Ondertussen....
Kwam er een clubgenoot even langs met een nagelnieuwe glanzend in de doos zittende NGH9 Pro... De laatste versie.
....Of ik eens even wilde kijken of dat ding ook zou willen lopen.
Nou ja, dat wilde ik wel, want ik was sowiso wel nieuwsgierig naar die kleine dingetjes.
Dus even vlot de backplate er af, kijken of er geen vuil in zat, en dat was brandschoon, maar ook relatief gortdroog, dus maar even wat olie in gekledderd.
Ontstekingstijdstip gecontroleerd, bleek vrij laat te staan, Niet gemeten, maar geschat ergens tussen 20 en 25 graden voor top.
Dus snel even wat merkjes gezet, en de timing op 28 graden gebracht (wat min of meer ook de vroegste positie van het stelbereik was overigens).
Even een oude Graupner grijze 11 x 6 "SuperNylon" prop er op, zou wel ongeveer goed moeten zijn.
Ook toch maar even nog een fatsoenlijke uitlaat er op geschroefd, want het bijgeleverde potje is werkelijk "horrible" (hebben we wel even getest, maar wat een ongeloofelijke takkeherrie, zeg...)
Brandstof aangesloten, de droge pomp doet niks, maar eenmaal nat, werkt die pomp uitstekend.
Met de vinger op de inlaat geprimed totdat er voor het eerst een benzinegeur te ruiken was uit de inlaat, ontsteking aan,
Drie tikken en daar pruttelde het ding al vrolijk weg...
Dit was niet de allereerste start overigens, en de motor draait hier nog baggervet, hij wil behoorlijk veel harder nog.
De allereerste indruk die ik van de carburateur kreeg, was dat deze zich makkelijk en prettig liet afstellen (vond ik tenminste, anderen hebben daar mischien iets andere meningen over).
Na ongeveer een kwartiertje afwisselend gas de kop gelicht, en dat liet een nog steeds brandschone zuiger zien, en een erg mooi voering-oppervlak. Kreeg de indruk dat die voering wel eens genitreerd staal zou kunnen zijn, het heeft een beetje een typisch donkergrijzige kleur, en er waren eigenlijk helemaal geen loopsporen te zien.
Al met al was ik prettig verrast, en denk ik dat dit motortje een dikke aanrader is voor iedereen die goedkoop wil vliegen. Want eerlijk is eerlijk, voor het geld wat HobbyKing er voor vraagt, kan ik ter nauwernood een gratis gekregen tweedehandsje ombouwen.
Al blijf ik van mening dat mijn ombouwsels nog steeds wél beter presteren en netter lopen, en vooral, in iedere gewenste cylinderinhoud uit te voeren zijn.