En die vleugel met symmetrisch profiel genereert meer/minder lift bij meer/minder snelheid.
Vrijwel niet.... Klinkt raar, is wel zo.
Uiteraard, aan de randen van het snelheidsbereik zal het vroeg of laat ophouden, en ook naarmate de invalshoek toeneemt, zal de lift in toenemende mate een verband met de snelheid vertonen, maar symetrische profielen (de een is de ander niet, maar grotendeels toch wel een beetje) leveren over een vrij groot snelheidsbereik vrijwel dezelfde lift. In elk geval is het verschil zo klein, dat er nauwelijks stijging merkbaar is.
Mijn F3A kist gaat, nu hij een beetje beter afgesteld raakt, niet merkbaar stijgen vanaf pak hem beet, kwart vermogen tot aan vol vermogen.
Mischien als je 10 kilometer in rechte lijn doorgaat, maar die maximaal 1 kilometer die je rechtuit kunt vliegen binnen je zichtlijn, is de eventuele stijging niet waarneembaar voor het menselijk oog.
Ik heb het ook wel eens getest met een heli met symetrische bladen, door de invalshoek constant te houden en het toerental te variëren, en tsja... er zit wel héééél iets verschil in maar te weinig om er de vlieghoogte mee te kunnen controleren.
Klinkt raar, klinkt tegenstrijdig, en vroeger geloofde ik het ook niet, maar het is écht zo.
Daarmee kom je uit op een situatie waarin, als je maar nauwkeurig genoeg meet, en maar lang genoeg in rechte lijn door blijft vliegen, jij ongetwijfeld gelijk zult blijken te hebben, MAAR.... daar heb je echt geen ene fl.... aan, als binnen die 500 meter die jij rechtuit kunt vliegen voordat je weer moet sturen er voor het oog helemaal niets gebeurt als je gas geeft.