Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    In een doos heel ver weg vond ik mijn eerste brandstof motoren.
    De doos stond nog bij mijn moeder die alles zorgvuldig heeft bewaard.
    Een hele verassing nooit meer aan gedacht.
    2 super Tigre dieselmotoren uit 1965 ,ik heb deze motoren in 1971 2e hands gekocht en er heel veel mee gevlogen.
    In deze tijd vloog ik nog met lijn bestuurde modellen.
    Of er nog brandstof voor te koop is moet ik nog uitzoeken maar ether is er vast nog wel.
    Petroleum zal er vast ook nog zijn maar met de huidige milieu regels is het spannend.
    Diep in mijn herinnering plopt het woord amyl nitraat op.
    Eerst maar eens schoonmaken en nieuwe lagers bestellen.
    Heeft iemand nog tips hoe de motoren schoon te maken en te demonteren,
    Ik heb een ultrasoon reiniger ???
    Gelukkig heb ik voor diesels nooit wonderolie gebruikt maar Esso SAE 60. Er was nog een label van het olieblik in de doos.
    Wil de motoren schoonmaken en conserveren.
     
    Beton vindt dit leuk.
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.217
    Locatie:
    Hoofddorp
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Beetje warm maken helpt. Leuk draadje John.
    Motor is nog gaaf,
    Alleen de lagers moeten vervangen worden gelukkig Duitse lagers GMN, en nieuwe pakkingen,
    Nu op zoek.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2022
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Mug… Saito? Opentrekken. Of zuigerveer vast. Of kleppen verontreinigd. Poetsen en weer klaar… tenzij de bus naar z’n gootje is.
    De OS FS? Rauw? Lagers! Vaak stookt men die te veel castor. Meukt de zaak op met neerslag.
    Zoveel in de hand gehad. Of ze moeten echt kuis versleten zijn op de bussen.
    Oude motor is altijd werk. Maar wil niet zeggen dat er weer leven is in te brengen?
     
  5. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Dag Ed,

    Ik ben onlangs ook weer met dieseltjes begonnen. Mogelijk heb je iets aan het volgende:
    Zover ik kon nagaan is Iso Propyl Nitrataat niet meer te verkrijgen voor een particulier in Nederland. Een goede vervanger is, volgens https://www.rcuniverse.com/forum/ev...6-ignition-improver-isopropyl-nitrite.html.de, Amsoil diesel cetane boost. Dit is een van de weinige Diesel Ignition Improvers die uit > 90% ethyl hexyl nitrate bestaat. Was echter niet op voorraad bij de Nederlandse Amsoil importeur, maar wel bij https://www.ato24.de/en/amsoil-diesel-cetane-boost-0-473-l.htm. Ca 10 euro voor 470 cc plus ca 10 euro verzend kosten. Levering was in enkele dagen.
    Mijn Parra T3 2,5 cc dieseltjes lopen er goed op en starten makkelijk.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Dag Jaap,
    Bedankt voor de informatie, maar voordat ik zo ver ben dat de dieseltjes weer draaien moet ik eerst nieuwe lagers vinden en pakkingen maken.
    Vanmiddag de lagers uit het huis gehaald en en de nummers met een vergrootglas porberen te achterhalen.
    Het voorste lager is duidelijk maar het hoofdlager is bijna onleesbaar.
    Meng jij je brandstof zelf of is er iets kant en klaar te koop.
    In mijn herinnering was het 1/3 ether 1/3 petroleum en 1/3 olie en 1 % amylnitraat.
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Terug bij de kogellagers ,de lagers zijn van het merk GMN een Duitse fabrikant die al 90 jaar bestaat.
    Het voorste lager is GMN 625/634 en het achterste lager is na lag onder een vergrootglas turen een GMN 609 .
    Simpel googelen is er niet bij, alle 609 lagers hebben een binnen diameter van 9 mm de mijne heeft een binnendiameter van 10 mm (10x 24 x7)
    Het zijn lagers uit 1965 !!!!!
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het begint steeds completer te worden, het tankje is er ook nog bij.
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Je moet zoeken op 609/10
     
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  11. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Voor zover ik weet is er in Nederlands nergens kant en klaar modelmotordieselbrandstof te koop.
    Ik meng zelf volgens het advies van Alberto Parra voor zijn T3 dieseltje:
    These engines are steel cylinder and piston and fuel should contain not less than 18% castor oil. Avoid use of synthetic oil. The recommended mix is 18% Castor Oil, 35% Ether, 47% Kerosene and add 1,2 – 2% Ethyl Nitrate, DII or Amsoil.
    Bij koud weer 2% Amsoil en warm weer 1.2%.

    Omdat je je motor helemaal gedemonteerd hebt is het mogelijk verstandig of hem weer 'opnieuw' te laten inlopen. Bv de cilinderbus zal iets gedraaid teruggezet zijn tov de zuiger. Ik gebruik 23% olie bij inlopen.
     
  12. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Ik moest natuurlijk ook nog even onder het kleppendeksel kijken bij de RSM:D
    20221223_081704.jpg

    Jan
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Dank je voor de informatie. Ga een offerte opvragen zoals op de site is aangegeven.
    Wat te vinden is zijn dubbel afgedekte lagers ZZ .Ik weet niet het wat uitmaakt maar mijn lagers zijn open.
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Dank je Serge ik kom steeds een stapje verder.
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Kijk even bij de deelnemers van SAM ( die vliegers met antieke motoren ) bijna iedereen heeft daar wel wat diesel voor je te leen .
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    De afdichtingen kan je er zonder probleem uitpeuteren.
    Eventueel de voorste van het voorste lager laten zitten, om indringen van vuil tegen te gaan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Heb even naar Parra dieseltjes gezocht, zien er goed uit. Nu nog ergens te koop?
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
  19. JaapDMC

    JaapDMC PH-SAM

    Lid geworden:
    12 aug 2012
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Friesland
    Ik heb die van mij 2 maanden gelden gekocht bij Alberto Parra: http://control-line.eu/engines.html. Alberto is de ontwerper, doet de assemblage en verzendt vanaf Gran Canaria. Productie onderdelen gebeurd in de Ukraine, volgens mij in dezelfde fabriek waar ook de Redfin motoren gemaakt worden.

    Mijn eerste indruk van de motoren is erg goed.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-draad-weer-oppakken.284008/ :)
     
  20. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Deze kwam ik laatst ook tegen.
    Ik zie ze eigenlijk nooit dus kom het natuurlijk niet laten liggen.
    Een OS met vertraging:banana:
    Een mooi stukje historie.
    20221223_221617.jpg
    20221223_221726.jpg
    Jan
     

Deel Deze Pagina