Brandweer MB Arocs

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door marcelinets, 25 mrt 2020.

  1. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik
    Is dat niet 3mm en de motor 3.17 mm qs
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  2. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste Fred, Arjan
    as van de motor is 3 mm en het gat van het tandwieltje ook, maar denk het probleem al gevonden te hebben 1 kant van de motor as is plat. Dus denk dit gedeelte ook rond te maken met proxxon tooltje zodat as ook in het tandwieltje past, ook is asje iets te lang.
    Bij sommige motoren is de as aan 1 kant plat dit moet je aanpassen door het rond te maken.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marceline,

    Even wat tips en vragen :

    Tja, het tandwieltje warm maken/heet stoken en vastkrimpen op de as van de motor?

    Dan moet je wel een paar dingen van te voren weten :
    1.
    Is het tandwieltje gehard, lijkt mij niet, maar dit moet je wel zeker weten.
    2.
    Wat is de exacte buitenmaat van de het asje van de motor.
    3.
    Wat is de exacte binnenmaat van het tandwieltje.
    4.
    Als het verschil 0.01 mm is, kan het je tandwieltje ook met een klempassing op het asje van de motor persen, dit moet wel met beleid gebeuren, niet zomaar even het tandwieltje erop slaan met een hamer, want dat komt niet goed.
    5.
    Het warm maken/heet stoken en vastkrimpen van onderdelen, je moet dit weleens vaker gedaan hebben, anders kan het zomaar fout gaan, het tandwieltje moet in één keer op de juiste plek op het asje van de motor zitten.
    Bovendien loop je het risico dat het kunststof afdichting van het lager smelt, als je de as en het lager te warm worden van de motor, als je het tandwieltje niet snel afkoelt.
    6.
    Het snel afkoelen van het tandwieltje in olie of water is wel belangrijk, dat dit op de juiste wijze gebeurd.
    7.
    Ik zou zeker niet de as van de motor afdraaien, ik zou dan gaan voor het uitdraaien van het tandwieltje.
    Opspannen in de 4 klauw op de draaibank en uitklokken.
    Het tandwieltje uitboren of met een frees uitfrezen is geen optie, dat gaat slingeren op het asje van de vertragingsbak.
    En ja, je moet wel een heel klein mini binnen draaibeiteltje hebben.
    Of zelf een binnen draaibeiteltje maken van een 3 mm frees.

    3 vragen :

    Heb je zelf een draaibank ?
    1.
    Zit er in het tandwieltje een inbusboutje ?
    2.
    Hoort het tandwieltje standaard bij de vertragingsbak en de motor ?
    Zo ja, dan zou het moeten passen met de klempassing.
     
  4. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marceline,

    De platte kant aan de as is bedoeld om een tandwieltje of een kruiskoppeling vast te zetten met inbusboutje.

    Hmmm, rondslijpen van het asje, lijkt mij niet erg nauwkeurig ?
    Het tandwieltje gaat geheid slingeren.
     
  5. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste Pieter,

    Nee heb geen draaibank.
    In het tandwieltje zit geen opening voor een inbusboutje ---- de motoras moet rond zijn anders past het tandwieltje niet op de motoras ---- tandwieltje valt binnenin de versnellingsbak tussen 3 tandwielen omdat het geheel hele blok afgesloten wordt met 4 lange schroeven

    Heb de versnellingsbak bij wetronic vandaan.

    Had in het verleden het zelfde probleem met versnellingsbak van rcbrmin verschil hier was dat tandwieltje voor de motor wel een opening had voor in een inbus schroefje, en bij die van wetronic niet.
    Toen ook platte kant van de motoras rond gemaakt toen paste het tandwieltje wel op de motoras en in het versnellingsbakhuis. 5f938cff30bab1603f0edb3e39cfef32.jpg 7bc5157e9af48b5dbae394877382b6da.jpg
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marceline,

    Asje rondslijpen ?
    Als je het asje rondslijpt, totdat de platte kant weg is past het tandwieltje toch niet meer ? veel te ruim ?

    Volgens mij moet je je het asje met fijn schuurpapier iets afschuren, dan moet het tandwieltje passen (klempassing)

    Even de motor vastzetten en de as even rond laten draaien en het schuurpapiertje tussen duim en wijsvinger om het asje klemmen en iets afschuren, niet te veel anders rammelt het tandwieltje op de as van de motor.
    En je zal toch een inbusboutje (M 2) in het tandwieltje moeten maken, gaatje boren en draad tappen, want anders gaat het tandwieltje slippen op het asje, als er kracht komt op de vertragingsbak.

    Succes.
     
  7. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Pieter, denk dat je mij nu verkeerd begrijpt tandwieltje past niet omdat platte kant motor asje in de weg zit, als ik platte kant weg slijp past tandwieltje op de as.
    In tandwieltje gaatje boren gaat niet met inbus schroefje, omdat dit tandwieltje tussen 3 kleinere geklemt zit. Zal wat foto,s maken wat misschien iets duidelijker is. IMG_1178.JPG IMG_1177.JPG
     
  8. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Marceline, die platte kant is op de ronde as aangebracht. Pieter heeft wel degelijk gelijk, als je daar aan gaat slijpen loopt die niet meer rond. Heb je geen schuifmaat om de maat op te meten? Zo niet, doe je jezelf een groot plezier zo’n ding aan te schaffen.

    Maar ga zeker niet slijpen aan de motoras, dan kun je gelijk een nieuwe bestellen. Het is ook veel eenvoudiger om het gat groter te maken, met een ruimertje als het verschil heel klein is, of iemand met een draaibank in de buurt boort hem even op voor je. Dat tandwieltje moet wel zuiver lopen, anders wordt het niks.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Langedijk
    ik denk dat Marceline bedoelt dat de as van de motor te lang is. Als zij het platte deel er af haalt past het wel zo te zien
     
  10. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Willem,

    Ik moet de platte kant er wel af halen anders past het tandwieltje niet over de as heen, en wat Pieter zei over gaatje boren met klein inbusje gaat hem niet worden.
    Die versnellingsbak van rcbrmin had wel een tandwieltje met inbusje, deze van wetronic heeft geen gat voor inbusje.

    Dat van de schuifmaat is een goed idee.

    En wat Sander zegt klopt as is ook te lang, krijg anders het sluitstuk niet op de versnellingsbak.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marceline,

    Tja, ik denk dat ik het wel degelijk begrijp, maar jij laat nu 2 verschillende dingen zien, eerst laat je de vertragingsbak zien en nu laat je pas de motor zien met de te lange as..
    Hierdoor heb je niet de juiste informatie gegeven, wat je precies bedoeld.
    Deze as kun je gewoon inkorten op de gewenste maat, dat is geen probleem, maar de ronde as afslijpen gaat niet goed komen.
    Ik ben benieuwd hoe je het tandwieltje wat in de planetaire vertragingsbak past, gaat vast zetten op de as van de motor.
    Het tandwieltje los op de as van de motor schuiven gaat gegarandeerd doorslippen.
    Als je in het tandwieltje een inbusboutje (inbus stelschroef) zet, moetje dit type inbusboutje erin zetten, wat verzonken in het tandwieltje zit, waardoor het tandwieltje vrij kan ronddraaien in de planetaire vertragingsbak.

    [​IMG]
    Eventueel een putje in het platte kant van het asje boren, zodat het inbusboutje het tandwieltje goed borgt.
    (mits het asje van de motor niet is gehard, want dan moet je een speciaal boortje hebben, om een putje in gehard staal te kunnen boren)

    Als je het tandwieltje wilt opruimen zoals William bedoeld met je wel een ruimer 3 mm hebben.
    Uitboren is geen optie, dit is niet zuiver genoeg.
    Als het tandwieltje gaat slingeren op het motor asje heeft dit gevolgen voor de planetaire vertragingsbak, die gaat warm lopen, of zelfs vastlopen.

    P.S.
    Ik wil je niets opdringen, alleen maar advies geven, c.q helpen.
    Want het is jammer als je het geheel hebt ingebouwd en het werkt niet.
     
  12. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben de weg kwijt, platte kant op motoras maakt de as toch niet meer dan 3mm? Juist minder op dat punt. En als het aandrijftandwiel niet muurvast zit, staat je model straks geheid stil.
    Heb je wel de onderdelen gekocht die bij elkaar horen, of is het van alles wat? Als jouw aankoop een veel voorkomende keuze van modelbouwers is begrijp ik de problemen niet, want dan zou iedereen daar tegen aan lopen.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Even voor de goede orde ik heb een 55 turns motor en de versnellingsbak zie bovenstaande foto deze is compleet en komt bij Wetronic vandaan.

    Even voor Pieter, op de motor komt een bevestigingsring deze zit vast met twee schroeven dan het tandwieltje op de motor deze valt tussen de 3 kleine tandwielen de versnellingsbak wordt met 4 schroeven vast gezet aan de bevestigingsring op de motor het geheel is helemaal omsloten.

    Ik ga komend weekend hier verder naar kijken wat de beste oplossing is. Komende dagen hier geen tijd voor ivm lange diensten.
    Maar bedankt voor alle tips en sugesties.
     
  14. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Die Lesu vertraging komt met een tandwieltje en daar moet je zelf een motor aan knopen. En die hebben niet altijd de juiste maat. Heb hier zelf een tweebak liggen waar ik een brushless aan wil zetten. Zelfde laken en pak, gat in tandwiel 1mm te klein. Voor mij geen probleem, maar als je geen machines heb om dit op te lossen zou ik zelf voor een kant en klare oplossing gaan. Een ondervloer motor van Pawa of Servonaut is iedereen enthousiast over en loopt heel mooi, neemt ook minder ruimte in.

    Ik snap ook niet dat de combinatie van motor en vertraging van Marceline niet gewoon past, voor hetzelfde geld koop je een Servonaut en is deze hele discussie overbodig, die sluit je aan en hij doet het. En goed ook.

    Die tweebak met brushless heb ik 10 jaar geleden al gekocht en ga ik daarom gebruiken, maar een volgende truck krijgt een ondervloermotor van Servonaut. Neemt ook veel minder ruimte in. Dat zou bij die vertagingsbak van Marceline ongeveer net zo groot moeten zijn, maar dan zonder werk.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Hallo Marceline,
    Mijn ervaring is dat het tandwiel met een pers passing op de motoras moet worden geperst in de bankschroef met beschermplaatjes of met een hamer met stukje aluminium. Wel zorgen dat de motoras aan de niet tandwielzijde goed ondersteund is zodat je geen lagers beschadigd. Ik heb zelf het tandwiel verwisseld met een andere motor en die zat er gewoon op met een pers passing en zonder imbus boutje want dat gaat niet lukken in het kleine tandwieltje. Geen last van loslopen van het tandwiel.
    Succes met de klus.
    Groet Leo.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Dit wordt een eindeloze discussie van langs elkaar heen praten, dit lost niets op.
    Of ik begrijp er helemaal niets van, of Marceline begrijpt niet wat wij bedoelen.
    Volgens mij hebben meerdere forumleden aangegeven, hoe het tandwieltje gemonteerd kan/moet worden.
    Wat mij betreft : Einde discussie, voordat we verzanden in oeverloos heen en weer discussiëren.
     
  17. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.095
    Locatie:
    Maurik


    Het is FRIET EN GEEN PATAT. EINDE DISCUSSIE :stout:
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    Om lang verhaal kort te houden heb ik op advies van Rolf twee versnellingsbakken met tandwieltje en borg inbusje besteld op ali express. En twee motoren 55 en 80 turns.
     
    VOLVO FH 16 750 en Hans2020 vinden dit leuk.
  19. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ha ha, mijn advies is een groot woord maar denk dat je daar wel verder mee komt. Die andere gewoon in de verkoop doen ;)
     
    Marceline en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  20. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    735
    Locatie:
    Rotterdam
    De versnellingsbakken van ali zijn binnen incl tandwieltjes met kleine borg inbusjes.We kunnen verder met met de arocs en iveco. IMG_1191.JPG IMG_1192.JPG IMG_1193.JPG IMG_1194.JPG IMG_1195.JPG
     
    Alex Kooijman en trialrolf vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina