Brandstof motoren

Heb nog zo een verpakkinkje… Brandstof in blik, accu bij, startknijper bij! 25% extra oxidant! Mozes!
Het was de goedkoopste motor die je kon kopen in de USA. In een blister verpakt. Was het versleten, kocht je weer een nieuwe voor een fooi. Slim gemaakt met Reed valve.
Cox en Thimbledrome.
Moeit nog wat hebben liggen. Alles gekit in castor natuurlijk. Als een mug in barnsteen.
Opwarmen zijn ze zo weer los.

Van de weekend iets meer puf.
Een opengetrokken 40 FSR weer gangbaar met nieuwe lagers gemaakt.
Zuigerveer had ik al los gemaakt.
Geen carb erbij, maar had een zak zooi toegestopt gekregen. Daar zat een molest carb 4B bij. Martelkamerexemplaar. Je vraagt je soms af waar alle knutselonkunde vandaan komt.
Frisse venturi buis ingetikt, oude kromme er uit. Frisse borg/stelschroef.

Prachtige compressie op weinig afterrun. Uiteraard 1 euro lagers er op. Slowaakse. Ze zullen mij vrolijk overleven.
Plaats later nog wel plaatje.

Volgende is een OS 30 RC S opfrissen.
Zelfs de correcte air bleed carb zit er nog bij. Nog 15 sjompies te gaan!

Nergens een lagerhuis voor een ST 61 RE uitlaat te vinden. Ronde slanke hals, carb aansluiting. Typish. En is ook een fragiel gietstuk. Veel te slap. Meuk voor een breuk … eigenlijk. Alles om gewicht te besparen.
Ding ligt nu hier 10 jaar in delen. Wil niet lukken.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Recent mijn Webra speed 40 uit de mottenballen gehaald en schoongemaakt.
De motor had altijd weinig compressie maar had wel veel vermogen voor die tijd.
Nog steeds weinig compressie maar door de L zuigerveer wordt er compressie opgebouwd als de motor warm wordt, morgen maar even testen door de motor naar 100 graden op te warmen en dan kijken of er compressie is.
Ik verdenk mijn WEebra speed 61 LS ook van een L zuigerveer.

Heet dat een Dykes ring, op de foto zie je de L vorm. Maar de link geeft een heldere uitleg
Als de motor koud is is er weinig compressie en als de motor warm en heeft gedraaid meer en als de motor draait heeft deze goed vermogen.
De ring ligt ook heel hoog bovenin de zuiger.

Nog steeds weinig compressie maar door de L zuigerveer wordt er compressie opgebouwd als de motor warm wordt, morgen maar even testen door de motor naar 100 graden op te warmen en dan kijken of er compressie is.
Het zou mij behoorlijk verbazen als de motor heet meer compressie vertoont bij het met de hand door de compressieslag draaien.
Dykes veren zijn in dat opzicht sowieso heel erg lastig "op gevoel" te beoordelen, ze hebben nog veel meer dan gewone veren, de verbrandingsdruk nodig om goed af te dichten, maar meestal dichten ze onder bedrijfscondities juist wel aanmerkelijk beter af dan gewone veren. Tenminste, zegt men, want het is lastig te controleren...

Als de veer niet gebroken is, en de voering geen krassen vertoont, zou ik er gewoon van af blijven en er op vertrouwen dat hij tijdens bedrijf gewoon goed afdicht.
De kleur van het zuigerhemd direct onder de zuigerveer is over het algemeen een aardige indicatie van die afdichting, tenzij je wonderolie gebruikt, dan is het daar altijd zwart.

Volgende is een OS 30 RC S opfrissen.
Zelfs de correcte air bleed carb zit er nog bij.

Dat is toch nog zo'n oude kamzuigermotor? Ik heb in de loop der jaren een paar van die dingen op de testbok gehad (OS RC serie, Webra Blackhead 10 cc, Webra 3,5 cc, Supertigre 7,5 cc, allemaal kamzuigerbrommertjes), en hoewel uiteraard oude techniek en navenant lage vermogens, maar ik vond die machientjes allemaal stuk voor stuk heel erg "vriendelijk" lopen. lastig uit te leggen, maar gewoon in de omgang, starten, en algemeen loopgedrag echt van die motortjes waarmee je met een blij gevoel je kistje op de startlijn zet om gewoon fijn een kwartiertje ongecompliceerd en zorgeloos te gaan vliegen...

Het zou mij behoorlijk verbazen als de motor heet meer compressie vertoont bij het met de hand door de compressieslag draaien.
Dykes veren zijn in dat opzicht sowieso heel erg lastig "op gevoel" te beoordelen, ze hebben nog veel meer dan gewone veren, de verbrandingsdruk nodig om goed af te dichten, maar meestal dichten ze onder bedrijfscondities juist wel aanmerkelijk beter af dan gewone veren. Tenminste, zegt men, want het is lastig te controleren...

Als de veer niet gebroken is, en de voering geen krassen vertoont, zou ik er gewoon van af blijven en er op vertrouwen dat hij tijdens bedrijf gewoon goed afdicht.
De kleur van het zuigerhemd direct onder de zuigerveer is over het algemeen een aardige indicatie van die afdichting, tenzij je wonderolie gebruikt, dan is het daar altijd zwart.
Veer is niet gebroken en de cilinder is ook gaaf.
Motor is weer gemonteerd, motor krijgt ook een pomp net als de andere Webra 40 speed blackhead.
Nog de Dynamix carburateur van een ringetje voorzien en een M3 boutje als borging voor het er uit vallen van de schuif.
Waarom dit er niet standaard op zit blijft gissen.

Ja, Brutus, die met chroom en zuigerveer!
Die van mijn… heeft weer een grotere asdiameter. Nog weer verder opgevoerd. Is de werkslag nog iets groter. Hoogteverschil in de motorkast. Die van mij heeft 2 koelribben extra.
Nog dikker dan een OPS, OS of Enya.
En is dat lagerhuis ook weer daardoor een stuk dunwandiger. Bij de beesten af!
Jammer van m’n uitkotter actie.
Ik had het ingespannen, en kon niet live op de as meten.
Had ik het moeten uitnemen, met risico van iets centreer verlies.
Zo gaat dat on the fly.
Maar een fris huis + as er door is nagenoeg gasdicht, zonder lagers. Wel minder dan een gaskraan…
Met een oliefilm er tussen dicht genoeg voor een goed stationair.

Webra’s konden daar goed op slijten.
Wat dan nog hielp was gasdichte lagers er op. Kon je toch nog even door met het hok.

Ik verbaas me altijd over die sigarenknipoerscarb.
Gasklep kan nimmer volledig smoren.
Verder leut.
Collega heeft em eens een keer verloren. Werd tank leeg vliegen op full power.

Laatst bewerkt:
Zuigerpen borgveer?
Wellicht te bestellen bij Just Engines in de UK, en past die van een ASP 61?
MVVS is echt speld in een hooiberg.

Wellicht heeft het bedrijf zelf nog wat spare parts.

Laatst bewerkt:
Os maakt bij een aantal motoren gebruik van teflon dopjes in de zuigerpen..
Bij het renoveren,of lagers vervangen gaan deze dopjes altijd stuk...
Ik kan ze nergens vinden...iemand enig idee waar deze te vinden zijn???

Voor de super tigre ABC motoren worden ook teflon dopjes gebruikt.
Wij hebben de dopjes zelf op de draaibank gemaakt
Begin eerst met het maken van een tekening met volledige maatvoering.
Er zijn best wel mensen met een draaibank die de dopjes kunnen maken.
De oude dopjes goed bewaren en als voorbeeld meegeven helpt ook .

Zijn inderdaad vrij makkelijk te maken, helaas kost het wel veel materiaal, want je hebt redelijk wat staafdikte nodig om te voorkomen dat het werkstuk gaat zwabberen en daardoor het "lulletje" wat in de pistonpen gaat, niet maatzuiver is. De paar keer dat ik dat deed, wilde 10 mm rond niet, en 15 mm rond alleen als ik het heel kort inspande in de klauwplaat. Nu waren mijn beitels ook niet de allerbeste, maar toch...

Boven alles: Vergeet niet een gaatje te prikken in minstens één van beide pads, maar liever allebei. Anders komen ze gegarandeerd naar buiten door uitzetting van het ingesloten volume in de pistonpen als die heet wordt. En dan gaan ze als een soort van ruitenwisser de oliefilm op de cylinderwand te lijf, met als gevolg een droge baan en dus een vreter. Dat kleine gaatje voorkomt dat doordat die druk kan ontwijken. Het geeft ook het "lulletje" wat samendrukbaarheid, waardoor je een strakkere passing kunt hanteren.

Met het herstel (Ik had een ICtje maandje terug), maar eens rustig fat oude motor projecten ter hand.
Ik had eerder al bericht. 1x OS 45 FSR Ring.
Alles onder de Castorlijm. Met wat ophitten kwam dat mooi los. Iets van 70 graad?
Volgens de zaak uiteen, lagers los stoken.
Ditmaal geen Dasty... of bad met koelvloeistof, moest ernstig oppassen met de longen.
Maar met Calgonite. Een Keuken, vloeren en badkamerpoets. Basische zeep.
En donders... de castor stook je met koken net zo snel op als een theezakje in een koffiepot tot sterke thee!
Naderhand even goed naspoelen in warm water. De hele mikmak t/m carburateur.
En niets dat er verbrand door over-hitte.

Zo kwamen deze twee binnen. Aanschaffen MP van enige tijd terug.
De OS 46 SF een ABN cilinder en bus. Ik weet niet meer wat get gekost heeft.
Maar als je met revisie begint, is het altijd te veel bij OS.

45 FSR en 46 SF IMG_3285.jpg

De FSR voorzien van nieuwe 1 euro lagers uit Slowakije, via eBay.
Kost niks, en gaat even lang mee als SKF of FAG.
De spoeling in het lagerhuis nog perfect gas dicht op de as en het huis.
Mooi vlak en geen steen-groeven ingesleten.
En ook niet onbelangrijk, de pakkingen kunnen redden.
Drijfwerk top top. Compressie op een drup olie, meer dan prachtig.

Alleen de carburateur, een type 4B, de borgschroef opgeboord tot nogal liefst M4 draad. Hoppa!
Direct in z'n twee, naar de vier. Waarom niet gewoon M10 optappen? (Dus op jacht naar een 4B-huis)
Zat een inbus op, en die vervangen door een bolkop... het oogt wat beter...

IMG_0684.jpg

Nog even na-geëtst in verdund fosforzuur, maar de vlekken kreeg ik niet uitgebeten.
Zat castor aan gekleefd... dus ook dat vreet dus ook iets uit...

IMG_0701.jpg

Slijtage van een slangenklemmetje...

IMG_0700.jpg

De 46 SF zag er na het kookbad ook direct weer patent uit.
Maar aangezien het een 'untrue' ABC is... en ondanks castor-wonder, gepealed.
Wellicht bestaat er een tube OS-instant marketing repair?
(uiteraard was het via de verkoper een vrijwel nieuwe motor, alleen wat in de castor)
Kwam dan ook stralend uit het sop. De bus als 'Stripclub Pink-Lady'...

Nu had ik toevallig nog een zwikkie 46 SF. 1x ring, een met met zowaar een goede bus...
En nog een waar ik reeds de bus van een HobbyKing INC motor had ingezet.

Dus met wat opentrekken, een netheidsordening aangebracht. De INC bus in de thans netste...

Nu is er nog wel 1 dingetje. De INC-kloon-bus steekt iets dieper.
De de 'kroon' van de bus is minder opdikkend dan OS.
Zal ik op de draaibank een dunne vulring moeten steken.
Een oude stripper-OS-bus mag genoegzaam slachtoffer wezen.

Het kan zijn dat de motor ook zo loopt. De poorten zijn gelijke afmeting en correctie hoogte.
Maar de bus moet nog inlopen. Dan liever correct op positie.

Bekende OS ABN bagger...
Had in den beginne al die motoren van zuigerveren voorzien denk ik dan.

IMG_0687.jpg

IMG_0686.jpg

Voor het grote soppen... en demontage...

IMG_0685.jpg

Fris en met de INC bus... ABC...
De uitlaatpoort zou moeten middelen op het huis en Gelijk staan met het BDP van de zuiger.
Een dunne ring afsteken uit een oude bus gaat wel lukken.

IMG_0697.jpg

Tot zover deze twee ex-sjompies..
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hier zo een teflon doppie uit een OS 25 SRF....
Origineel was dat spuitgietwerk. En heeft het raakvlak met de cilinder een bolling.
Zit klem in de holle zuigerpen, en raast braafjes langs de poorten.
De 'dop' heeft een inboring, maar die is niet door en door.

En zou hem met een zeer puntig geslepen bijtel snijden.
Dan wipt het kunststof niet weg. Verder op zeer hoge toeren!?

IMG_0699.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Dan had ik een OS 40 FS nog in delen liggen.
Een sjomp ooit bij RC-Network weg gehaald. En te duur ook.
Had die bedoeld voor een kistje... maar heb ik later maar een Saito voor gekocht.

Lagers waren rot, en de klepstoters uitgesleten in het aluminium, de nokkenas kuis versleten.
Alleen de kop was nog goed, en de kleppen potdicht op de zittingen.

Over de jaren nieuwe onderdelen gespaard. Alleen carb, carterdeksel en kop dan nog oorspronkelijk.

Dit was een inkoopje in Japan, bij RC-Japan.
Die heeft nu vrijwel niets meer van dit spul. Zeker 10 jaar gelee.
Maar ook het een en ander uit Duitsland via eBay.
Zuigerveer was voor een nader project 'Sjompie', en een frisse bus voor een '46AX-Peelmasterfast'

IMG_4447.jpg

Een mooi ARR kitje!

DADA84B2-9443-489F-9EAA-3E8A5E31481C.jpg

Ja, nieuw, nieuw, nieuw! Ik heb nog geboft dat er wat te krijgen viel...
Ook de krukas nieuw... Nu is dat totaal anders...

CD1423E9-F45D-434B-8B5D-B78546517225.jpg

Motor fris, de kop niet eens in de witte was geweest... toe maar!
Ernaast een nieuwe kop. Ook uit Japan. Nog geen 30 euro!
Deze kop komt op een ander blokje. Daarvan is het schroefdraad van de carbhals opgetapt.
En kan zo weer 'als het hoort'. Het lijkt wat mottig... maar staat stijf van de 5W40 turbo olie...
Ik zal de foto eens door het smoelenfilter van TikTok halen...

IMG_0696.jpg

Verder heb ik er een nieuwe 'prime' klep op gezet. Die had ik er ook niet meer bij.
Ja, en het gashevelschroefje moet ik nog even doen...

IMG_0695.jpg

Ook nog een OS 30 en een OS 30RC-S opgeschoond.
Carbureurs vooral compleet kunnen maken.
Ringmotoren. Castor gestookt geweest, en beste die ook op castor te houden...

Gr Bas

Slecht voor de parkieten was het niet?
Ja... het is troep.

Maar het gaat hier op zeer kleine stopjes. Zo rond de Ø 4 mm.
Die op het fotootje nog ranker.
Hoe zou je het afsteken? Gezien de souplesse wat Brutus noemt?
Gr Bas

Back