Budget hotliner

Hij hoeft niet hard geworpen te worden maar wel met de vleugels horizontaal.
Als je normaal werpt vliegt ie uit je handen weg (als een duif met ADHD).

GJ
 
Meuhhh... ? Nee hoor!? Gewoon als een boemerang, diagonaal (door een clublid...) gaat echies veul beter. Zie onder...

Curtiss-P-40-RCAF-crashed-landed-Pat-Bay-now-Victoria-Int-Airport.jpg


Werpen blijft voor velen moeilijk... niet veel modelbouwers hebben atletische aanleg... tegendeel :-)

Wel GJ... je kan weer cursus hotliner-werpen (pylon-palen keilen) komen geven... (Dalfsen)... aansluitend cursus en culinaire inspectie 't Asje...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Okeejjj?
Op de destijds lichte 3S set up had ik Aero-Naut 14 x 12.
Ik heb daar overigens nog een set(s) van.
Vrij brede bladen, andere sterkte van materiaal. Deze bestelde RFM's zijn smaller.
Zouden die 1 kw bestendig zijn? (Even de gelogde rpm's opsnorren met 15 x 13 breed)

Een setje RFM 15 x 13 smal heb ik nog over... Zijn die nog op iets inzetbaar?
Eventueel niet hotliner?

Dit waren mijn Unilog-1 logwaarden statisch met RFM 15 x 13 breed
Momentopname uit de loglijst...

Energie 37 W*min
Spannung 15,21V / 16,39V / 16,19V avg
Strom -1,11A / 61,2A / 8,63A avg
Leistung -18W / 946W / 134W avg
Drehzahl 0rpm / 7157rpm / 1184,04rpm avg

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De 14.5 x 14 zijn zowat onderweg vanuit Oostenrijk!

1 kw op 1450 gram (rood spuiten en een afbeelding van een hengst er op)

@John. Effe reageren... Stuur mij alvast adres per email.
 
Ik heb een vraag. Ik heb een nieuwe Hawk gekocht met als extra een soort vinnen voor de doorvoer van de antenne draden. Mijn vraag is dit iets of zijn er ander manieren voor. Bij zoja waar kan ik deze het beste monteren? Zoniet wat dan wel en op welke plaats. Vraag 2 welke plaats is de juiste plaats om als zwaartepunt aan te houden. Bvd
 
Hoi Gijsbert, je bedoeld een nieuwe gebruikte? :-)
Standaard zit het er niet op.

Het CG wordt wisselend ervaren. De een wat achterlijker, de ander voorlijk.
Moet wel ergens in dit ellenlange draadje staan.
Ik heb hem op 68 mm, safe, gezet. Aanvankelijk op 70-71 mm. Daar werd me de staart iets te wiebelig bij de Wilco (Hawk). Kwispelde een beetje.

De dubbele antenne geleiders naar buiten heb je bij een goede 2.4 Ghz eigenlijk niet nodig.
Het signaal gaat dwars door glas. Anders bij koolstofvezel, dan wordt de boel afgeschermd.

Ik heb naar voorbeeld van de 'grote jongens' (GJVO, Gerben e.a.) een ontvanger-unitje met lipo-BEC-ontvanger gemaakt. Dat alles op en aan een plaatje kunststof.
Binnenromps, achterdeel afgehangen aan een schroefje.
Antenne naar achter en naar onder...

Deze is van de Enigma F5B

full



Deze zit zo met tape en al in de Wilco F5B

full


Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Bas, ik heb een nieuwe geel-blauwe uitvoering gekocht bij Staubenfiel. Ikzag toen deze dingen bij de artikelen staan die andere ook kochten vandaar. Bedankt voor de plaats van het zwaartepunt. Er staat hierover veel geschreven waar ik niet geheel uit kwam. Qua ontvanger setje kan ik niet goed plaatsen . Tot nu ben ik bezig met opbouwen en zal dus wel meer tegen komen. Gr. Gijsbert
 
Ah, dan heb je nog een van de laatste zeer goed zichtbare gele Hawkjes. Zag dat Stauf er nog een klein aantal had staan. Heel mooi!

Kijk voor inspiratie anders nog even in m'n MBF foto albums...
Ik heb de ruderhoorntjes zelf gezaagd uit epoxyplaat.
Check ook de aansturing van m'n hoogteroer. Zeer minimalistisch kunnen houden.
Scheelt ook een hap uit de staart. De uitslag van hoogte is zeer minimaal. Zeer effectief roer. Het roer hoeft nimmer het staartvlak te raken in de uislag. Een relatief klein boorgaatje volstaat voor de stuurstang.

Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Enigma F5B 2011

Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van H.B.Busking: Wilco 5FB revisie 2012

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/h-b-busking-albums-wilco-f5b-bouw-en-reparatie.html

Daar je met F5B normaal gesproken bij de hoge stromen niet op een regelaar BEC stroomvoorziening vliegt. Bij voorkeur optokoppeler tussen ontvanger en regelaar plaatst.
Gaat er iets mis in de regelaar, blijft de kist bestuurbaar, sluit je de rest niet kort of op overspanning.
Verder heb je bij de besturing geen last van mogelijke spanningsval, amperedips.

Vandaar dat je dan zo een besturingsbundeltje maakt als boven getoond.
De oranje buisjes zijn de antenne geleiders voor de Jeti ontvanger.
Verder een aan/uit schakelaar er op.
350 tot 500 mAh 2S lipo, Casle BEC voor voltage regeling.

Tegenwoordig ook al servo's die op 2S kunnen draaien. Jeti ontvangers kunnen dat al. De Graupner DES servo's in deze nog niet.
Dan heb je geen BEC meer nodig... scheelt weer techniek.

Zet je rolroerservo's zo veel mogelijk tegen de ligger. Verlijm ze met epoxy. Bij schade zijn ze weer los te drukken. Zie ook plaatjes van de Enigma...

Hoe ik naar voorbeeld van Gerben een Chris Hinze waardige koelsleuf in de snuit heb aangebracht. Die werkt goed.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
De vinnetjes zijn totale onzin bij de Hawk, niet gebruiken.
Je kan de antennes gewoon binnendoor gooien, minder kwetsbaar en " gestroomlijnder.

Ik heb op RC-Network een stukje geschreven over de bouw van een Surprise hotliner.
Vanaf post 14 zie je een plaatje waar de ontvanger, bec, en 2S lipo op gemonteerd zijn.
Het geheel komt aan de schakelaar te hangen.

Verder staan er nog wel wat tips die je kan gebruiken.

Baubericht F5F Freudenthaler Surprise 15

Hawk:

Zwaartepunt om te beginnen op 68mm
3 laagjes isolatietape onder de achterkant van de vleugel en 1 laagje isolatietape aan de voorkant van het stabilo.
De instelhoek in niet helemaal correct en op de bovenstaande manier verbeter je die.

GJ
 
GJ kom maar Hawkjes tweaken op Dalfsen! Immers nooit tijd voor. :-)

Overigens heb ik de flaps van de de Enigma op veel grotere uitslagen gezet. Dat moest nog.
Hij kwam toen hard binnen. Ik had nog voldoende uitslagreserve in de servo, was digitaal begrenst. Stabilo kan nu ook niet meer verdraaien. Zit nu een extra pennetje bij in.
 
GJ kom maar Hawkjes tweaken op Dalfsen! Nooit tijd voor. :-)

Tja, ik zou dit weekend gewoon thuis zijn maar helaas...
Kwam iets tussen, spoedklusje.
En ik zit zeker tot Juni vol met werk, ik probeer alleen alle sleepmeetings erbij te zijn.

GJ
 
Jammer! Ook op de wedstrijddag 17 mei?
Mooi verslag van de Surprise!
MX-22 deel even extra interessant...

Wachten is op de RFM's
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ik wil iedereen bedanken voor de tips tav mijn Hawk. Ik heb echter nog een vraag. Moet ik nog een opening voor koeling in de romp maken. Gr. Gijsbert
 
Hallo, ik wil iedereen bedanken voor de tips tav mijn Hawk. Ik heb echter nog een vraag. Moet ik nog een opening voor koeling in de romp maken. Gr. Gijsbert

Ik heb op geen enkel model koelgaten gehad, de temperatuur bleef altijd onder 75 graden.
Dus mijn mening is, niet doen.

GJ
 
Bij recreatief gebruik kan de motor best heter worden omdat je dan zonder limiter vliegt. Je zou kunnen beginnen zonder koelgaten en dan goed in de gaten houden hoe heet je motor wordt. Ik heb een koelgat in mijn Hawk ( Inertia) gemaakt, betere koeling is nooit slecht. Vlieg je vooraan mee in de competitie dan is alle extra weerstand natuurlijk uit den boze. Voor een Hawkje zal het niet veel schelen ;-)
 
Wilco met dwarsfuit... en RFM spinner... maar dat was nog met de Keda 'budget-drive'

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn S16 en S17 vloog ik ook recreatief en op demo's.
Dus 4-5 seconden de motor aan, eventueel horizontaal vliegend en dat met 5-6 KW.
Alleen in Zuid-Duitsland op een show werd het kritisch maar toen was het ook 35-37 graden buitentemperatuur.
De buitenkant van de motor was toen 85 graden.
Gewoon alles een beetje in de gaten houden, heter dan 75 graden aan het huis zou ik hem niet laten worden, dan zit je veilig.

Een gat of sleuf in de romp wil niet zeggen dat er ook gekoeld wordt.
Als de prop draait gaat de luchtstroom vanuit de romp naar de voorkant van de prop.
Belangrijker is genoeg luchtdoorstroming via je motorspant, dus sleufen of gaten in je spant maken.
En wees voorzichtig met kaptontape.
Dit spul houdt warmte vast (daar is het ook voor gemaakt).
Veel mensen weten dit niet en gebruiken te pas en te onpas kapton.
Dus je regelaar inpakken in kapton is leuk maar maakt hem wel warmer.


GJ
 
En wees voorzichtig met kaptontape.
Dit spul houdt warmte vast (daar is het ook voor gemaakt).
Veel mensen weten dit niet en gebruiken te pas en te onpas kapton.
Dus je regelaar inpakken in kapton is leuk maar maakt hem wel warmer.
GJ

Kapton heeft een wat lagere thermische geleiding dan polyolefine dat meestal wordt gebruikt als krimpkous voor regelaars. 0.12 tov 0.2 Wm/K.
Omdat kapton veel dunner is zal de warmte geleiding beter zijn dan van een krimpkous.
Dupont maakt ook een versie Kapton MT, die een geleiding heeft van 0.36 Wm/K wat uiteindelijk véél beter is dan krimpkous.

Wel opletten dat je bij meerdere lagen geen lucht insluit dant vermindert de warmtegeleiding drastisch.

Niet inpakken levert natuurlijk de beste warmte afgifte, maar ook grote risico's.

Rick
 
Back
Top