Alles valt of staat met die smering. En bij de Saito wordt dat tandwiel keurig gesmeerd.
Veel beter dan OS. Ik heb genoeg van die OS motortjes weer opgelapt.
Bij OS waren die nokkenas lagers altijd gecompromitterd, alles roestig en een hoop brandstofresten.
Wil niet zeggen dat OS beroerd is? Tegendeel, prachtig ontwerp. En lopen hogere toeren dan een Saito, daar stopt het bij max 10K.
Maar de Saito is toch geraffineerder. Prachtige lichte zuigerbouw.
Mijn Saito 100 maakt echt muziek als deze loopt.
OS heeft een losse cilinderbus, bij Saito is dat één geheel met de koelmantel.
In theorie een betere thermodynamica. Wil niet zeggen dat een OS bus nader staat tot een Minerva schuiven motor.
Eerste series Saito met brons en chroom, ingegoten in het spuitgietwerk, later
chroom op aluminium... (dat vind ik wat minder, klink als Audi... brrrrrr. Haha.)
Heb hier een stok oude Saito .60 open liggen... waarvan de bus toch echt wel op is geschaafd, maar de nokkenasconstructie nog zo fris als een hoentje, geen slijtage op de overbrenging, noch het asje.
En evenzeer de geleiders die over de nok lopen. Zuigende passing.
Dat asje van staal is geborgd, en draait niet, het tandwiel met de nokken is brons gelagerd en heeft een smeergaatje. Tum, tum, tum. En daar werd ik wel vrolijk van. Niet een verbaggerd met brandstofrest.
Sinterbrons zal het niet zijn. Maar dat stalen asje is bij de oude sjomp niet ingesleten.
Deugdelijk geconstrueerd, laag belast, en zo minimaal mogelijk aan onderdelen.
Rechte vertanding maakt niet uit. De nokken staan in lijn met de draaiing van de motor,
dat heeft OS dan weer opgelost met een wormwiel en een hoek van 90º.
Dat de vertanding recht is, en niet schuin?
Zou stiller moeten zijn, maar geeft ook een drukrichting op het tandwiel.
En zouden drukringen nodig zijn om het tandwiel in positie te houden, die kunnen slijten?
Of kogellagers moeten worden toegepast? Meer gewicht.
Ik denk dat het productiekosten zal zijn geweest, wat de doorslag voor de 'eenvoud' gaf.
Stoterstangen hoek is nimmer een probleem gebleken bij deze motoren.
Kleppen staan ook onder een hoek. De verbrandingskamer doet denken aan dat van een Bugatti... die weer naar vliegtuigmotoren keek. Hoewel de basis van dat vooroorlogs blok in de USA lag.
Bus en zuiger zijn de delen die het uiteindelijk begeven bij de Saito. De cilinder de zwakste schakel. Pealen.
'Mooie' van de Saito is, dat het wat meer iets weg heeft van een 1:1 vliegtuigmotor,
maar daar houdt de vergelijking dan ook direct mee op.
Gr Bas
Veel beter dan OS. Ik heb genoeg van die OS motortjes weer opgelapt.
Bij OS waren die nokkenas lagers altijd gecompromitterd, alles roestig en een hoop brandstofresten.
Wil niet zeggen dat OS beroerd is? Tegendeel, prachtig ontwerp. En lopen hogere toeren dan een Saito, daar stopt het bij max 10K.
Maar de Saito is toch geraffineerder. Prachtige lichte zuigerbouw.
Mijn Saito 100 maakt echt muziek als deze loopt.
OS heeft een losse cilinderbus, bij Saito is dat één geheel met de koelmantel.
In theorie een betere thermodynamica. Wil niet zeggen dat een OS bus nader staat tot een Minerva schuiven motor.

Eerste series Saito met brons en chroom, ingegoten in het spuitgietwerk, later
chroom op aluminium... (dat vind ik wat minder, klink als Audi... brrrrrr. Haha.)
Heb hier een stok oude Saito .60 open liggen... waarvan de bus toch echt wel op is geschaafd, maar de nokkenasconstructie nog zo fris als een hoentje, geen slijtage op de overbrenging, noch het asje.
En evenzeer de geleiders die over de nok lopen. Zuigende passing.
Dat asje van staal is geborgd, en draait niet, het tandwiel met de nokken is brons gelagerd en heeft een smeergaatje. Tum, tum, tum. En daar werd ik wel vrolijk van. Niet een verbaggerd met brandstofrest.
Sinterbrons zal het niet zijn. Maar dat stalen asje is bij de oude sjomp niet ingesleten.
Deugdelijk geconstrueerd, laag belast, en zo minimaal mogelijk aan onderdelen.
Rechte vertanding maakt niet uit. De nokken staan in lijn met de draaiing van de motor,
dat heeft OS dan weer opgelost met een wormwiel en een hoek van 90º.
Dat de vertanding recht is, en niet schuin?
Zou stiller moeten zijn, maar geeft ook een drukrichting op het tandwiel.
En zouden drukringen nodig zijn om het tandwiel in positie te houden, die kunnen slijten?
Of kogellagers moeten worden toegepast? Meer gewicht.
Ik denk dat het productiekosten zal zijn geweest, wat de doorslag voor de 'eenvoud' gaf.
Stoterstangen hoek is nimmer een probleem gebleken bij deze motoren.
Kleppen staan ook onder een hoek. De verbrandingskamer doet denken aan dat van een Bugatti... die weer naar vliegtuigmotoren keek. Hoewel de basis van dat vooroorlogs blok in de USA lag.
Bus en zuiger zijn de delen die het uiteindelijk begeven bij de Saito. De cilinder de zwakste schakel. Pealen.
'Mooie' van de Saito is, dat het wat meer iets weg heeft van een 1:1 vliegtuigmotor,
maar daar houdt de vergelijking dan ook direct mee op.

Gr Bas
Laatst bewerkt: