Brandstof motoren

Net een Enya 90-4C van een clubgenoot uit elkaar gehaald kom ik dit tegen.
De piston pen gebroken. En daardoor de drijfstang ook beschadigd.
Ook de zuiger is wat uitgesleten door het werken van de piston pen maar dat is lastig op de foto te zetten.
Ik heb dat nog niet eerder gezien.
Ongelukje met de startmotor of iets dergelijks:hammer:
Misschien een iets dikkere piston pen er in zetten.
Onderdelen zijn lastig voor zo'n motor.

Jan

Ik wil kijken of ik deze motor een 2e leven kan geven.
Daarvoor heb ik een piston pen nodig met een dikte van 6.5 mm. De lengte is 26 mm.
Heeft iemand nog een dergelijke piston pen liggen of weet iemand in welke motor iets dergelijks zit?
Alvast bedankt!

Jan

Ik kan me het niet meer goed herinneren, ik was 18 toen ik de opleiding machinist deed maar ik denk dat er gelijkstroommotoren in zaten.
Bij de NS is vrijwel alles gelijkstroom.
Lijkt me wel zo logisch, je kunt gelijkstroom met hele simpele techniek heel erg mooi verliesvrij regelen als je dat vanaf de generatorzijde doet.

Ik wil kijken of ik deze motor een 2e leven kan geven.
Daarvoor heb ik een piston pen nodig met een dikte van 6.5 mm. De lengte is 26 mm.
Heeft iemand nog een dergelijke piston pen liggen of weet iemand in welke motor iets dergelijks zit?
Alvast bedankt!

Jan

Zelf maken ?
Voor mij zelfbouw motortje gebruik ik 42rMo4 staal voor de pistonpen , ik kan je wel een stukje opsturen of volledig maken
Eigenschappen staal : https://two4steel.nl/staalwijzer/detail/42crmo4-1.7225-gereedschapsstaal-smeedstukken

Groeten Jef

Dat had ik graag ook gedaan alleen de sleutels die ik gebruikte bij mijn werk kwamen wat tekort mijn grootste inbussleutel was 32 mm.
Het zal je mischien verbazen, maar de grootste impusmaat op die motoren is mischien 14 of 16 of zo, en gewone zeskant boutkoppen of moeren ben ik er ook niet groter tegen gekomen dan pak hem beet sleutelmaat 50.
Alles wat groter is, is allemaal hydraulisch spul (dus gewoon rond).

Gek genoeg, op de kleine motoren (boring tot 35 cm) kom je nog wel eens van die hufterig grote zeskanten zoals 80 of 100 mm tegen.
Al zaten bij de oude Sulzer RND 90's de zuigerhemden wel met hele nare zeskant bouten aan de kroon vast en dat was een levensgevaarlijk karwei om die los of vast te slaan.

Ja, je gaat er van dromen... mooi zo een galerij van drijfstangen en deuren.
Teflon coated bearings...
Moet niet moeilijk zijn... wel doorpakken... om zo een motor op schaal in metaal te bouwen. Wel alle tools... maar staat nader aan stoom... :-)...

Wel ooit een verhaal gelezen in een Engels autoblad dat men een gebroken blok, gieten zou te duur worden, origineel niet te traceren... een blok uit staalplaat heeft gemaakt, gelast. Volledig uitgegloeid en daarna machine bewerkt... het doet hier aan denken... een prachtig verhaal...

Zo groot is niet te gieten. En zulke gietstukken zijn ook niet te transporteren.
Het schip wordt om de motor heen gebouwd en is lifetime...

Zo groot is niet te gieten. En zulke gietstukken zijn ook niet te transporteren.
Jawel hoor... de cylinderbalk is ook gegoten, en die motoren worden afhankelijk van de situatie desnoods in hun geheel getransporteerd.
De grootste reden is simpelweg, dat het niet nodig is, onnodig zwaar, veel duurder, en ten koste gaat van de ruimte in het carter om te werken..
Daarnaast is een gelaste plaatstalen constructie wat flexibeler, en er MOET wat beweging in die motor zitten, want als het niet kan buigen, dan moet het barsten.

Dat is echt... Hoe die motor er uit gekomen is, geen idee, waarom iemand zulke risico's neemt met een dergelijk duur stukje techniek is me een volkomen raadsel (al weet ik dat olieproducenten soms een contract aangaan met een reder om bepaalde tests uit te voeren, heb ik zelf ook wel eens onder moeten werken), maar dat filmpje laat écht een op brandstof draaiende motor met gestopte smeeroliepompen zien. Nu is 45 toeren maar een schijntje van het totale vermogen, maar dan nog... Op het eind laten ze zien bij stilstaande motor hoeveel olie er tijdens bedrijf normaliter door zo'n motor bulkt, en ook dat is echt.

Daarnaast is een gelaste plaatstalen constructie wat flexibeler, en er MOET wat beweging in die motor zitten, want als het niet kan buigen, dan moet het barsten.

Vroeger redelijk veel laswerken gaan doen aan boord van schepen die voor anker lagen in de haven van Antwerpen , door het waarschijnlijk torsen van het schip op zee scheurden de platen van de laadruimten , toch staalplaat van 25 à 30 mm dikte ,
soms wel scheuren van 3 à 4 meter , was dag en nacht werken om het klaar te krijgen , zwaar en vuil maar plezant werk , in de machinekamer ben ik spijtig genoeg nooit geraakt .

En nog enkele schoonheden voor mijn collectie , een Forster .99 , Dunham Mechanair 5,9 cc (replica) en een coxje waarvan ik er al "enkele" heb :rolleyes: maar voor mijn vergrote Coxy rondvluchter ideaal

DSCN7790.JPG

Groeten Jef

Vroeger redelijk veel laswerken gaan doen aan boord van schepen die voor anker lagen in de haven van Antwerpen , door het waarschijnlijk torsen van het schip op zee scheurden de platen van de laadruimten , toch staalplaat van 25 à 30 mm dikte ,
soms wel scheuren van 3 à 4 meter , was dag en nacht werken om het klaar te krijgen , zwaar en vuil maar plezant werk , in de machinekamer ben ik spijtig genoeg nooit geraakt .
Tegenwoordig wordt dat soort werk vrijwel uitsluitend door kroaten en dergelijke gedaan in Antwerpen... Je vind bijna geen enkele Belg of Nederlander meer in dat werk.

Back