Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    Hele mooie motor Jan
     
    Beton vindt dit leuk.
  2. rodermond13

    rodermond13

    Lid geworden:
    23 feb 2020
    Berichten:
    92
    Locatie:
    soest
    En die Enya c4-46 wat plopt die leuk stationair geweldig.
     
    Beton vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @Beton Jan, wat is de maat van het pijpje?
    Eigenbouw... of een pareltje uit Willum's handen :)

    Platte moeren tref je 'snel' bij de bouwmarkt... als de diameter klopt...
    Lampenfittingsmateriaal.
    Ook werden platte moeren gebruikt op potmeters te monteren.
    Meeste is wel metrisch met fijnere spoed...

    Overigens... als het echt moet... een potje is pardoes gemaakt op een draaibankje.
    Standaard buis en wat alu rondstaf.
    Bij de OS 26FS zat het potje aan het pijpje vast met een inbus borgstift...
    en met het vaker vast zetten, vernielde dat ook het te dunwandige uitlaatpijpje.
    Later is dat alles dikwandiger geworden met draadeinden er op.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2021
    Beton vindt dit leuk.
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Inderdaad is een demper niet echt nodig en het hoort eigenlijk niet op mooie een ‘’oude’’ 4 takt ,
    Bij het testverslag stond hij ook afgebeeld met demper , vandaar mijn vraag .
    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Webra T4-87.html

    Groeten Jef
     
    Beton vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Cru gezegd, "hoort" eigenlijk wel, want de T4 was een van de eerste viertakten die nieuw vanaf fabriek MET een demper geleverd werd...

    Zie je eigen link, tweede pagina, helemaal in de linker onderste hoek.
     
    Cnn en Beton vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Had hier overigens even een snelle lagerwissel bij een OS 50 SX...
    Het 1 Eurolager wat in 2016 had geplaatst... was door de leg... heengegaan.
    Aerosave gestored,,, en geen afterrun... foei dus...

    Puntzak opengetrokken... en met 10 minuten weer klaar.
    Pakking zat er ook niet tussen... dus het baasje heeft een foutje gemaakt...
    Dus snel maar een nieuwe gesneden uit kraftpapier...

    Overigens wel fijne brommertjes... Licht en zeer goed in het vermogen.
    Lager was door oppervlakte roest overleden. Voorste niet.
    Eigenlijk is hier wel een RVS lagertje op z'n plaats.
    In de basis een heli motor, de veel betere kwaliteit... was alles van OS maar zo gemaakt...

    IMG_8528.jpg


    Gr Bas
     
    Beton vindt dit leuk.
  7. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    kraftpapier... dat is interresant, werkt dat goed?
    Op wiki staat dat dit biologisch afbreekbaar is dus lijkt me niet ideaal.
    Gebruik je speciall iets of knip je gewoon een kraftpapier tas stuk?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wij zijn ook biologisch afbreekbaar. Net als überbouter Frantz Timmermannz von Plop.

    Leer is lang gebruikt in de industrie als pakking of drijfriem… toch erg sterk…

    Papier is afbreekbaar tot je het conserveert. Alle natuurpapier vergaat. Kalk, houtpulp en katoen.

    Papierpakking kan je dicht maken door het te deppen in melk.
    Verhit gemonteerd aan de motor, stollen de eiwitten, gebeurde wel om oude pakkingen nieuw leven in te blazen. Nu zeker niet doen!

    Papier is van een tas van de bakker. Mooi dun. En ongekreukt.
    Met olie doordrenkt zal het er zeer lang over doen. En dan in de grond? Maaar aan een motor, nee. Dan gaat het niet stuk.
    De krachten zijn ook niet van dien aard dat het weg geblazen kan worden.

    Vorm via stempelen.
    Plakkaatverf… waterbasis… dus dàn iets droge verf uit de tube… papier moet niet gaan werken…
    Handiger… gewoon oude nagellak.
    Hier van die potjes met anti-date giftige signaal kleuren.
    Perfect voor bovenste dooiepunt markeringen…
    Motip lakstift gaat net zo goed.

    Dip voorzichtigjes op carter zonder deksel. Dat heeft de juiste vorm.
    Goed verdelen…
    Net zo als je voeger een pakkinkje maakte voor je oude brik eigenlijk?

    … netjes verdeeld, direct strak stempelen. Carter was je naderhand met thinner of aceton.

    Dat is je sjabloon geworden.

    Snij midden eerst uit met hyper scherp scalpeltje. Op een snijmatje..

    Ponsgaatjes? Meestal met ponstang. Beste dat eerst te doen. Papier wijkt bij het persen van de gaatjes… dan het grote gat…

    Dan met scherpe scalpel het centrale gat.
    Met snijden in een draai kan je nog wel eens uitschieten. Dus het gaat prik-jaapje voor jaapje tot je rond bent.

    Daarna gaat er een flats motorolie over.

    De boutgaten gaan met een goede ponstang dus. Maar moet wel goed mikken. Koop niet zo een China meuker van 9 euro uit de bouwmarkt bak. Die werken niet. Alles scheef en bot.

    Je kan in deze ook het deksel op het carter aanleggen, de ruwe pakking er tussen, de pakking kletsnat van de olie en met een inbussleutel, eentje waar ook een bol kopje op zit…
    met dat kopje via het boutgat het gaatje in het papier stansen.
    Metaal is daar meestal scherp. Krijg je ook mooi exact ponsgat van.
    Dat heb ik thans maar eens gedaan.

    Moet je het sleuteltje wel rustig roteren en aandrukken… en hoppa
    Klaar.

    De overmarge snij je met het deksel gemonteerd, de boutjes op spanning.
    Pakking kletsnat van de olie, en voorzichtig afsteken.
    Met scherp mes en zo in de olie gezet, lukt dat trefzeker…
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2021
    Beton en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Kijk, volgende keer zo'n tasje dan ook maar eens bewaren, heb hier nog wat motoren liggen zonder pakking.
    Nou weet ik niet of die pakking wel zoveel toegevoegde waarde heeft, maar het is technisch mooier!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik doe dat véél simpeler: Leg een velletje geschikt papier droog op het gat van het carter, houd het met een paar vingertoppen stevig op zijn plek en werk met een scherp scalpel het gat uit. De rand van het carter geleidt het scalpel.
    Plaats dan het deksel met het papier er tussen. Boortje 3 mm (of wat voor boutjes er ook maar zitten) tussen duim en wijsvinger om de boutgaatjes uit te krabben zonder het draadgat te beschadigen.
    Boutjes vastzetten, en de buitenomtrek met dat scherpe scalpel het overtollige papier weg halen.
    Klaar.... Niks geen olie, niks drenken, dat gebeurt vanzelf tijdens gebruik.

    Geschikt papier is bijvoorbeeld oven,- of bakpapier.
     
    MicropropSport en Beton vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kweenie. Het schrijven van de uitleg kost meer tijd… alleen neuspeuteren gaat sneller.
    Het stempel is zeer nauwkeurig bij vaste hand en geeft geen verschuiving of vervorming.
    En van drukwerk wordt ik altijd vrolijk. ‘Beroepsdeformatica’…

    Wat ik schreef is bij mij secondentijd.
    Rits rats klonder, en de pakking ligt eronder… en weer door…
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2021
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Aagh… Inclusief lager was ik binnen 10 minuten klaar…
    En de zaak evenzo vlot weer op de nieuwe bok…

    En olie? Handen toch altijd zwart van het autosleutelen… maar vet papier snijdt prima.. en hoeft er ook niet zo gekrast te worden aan zo een brommer.

    Bakpapier… zal werken… ook polyesterfolie. Thunder Tiger Pro hebben dat dacht ik op’t carterdeksel…
    Maar gelukkig betoepshalve tekenlades vol met fijne papiertjes…
    Printpapier nooit getest. Gestreken kalklaag en minder vezel. Lengte vezel? Langere vezel zal te pakking sterker maken. Ene papier scheurt anders dan het andere. En papier heeft een looprichting. Maar dan ga ik te ver in detail…

    Maar dat van de bakker lekkerst… al is het maar om de gebakjes…
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2021
  14. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bert en Jef,
    Jullie hebben helemaal gelijk
    Inderdaad werd deze motor met een uitlaat geleverd.
    Ik weet ook niet alles blijkt maar weer:hammer:
    Op foto's staan ze bijna altijd zonder uitlaat. Zoals ook op deze oude Hobby Bulletin.
    20211122_191417.jpg

    Sorry dat die op zijn kant staat. Ik wordt gek van die foto's. op een of andere manier draait deze ergens maar ik snap niet waarom:mad: En ik kan het uiteindelijk wel goed krijgen maar het kost zoveel onnodige tijd....
    In het artikel staat ook dat de uitlaat meegeleverd wordt.
    Ik denk dat een foto met die losse demper en een slang wat lastig is.
    Bij OS werden ze zoals Bas al aangaf er netjes op geschroefd.
    Eens kijken of ik nog zo'n origineel dempertje kan vinden.

    En op de vraag van Bas, ik heb het bochtje met wat hulp van clubgenoten gemaakt.
    Ruud heeft een mooie 12 mm Facom pijpenbuiger.
    En een andere clubgenoot heeft geholpen met het snijden van schroefdraad.

    De moer maak ik van 17 mm zeskant alluminium.
    Het is heel fijn draad. M12x0.75.

    Jan
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oeh, zulke fijne draad, daar heb je een goed en scherp draadbeiteltje voor nodig, en een heel goede spelingvrije draaibank...
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gesneden op een Myford. Vast met een bak er op?
    Het belast het minst.
    Ik heb er een tappenset voor gekocht. HBM.
    Maar buis moet dikte hebben, en het optappen moet met zachte hand.

    Lampenfittersdraad bouwmarkt is 10 x 1.0…
    0,75 is fijn draad. Ja moet exact. Maar zullen vast wel standaard snijplaatjes voor zijn.
    Wil ik snijden moet ik met een stapel tandwielen gaan husselen.
    Staat in handboek. Ook hoe die beitel zelf te slijpen. Tabellen er bij.
    Maar zelf nooit gedaan. Pa deed het wel. Myford beschrijft zelfs hoe een slijpsteen weer vlak te vlakken.

    Die 50SX? Hier op de bok. Kapje moest ik ook uit de mouw schudden.
    Je blijft ook eeuwig bezig…

    HBM set…


    CE81BD8D-B676-48EC-B76F-CC97501F2BD2.jpeg


    En het neusje van de zoveelste zalm…
    Dat deel is nu geheel fix… Motorkapje is uit de mouw geschud... in epoxy en glaslap...
    Voorpoot is van de Robbe Puma... wielkappen uit de restantenbak onbestemde doelen...
    met de stelringen uit een incompleet setje 'Zubehör' van een Robbe Progo...
    Spinner Kavan, 40 jaar oud. Ik kan het niet meer volgen...

    A789660B-459D-483E-9FB2-163EAD2A3C6C.jpeg



    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2021
    rodermond13, Beton en willum vinden dit leuk.
  17. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Inderdaad moesten de juiste tandwielen geselecteerd worden via een tabel voor de juiste spoed:thumbsup:
    Vandaar ook de hulp van een clubgenoot.:D
    Blijft mooi werk.

    Jan
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Tappen en snijplaten

    Hij heeft het gelijk allemaal die Bas.
    upload_2021-11-22_22-37-11.png
    M12 x 0,75 en nog veel meer.

    Met deze doos kun je alle kanten op.
    Dan heb je snijplaten met gleuf
    zo kun je de diameter van de schroefdraad nog beinvloeden.
    De gestempelde kant van de snijplaat is de snijkant,
    De andere kant is de achterkant.
    Met de achterkant kun je evt. nog nasnijden om de schroefdraad over de hele lengte cilindrisch te maken.
    Voor RVS is het iets mager,
    voor (gemiddeld) staal, koper, aluminium, messing voldoet het prima.

    Goed gereedschap is geld waard.
    Ben er zuinig op

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klopt Willum... eerder fijn metaal... HBM... de set was zeer betaalbaar!!!!
    maar uit het verre Oosten, en niet 'Duits'...
    Harde staalsoorten... RVS voorgloeien? De krachten in de modelbouw zijn zelden overspannen.
    Bootjes prop overleeft het wel...
    Maar hard materiaal kan je je wel op stukbijten. Breuk van rondstaf in de snijplaat is einde snijplaat... behoudens de eeuwige truukendoos...

    Dus dat snijwerk en jongleren met de tanwiel-tabellen is mooi.
    Dat alles via de spindel aangedreven.Top! Handenwrijvend mooi!

    Moet eigenlijk eens een snijplatenhouder aanschaffen.
    Want ik heb welliswaar een aardige hoeveelheid Widea en andere exotische tropische-hard-beitelstaalsoorten...
    Maar het moet allemaal geduldig geslepen worden. Dat vreet slijpschijven en tijd.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2021
    willum vindt dit leuk.
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    RVS is taai en niet hard, het wordt pas hard als je het gaat gloeien. Maargoed, het stelt je snijgereedschap flink op de proef.
    Goed smeren en lage toeren.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina