Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Vandaag pakske aangekomen :D:D:D

    K&B Torpedo .29 green head glow en Ohlsson&Rice .23 ignition
    DSCN5982.JPG

    Groeten Jef
     
    Beton en H.B.Busking vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.765
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei! Zo te zien twee puike exemplaren!
     
    jef vindt dit leuk.
  3. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Huizen
    Eindelijk weer wat tijd,
    De OS Max FS-40 met reversed nokkenas draaid ook:)
    Wel vreemd om de motor andersom aan te slaan.... De prop schiet ook zo los al hij een beedje verzopen is.
    Maar het werkt!
    Ik had een normale prop er omgekeerd opgezet.

    Jan
     
    jef en H.B.Busking vinden dit leuk.
  4. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Nieuw drijfstangetje :rolleyes: voor een Schlosser 0.25 cc van Ton Paalman :D
    DSCN6004.JPG
    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2019
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.816
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ...
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2019
  6. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Huizen
    Er was altijd een mooie site van OS met alle motoren die in de loop der jaren zijn uitgebracht. OS History Gallery.
    Ik kan hem niet meer vinden.
    Ligt dat aan mij of is er wat verdwenen.

    Jan
     
  7. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
  8. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Oldeholtpade
    Vraag: ik heb een nieuwe OS 70 FL motor en in tegenstelling tot de verschillende FS motoren die ik heb loopt deze zuiger erg stroef in BDP. Heeft dit type OS een ander loopgarnituur?
    Met vriendelijke groet,
    Micha
     
  9. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Altijd mooi weer
    Ik heb even mee gekeken, nee dat ligt niet aan jouw.
    De site, of het laatste gedeelte van de url history.html is verdwenen.

    Ik heb een linkje voor je wat wijst naar het internet archief.
    En ja, veel sites die verander of verdwenen zijn, zijn terug te vinden in het web archief.
    https://archive.org
    Je moet alleen de oorspronkelijke url weten en laat hem dan maar ff zoeken.

    Hier een directe url / link naar de history van osengines
    https://web.archive.org/web/20160403220311/http://www.osengines.com/history.html
    Dit is een snapshot van 3 april 2016
     
    Beton en H.B.Busking vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.765
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, dat heeft ie:

    https://www.manualslib.com/manual/645616/O-S-Engine-Fl-70.html?page=8#manual

    Voor zover ik mij kan herinneren, en sorry, het is niet leuk om te horen, werd deze specifieke OS door de liefhebbers een beetje beschouwd als de natte scheet van OS, een low budget viertakt, die minder goed presteerde dan de voorgangers en opvolgers.
    Maar dat kan ook liggen aan de inloopprocedure, die vermoedelijk door veel mensen niet opgevolgd werd, omdat de meeste mensen eigenwijs zijn en het dus niet aandurven, om te doen wat OS voorschrijft: motor starten, en zodra de plugklem er af kan, af te mageren tot top toerental, en vervolgens met het gas vol open de hoofdsproeier open en dicht te draaien....
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2019
    michana vindt dit leuk.
  11. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Oldeholtpade
    Bedankt Bert. Had al gelezen dat het een van de mindere broeders is van OS. Heb ook OS 70 ultimate liggen misschien die er maar op schroeven.
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.765
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och.... het is maar de vraag of die motor werkelijk zo slecht is, of dat mensen er gewoon niet zo goed mee om konden gaan.
    De jouwe heeft nog pinch bovenin, en dat betekent dat hij in principe nog goed zou moeten zijn.

    De carb is een simpele airbleed carb, wellicht dat die qua ontwerp wat minder geslaagd is, maar die kun je vervangen voor een betere....
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.816
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ABC garnituur dus?
     
  14. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Huizen
    Top!!
    Bedankt. Blijft een leuke site met veel info!!

    Jan
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.765
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vermoedelijk het OS "nep-ABC" ofwel ABN, al noemen ze het geloof ik bij OS zelf "ABL", wat dan zou staan voor "Advanced Bimetallic Liner"...
    Kan absoluut goed werken, maar is in mijn ervaring erg gevoelig voor hoe je het in laat lopen, ik heb sterk de indruk dat hoe kouder je hem in laat lopen, hoe meer hij compressie verliest als het ding dan eens een keertje écht warm wordt.
    Peelen doet dat "ABL" gelukkig niet meer zo vaak als vroeger, en sowiso zou een viertakt daar minder gevoelig voor moeten zijn, omdat er geen poorten in de voering zitten.
     
    michana vindt dit leuk.
  16. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    Via de voorzitter Yves Bourgeois van de SAM chapter 2010 "Belgian old pals" een replica Brown Junior overgenomen :D
    Gebouwd door Herb Wahl , volgens Ebay wordt voor deze motoren nog meer gevraagd dan voor de originele :eek:
    De tank en tankdopje ontbreken maar dat is na te maken , de motor is gebruikt maar in goede staat en met zeer goede compressie :D

    In the early 1930's, Bill Brown developed a miniature gasoline engine for model airplanes. "Gas Models" powered by Brown engines were decisively superior in competition with the rubber-powered models of the era. As a result, a separate class for gas-powered models was introduced, establishing the heritage of powered model aviation as we know it today. The Brown Junior engine can justly claim to be the "original" model aircraft engine.


    Initial production of Brown Jr. engines was by Walter Hurleman. Then the Junior Motors Corporation was formed and the engine was offered for general sale. During the latter 1930's, over 50,000 engines were made. Basically, the Brown Jr. remained unaltered through its many years of production. The original production model with its lapped steel piston became known as the Model B, in 1937 the Model C, and in 1938 the Model D with aluminum pistons and piston rings were offered. Variations in fuel tanks from metal to the plastic bowl occurred on all models, as well as needle valve placement, etc. Ignition timers were of three types, the earlier "underslung", the later cast upright timer, and the late production engines with the Hurleman type of timer.

    Some facts about the 40th Anniversary Brown Junior - it combines what I feel to be the best of Brown and Hurleman techniques. All dimensions, porting, stroke, bore, etc. are faithful to the Brown design. The piston/cylinder fit is similar to the technique used by Hurleman. The timer, too, is an adaption of the splendid Hurleman timer, although such a device would not suit today's "production" requirements - each time requires 57 different operations to construct! More modern approaches appear in the investment castings; the crankshaft, which besides being balanced differently, is machined and ground from already-hardened and drawn 4100 series steel (4100 ETD 150) - a slow but precise process; pistons are fine grained cast iron, with construction in the Hurleman manner; cylinder and piston machining, grinding and honing is controlled to 1/10,000 inch, although a final hand lap is used in fitting. Many other parts have special design features, and all have many hours of my labor in them.

    Your 40th Anniversary Brown Jr. Engine is one of a limited edition commemortive engine series. It has been carefully test run and is left "set" exactly as taken off my bench. Should you wish to run it, check settings as tagged, open needle valve slightly, choke for 2 or 3 flips, then keep flipping - as it clears it should start right off. I hope you are pleaased with your engine. Parts and service are available. Best regards, (signed) Herb Wahl.

    DSCN6038.JPG

    Groeten Jef
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  17. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Hulshout België
    OS 46 SF , nieuw in de doos , samen gekocht met een "ruwbouw" Telemaster 1800 en een ook nog niet gebruikte Varioprop 6014 RC set

    DSCN6088.JPG

    Groeten Jef
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.765
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In ring uitvoering waren dat superfijne motoren.... Mooie vondst!
     
    jef vindt dit leuk.
  19. H.B.Busking

    H.B.Busking Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.549
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi hoor! Is het de ring versie? Heb't er twee... NIB en 1x opgebouwd met paar nieuwe deeltjes.
    Wat heet... carb weer compleet, lagers en een zuigerveertje...

    Aagh.. zo een 46AX zou ik wel willen verringen... maar dat gaat niet met de zuigert.
    Moet ik een nieuwe maken... ook zo wat... Boring is boring... zuiger niet uitwisselbaar met iets...

    De Brown is natuurlijk iets heel bijzonders!
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2019 om 07:58
    jef vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.765
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... nee, dat gaat niet.... Zuigerveren en tapse boringen zijn niet een echt goede combinatie. Dat is vragen om uitgelubberde veersponningen...
     

Deel Deze Pagina