden van een pen de krachten draagt.
    Het vervangen van een massieve pen door een dunwandige met wat meer diameter kan goed wanneer je de krachten goed inleidt én er ook.
    Zijn voorbeeld is OK, maar als je een 10x6 mm buis neemt ipv een 9 mm massief zal deze in theorie meer last kunnen dragen, maar kan makkelijk barsten op het punt waar de romp overgaat in de vleugel.

    De 8 mm massieve pen is maar net aan. Maar met netjes vliegen in niet te ruig weer moet het voldoende zijn.

    De lengte van pen is flink groot. Als minimum moet je denken aan 7 x de diameter die in de vleugelopname buis moet zitten, dus met die minimale lengte zou de pen 8x7 = 56 mm uit de romp steken.
    100 mm aan iedere kant is echt heel ruim, dus als de sterkte ín de vleugel voldoende is zou de pen veel korter kunnen.
     
  11. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik leer heel veel op het moment, ben nog nergens aan begonnen wat de vleugel betreft,moet eerst de pylon klaar hebben en de rest van de romp natuurlijk en bij de pylon hoort de plaats van de vleugelpen, en daarom had ik de lengte nodig en dikte.
    De vleugel kun je dan weer sterker maken natuurlijk waardoor de kortere pen tot z'n recht komt.
    @Rick NL je bedoeld met de 8 mm de stalen pen toch is het niet?
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rick, heeft het dan zin om de 'holle pen' met (hard)hout te vulen, tegen inknikken?
     
  13. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hajo, heb je over nagedacht om de vleugelstijlen (struts) in de constructie te gebruiken.
    Bij de originele is het wel zo. De constructeur heeft dat gedaan, om de vleugel zo licht mogelijk te bouwen.
    Het nadeel van de stromingsweerstand heeft hij voor lief genomen, snel werd er doch niet me gevlogen.
    Let op, zouden alleen trekkrachten op de struts komen, zou een dun staalkabel al voldoen.
    Maar omdat bij negatieve belasting de struts op druk belast worden, moeten deze voldoende sterk zijn.

    Max heeft als ik het goed gelezen heb wel zijn struts gebruikt om de krachten op te vangen.

    Johannes
     
  14. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ja hoor Ariel, er komen ook struts aan, het liefst de originele die een profiel hebben bekleed met folie al zullen er later wel andere ook zijn..
    Hetzelfde met het windscherm, daar kan ook een cockpit op, het is maar wat de koper wilde.
    In de tekening is er ook rekening mee gehouden dat er struts komen
    Ik vind ook dat je die niet weg kunt laten, het moet toch zo origineel mogelijk gehouden worden.
    Dat ik er wat langer over na moet denken is niet erg..
     
  15. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik had zelf een carbon pen in gedachten. Vandaar ook de aandacht voor bij het gebruik van holle pen.

    @ron van sommeren Je kunt met goed gevolg een holle pen op en rond het punt van een krachtinleiding 'vullen' met wat hardhout.
    Je moet dan wel een pen hebben die ook de schuifspanning aan kan. Bij een holle pultrusie pen met alleen vezels in langsrichting is dat niet het geval.
    Bij gebruik van een holle buis als vleugelverbinder moet het op zijn minst een zgn pullwind zijn, waarbij naast de langsvezels ook vezels onder 45° zijn gebruikt.
    Een volcarbon pen kan wel voldoende schuifspanning aan.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hajo, je hebt me niet volledig begrepen.
    Als je de struts in de constructie gebruikt zoals het origineel, dan kan je de vleugelverbinder pen gewoon weglaten!

    Johannes
     
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    O jee zou ik niet durven:) daar schiet mijn kennis tekort denk ik.
    De struts komen wel goed bevestigd op het wiel, ongeveer zoals bij het origineel en dat wat Max doet en aan de vleugel maar ik zou/had nooit kunnen bedenken dat de vleugelpen dan zou kunnen vervallen.
    Ik veronderstel dat er dan aan de vleugel nog meer moet gebeuren dan enkel vastzetten van de strut.
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Inderdaad, dat gaat goed. Dit is een plaatje van de vleugelbevestiging van mijn Birddog (op z'n kop), de nylon boutjes houden alles op z'n plaats, en de verbinding wordt gemaakt door een 1 mm triplex plaatje er tussen te schuiven. Uiteraard had de Birddog ook dragende struts, de verbinding aan de romp neemt dan alleen krachten op, en niet het moment van de liftkrachten die op de vleugel uitgeoefend worden.
    Het dunne triplex plaatje was bedoeld om te breken als de vleugels een klap kregen. Dat werkte een paar keer, maar helaas brak er iets meer bij de laatste "landing" :rolleyes::(.


    Maar ik ga bij de Baby Albatross toch ook pennen gebruiken, voornamelijk om het opbouwen te vergemakkelijken.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
    Ariel, ISOLA2 en Rick NL vinden dit leuk.
  19. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik heb goed naar jou struts bevestiging gekeken en ja lijkt me dan beter om in plaats van rechtstreeks op het wiel toch een constructie te bedenken vergelijkbaar met wat jij doet Max.
    Het is nog mogelijk bij me (denk ik :) )
    Een pen zal er dan zeker blijven, zonder durf ik gewoon niet aan, heeft te maken met gebrek aan kennis en onervarenheid hoor.
    Bouwen levert niet zoveel problemen op het zijn meer de speciale dingen die soms opduiken.
    De meeste baby albatrossen en misschien wel bij de meeste modellen die met struts zijn uitgerust dienen ze enkel als schaal accesoire als ik zo lees en dan hebben ze geen functie verder.
    Zo is het me ook verteld door een ervaren bouwer die al tientallen jaren bouwt.
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop

Deel Deze Pagina