Brandstof motoren

Dat lijmen…
Binnenring moet goed ontvet zijn.
Dan een hele goede Loctite lijm kiezen. Dan die boor er weer in met die juist kleef.

Je kunt met bepaalde Loctites rondsels op elektromotoren lijmen.
Nauwe passing, zuigend noemen ze dat. Vervolgens verlijmd kan je er enorme vermogens doorjagen. Blijft gewoon zitten.
En zo een rondsel dan trekken is dan ook een knap lastige klus geworden.

Anders moet je zelf een trekker fabrieken.
Een draaibankje is dan wel heel handig.
Maar het principe werkt als een keilbout. Met daarin een stift om de zaak op te klemmen.

Zelf gemaakt uit een ijzeren boutje met een draadloze schacht, kop er af gezaagd.
Deze liet zich uitboren op de draaibank (pisbakkenstaal).
Overmaat, naar pas gedraaid, split-sleuf in gedremeld, toe geknepen na boren en inslijpen, weerhaakjes aan beide helften van de poten geslepen. En zo, dat het goed paste in de binnen ring.
Pen er in gedreven tot ik een goede klemming had, de weerhaakjes achter het lager.
Er is daar ruimte voor, maar miniem. Het lager zit in een cup.

Vervolgens verlenging van de trekker, middels een verlengde moer.
Dus met andere bout of draadeind te verlengen.
Stapeling van ringen en een dopje uit een doppenset, die stabiel en recht kon rusten op het motorhuis, specifiek de verkasting van de nokkenas.
Kon ik de boel - als ware met een vijzel - trekken.
Met een veel langere staf aan geschroefd, had ik er ook een trekhamer van kunnen maken.
Zou ook hebben gewerkt. Dan schrik je het lager er uit, zonder zijdelingse krachten.
Plaatwerkers gebruiken regelmatig trekhamers.

Trekker is vlot te fabriceren.
Als je met motoren werkt, auto of motor fiets 1:1, moet je soms ook inventiviteit aanwenden,
en eenmalig een stuk gereedschap maken…

Met doen en maken in de herhaling ontstaat vaardigheid…

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Heb misschien een nieuwe methode:

Inbus die in het binnenste lager past. Een tikje geven. Dan het lager verhitten. En dan trek je hem er hopelijk uit?

Heb op deze manier de zuiger pin eruit gekregen.
 
Metaal zet uit bij verhitten.
Kan ook betekenen dat de passing minder wordt.
Je moet op het huis zo min mogelijk rammen. Het is pardoes gebarsten.

Gooi het motorhuis in de ultrasoon.
Zo schoon mogelijk.
Zet het in een elektrische oven. Zet die op 160 graad.
En verhit daarmee zo het carter zeer gelijkmatig.
Dan goeie dikke leren werkhandschoenen, of een lap.
Dan kijken of het lager los wil komen op een blok hardhout.
Dat hout leg je op je schoot, en met een stevige serie kloppen met de hand, valt het er pardoes uit.
Een dikke houten keukenplank wil ook.

Niet rammen op metaal of met metaal. Hout stuikt niet het metaal van het huis.
 
Hah…. Vanavond even mn motoren geinvetariseerd…… :D wat een hoop :eek:
Moet echt maar eens leren om de verleiding te weerstaan :hammer:
Vorige week de 200Ti laten lopen …. :kwijl: En afgelopen zondag de aangepaste asp radial…. Ding heeft zeker 15-20 jaar in een kast gestaan voor ie bij mij kwam, geen idee wat die chinezen bij de montage voor olie ering hebben gemikt maar na 15 jaar is het net teer…. Bekant het hele ding los moeten halen en alles gangbaar gemaakt (alle zuigerveren vast etc)
Maar de rochel die eruit kwam maakte al het werk waard :wave
 
Laatst bewerkt:
Heb misschien een nieuwe methode:

Inbus die in het binnenste lager past. Een tikje geven. Dan het lager verhitten. En dan trek je hem er hopelijk uit?
Kans is erg klein.

Neem anders maar even contact op via PB en doe dat ding op de post. Dan haal ik dat lager er voor je uit, en stuur hem terug. Dat kost je 15 euro (2 x verzendkosten) maar dan is ie tenminste nog wel heel. Trek ik hem ook nog wel even een nachtje door de anti-vries voor je.
 
Kans is erg klein.

Neem anders maar even contact op via PB en doe dat ding op de post. Dan haal ik dat lager er voor je uit, en stuur hem terug. Dat kost je 15 euro (2 x verzendkosten) maar dan is ie tenminste nog wel heel. Trek ik hem ook nog wel even een nachtje door de anti-vries voor je.

Hoe trekt u meestal het lager er uit? :)
 
Met-een-trekkertje!

Vast in de handel verkrijgbaar..
Maar zoals ik eerder schreef, zelfbouw & snelbouw… kost niks,
en als je het nodig hebt, is de winkel dicht.
Gisteren klaar was het motto…

De ‘keilbout’ is een uitgeboorde bout, niet de bouwmarkten afgelopen, vast wel iets te vinden.
Stift uit messing als wig. Expres niet uit staal!

Nokjes aan de benen Dremel geslepen op klemming, met de stift er in,
zo dat de nokjes achter de lagerring komen te zitten.
Daarna is het appeltje-eitje.

De lengte van de keilbout heeft te maken met de lengte van de beschikbare boren.
1x boorgang, niet 2 aan iedere kant, dat is n.l. soms lastig mikken,
en je wilt in die boorgang geen rillen hebben. Dan gaat de stift er niet door…
En daarom zit er dus ook draad aan de 'keilbout'.

Bewust voor vijzelmethode gekozen, en niet voor een trekhamer manier.
Dat kan breuk geven. Met een goede en kaarsrechte ondersteuning met ringen
worden krachten in balans verdeeld. Met een mep zou de trekker ook los kunnen knallen.


Instant keilbout…

IMG_3373.jpeg



De hele contraptie…

IMG_3372.jpeg



Het terug plaatsen van een nieuw lager op die plek, doe je met een mini-dopje
uit een doppenset, verlengstuk er aan, en alleen op de buitenring tikken.

Een likje kettingvet in de kup of tegen de buitenring helpt het inbrengen.
Aan het 'plinkje' bij het drijven, weet je dat het lager recht in positie in de cup ligt.

Recht en zuiver drijven, en niet scheef er in rammen. Voortduren bijsturen en goed kijken.
Drijven van een lager met klempassing gebeurt op de ring met het klemmende contactvlak.
Bij de OS is dat de cup die de klempassing geeft.

Ook in deze actie een houten blok als ondergrond.
En niet in de bankschroef of op een stoeptegel.


Als het maar doet wat het moet doen…
Niet als bling-bling broche op feesten en partijen.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Goedenmorgen Bas, dat is zeker zo! Heeft u misschien een filmpje hoe het in werking gaat?

De onderste armen gaan binnen in het lager en zodra u er een bout in doet zet het uit?

Net als een plugje voor in muur zeg maar?

Mooie oplossing!
 
Haha, nee, dat heb ik niet. Ik heb geen cameraploeg in dienst, en mis een derde handje.

1 Trekker in de binnen ring steken.
2 met een doorn de messing stift in drijven, tot deze de op de gewenste spanning staat, maar niet aan de andere kant van de motor een gat slaat (dat is een stukje exactheid bij het maken van het trekkertje, je maakt het op maat)
3 dan de verlengde moer, de ringen om de bout, en om de verlenging van de bout te overbruggen een dopje uit de mini-doppenset als extra afstandsbus.
Zo blijft de trekker in lineaire richting trekken.

De motor was in deze actie al brandschoon gewassen, geen obstructies door residu.

Wel een ding... goed gereedschap is het halve werk...
en daar heb ik veel van verzameld. Je kan er niet genoeg van hebben!

Gr Bas
 
Dacht al... waar blijft ie nu?
Ja idd Jij had het filmpje al een paar dagen eerder gezien :D
Ik twijfelde of ik het wel of niet zou plaatsen… eigenlijk zouik veel meer op dit forum moeten posten, de Saito 200ti heeft namelijk ook al gelopen, de saito 300T moet nog ff nieuwe lagers en is ook klaar voor zn eerste run, verder sta ik op t punt om een romp af te mallen en liggen er nog 2 projecten te wachten op afwerking ….
Eigenlijk wil ik voor 17 mei nog de GP 76 indraaien en mn Carf invliegen
Eigenlijk zonde van de tijd om topics te vullen :D
 
Zet die 200Ti maar even op YouTube… komt muziek uit.
Ooit bijna gekocht voor in een P40… maar dacht… met een nose over gaat ie stuk, inverted en al…
Stom dat ik hem niet heb aangeschaft… ‘t was een zeer schappelijke prijs… in 2009…
 
Back
Top