Cai Razor vliegklaar maken.

@Erik.

Nog wat opgestoken vandaag ? :wink:

Helaas nog veel te veel werk aan gehad en niet gereed gekomen, nog even dat main gear correct monteren/iets verplaatsen, en de boel in de neus fatsoeneren plus de kist in de zender instellen, 1 dagje werk nog schat ik, en dan kan die omhoog.

Ger.

Kijk dat zijn goede berichten :-)

Succes met de laatste handelingen.

Grt,
Berto.

Mooi werk!

Ik moet zeggen, er is op dit forum een goede "sfeer" qua hulpvaardigheid!

Ik vindt t echt super, heb zelf ook veel hulp gekregen via dit forum en dat wordt enorm gewaardeerd!

Zeker voor beginners zoals Erik en ik, wie weet hadden we t al opgegeven wanneer we die hulp niet hadden gehad!

@ger: zeker , als beginner denk ik te moeilijk en maak dingen vast met b.v. m14 bouten terwijl een m3 boutje al genoeg is.
Gisteren veel geleerd en hoop volgende week met de vleugel bezig te gaan.
Ik was gister om 20 uur thuis en bekaf na de hele dag aan het opletten en kijken hoe je allemaal aan het werk was, even een voorpootje draaien en frezen , handig hoor , ik zou dat alleen via een metaalbedrijf laten maken a big bucks.
Voelde me wel schuldig dat je zo de hele dag bezig was voor mijn jet , daar moet ik nog wel mee om leren gaan dat mensen ook zomaar uit de goedheid elkaar helpen.

Ik was eigenlijk van plan om de jet te gaan verkopen als deze vliegklaar was maar NU , heb ik weer zin erin en gaat hij als hij klaar is mooi op storage totdat ik er zelf klaar voor ben of neem hem af en toe eens mee naar een expert die me wil leren vliegen aan de kabel.

@PH-MEL: ben ik ook blij verrast mee dat veel mensen je graag willen helpen om op weg te komen.

Laatst bewerkt:
Ik was eigenlijk van plan om de jet te gaan verkopen als deze vliegklaar was maar NU , heb ik weer zin erin en gaat hij als hij klaar is mooi op storage totdat ik er zelf klaar voor ben om neem hem af en toe eens mee naar een expert die me wil leren vliegen aan de kabel.
Nee joh, niet verkopen :noo:

Met alle hulp etc. moet het jetvliegen ook zeker voor jou mogelijk zijn :yes:
En als je komend seizoen een keer tijd en gelegenheid heb dan kom je maar een keer bij ons even aan de kabel hangen met de L-39.

Na eventjes sturen ben je zo verslaafd eraan geworden dat je zeker met je eigen jet wilt gaan vliegen.

Tell me how I know :roll:

Grt,
Berto.

@berto: jawel maar ik heb nog maar 3 maanden mijn vliegbrevet en hoor toch van mensen om mij heen: jet?? dat is na 2 a 3 jaar pas dat je er aan toe ben.
Ach ik leer snel en aan de kabel moet het wel gaan lukken.
Ik hoorde van gert dat jij in Ede vloog? Doe ik graag even aan de kabel hangen , mis ik op mijn club ook nadat ik mijn heli brevet heb gehaald in 2 maanden. gezelli hehe

Gisteren ben ik de hele dag bij Ger geweest en heeft hij de kist onder handen genomen , Ik keek goed en leerde veel van hem hoe het 1 en ander moet.

Mijn probleem is dat ik nieuw ben en als ik iets wil vastzetten pak ik b.v. een m14 bout ervoor terwijl het met een m3 ook kan. Zelfde doe ik ook met mijn heli's , bouten te vast draaien met kloders rode loctide. Maar goed , al doende leert men.

Alles zat los en onopgeruimd in de jet. De retracts die ik erbij kreeg bebben nooit onder deze jet gezeten , er zaten eerst staaldraad poten onder maar die heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk kapot geland ofzo en heeft hij sterkere gekocht. De jet heeft geremde vleugelwielen , remklep aan de onderkant en natuurlijk de retracts allemaal op lucht. Dit heeft dus ook 3 servo's die de luchtvalves aansturen.
We hebben de kabels netjes weggewerkt bij de turbine en rond de straalbuis en de luchtslangen allemaal vervangen en goed aangesloten , ik had het zo overgenomen en het was niet goed aangesloten , bepaalde ventielen moest dicht en stonden gewoon open. Hoe? schroef met secondenlijn in een klein stukje slang en viola. (ik had in gedachte als ik het zelf deed: stukje slang dichtbranden)

full

Het neuswiel heeft een poot met loopas aan 1 kant , gert vond dat niet goed omdat dat ding om kon slaan tijdens de landing of start. Dus "simpel" even een u-neuspootje frezen en met soort pasta vastmaken, resultaat volgt nog.
full

Mijn taak is nu om de retracts onder de vleugel anders te plaatsen want als ze op de originele plaatst gezet worden (wat ik dus gedaan had) zitten ze verkeerd om en willen ze ingeklapt worden in een gesloten vleugel. Dit ga ik doen met mijn nieuw gekochte dremel op mbf en wat blokjes hout epoxyen waar ik de retracts op vast ga schroeven met parkers. (kunnen lekker breken i.p.v. je vleugel bij harde landing)
De plaatst waar nu de wielen in vallen komen dus de retracts en waar de retracts op vast zitten wordt het wielhuis. maar eerst , handleiding van een dremel op internet zoeken. damn wat ben ik een leek.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ach Erik,

wat zegt vliegtijd nou, ik ken personen met tig jaar ervaring die ik nog niet een jet aan de kabel durf te laten besturen.

En misschien heb jij het gewoon in de vingers, waar iemand anders jaren over doet.

Maar jah, je bent zeker wel een keer welkom op Ede, zal je zien hoe makkelijk een jet kan vliegen.
Soms zelfs makkelijker dan een ander "gewoon" model, het is vaak de aandrijving en het model wat afschrikt terwijl dat niet altijd gegrond is.

Grt,
Berto.

Laatst bewerkt:
Goed bezig eric!

Gewoon rustig aan beginnen en vliegervaring zegt niks, ik vlieg acht jaar nu en begin nu met jets, het is maar net hoe je er in staat!

Ik heb mezelf opgelegd dat ik vanaf 0 begin, vliegen kan ik maar met mn jet ga ik gewoon lessen.
Ook qua kist en spullen neem ik de meeste tips wel aan. Als ik de logica erachter tenminste zelf ook nuttig vindt.

Ik ken mensen die al 20 jaar vliegen, maar die plakken ook 10 x per jaar...

En ook mensen die net zolang lid zijn als ik, en 2x per jaar vliegen... Vliegen die dan ook al 8 jaar?? :-)

@tadango en ger: t is toch geen herrie? Its the sound of freedom! :mrgreen:

Na hoeveel draaiuren krijg je zo'n oor? :)

Na een oor operatie op m'n 4e jaar na een oorontsteking in m'n rechteroor.
(nee isie nie oostindies, isie echt zo :wink: )

P.s. m'n buren wennen er maar aan, zeg ik niks over die hond :mrgreen:

Maar eh daarna minmaal 100 vlieguren gemaakt met alleen de turbine's, alleen al de XL Velox had 66 uur op de teller, de XL Boomerang ook zo'n 40 uur schat ik, en de ouwe F86 Kaasjager is still going on and on and on.

Groet Ger.

En in de velox staan nogsteeds de vluchtjes netjes geturft in de kap zag ik! Ben benieuwd of danny t ook bijhoud!

Herrie, waar????

Hehe, ik weet dat ze op Leeuwarden eens getest hebben me een waterstraal injectie achter de motor om het geluid te dempen.
En dat werkte, misschien ook voor onze modellen toepassen?

Neh, echt niet :noo:

Die Moki`s die maken pas Herrie!!!!!

Maar dan ook wel weer mooie herrie, bijna net zo mooi als een turbine :D ;-)

Zekers houd ik de vluchten bij, teller staat al (nog maar) op 17.
Alleen ik schrijf ze in mn logboek (schrift), al de vluchten die Ger op de cockpit geturft heeft laat ik mooi staan. Is toch een stukje history van de Velox :)

Groeten Danny

Hi,hi, Berto,

Die lawaai moki motor eraf slopen en turbo prop erop.....
Opgelost

Herrie, waar????

Hehe, ik weet dat ze op Leeuwarden eens getest hebben me een waterstraal injectie achter de motor om het geluid te dempen.
En dat werkte, misschien ook voor onze modellen toepassen?

Neh, echt niet :noo:

Die Moki`s die maken pas Herrie!!!!!

Maar dan ook wel weer mooie herrie, bijna net zo mooi als een turbine :D ;-)

Back