Brandstof motoren

jh_15cc_2.jpg


Groeten Jef
 
Gave foto!

Wat ik heel opvallend vind, is dat de midden-krukas in een gedeeld glijlager zonder lagerschalen draait.
Vermoedelijk stelt dat enige eisen aan de smering (veel, en castor).
Ik denk ook dat alle motoren van een dergelijk ontwerp niet echt lang in optimale staat blijven: Ik zie vroeg of laat problemen ontstaan bij de koppeling tussen kruk-as en uitgaande as. Zeker als de een in kogellagers draait, en de ander in glijlagers, gaan daar microbewegingen ontstaan die vroeg of laat tot problemen gaan leiden.
 
Wat me overigens wel opvalt is dat het motortje van Jef geen contra gewichten heeft op de krukas.
Wat ik eigenlijk ook niet zou verwachten aangezien de zuigers tegengesteld gaan.
Bij de foto van de B&C zie je duidelijk wel een contra gewicht op de krukas zoals we gewend zijn bij een eencilinder.
Wat zou beter zijn?
Het is ook wel heel lang geleden dat ik heb zitten rekenen aan balans gewichten:(

Jan
 
En zie dieselkopjes...
DKW motor heeft dacht ik ook geen contragewichten, zijn wel maasief stalen schijven, waaraan de kruktap zit. Waren die krukassen niet kogelgelagerd, en de segmenten konisch ineen geperst?
 
Laatst bewerkt:
Het is ook wel heel lang geleden dat ik heb zitten rekenen aan balans gewichten:(
Voor mij ook, minstens 30 jaar geleden.
een " ongebalanceerde" krukas van een dergelijk ontwerp leidt tot vrij sterk "voor en achterover duikelen" van de motor wnat de enige onbalans is het feit dat de zuigers niet in hetzelfde vlak lopen zoals bij een Saito oddfiring twin.
Een gebalanceerde krukas daarentegen leidt tot een minder sterke identieke beweging, maar dan van links naar rechts. De motor is over de hartlijn van de as wel in balans, maar niet over de lengte van de as: de voorkant wil continue de tegenovergestelde kant op als de achterkant.
Weinig trillingen in je model, ALS de motorbevestiging voldoende stijf is t.o.v. de romp.

In schepen is een dergelijke vorm van "gebalanceerde onbalans" behoorlijk schadelijk. Je krijgt allerlei rare, toerental afhankelijke, en zeer lokale concentraties van trillingen (je kunt op een trillingvrij stukje schip staan terwijl 10 meter voor EN achter je het staal kapotrammelt van de trillingen). Daarom hebben zulke motoren, ALS ze balans-assen hebben, deze assen altijd op de uiterste uiteinden vooraan en achteraan de motor.

In het klein, en zeker met houtbouw, zie ik er heel weinig problemen in.
 
Laatst bewerkt:
Bij die kleine (zelfbouw) dieseltjes zie je wel meer volle "ongebalanceerde" krukasjes , in de praktijk geeft het eigenlijk geen problemen.
Echter bij grotere motoren kunnen de trillingen aanzienlijk zijn , indertijd bij het bouwen van een Suzuki T500 racer waren de trillingen met de standaard krukas bij hoge toerentallen zo erg dat de piloot moeite had zijn stuur vast te houden.
De 2 cil. krukas (een blok van +- 12 kg :confused:) terug gebalanceerd door extra gaten te boren in de wangen , berekend aan de hand van een manier uitgelegd in een oud tuner handboek van Pavel Husák , en met goed resultaat.
Links standaard , rechts aangepast
064.JPG


Groeten Jef
 
Dat gaat sowieso wel kapot, bedoel je?
Nee... Voor ieder object zijn er meerdere eigenfrequenties te vinden, altijd veelvoudenvan elkaar, maar nooit lager dan de laagst mogelijke.
Voor een schip liggen dergelijke frequenties vrij laag (bootje waar ik nu op zit, in de buurt van de 3Hz). Daar treedt altijd wel érgens een resonantie op.
Een houtbouw rompje daarentegen zal eerder in de buurt van de 3000 Hz zitten, en geen enkel modelmotortje produceert zulke frequenties.
 
Onlangs heb ik met een partij balsa hout en bouwdoosje, ook een OS 46AX overgenomen. Deze maar eens van binnen bekeken en naast dat het hoofdlager z'n beste tijd wel gehad heeft, is ook de cilinderbus behoorlijk beschadigd. Of, eigenlijk, het lijkt meer op dat het chroom (?) aan het loslaten is. Zie de foto's. Iemand dit al eens eerder gezien? Zou een nieuwe bus kunnen of moet dan meteen ook de zuiger vervangen worden? Of gewoon lekker laten zo? De rest van de motor is nog netjes en ook de zuiger ziet er redelijk uit.

B70C0C9A-1D9D-4D6C-BD95-B6418FD9135E_1_201_a.jpeg
F3C4AA7C-412C-4CA7-887B-876194749686_1_201_a.jpeg
 
komt me bekend voor........ ik koop dan ook geen gebruikte motoren meer
als ik een gebruikt toestel koop ga ik er vanuit dat de motor schroot is
ik heb hier 2 saito's fa91 liggen die de chroomwand aangetast hebben, het toppunt was een net ingelopen supertigre 23cc methanol motor... lagers verrot, krukas krom, cilinderwand verrot en dus ook de zuiger aan gort'
uit voorzorg calculeerde ik die motor al niet mee met de prijs en dat was maar goed ook..
 
Vaste prik, hoeveel wil je er op de foto hebben? Vele verwoest. AX set is anders dan FX. Kan je gevoegelijk vergeten. Eerste AX is best lang mee gegaan. De Tweede serie had ik met de kortste keren de zaak gestript.
Bar en boos... draad in de carb was ook direct al stuk.

Met een andere carb, de voorgaande AX draait de motor beter. Is beter af te stellen... en de carb boutjes draaien niet dol...

Nieuwe bestellen op eBay of in Japan.

Super Tigre... hier ook zo een wrak... kromme krukas. Veel te slap.
Draaien leuk. Bij 1 nose over kan de motor de kliko in.

PS: De bussen voor de 46 SF zijn nog weer anders...
Jammer dat de AX nimmer als zuigerveermotor is geproduceerd...
 
Laatst bewerkt:
dit soort verhalen over de os motoren zetten me toch wel aan het twijfelen om ooit een bijvoorbeeld een OS 33GT te kopen,
als de AX en FX al ruk zijn dan sla ik deze over en kijk ik eerder bij DLE of Desert Aircraft
 
De OS 22 had problemen met afbreken van stuk van zuiger boven zuigerveer.
Dat deed me denken aan een automotor uit een ver verleden... bleek dat de zuiger z’n hitte niet kwijt kon. Na die modificatie werd de motor zeer succesvol.

De 22 benzine wordt meen ik ook niet meer gemaakt... maar op RC-Groups zijn issues bijkans te vinden, of was er een Horizon garantie, waardoor de bevindingen verzwegen werden.

Ik vond het een mooi blok.
Maar blijf maar bij de kloeke Moki Airworld 20 to 22 cc...

DLE en afgeleiden zijn toch behoorlijk betrouwbaar gebleken?
 
Of, eigenlijk, het lijkt meer op dat het chroom (?) aan het loslaten is
LIJKT... het is echter Nikkel.
Chroom moet heeeeel erg raar gaanwil dat loslaten.
ik koop dan ook geen gebruikte motoren meer
Ik wel... maar uitsluitend OF echt ABC, OF zuigerveer. Nooit OS zonder zuigerveer, want dat is Nikkel
daar weet Brutus alles van.
Dit is een asp 46 setje die zo in een os 46fx past. Is een betere (kwaliteit) chroom dan origineel os.
Klopt, past in de FX, maar in geen enkele andere .46 (dus niet de SF, SX, AX, of wat dan ook)
dit soort verhalen over de os motoren zetten me toch wel aan het twijfelen om ooit een bijvoorbeeld een OS 33GT te kopen,
als de AX en FX al ruk zijn dan sla ik deze over en kijk ik eerder bij DLE of Desert Aircraft
Als het een zuigerveer heeft, kun je de meeste OS motoren gewoon goed hebben. Bij de SX en SF kun je kijken of je de voering en zuiger van de heli versie op de kop kunt tikken, want die zijn nl wel stalen bus met zuigerveer. Van de AX is bij mijn weten geen heliversie.
Er waren een paar OS motoren die wat problemen met hun zuigerveer hadden, zo uit mijn hoofd de vroege versies van hun 15 cc benzinemotor, maar pin me daar niet op vast.
Maar inderdaad heeft OS zeer hevig ingeleverd op hun kwaliteit.
Ze lopen overigens allemaal prachtig hoor, en ik ben best een beetje verliefd op het FX-je (maar wel met ASP voering), en ook het .40 zuigerveer-SFje loopt eigenlijk absoluut schattig...
Super Tigre... hier ook zo een wrak... kromme krukas. Veel te slap.
Draaien leuk. Bij 1 nose over kan de motor de kliko in.
Ja maar Bas... je WEET toch dat je draaiende propellers van de grond moet houden???? :p
 
dank voor de reacties; niet een enorm probleem; was meer een kers, maar die is dus een beetje over de datum gebleken. Wat gebeurt er als ik dit deze slijtage (of slechter ontwerp) gewoon negeer en de motor gebruik?
 
Back
Top