Brandstof motoren

Alles valt of staat met die smering. En bij de Saito wordt dat tandwiel keurig gesmeerd.
Veel beter dan OS. Ik heb genoeg van die OS motortjes weer opgelapt.
Bij OS waren die nokkenas lagers altijd gecompromitterd, alles roestig en een hoop brandstofresten.
Wil niet zeggen dat OS beroerd is? Tegendeel, prachtig ontwerp. En lopen hogere toeren dan een Saito, daar stopt het bij max 10K.

Maar de Saito is toch geraffineerder. Prachtige lichte zuigerbouw.
Mijn Saito 100 maakt echt muziek als deze loopt.

OS heeft een losse cilinderbus, bij Saito is dat één geheel met de koelmantel.
In theorie een betere thermodynamica. Wil niet zeggen dat een OS bus nader staat tot een Minerva schuiven motor. :)

Eerste series Saito met brons en chroom, ingegoten in het spuitgietwerk, later
chroom op aluminium... (dat vind ik wat minder, klink als Audi... brrrrrr. Haha.)

Heb hier een stok oude Saito .60 open liggen... waarvan de bus toch echt wel op is geschaafd, maar de nokkenasconstructie nog zo fris als een hoentje, geen slijtage op de overbrenging, noch het asje.
En evenzeer de geleiders die over de nok lopen. Zuigende passing.

Dat asje van staal is geborgd, en draait niet, het tandwiel met de nokken is brons gelagerd en heeft een smeergaatje. Tum, tum, tum. En daar werd ik wel vrolijk van. Niet een verbaggerd met brandstofrest.
Sinterbrons zal het niet zijn. Maar dat stalen asje is bij de oude sjomp niet ingesleten.

Deugdelijk geconstrueerd, laag belast, en zo minimaal mogelijk aan onderdelen.
Rechte vertanding maakt niet uit. De nokken staan in lijn met de draaiing van de motor,
dat heeft OS dan weer opgelost met een wormwiel en een hoek van 90º.

Dat de vertanding recht is, en niet schuin?
Zou stiller moeten zijn, maar geeft ook een drukrichting op het tandwiel.
En zouden drukringen nodig zijn om het tandwiel in positie te houden, die kunnen slijten?
Of kogellagers moeten worden toegepast? Meer gewicht.
Ik denk dat het productiekosten zal zijn geweest, wat de doorslag voor de 'eenvoud' gaf.

Stoterstangen hoek is nimmer een probleem gebleken bij deze motoren.
Kleppen staan ook onder een hoek. De verbrandingskamer doet denken aan dat van een Bugatti... die weer naar vliegtuigmotoren keek. Hoewel de basis van dat vooroorlogs blok in de USA lag.
Bus en zuiger zijn de delen die het uiteindelijk begeven bij de Saito. De cilinder de zwakste schakel. Pealen.

'Mooie' van de Saito is, dat het wat meer iets weg heeft van een 1:1 vliegtuigmotor,
maar daar houdt de vergelijking dan ook direct mee op. :rolleyes:

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Oh, ik zeg niks over de REST van Saito, want die rechtsstreeks verchroomde bus, en vooral die cylinder en kop uit een stuk, dat is absoluut subliem. In dat opzicht is de stalen bus die je in 99% van alle motoren vind technisch mooi maar thermisch inderdaad het equivalent van een verstopt afvoerputje.
later
chroom op aluminium... (dat vind ik wat minder, klink als Audi... brrrrrr. Haha.)
Dat is dan inderdaad weer WEL een rampzalig stukje ontwerp. In principe zijn dat "wegwerp-onderdelen". Werkt prachtig tot het ophoudt met prachtig te werken en dan kun je het ook gelijk weggooien ook.

Ik kan er gewoon niks aan doen dat ik die kleppentrein van Saito niet alleen visueel spuuglelijk maar ook gewoon technisch "on-mooi" vind...
Zoals ik al zei, het werkt verder prima, daar niet van. Vinnut gewoon lelijk. Stoor me aan dingen die zo ver uit lijn staan... Heck, ik vind de hele lichte hoek die de stoterstangen maken in de OS en ASP boxer twins eigenlijk al bedenkelijk, maar die hoek is maar héél klein. Bij Saito staat het er schots en scheef en vooral asymetrisch op... Oh, de gruwel!

Ik kan verder de problemen met het OS nokkenas-ontwerp niet uit eigen ervaring bevestigen, maar mogelijk komt dat omdat ik geen methanol stook. Feit is dat ik in mijn eigen motoren (en dat zijn eigenlijk allemaal goeiekope ASP's) nul komma niks aan problemen zie, en mijn motoren maken, om het maar zachtjes uit te drukken "best wel veel draaiuren".
Bij de motoren van anderen die ik in handen krijg om aan te werken zie ik eigenlijk hooguit de nokkenas lagers erg vaak verrot, maar de vertanding, en de nokken, zelden tot nooit, tenzij een motor verkeerd weggelegd is. Wat wel een drama is, is om die K!@#$ lagers uit het huis te krijgen, met name dat ene lagertje aan de linkerkant.

Is maar wat op je bordje ligt waar je aan staat om op te lappen, je kan niet de gehele reeks motoren daaraan staven. Alles raakt een keer versleten.

Benzine heeft, zoals je vaak schreef, veel betere en deugdelijker oliën.
Hitte in dat verhaal dan zelfs minder een rol speelt. Omdat de olie gewoon een veelvoud beter is.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
In navolging van een Toyan motor in een Riva, nu de volgende uitdaging.
Mijn Super Cyclone vintage spark engine in een replica tether car inbouwen.
Motor in de auto is een fake.
P_20240222_134702.jpg
P_20240222_134552.jpg
P_20240222_134728.jpg
P_20240222_134614.jpg
P_20240222_134559.jpg
P_20240222_134636.jpg

Misschien bouw ik er nog een afstandsbesturing in of fixeer het voorterrein.
Maar net als bij de Riva, zal dit model ook in de vitrine verdwijnen als het werkt.

‘t Lijkt me niet echt tethered? Met zo een fraaie stuurinrichting eerder een unvolendete RC? Wel een prachtig stukje handvaardigheid.
Eerder een kleinere motor, dan een te grote. Want die fraaie spaakvelgjes zijn stinkend kwetsbaar.
Maar schitterend vitrine object.
Moest echt effe knipperen met de ogen.
Gr Bas

Laatste berichtje, in dit deel van MBF, om te laten zien dat ik het enigzins serieus probeer op te pakken om de auto straks aan het rollen te krijgen.
Om niet al te hard te gaan heb ik gekozen voor een 1:3 vertraging.
Tandwielen worden ondergebracht in de cardan.
Alle benodigde miniatuur lagers zijn besteld.
De cardanas is nu nog een aluminium buisje, maar zal straks een in lagers opgesloten aandrijfas worden.

P_20240302_151242.jpg
P_20240302_151225.jpg
P_20240302_151232.jpg
P_20240302_151200.jpg
P_20240302_151229.jpg

Operatie ‘dream works’. Prachtig!

Is het een starre achteras? Of zit er nog een nifty differentieeltje in?
Aandrijfas met cardan?

Wat is de verhouding van het pignon op het kroonwiel? Daarin zit ook al een stukje reductie.
Een bak voorop zal wel niet uitkunnen. Ze bestaan wel, maar dan voor elektro aangedreven. Zou de klappen van de motor niet overleven. Crashboxen. Geen synchro.
Kwam op eBay 3:1 planetaire vertragingen voor Crawler tegen. Montage formaat Mabuchi 500/600. Niet eens prijzig.
All metal. Gesmeerd op PFTE olie, Superlube, houdt dat wel vol. Smeer je ook airsoft paintball geweren mee zo las ik.

Je zou eigenlijk die planeet van een accuboor moeten kunnen ombouwen. Nimmer de reductie geteld. Zijn ook twee gestapeld.
Maar kunnen boorhamergeweld aan. Dus ook het tweetakt geplop.

Mocht je de motor in rubbers willen hangen, of in een stuk gegoten rubber, dan zijn daar mooie urethaan 2k gieteubbers voor in de handel. Kan je zelfs voor zelfbouw - revisie ophangingen van auto’s inzetten.

Wat zo een pot kost, weet ik niet.
Maar gezien bederf, denk ik dat je dan alles in huis, tuin en keuken in silent blocks will afhangen. Tot en met de koffiezetter of brulbaby, gillendekeukenmeid aan toe? [emoji15][emoji13]

overigens… schrijf maar lekker door hier… ‘k vind het lezen ervan bepaald geen straf.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Dag Bas,

Mooi om te vernemen dat je het volgt en dat je met tips komt.
Voor mij is het net als een eerder project, Riva Aquarama, met een niet alledaagse aandrijving.
Ik ga eerst uit van een starre simpele achteras.
De reductie zorgt voor een derde van het werkelijke toerental van de motor.
Toerental motor, met propeller gemeten : 6.000-7.000 omw/minuut.
In theorie zou het model zo tussen de 37-42 km/h moeten kunnen halen. (Dit is wat ik vooraf al in gedachten had)
Alles blijft simpel en eenvoudig, maar jouw tip over het ophangen in rubber ga ik zeer zeker toepassen.
Simpel bedoel ik zoals mijn Mardarve stockcar uit de beginjaren 70.

Net als de Riva zal deze Tether Car een paar tankjes leeg rijden en dan alleen maar worden gebruikt om er naar te kijken.

Een Tether car bezitten die ook echt kan rijden is al meer dan twintig jaar een gekoesterde droom.
Ben benieuwd of het allemaal écht gaat werken.

En o ja, de cardan wil ik afvullen met olie en dus voorzien van keerringen.

Laatst bewerkt:
Nu een paar een knullige vragen
Is de gekozen aandrijving wel juist?
De wielen staan in directe verbinding met de motor en bij een draaiende motor draaien de wielen ook.
Of moet ik een vrijloop naaldhulslager op de wielas monteren?
Waarom knullig?,ik moet nog veel leren :-)

Je bouwt het zoals je wilt.
De achteras pak je nu aan, maar je kunt ook een achteras met werkend differentieel bestellen? All metal.
Mooi voor in de bochten. Truckermodelbouw.

Centrifugaalkoppeling inbouwen. Net als bij brandstof RC racewagentjes.
Via internet vast veel voorbeelden.

Wil je RC rijden, dan moet er een servo saver op je stuurservo komen te zitten, om de tandwielen en potmeter van de servo te sparen. [emoji106]

Bedankt voor de reactie en het meedenken.
Van een kenner kreeg ik te horen dat de eerste Tether cars met een starre as en beide achterwielen gelijktijdig werden aangedreven en ook zonder koppeling.
Voor mij is het de uitdaging om het zo te bouwen als in de begin periode.
Ik liep vast op de gedachte dat de wielen rechtstreeks door de motor worden aangedreven en welke mogelijke problemen dat zou kunnen opleveren.
Niet teveel denken dus, maar gewoon doen.:)

Tethered wagens werden natuurlijk wel op speciale banen gereden.
Net als tethered modelboten. Alleraardigst zijn de flash steam, die met een absurde snelheid de rondjes tollen.

Die tethered banen voor wagens een verhoging of 'ramp', voor de toegankelijkheid, de wagen goed op track te zetten. Vast op YouTube mooi beeld.

Wil je hem als tethered behouden, zou ik goed mikken op originele uitvoeringen.
Daar niet te veel aan te veranderen. En goed te onderzoeken. Vooral USA is de bakermat voor deze tak van sport. Kijk ik goed, lijkt er veel standaard oud spul op te zitten.
Vroeg 1960. Verken goed wat je in handen hebt. Wees wijs met zeldzame onderdelen.

Zo veel mogelijk technische oplossingen vanuit die periode kiezen.
Dus geen moderne achteras... zoals ik voorstelde.
Geen koppeling. Het was direct drive. Langzaam op stoom komen tot top speed, en een zeker toerental van de motor settelde op weerstandskrachten.

Vaak hadden die wagentjes gesloten wielen, reden met een joelende noodgang de rondjes, hoge G-krachten trotserend.
Er zal vast wel eens wat aan flarden zijn gereten.
Oval-racerij was ongekend populair in de USA, is het nog steeds. Daar lag de diepere gedachte.
Zeker in die vroege dagen, en de tethered cultuur een mini weergave, haalde de beleving dichter bij.
Vormentaal van de echte racers zag je terug in de modellen.

Omdat een 'car' aan een lijn gebonden was, zal ook balans een punt zijn geweest. Een zwaartepunt.
Massa vooras versus achteras. Reden genoeg voor tweeks om het maximale er uit te halen.
Ook de de hoogte van het model zal een rol in de stabiliteit iets uitgemaakt hebben.
Was men daar volop mee bezig de perfecte balans te halen.

Tethered modellen zijn gezocht in de USA, en gaan voor verbluffende high-score van hand tot hand.
Denk in serieus duizenden dollars voor high-end modellen.
Zo gezocht als het is voor verzamelaars.
Modellen van fabrikanten, en de specials van coryfeeën...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Dag Bas,

Mooi dat je deze kennis met mij, en mede lezers, hebt gedeeld.
Zoals eerder geschreven liep ik een beetje vast en was er niet zeker van of ik wel op het juiste spoor bezig was.
Ik ga dichte alu velgen gebruiken als de auto rijklaar is voor zijn eerste proefrit.
Ook andere ritten worden gereden met de nog aan te schaffen, of nog te maken, aluminium velgen.
Ik zie dit leuke project gelijk aan de Riva met zijn Toyan motor, maar dit is een iets grotere uitdaging

Groet André

Laatst bewerkt:
Back