Burt Rutan's Pond Racer: voortgangscontrole ;-)

Dirk,

Aangezien het toch een racer is hoeft een wat hogere vleugelbelasting niet zo een probleem te zijn. Bij die 77 cm span gaat 60-70 gr/Dm² ook nog wel. Uiteraard moet de aandrijving daar wel op afgestemd zijn. Een speed 280 motortje zal waarschijnlijk niet voldoende snelheid kunnen genereren.

Paul

Het gewicht is inderdaad niet zo een probleem maar wel de plaatsing van het gewicht. alles wat met de voortstuwing te maken heeft moet als het effe kan voor het zwaartepunt dat bij het midden van de vleugel precies op de neuslijst ligt.

De enigste concessie die ik gedaan heb zijn de massieve schuimromp en de massief schuimen achterste gedeeltes van de motorgondels dit is lichter dan opbouwen uit hout of depron, ook de diameter van de motorgondels is iets kleiner. Alle andere maten zijn op schaal met de door mij ontvangen tekeningen en schetsen. En uit sterkte overwegingen en bouwgemak ligt alles op de vleugel in plaats van dat de vleugel erdoorheen gaat.

Wel staat nu alvast dat ik ergens in de komende tijd een iets groter model ga maken wat meer schaal is maar dan voor speed 400 of de Jamara 480 PRO HS motoren. Dit model wordt dan wel van balsa met een ribben vleugel.

Vooor 22 jun,
én mooi glimmend wit afgewerkt met mannetje in schaal cockpit? :P

NEE, dat lukt niet meer eerst een aantal andere dingen afronden.

de verf dekt nog niet goed...............

Paulraaf zei:
Dirk,

Aangezien het toch een racer is hoeft een wat hogere vleugelbelasting niet zo een probleem te zijn. Bij die 77 cm span gaat 60-70 gr/Dm² ook nog wel. Uiteraard moet de aandrijving daar wel op afgestemd zijn. Een speed 280 motortje zal waarschijnlijk niet voldoende snelheid kunnen genereren.

Paul

Dat is ook een beetje het dilemma 400 gram zou nog kunnen, maar dan ben je al bijna verplicht er twee vertraagde Astro 010 Brushless in te zetten (44gr/p.st).
AF010GB.jpg

en met flinke prop's zoals deze GWS 10x8" (bladen wel 1" inkorten), deze lijken ook het meest op de originele 4 blads Hartzell prop's
ep1080x4.jpg

met 2x 1P3S LiPo accu's (E-tec 700 of Kokam hp640 à 50gr per accupakket) zou het hele RC pakket rond de 250 gram kunnen blijven...je hebt dan wel ruim 150W vermogen...

Als moet kan het, maar ik wou toch wat eenvoudiger beginnen (ook qua investering)

Dirk krijgen we dan ook een klein foto berichtje van jou Pond-Racer project.

Ik heb vandaag "officieel" de maten vastgesteld uit alles wat ik heb....ik heb wel de 1:48 tekeningen van Taichiro Yamashita besteld, maar deze komen te laat voor de "mark one"....

De mal voor de staart boom is nu bijna gereed, van het weekend kan ik de beide staartbomen/motorgondel's "persen" uit 1mm balsa (oude techniek, waarmee ik ooit rompjes maakte voor "Jetex" modellen....).... kost wat droogtijd (>24h) maar maandag is er zeker één klaar en met een beetje geluk ook het vleugeltje .... zodra het herkenbaar is komen de digi-kiekjes.... hoe ik het "machinistenhuisje" ga maken weet ik nog niet....(overigens die piloot moet echt een klein manneke geweest zijn...zo klein is zijn hokje, maar net 60cm breed !!! ...)......

@Harold, en jij zit daar comfortabel in..... ;-) ...

Ik had een poppetje ingetekend op mijn 1:10 tekening, het "maximale" formaat deed meer aan mijn postuur, dan het jouwe denken......

(de grootste doorsnede van het "eitje" waar de piloot zat was ~1M ongeveer op stoel-hoogte, hij zat "normaal" rechtop, dus zoals in een auto, en droeg een jet-helm.... als je op de foto's ziet hoeveel ruimte hij nog boven zijn hooft had.... conclusie één meter zeventig lang....:?:....tevens zaten naast de piloot op stick hoogte nog enige forse bediening handles, dubbel uitgevoerde, dubbele gasschuif :?: :? )

M.l.v.Doesburg zei:
Die piloot in niet voor niets om het leven gekomen bij de crash

Groeten Martijn

Het origineel heeft tijdens een testvlucht voor de airraces in Reno een buitenlanding moeten maken terwijl de motoren en de cockpit in brand stonden. De start/landingsbaan was op dat moment bezet met een andere kist die een start of landing maakte. Door deze buitenlanding konden de hulpdiensten niet snel genoeg terplaatse zijn.

Voor diegene die willen weten hoe dit "beest" er in het echt uitzag http://www.warbirdaeropress.com/Photo Gallery Pages/PondRacer.htm

en op de zelfde site staan "previews" van de 1:48 tekeningen van Taichiro Yamashita

http://www.warbirdaeropress.com/articles/Taichi/TaichiNew.htm

Deze heb ik als basis van mijn ontwerp gebruikt, uitgeprint op A4 daarna laten opschalen naar 1:10 (512% vergroot in mijn geval)... en daarna de belangrijkste lijnen bijgewerkt (= ongeveer opnieuw getekend, maar met als voordeel dat je niet alles uit hoeft te rekenen)....

Ik heb overigens wel de tekeningen besteld, $10,--
in een envelope opgestuurt, en hopen dat hij wat retour stuurt...(wel eerst e-mail contact gehad).

Hier even een idruk van de afmeting van de 1:10 Pond racer (op de tekening een ongebouwde Holiday gelegd..., kijkt en huiver...)

DE nette foto...
pond-holiday.jpg

en de wat rommelige inclusief SP280+Günther en Multiplex Cockpit MM ..voor de niet holiday vlieger ...
pond-holiday-mpx.jpg

Foto's van de "Ons zwever" volgen zodra ik mijn camera terug heb... vrouw weekendje weg, kan ik lekker prutsen (zonder direkt op te ruimen... :evil: ...) maar zij moest de camera mee ... :cry: ....

De "Ons zwever" is een no-cal zwever versie van de Pond racer van 3mm Depron, verstekt met wat latjes...weegt geballast....één ons en een beetje.. :( ...(nog) niet RC gemaakt....kan wel zelfs inclusief één motor :!: .... scheelt in ieder geval een hoop ballast .... :D

Ron ik ga voor de eer, maar een vlaai is ook lekker....de één motorige no-cal versie lukt zeker voor 22 juni..... de 'echte' alleen als ik geen tegenslagen meer heb...

P.S. de één motorige versie, de motor ligt al ingepast op tweede foto (op zwarte stick/koolstofbuisje, motortje en prop zwart gemaakt valt het niet op..) alleen Niek vond het idee niks...

Hier alvast het houtpaket van de "HLP" (Hand Launched Pond) schaal 1:20 uit wat restjes 3 en 1,5 mm balsa... 15" span (~38cm).

Doel "studie" van de zweef eigenschappen van een 100% schaal- vleugel.. hieruit ontwikkeld een 1:10 depron zwever die op maximale belasting (ballast) getest wordt waarop nog "zweef-eigenschappen" waar te nemen zijn ....

aaa03a.jpg

En in in elkaar geplakt.....

aaa04.jpg

Weegt 10 gram aan balsa en de ballast.. vliegewicht in balans meer dan 30 gram !!!! 1,6 Dm² = ~20gram dm² :( ... wordt vervolgt...

Ik heb voor mijn 1:10 "Pond Racer" de ideale aandrijving vastgesteld:

Engines 2 x Torcman TM280-05 14 magneten 45 Wikkelingen. 1 x rechtsom en 1 x linksom draaiend.
Props 2 x Ramoser VarioPROP 4 blads ingesteld op 8,2" x 8", 1 x Links en 1 x rechts.

Controler's 2 x Hacker/Jeti 18-3P..

Fuel per motor 2 x Kokam HP 1200 of E-Tec 1200 Lipo

Deze complete aandrijftrein weegt ca. 250 gram

moet de props met 6200 rpm rondzwengelen en dat voor 10A = 70W per motor....140W totaal bij 450 gram ruim 300W /kg !!

6200 x 0,2 x 60 = 74,4 km/h x prop efficientie 70%= ~ 52 km/h

Bij een vlieggewicht van 450 gram en dus een vleugel belasting van ca 72 gram/dm² (450gram / 6,2) zou het net in de lucht moeten blijven....(minimum vliegsnelheid is 1,7 de wortel uit de vleugelbelasting = ~14,5 m/s = ~52,2 km/h......)

50 gram voor de ontvanger/servo's, blijft 150 gram voor het airframe...

nog een ideetje voor rudder/gas mixing+ Multiplex CocKpit MM, onboard V-tail /delta mixer ... b.v. GWS ... gas op hoogte roer kanaal, y-kabel servo kanaal -> rudder en deze in zender ook koppelen met rudder.... volgens mij kan je zo met je motoren sturen ... via je rudder kanaal ...

Als je de zender die op de tekening ligt bedoeld is het antwoord ja.

Het is een "rubber ducky" van ca. 35cm lang.... origineel van Multiplex .....let wel op past niet op elke Multiplux Cockpit of Pico-line zender .... oudere versies hebben een kleine aanpassing (ander spoeltje) nodig.
Zenders van voor 2001 zijn zeker "fout" .... (gevolg totaal geen bereik)

Antenne bevalt goed, ik vlieg eigenlijk nooit meer met de lange antenne...

Dirk zijn er al foto's van jouw versie van de pond-racer buiten die van die nocal rompen

Back