Brandstof motoren

Tegenwoordig wordt dat soort werk vrijwel uitsluitend door kroaten en dergelijke gedaan in Antwerpen... Je vind bijna geen enkele Belg of Nederlander meer in dat werk.

tja , er zijn nog weinig Belgen of Nederlanders die dit werk willen doen denk ik , bij mij is het zeker al 25 jaar geleden , slijtplaten van de luiken branden en nieuwe lassen , rubbers kloppen , zie ik ze nu niet meer doen en de kostprijs zal ook wel meespelen .
Ik ben overgeschakeld op lichter en properder installaties in onder andere brouwerijen :beer:

24.jpg


Groeten Jef
 
Ik heb een nieuwe aanwinst; deze keer nog heel mooi. Een saito fa 40 open rocker uit 79-80. Zat fors onder de wonderolie-aanbaksels, maar daaronder zat nog een prima geconverseerd motortje. Geen roest, nauwelijks slijtage op het oog. Helaas ontbrak de sproeiernaald en het uitlaatpijpje. Deze heb ik nog origineel bij onze oosterburen kunnen vinden (!). Mooie aan dit motortje vind ik wel dat het volgens mij het eerste type is waarbij saito de hard verchroomde aluminium bus gebruikte. Dus geen stalen cilinder bus. En zoals je op de foto’s kunt zien, nog helemaal mooi glanzend! Interessant ook, de zuiger had zowel een groef op de rand als bovenop. Niet voor een stalen ring maar voor olie wellicht?

wat foto’s
0D79BCEA-DCF2-423B-82C3-C54A849D7BA1.jpeg
176A2B0F-99D2-446F-889D-1FBB12A52BEF.jpeg
0CCC9FBE-D9C2-4CD1-98FD-ACD5F9DA9834.jpeg
8E965135-63C6-4EA9-B173-885C1AC585F6.jpeg
176A2B0F-99D2-446F-889D-1FBB12A52BEF.jpeg
0CCC9FBE-D9C2-4CD1-98FD-ACD5F9DA9834.jpeg


na een poetsbeurt
5D54BB1D-0336-44CA-81A0-377A888B49EF.jpeg
2BC1A4BB-8FE5-4514-A84A-7D79654F7108.jpeg
D4AB610F-5385-46BB-BDCC-845BB110B1C8.jpeg
F031A3EE-84A3-4F14-94A4-4C18A9757F30.jpeg


en hier lopend
10x6 8.8k en rond de 3k idle.
 
Wow... die stationairloop in dat laatste filmpje is echt een genot zeg
Vliegwieltje eraan en het kan nog lager...... genot om naar te luisteren zeg :worship:
 
Leuk die ruwe casting van het kopje... belletjes er in...
Heb even kort een .30 gehad... maar weer terug geruild voor mijn OPS 60 RE...
prachtige brommer voor een Ben Buckle? Top!

Heb nog een oude Saito vroege serie FA65... dat is een bronzen bus in het aluminium
gietstuk... die weer is verchroomd... latere word chroom op aluminium boring...
 
Moeilijk te zeggen maar als je het wilt weggooien hou ik mij aanbevolen.
Altijd handig is al vaker gebleken:D

Jan
 
Als er een drijfstang voor een ASP 52 bij tussen zit (of equivalent) dan hou ik mij ZEER aanbevolen...
 

Och, het kan hard werken zijn, maar dit is ongeveer 13 jaar mijn "muziek terwijl U werkt" geweest...

11,640 HP Man B&W 6S50MC. Baby Big diesel running - YouTube

Het werk was meer dit:

Piston Overhaul - YouTube

Ze laten het hier in een half uurtje zien, maar van "beginnen met sleutelen" tot "weer een draaiende machine" is al gauw een uurtje of 10 stevig doorbuffelen met een mannetje of 5.
Beetje afhankelijk van de uitvoering van de motor, en van of de uitlaatklep en kop ook overhaald moeten worden. Als dat er bij kwam, waren we 12 tot 14 uur bezig...
En dan praat je alleen maar over het verwijderen van de motor, en het terugplaatsen van een reeds van tevoren geprepareerde zuiger, kop en uitlaatklep.

En de pret was compleet, als een dergelijke klus op zee gebeuren moest, want dan beweegt het schip, en zo'n zuiger weegt gauw 1200 kilo. Verdomd tricky om het ding dan weer netjes zonder butsen terug in de cylinder te manouvreren.

En als dat allemaal dus gebeurd was, dan waren we daarna nog een dag of drie bezig om de van de motor verwijderde delen schoon te maken, en weer gereed voor gebruik.
En dan zijn er nog kruishoofden, pakkingbussen, brandstofpompen en injectors, alles keer zes, en ruwweg om de 3 maanden zo'n hele cyclus.
En als we daar niet mee bezig waren, dan stonden er nog drie hulpdiesels, twee stoomketels, 4 tot 5 centrifuges, automatische smeeroliefilters, meerdere grote platenkoelers, een aantal luchtcompressors, diverse airconditioning en koelsystemen, stuk of 20 diverse centrifugaalpompen, een of twee zoetwatermakers,, 25~35 toiletten een vuilverbrander en oneindig veel klein grut (ventilators, lampen, waterkraantjes, wasmachines en drogers) die allemaal ook aan de gang gehouden wilden worden.

En dat dus allemaal bij die muzikale begeleiding... :D
 
Laatst bewerkt:
Och, het kan hard werken zijn, maar dit is ongeveer 13 jaar mijn "muziek terwijl U werkt" geweest...

11,640 HP Man B&W 6S50MC. Baby Big diesel running - YouTube

Het werk was meer dit:

Piston Overhaul - YouTube

Ze laten het hier in een half uurtje zien, maar van "beginnen met sleutelen" tot "weer een draaiende machine" is al gauw een uurtje of 10 stevig doorbuffelen met een mannetje of 5.
Beetje afhankelijk van de uitvoering van de motor, en van of de uitlaatklep en kop ook overhaald moeten worden. Als dat er bij kwam, waren we 12 tot 14 uur bezig...
En dan praat je alleen maar over het verwijderen van de motor, en het terugplaatsen van een reeds van tevoren geprepareerde zuiger, kop en uitlaatklep.

En de pret was compleet, als een dergelijke klus op zee gebeuren moest, want dan beweegt het schip, en zo'n zuiger weegt gauw 1200 kilo. Verdomd tricky om het ding dan weer netjes zonder butsen terug in de cylinder te manouvreren.

En als dat allemaal dus gebeurd was, dan waren we daarna nog een dag of drie bezig om de van de motor verwijderde delen schoon te maken, en weer gereed voor gebruik.
En dan zijn er nog kruishoofden, pakkingbussen, brandstofpompen en injectors, alles keer zes, en ruwweg om de 3 maanden zo'n hele cyclus.
En als we daar niet mee bezig waren, dan stonden er nog drie hulpdiesels, twee stoomketels, 4 tot 5 centrifuges, automatische smeeroliefilters, meerdere grote platenkoelers, een aantal luchtcompressors, diverse airconditioning en koelsystemen, stuk of 20 diverse centrifugaalpompen, een of twee zoetwatermakers,, 25~35 toiletten een vuilverbrander en oneindig veel klein grut (ventilators, lampen, waterkraantjes, wasmachines en drogers) die allemaal ook aan de gang gehouden wilden worden.

En dat dus allemaal bij die muzikale begeleiding... :D


hoevaak moet dat nou gebeuren, zo'n overhaul
 
Laatst bewerkt:
Back
Top