Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    3-blad!
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, diepe zucht Brutus… moeder aller zuchten… zo diep…
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er is een .56, .62, .82, .92 etc… geen radial… dat niet..
    Heb ook nog een oude .60 serie… moet ik die wel eerst weer ineen prikken…

    Maar goed. Kopje thee… alles zit er weer op voor 2 kannen brandstof!!!
    Wees wijs… koop nooit een 46 AX. En gebruikt? Trap er niet in als de staat onbekend is.
    Zooi motor. De FX en FXi zijn nog op te lappen met echte ABC… totdat dat ook op is… kunnen we echt aan de liposuctie…

    Geprolongeerd op rij… 4 jaar per bus… die van de 46AX v1 heeft het nog het beste volgehouden. Die heeft nimmer gepeald. Is op UFO inname bezweken. Bij de inlaatpoort zijn mooi reeksen groeven getrokken. Zo mooi dat het artifact is.
    Die eerste bus is herkenbaar aan de kwatiteitsgroef bovenop de cilinderrand. De vernikkeling in ook niet vlekkerig. Dus bijkans ordentelijk bewerkt, de andere zijn slachtoffer geworden van management beleid… dat kost altijd koppen… en loopt het met al dat gemiezer in de soep. Van OS tot GGD… Whoeha!

    932FDEC6-4E2C-450D-B076-3ED755EF748B.jpeg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2021
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb er nog twee... :p
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik ook!
    Had ook een FX reborn er op kunnen zetten. Maar de AX heeft net iets meer pep. Mijn zwakte… volhardend in dat AX gedoe!
     
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Wrom nie gewoon een irvine of asp ipv al die kutbussen opkopen :D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Urrrrvine? Heb ik maar 1 van!
    ASP helemaal niets…
    Haddik bij HK destijds moeten kopen…
    Maar ik heb wel wat FXers en een i… of zus…
    Met de geprezen ASP binnenwerkjes…
    Dus kan altijd. Deza AX is weer fit… en dan gaat het in de noodloop van de jofele reserve motoren…

    En de 50SX er op vind ik wat ongepatst… op een Calmatow… daar heb ik een andere bestemming voor…

    Maar die 50 is een van de best brommende in zijn soort… te goed voor OS eigenlijk… maar ze kunnen ter dege iets goeds maken… maar ze willen niet. De boekhouder is de baas…
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Ax 46 loopt idd iets harder dan een 46 FX, dat idee had ik precies gelijk, maar toch nu na een paar liter krijg ik het idee dat de FX met asp loopset het licht gezien heeft en doet nu op 7,5% coolpower niets onder vergeleken met de AX op 5% hobbyin brandstof
    Als dit kannetje leeg is zal ik eens de coolpower MV Heli 15% of de Pro Pattern 20% in het infuus stoppen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Coolpower Pro Pattern is heel goede brandstof, het beste wat ik ooit heb gehad.
    Zeker nog oude voorraad wat je hebt ?
    Als vervanger heb ik een tijd Rapicon gebruikt, komt in de buurt van Coolpower.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Helaas heeft ooit de importeur in de EU het verziekt... was dat niet het verhaal?
    Coolpower deed het geweldig. Daarna op Aerosave... sneu dat dat niet meer gemaakt wordt.

    Heb nu een oliekan vol met Weston olie. Draai eerst de 5% geparfumeerde Klozekees er door. Moet eens op.
    Dan laat ik de Weston aanmaken.
    FX heb ik ook op de bok gehad. Heb ik keurig opgerekt met een methanolmeuk ooit van Hobbyhutte Sanders.
    3x A3 pluggen... daarna dood als een pier op de compressie. Dat was een mooi ingelopen motor.
    Denk dat ik ongelabelde Helibrandstof mee had... voor dat ik door had dat er een koude plug op moest... die ik niet eens had...

    De poorten met de ASP zijn identiek. Prestaties ook.
    De AX doet als ie goed is 11 x 7 bij 11.600 a 11.700 op Hatori #400
    Ik heb de bocht niet ingekort. Een ABN moet je niet overtoeren. Gaat direct aan flarden.
    Heb er even iets kortere bocht en MACS opgezet. Ding werd hyper... en was ook direct over...
    Pealen als luxaflexen... haha...
    Ik heb een dus resto FX met ASP (van de oprekbus) klaar liggen en een Kyosho 40 voorzien van een 46 ASP. Dat zijn back-uppers...
    Eigenlijk moet er een vol symmetrisch op die Calmatoromp... maar't moet geen Puma worden :)
     
    Cnn en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Het verhaal van de importeur van Coolpower ken ik niet, maar verbaast me ook niet. Blijft jammer, net als Aerosave.

    Inderdaad, ABN niet overtoeren. Heb een 65 ax, draait op een 12x10 apc. Prop is wat groot, echter de motor trekt het en het geluid blijft aanvaardbaar.

    Calmato blijft een succesnummer ondanks dat ik er zelf nooit een heb gehad. (Wel mee gevlogen)

    Puma blijft ook een fijne kist, mijn vader vliegt er nog steeds mee. All wheater kist, vliegt altijd, met grote of kleine motor. Vleugelprofiel in de wortel is half-symetrisch, aan de tip symmetrisch. (Daarom vliegt het zo goed en stabiel)
    Romp iets langer maken en stabilo en kielvlak profileren vliegt nog veel beter. (Andere clubleden stonden versteld van het effect)

    Binnenkort zelf een klusje met de oude Xtra 60. Die kist is erg gevoelig voor zijwind. Komt door het kielvlak, de slankheid is te groot. (Groot windvaaneffect)
    Eerst maar weer eens mee vliegen, daarna mogelijk een ander kielvlak met een kleinere slankheid en/of een canalyzer.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toch kan ABN best wel wat hebben: IK heb in mijn FXi een redelijk aantal uren Benzine gestookt, en daarmee wordt een torretje behoorlijk heet.
    En hoewel de compressie heet volkomen ruk was (en dus de prestaties minder geweldig waren, en de warme start uitsluitend met een electrische vinger lukten), bleef die coating er gewoon inzitten, en onder de 80 graden kwam de compressie iedere keer weer terug tot het eind toe.

    Ik heb die bus+zuiger voor ik meen een tientje doorverkocht en geen klachten gehad van de koper (heb eigenlijk helemaal niks meer gehoord daarna... :( )
    Maar de ASP bus houdt gewoon volle compressie tot en met de 135 graden, en draait 1000 toeren meer dan de originele bus.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Mijn 46AX met asp bus doet met een apc11x7 op 5% klotz 10.250 en met 7,5% coolpower mix 10.460 rpm
    Beide met std uitlaatje en paar klikjes rijker dan max rpm
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Aangezien deze bussen zo ruk zijn. Heeft iemand al eens geprobeerd de bussen voor te verwarmen. Sowieso veel beter voor het drijfwerk en de passing. Cilinderwand krijgt ook veel minder stress te verduren. Deze loopt iets conisch. Als je hem voorverwarmd dan is die al iets iets gaan uitzetten. Ipv dat een zuiger zich erdoorheen wurmt met koude motor

    Bij auto motoren is dit heel normaal dat deze opgewarmd worden.

    In theorie is de motor al enigszins versleten als je hem koud goed door de compressie krijgt. Zuiger/bus moet pas goed passen als deze op temperatuur zijn.

    Nu weet ik dat een vliegtuig motor maar 1/3 van de toeren draait vergeleken met een auto motor. Maar temperaturen zullen ongeveer gelijk zijn.


    Screenshot_20210720-104406_Google.jpg Screenshot_20210720-104343_Google.jpg Screenshot_20210720-104330_Google.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 jul 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet gebruikelijk bij vliegermotoren. Maar draaien ook niet de toeren en die vermogens.
    De 100 graad haal je bij Methanol eigenlijk niet. De Webra toen aan de loop gehad hier voor het huis.
    Dat werd op full power geheel niet warm.

    Eerste inloop kan het soms raadzaam zijn. Voor met een Proxxonbrandertje naar 80 graad.
    En zeker bij koud weer... De ASP kan ook behoorlijk klempassing hebben. Werd bij de club ook
    eerst op temperatuur gezet.

    Erg veel motoren informatie trof ik op deze bootjes site
    https://www.intlwaters.com/
    Daar zitten knakkers die schrijven hoe je bronzen bussen maakt, en hoe te verchromen (niet om thuis te doen dus!)
    Zeer verhelderend. Specialist in de USA schreef dat de bronzen bussen eigenlijk het eeuwige leven hebben,
    keer op keer ontdaan, en op nieuw verchroomd kunnen worden.
    Het chroomproces is giftig en uitermate corrosief gas ontsnapt dat glas doet wit etsen, en je gereedschappen doet roesten.
    etc...
    https://www.intlwaters.com/threads/...g-of-aluminum-brass-or-steel-cylinders.71888/


    De auto torretjes doen +30K, stijf van de nitromethaan en pieken kort op gas.
    Een vliegermotor kan je probleemloos de hele vlucht voluit laten snorren.
    En is daarbij normaal gemonteerd op een bok zelden overstressed.

    Het probleem van de nickel coating is, dat deze een gesloten structuur heeft en geen rek en krimp kan verdragen.
    De peal begint vrijwel altijd met een barst. Daarna werkt het zich los van het brons.
    Industrieel een optimaal mechanische hechting verkrijgen is ook nog een issue zo las ik.
    Nickel aanbrengen is minder milieu belastend...

    Thundertiger heeft tot aan het ophield, ook ABN cilinders gehad.
    Maar de Taiwanezen hadden denk ik een betere procescontrole of beter afgestemde legeringen...
    Daar had OS geen commercieel belang aan...
    Leest amper iets over pealen bij een Thundertiger. Maar die motoren waren ook lang niet zo duur als OSjes, golden als 'B' merk.
    Werd er wellicht dan ook niet gemopperd... het koste immers niets.
    (Voor Thundertigers durft men nu te vragen in NL... waar men het vandaan haalt weet ik niet...
    margarine als roomboter verkopen denk ik... 't zal wel een kick geven :)

    Heb nog twee nieuwe Thundertigers liggen, maar was niet van plan die aan te breken.
    Liggen al 20 jaar dus daar kan nog wel wat tijd bij...
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2021
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Bas, zet die Webra maar eens uit en hou de cilinderkop maar een paar minuten vast...... zodra de brandstof spoeling stopt trekt de hitte de motor in ..

    Die Thundertigers zijn inderdaad onderschatte motortjes, die rode Hype motortjes daarintegen moet je zo ver mogelijk het kanaal in smijten...... wat een fuckzooi is dat.
    Supertigers zijn ook motortjes die behoorlijk op je zenuwen kunnen werken, doch als je ze eenmaal goed hebt afgesteld lopen ze gemeen goed.

    dat voorverwarmen van de cilinderkop deed ik met de REX, JP, Mega, en Novarossi's, bij de 1:8 on-road wedstrijden altijd, dat is voornamelijk omdat de klemming (pinch noemen ze dat tegenwoordig) behoorlijk extreem is, zelf zo dat als je dit met een nieuwe niet doet je na het inlopen beter gelijk de drijfstang kan vernieuwen anders gaat ie er gegarandeerd aan.... ik heb die les ook op de harde hand geleerd toen een peperdure JP na een liter inlopen op het rechte eind met ruim 30K rpm kapot liep
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    hoe zit het eigenlijk met de 61FX is die er ook gevoelig voor, en welke asp bus kan daar in..... heb namelijk nog een hagelnieuwe liggen en twijvel of ik die ik in een blue angel of curare wil proppen of dat ik een Webra erin zet
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het autoverhaal is een totaal andere wereld. Zo ook de scheepsmotoren... en bij de speedboten geldt een andere maakmaaheid. Alles wordt opgelapt en herbouwd. Hele 'derden' industrie waar de oorspronkelijke fabrikanten niets meer van doen mee hebben.
    Wat dat betreft laat OS kapitalen in de goot liggen... al die onderdelen in herproductie?

    61 FX is zelfde laken een pak! Is wel een krachtige motor!
    Kan een ASP bus in als ie op is. Moet 12 x 10 kunnen jassen!
    Maar pealen ook.

    Ook de 61 SF pealen als een gek. Jaren en jaren terug al woeste discussies op RC-Universe en RC-Groups. OS-USA las gewoon mee met nickelen smoel...
    Hanno motor is een zelfde teleurstellende meuk. Zo een mooi doordacht ontwerp. Pomp en carb...
    en zet je er zulke bussen in voor dat vele geld dat de consument mag dokken in zijn gekte en waanzin tot de heilige graal... die niet is...
    Heb hier zo een Hanno-meuk. Bus als een bananaan geschild...
    Echter... een ander verhaal is RF en SF ring... dat zijn de buitenbeenjes.

    Denk echter dat de belasting van de wand bij een wat grotere inhoud wat minder wordt.
    Maar geen eeuwigheidswaarde. Wat heeft dat wel?


    AX hadden ze gewoon met ring moeten verkopen.
    Probleem... dan lopen ze niet meer stuk... heeft het OS PR-gilde niets meer te leuteren... Haha...

    Past een Heli 46 FX in een gewone FX? Ja! Maar er is een helaas... de poorting is stevig anders...
    de zuiger niet... behalve dat ie een ring heeft. Maar een prop zal het wel zwaaien,
    als je het een en ander gaat verwisselen...
    Zou je zelf een stalen bus kunnen gaan draaien met de juiste poorten... dat kan... heb je echt iets leuks... maar goed...
    zo blijf je bezig. Maar zodra je daar aan begint... mozes altijd zoveel te doen... haha... maar ze bestaan vast... die het doen.

    Die FX gewoon opdraaien, en tijdig de reserve bus bestellen. Geen voorraad is eeuwig immers..
    De Magnum die ik nu draai op de Kaos is een directe FX clone natuurlijk... carb gaf hiks... maar dat probleem is nu opgelost.
    Bijna een fool proof FX carbsetje gekocht... niet nodig.
    Ben wel overgestapt op 11 x 10 naar 11 x 9... iets betere klim...
    Op 5% nitro...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    een Magnum 61 met OS carb is dus gewoon een betere motor dan een OS 61FX :D
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Ja, is idd oudere batch, die uit de USA komt omdat het hier niet meer te krijgen was
    heb van de pro pattern iets van 6 gallons van staan, en daarnaast een aantal gallons heli in diverse smaken en kleuren............ en van de kleurloze 1% synth glow heli contest van RD modelltechnik staat ook nog 3 kannen van 10 ltr elk en als dat op is dan nog rukken we de 10 liter olie aerosave of aerosynth ofzo van Fuchs open om zelf nog iets te mixen.....

    Keuze genoeg hier :D.... moet alleen geen brand uitbreken hiero want dan heb ik wel een serieus probleem :frustie:
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2021
    MicropropSport en Arnoud Snel vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina