Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Net een Enya 90-4C van een clubgenoot uit elkaar gehaald kom ik dit tegen.
De piston pen gebroken. En daardoor de drijfstang ook beschadigd.
Ook de zuiger is wat uitgesleten door het werken van de piston pen maar dat is lastig op de foto te zetten.
Ik heb dat nog niet eerder gezien.
Ongelukje met de startmotor of iets dergelijks
Misschien een iets dikkere piston pen er in zetten.
Onderdelen zijn lastig voor zo'n motor.
Jan
Lijkt me wel zo logisch, je kunt gelijkstroom met hele simpele techniek heel erg mooi verliesvrij regelen als je dat vanaf de generatorzijde doet.Ik kan me het niet meer goed herinneren, ik was 18 toen ik de opleiding machinist deed maar ik denk dat er gelijkstroommotoren in zaten.
Bij de NS is vrijwel alles gelijkstroom.
Zo eentje dus, maar dan de 9 cylinder uitvoering en enigszins teruggetuned, heb ik mee gewerkt.Brandstof motoren ik kwam op you tube dit filmpje tegen.
Dat had ik graag ook gedaan alleen de sleutels die ik gebruikte bij mijn werk kwamen wat tekort mijn grootste inbussleutel was 32 mm.Zo eentje dus, maar dan de 9 cylinder uitvoering en enigszins teruggetuned, heb ik mee gewerkt.
Ik wil kijken of ik deze motor een 2e leven kan geven.
Daarvoor heb ik een piston pen nodig met een dikte van 6.5 mm. De lengte is 26 mm.
Heeft iemand nog een dergelijke piston pen liggen of weet iemand in welke motor iets dergelijks zit?
Alvast bedankt!
Jan
Zelf maken ?
Voor mij zelfbouw motortje gebruik ik 42rMo4 staal voor de pistonpen , ik kan je wel een stukje opsturen of volledig maken
Eigenschappen staal : https://two4steel.nl/staalwijzer/detail/42crmo4-1.7225-gereedschapsstaal-smeedstukken
Groeten Jef
Het zal je mischien verbazen, maar de grootste impusmaat op die motoren is mischien 14 of 16 of zo, en gewone zeskant boutkoppen of moeren ben ik er ook niet groter tegen gekomen dan pak hem beet sleutelmaat 50.Dat had ik graag ook gedaan alleen de sleutels die ik gebruikte bij mijn werk kwamen wat tekort mijn grootste inbussleutel was 32 mm.
Prachtig ook modelbouw maar dan 5000:1 ipv 1:4Dit filmpje kwam ik gisteravond tegen, en het deed me de ogen groot worden van verbazing...
Main Engine Dry Running Test. No Oil for the Main Engine 90 sec. Running - YouTube
Nou... ik noem dat gewoon 1:1 hoorPrachtig ook modelbouw maar dan 5000:1 ipv 1:4
Dit filmpje kwam ik gisteravond tegen, en het deed me de ogen groot worden van verbazing...
Main Engine Dry Running Test. No Oil for the Main Engine 90 sec. Running - YouTube
Geen idee... Zoals ik al zei, ik zag dit ook voor het eerst, en had er ook nog nooit van gehoord.Waarom doen ze dat?
Jawel hoor... de cylinderbalk is ook gegoten, en die motoren worden afhankelijk van de situatie desnoods in hun geheel getransporteerd.Zo groot is niet te gieten. En zulke gietstukken zijn ook niet te transporteren.
Geen idee... Zoals ik al zei, ik zag dit ook voor het eerst, en had er ook nog nooit van gehoord.
Daarnaast is een gelaste plaatstalen constructie wat flexibeler, en er MOET wat beweging in die motor zitten, want als het niet kan buigen, dan moet het barsten.
Tegenwoordig wordt dat soort werk vrijwel uitsluitend door kroaten en dergelijke gedaan in Antwerpen... Je vind bijna geen enkele Belg of Nederlander meer in dat werk.Vroeger redelijk veel laswerken gaan doen aan boord van schepen die voor anker lagen in de haven van Antwerpen , door het waarschijnlijk torsen van het schip op zee scheurden de platen van de laadruimten , toch staalplaat van 25 à 30 mm dikte ,
soms wel scheuren van 3 à 4 meter , was dag en nacht werken om het klaar te krijgen , zwaar en vuil maar plezant werk , in de machinekamer ben ik spijtig genoeg nooit geraakt .