Die motor heeft gelopen, en meer dan je denkt: Er zit wonderolie-aanslag tot helemaal beneden aan het zuigerhemd, wat betekent dat de motor flink op temperatuur is geweest (betekent niks slechts, alleen maar dat hij hard gewerkt heeft en DUS ooit goed ingelopen moet zijn geweest).Lekker vet smeren om alles los en schoon te spoelen en tegelijkertijd in te laten lopen wat nog niet echt gebeurd is en gezien de status waarin het motortje zich bevindt(o.a kleine oppervakkige krasjes op het zuigertje).
Je moet hem sowieso opnieuw inlopen vanwege dat er een nieuwe zuigerveer in zit. Die zuigerveer is HET kritische, en meest tijdrovende punt qua inlopen. Zuiger, drijfstang, krukas, die zijn allemaal met 10~20 minuten looptijd vol belastbaar, maar die zuigerveer, die heeft gewoon 2 uur nodig om genoeg in te bedden dat ie vollast kan hebben, en daarna gaat het feitelijke inlopen nog een uurtje of 10 a 20 door (maar daar merk je verder niks van, en daar hoef je ook geen rekening mee te houden).
Gewoon de inloopprocedure aanhouden die je ook voor een nagelnieuwe zuigerveermotor uit de jaren '70 aan zou houden, dan is er niets aan de hand.
Het is niet goed of slecht, wel verspilde moeite: Dat vet spoelt binnen de eerste 5 minuten weg, en er is vanaf de eerste omwentelingen reeds voldoende olie aanwezig om ook volledig droge lagers direct afdoende te smeren. Vet heeft in een modelmotor niets te zoeken anders dan eventueel conservering.Wel heb ik de kogellagertjes alvast zoveel mogenlijk schoongespoelt en voorzien van vers kogellagervet.