Ja Bas attendeerde me ook al op de lagere verbrandings temperaturen bij een methanol motor tov een reguliere benzine of diesel motor.
Die temperaturen hebben er niet zo heel erg veel mee te maken op zich. Kleppen raken hun warmte voor een (klein?) deel kwijt via de zitting, maar ook voor een behoorlijk deel via de steel en de geleider, ik denk niet dat het kleinere raakvlak daar zo veel invloed op heeft, eigenlijk.
Kleppen willen eigenlijk een klein hoekverschil tussen klepvlak en zitting, met gek genoeg, de "kier" aan de kant van de verbrandingskamer. Dan sluit de klep beter en dat klinkt heel tegenstrijdig: Je gevoel zegt, dat de gassen als een wig tussen klep en zitting proberen de klep los te drukken, maar in werkelijkheid gebeurt het tegenovergestelde, en "zuigt" de klep naar de zitting toe... Dat is een heel ingewikkeld verhaal met versnellende gasstromen en de wet van Bernouilli en dergelijke, wat ik ooit eens helemaal uitgewerkt heb gezien in een artikel van MAN B&W. Kort gezegd: als de klep bijna dicht is, is de doorstroom tussen klep en zitting vernauwend, wat een versnelling van de gasstroom geeft, en daardoor een drukverlaging, die bijdraagt aan dat de klep beter centreert op de zitting en beter afsluit.
Maar over het algemeen: hoe smaller dat raakvlak, hoe hoger de aanleg-druk, en hoe beter het metaal-op-metaal contact is, en dus ook de warmteoverdracht. Er blijft minder vuil achter tussen klep en zitting, de zelfreinigende werking is beter, minder afzettingen is minder koolvorming, minder koolvorming is minder inslag.
Al zolang als ik vaar, slijpen we kleppen en zittingen apart, met een ongeveer 1 a 1,2 graad hoekverschil tussen klep en zitting, en een jaar of 15~20 geleden kwam en daar specificaties voor de breedte van het afdichtvlak van de zitting bij, Vroeger waren die vlakken ruwweg ongeveer 1/20ste van de klepdiameter, later werdt dat ruwweg minder dan 1/100ste, en hoewel ik al vrij vlot daarna op kleinere scheepjes kwam en dus zelf geen kleppen meer sleep, die paar jaar dat ik het meegemaakt heb, leken de resultaten qua duurzaamheid duidelijk beter.
De fabrikanten waarschuwden ook tegen te veel slijpen: veel machinisten hebben de neiging door te slijpen tot er geen putjes meer te zien zijn, maar de mannen die het weten kunnen zeggen dat je daarmee alleen mar onnodig de slijtlaag dunner maakt, en dat slijpen tot de putten minder dan 50% van de zittingbreedte zijn, ruim voldoende is.
Het vervelende daarvan was, dat je geslepen kleppen niet direct terugmonteerde (dat gebeurde pas bij de volgende onderhoudsbeurt) en dan begon je aflosser, die dus duidelijk minder slim was, te eikelen dat je een lul was omdat je de kleppen niet voldoende ver afgeslepen zou hebben (en dan werd prompt die slijpbank weer opgetuigd, en de kleppen alsnog helemaal blank geslepen tot vaak voorbij de minimum gespecificeerde stelliet-dikte, waardoor ik de reis erop weer met verbrandde kleppen geconfronteerd werd

), dan komt dat gelul weer op kantoor terecht en mag je jezelf gaan uitleggen. Hoop gezeik met dikke stapels instructieboeken en service letters, maar wel dat minnetje achter je naam. Maar dat terzijde.
Vandaar dat ik zelf niet meer doe dan heel licht schoonpoetsen, en ik kijk eigenlijk niet eens naar of de kleppen wel goed afdichten (dat doen ze in principe toch wel, en dat kun je NIET beoordelen door wat voor vloeistof dan ook in die kop te gieten). Als de zitting en kleprand maar schoon zijn. En ik durf ondertussen gerust te stellen: dat gaat bij mijn behoorlijk heet lopende ombouwsels al een redelijke tijd tamelijk goed: ik zie geen verloop in klepspeling (dus zittingen en kleppen slaan niet in), en ik zie ook geen achteruitgang in afdichting, en de eerste verbrandde klep moet ook nog voorbijkomen. Uiteraard draait dit niet de drukken, temperaturen en lange uren die die dikke scheepsdiesels maken, maar daar staat weer tegenover dat het allemaal wel heel erg iniminie klein is, en mijn motoren staan toch met enige regelmaat wel eens tussen de 2 en 4 uur achter elkaar nonstop te draaien tot tegen de grens van waar ik durf te gaan.