Brandstof motoren

Voor wat betreft HB wist ik dat wel maar van die andere die je noemt niet.
Weer wat geleerd(nooit te oud om te leren).
Wat ik wel heb ontdekt is dat er een HP motor met schroef deksel aan de achterkant bestaat zoals bij de Hornlein motoren.
Ik heb er foto'tjes van maar kan die nu zo snel even niet plaatsen.

Mvgr Hans
 
Wat ik wel heb ontdekt is dat er een HP motor met schroef deksel aan de achterkant bestaat zoals bij de Hornlein motoren.
Verscheidene merken gebruikten die constructie, o.a. Webra, Cox, PAW en nog een paar die ik vergeten ben. Maar bij mijn weten alleen bij de kleinere motoren,en was eigenlijk alleen Hornlein die dat op al hun motoren van klein tot groot gebruikte. Dat HP dat ook gebruikt heeft, wist ik niet.
 
Bij deze kan je het nog net zien.
Screenshot_20240604-100818_Samsung Internet.jpg

Jan
 
Gisteren een aantal vintage vliegtuigjes opgehaald waaronder een hele oude Robbe Puma schouderdekker van zeker 20 jaartjes oud(als die niet ouder is).
Deze Puma heeft een 10cc motor (wat veels te zwaar is voor dit kistje tenzij er een pylon racer van gemaakt wilde worden).
Nu heb ik een vraagje over deze 10cc motor waar ik niet achter kom ondanks dat ik me helemaal suf heb zitten zoeken op het internet welk merk motor het is.
Wat wel bekend is omdat het op het motortje staat is dat deze in Oosterijk gemaakt is(er staat Austria op het motortje).
Ook staat er op dat het een 10cc is maar (en daar komt ie) dat is aangegeven door een stickertje.
De 61 staat erop maar nu is het bovenste deel van het stickertje eraf.
Ook heeft dit motortje een Perry carburateur.
Ik heb het motortje al uit elkaar liggen en wat mij gelijk opviel is dat de zuigerveer ontbreekt.
Of is dat bij dit motortje normaal want ik weet dat sommige motortjes een groef hebben zitten waarin zich een oliefilm moet vormen die dan zeg maar als zuigerveer gaat functioneren.
Wel zit er een heel klein pinnetje(slotje) in de groef die het zuigerveertje op z'n plek houd.
Zouden jullie mij verder kunnen helpen welk merk motor dit is en of er toch een zuigerveertje in moet.
Wie herkend dit motortje?
Ik zou graag dit motortje willen gaan gebruiken op een best wel oude Big Lift van zeker zo'n 30 jaar oud die ik een aantal weekjes geleden heb overgenomen.

Hier wat foto'tjes.

Bekijk bijlage 584406

Bekijk bijlage 584407

Bekijk bijlage 584408

Bij voorbaat hartelijk dank .


Mvgr Hans
Misschien een heel domme vraag.
Als je de cilinder diameter op meet en de breedte van de groef zou je dan bijvoorbeeld via hobbyin niet aan een zuigerveer kunnen komen?
Of nog beter er heen gaan met de motor.
 
Misschien een heel domme vraag.
Als je de cilinder diameter op meet en de breedte van de groef zou je dan bijvoorbeeld via hobbyin niet aan een zuigerveer kunnen komen?
Of nog beter er heen gaan met de motor.

Denk niet dat dat erg waarschijnlijk is dat een ring van een andere motor zomaar zou passen.

Maar op e-bay vind je een verkoper, "shtterman" die ERG veel veren voor oudere motoren heeft liggen, dat is een poging waard.
In Engeland moet iemand zitten die zuigerveren op maat kan makn als je zuiger en voering opstuurt, maar ik kan zijn gegevens niet meer terugvinden.
Weet nog dat ie Gavin heet, en op RCGroups was zijn forumnaam "Swarfmonkey" of zoiets.
 
Laat ik daar nu net het zuigerveertje hebben besteld.
Bij dit bedrijfje worden nog veel meer vintage onderdelen gemaakt heb ik gezien.
Wat een gedoe om naar een land buiten de EU te betalen voor een produkt(het is gelukkig niet mijn dagelijkse bezigheid).
Ik hoop dat het goedkomt.
Zuigerveertje kost een kleine 20,00 eurie incl verzenden.
Op hoop van zegen dat ie past.

Mvgr Hans
 
Ik zie dat ik te laat ben want ik denk dat ik nog wat zuigerveren heb liggen voor een 10 cc HP.
Ik kan er eventueel een opsturen voor de zekerheid.
Kost niets:)

Jan
 
Daar zeg ik geen nee tegen als je er misschien nog één hebt liggen.
Let wel dat het de gewone zuigerveer is en niet het dykes type zuigerveer die gebruikt wordt in de Gold Cup serie
uiteraard worden de verzendkosten zowiezo vergoed.

Mvgr Hans
 
Stuur maar een pb met daarin je adres dan doe ik er een in een envelop met een postzegel.
Dat kan mij de kop niet kosten en het zou leuk zijn als het werkt;)

Jan
 
tja.... hier krijg je geen genoeg van he :kwijl:
is al een wat ouder filmpje maar dit rochelt zoo heerlijk in de rondte dat ik hem op "Jouwbuis" heb geknald :yes:
binnenkort weer eens op de tafel schroeven nu ik de carburatie heb gemodificeerd
nu maar hopen dat ie net zo lekker blijft rochelen en niet veranderd in een rustig lopend naaimachientje

volume op vol en genieten maar :):)
 
Laatst bewerkt:
Het zuigerveertje van Jan vandaag ontvangen.
Wat ben ik blij dat ie precies goed is(kan eigenlijk niet missen) maar het was toch even een zoektochtje naar welk merk en type motor het is.
Het blijkt dus definitief een HP te zijn maar is merkloos gehouden voor een andere leverancier.
Nu ben ik wel erg benieuwt wie deze motor toen der tijd op de markt heeft gebracht.
Binnenkort maar is brandstof mixen in de mengverhouding 20 % olie(risinusolie/wonderolie) en 80% methanol.
Lekker vet smeren om alles los en schoon te spoelen en tegelijkertijd in te laten lopen wat nog niet echt gebeurd is en gezien de status waarin het motortje zich bevindt(o.a kleine oppervakkige krasjes op het zuigertje).
Daar valt over te redetwisten maar ik doe het op deze manier.
Dit motortje heeft nog niet veel gelopen gezien ik de lagertjes heb bekeken en sommige kogeltjes van de kogellagers waren zelfs nog blank.
Er zit ook totaal geen speling op het krukasje en als het echt moet dan kunnen de lagertjes alsnog vervangen worden.
Wel heb ik de kogellagertjes alvast zoveel mogenlijk schoongespoelt en voorzien van vers kogellagervet.
Dit motortje heeft minimaal 15 jaar stilgestaan en dat was wel te merken want stond stijf vast(niet echt van de olie).




S8300023.jpg


S8300025.jpg


S8300024.jpg



Mvgr Hans
 
Back
Top