Brandstof motoren

Aha, ik dacht dat je de G21/46 uit Nederland had.
En daar zijn er maar één of twee van geweest met ABC unit.
 
Brian Gardner is een bekende naam voor dat soort werk. Hij is momenteel bezig met, of heeft kort geleden gemaakt, een productie run van iets van 50 setjes ABC voor de beroemde Hanno Special van OS.
 
Vanmiddag les gehad hoe de piston pen van de ST G21 46 te verwijderen.
Met een M2 tap een gaatje tappen in een van de aludopjes.
Een 8.8 M 2 boutje er in schroeven ,een tapje kan gemakkelijk breken een 8.8 M2 boutje is taaier en sterker.
Da met een heel licht vlammetje van de brander alleen de bovenkant van de zuiger verwarmen.
Uiteindelijk kwam de pen los. Een berg onderdelen geruild voor wat Electro spul en iedereen blij.
Alle motoren zijn nu gedemonteerd en kan het opbouwen beginnen.
1x St G2146 met Een bijna nieuw gaaf huis een nieuwe kop en achter deksel.
Van binnen een George Aldrich in Noorwegen verchroomde krukas en een Brian gardner ABC chroom cilinder bus en bijbehorende zuiger en drijfstang..
Nieuwe kogellagers.
Nog een Super Tigre G 21 46 met een klokgaaf huis een nieuwe standaard Cilinder bus en zuiger. een nieuwe krukas alsmede nieuwe kogellagers
Nieuwe propmeenemer en nieuw carterdeksel.
Als bonus een geheel nieuwe opgebouwde Super Tigre 10 CC met ABC Brian Gardner ABC zuiger Cilinder combi.
Van deze motor is alleen de krukas gebruikt.
Morgen komen de lagers en kan het opbouwen beginnen en kan ik mij richten op de venturi s,
Hiervan heb ik 6 verschillende exemplaren
 
Laatst bewerkt:
Tapje had ik al voor je beschreven. Als een poep en een zucht.
Mooi dat het gelukt is. [emoji106]

En een fijne 10cc compleet!
 
Laatst bewerkt:
Webra heeft destijds inderdaad krukassen gemaakt die de andere kant op draaiden. Een vroeger clublid bij ons had een tweemotorige kist met een linksom en een rechtsom draaiende Webra 10cc motor er op. Die andere krukas moest wel speciaal besteld worden.
 
Wat ik mij er van herinner, was dat vroeger een stuk normaler dan nu, dat er linksdraaiende krukassen leverbaar waren.
Ik zie zelfs eigenlijk nooit meer linksdraaiende nokkenassen voor de diverse viertakten in de onderdelenlijsten, Ik weet dat OS volgens mij vroeger wel zoiets had voor een aantal motoren, maar tegenwoordig zie je dat eigenlijk niet meer...

Maar ja, je ziet ook geen af-fabriek-gekoppelde dubbele eencylinders meer. Dat is ook maar een heel korte rage geweest in de overgang dat de modelbouwfirma's in een keer grote kits gingen leveren en de meeste motorfabrikanten weinig groters te bieden hadden dan 10 cc, of hooguit 15...

Mijn gedachte is dan toch, dat zo'n koppelverband toch minder goed werkte :D
 
Inderdaad werd dat vroeger vaker gedaan.
Zo kwam ik een tijdje geleden een OS max FS 40 tegen met een aangepaste nokkenas. Zie de R in het midden.

20181225_133855.jpg


Maar laatst heb ik 2 OS max 80 H op de kop getikt.
20230116_204926.jpg


20230116_205003.jpg


Een heb ik er uit elkaar gehaald en wat kwam ik tegen:D
20230126_191818.jpg


20230126_191748.jpg


Een extra uitsparing met een R.
Dus bij deze kan je kiezen welke kant hij op moet draaien.

Jan
 
Een heb ik er uit elkaar gehaald en wat kwam ik tegen:D
Oh, maar dat was eigenlijk héél gebruikelijk. Ik heb ooit een SuperTigre met draaischijf achterinlaat gehad, en die had precies hetzelfde: twee uitsparingen voor de krukpen in de schijf, eentje voor linksom en eentje voor rechtsom. Werkt beter dan bij de motoren waar dat kan het voorhuis 90 graden verdraaien, want dat hoekverschil is niet noodzakelijkerwijs altijd 90 graden. Goed genoeg voor "ongeveer", maar niet goed genoeg voor "zelfde performance". En het is een hele kleine moeite om dat ene uitsparinkje er in te frezen.
 
Alle onderdelen beschikbaar voor het nieuw opbouwen van de 2 G 21 46 Super Tigre motoren.
Eerst de 60
Een nieuw huis voor de 60 en de ABC garnituur er inzetten, bus past niet in het motorhuis te veel weerstand, warm gemaakt geen resultaat.
Er is enige nabewerking nodig, eerst op de draaibank een plunjer maken en dan met polijst poeder het huis wat ruimer maken , zodanig dat met enige druk de bus in het huis kan worde geschoven..
Verklaarbaar huis en bus komen van verschillende wereld delen en uit verschillend eeuwen.
Dan maar naar de G 21 46 met de stalen bus, zelfde verhaal, bus past niet in het huis.

Bij OS Motoren heb ik dit nog niet ondervonden, maar het heeft ook zijn charme.
 
Correspondeert de poorthoogte wel met het blok?
Uitkotteren heb je als optie.
Mits he deze maar zuiver kunt inspannen en blijvend meten.
Of de bus aan de buitenkant verspanen.
Bijkans meest zuivere optie.
Dat passend maken met een Dremel in een houder, slijpsteen van deugdelijke kwaliteit.
Het bed goed afschermen.

Ook bij Super Tigers passen de bussen normaal gesproken zuigend.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top