Calmato 40 laagdekker

Wat Brutus schrijft klopt helemaal, de totale configuratie bepaald het vlieggedrag. Van een F3A model is de configuratie anders dan van een sport model zoals de Calmato.
Het belangrijkste verschil is wel dat een F3A model gestroomlijnd is en dat alle vlakken geprofileerd zijn, dit zorgt ervoor dat het model door de lucht "snijd" en weinig weerstand heeft. Een Calmato heeft plankjes voor stabilo en kielvlak, deze zijn niet drukpunt vast en geven relatief heel veel weerstand. Dat is een van de redenen waarom het model vlot snelheid verliest bij gas terug nemen. Als je het stabilo en kielvlak voorziet van een profiel vliegt de Calmato heel veel beter en gaat deze veel neutraler sturen, ik heb het zelf ca. 10 jaar geleden geprobeerd.

Een F3A model glijd soepel door de figuren, een Calmato moet je dwingen door een figuur, dat heeft ook met het vlakke stabilo en kielvlak te maken en tevens met het vleugelprofiel. De Calmato is echter een trainer en daarvoor is hij ook ontworpen, eenvoudige figuren zoals een F3A-C programma gaan er wel mee, meer moet je er echt niet van verwachten.

Grt,

Arnoud.
 
Jan Van harte met je eerste vlucht.
Werkte het riempje naar je zin?
Power genoeg om van de grond op te stijgen?
De grondspeling met de prop is dat ook voldoende?
Weer even een paar vragen die weer on topic zijn.
Over aerodynamica zijn genoeg andere draadjes op het forum te vinden dacht ik.
 
Ik vind die aerodynamica vragen/bijdragen wel leuk, hoor!

Laat ze maar komen. :)

Maar om op jouw vragen in te gaan:

Riempje: check. :thumbsup:

Power: check. :thumbsup:

Grondspeling: check. :thumbsup:

Kortom: helemaal prima. :thumbsup:

Tenminste . . .

Hij had inderdaad wel sterk de neiging om te klimmen bij iets meer dan half gas.

Ik heb de motor gedemonteerd en er bovenin twee ringetjes van elk een millimeter dik bij gedaan.

Mijn eenvoudige tang-tabel leert dat bij een onderlinge afstand van 45 mm van de motordragers dat een extra domp geeft van plm. 1,5º.

Nu ziet het er zo uit.

20190603_225846_resized.jpg


Nog niet echt indrukwekkend qua domping. :confused:

Eerdaags maar eens kijken wat de invloed is.


jan.
 
Kijk stapje voor stapje is beter dan in 1 keer te veel.
Hij zal nu wel anders vliegen.
Iets meer up trimmen waarschijnlijk.
Het lijkt mij een heerlijke kist om mee te vliegen.
Jaren geleden heb ik een tiger gebouwd ik weet niet meer van welk merk.
Die lijkt wel op de calmato.
Die vloog echt heerlijk.
Ik heb me wel eens voorgenomen, mocht ik ooit weer eens gaan vliegen, dat ik die in het groot na wil bouwen.
Hier kan je veel plezier mee beleven Jan.
Mijn advies is veel starts en landingen maken en wel om de volgende reden.
Als zweefvlieg liefhebber maak je relatief weinig landingen.
Soms maar 4 op een dag.
Met een calmato is 100 een peuleschil.
Het afvangen krijg je dan snel onder de knie.
 
Dat verwachtte ik al na het invliegen van de ASK-13.
Bij ons op de club was het traditie dat er een rondje gegeven werd na het invliegen van een nieuwe kist.
OK, Kampen was ook wel een duur rondje geworden, mannetje of 40...

GJ
Bij ons is de regel dat als je een tweemeter kist invliegt je een fles cava meebrengt voor na het vliegen
Al gauw is die regel versoepelt. Een tweedekker van 1 m is ook goed
Of twee schuimpjes van een meter
of vleugel en stabilo tesamen

Nooit zomaar een fles meebrengen. Er moet altijd een reden zijn. Maar de reden mag je mits wat knutselwerk zelf uitvinden :-D
 
Hallo Jan, heb je al een idee van het zwaartepunt? Bij mij moet aardig wat (weet nog niet hoeveel) gewicht in het vooronder?

Ik heb ook een Calmato laagdekker gebouwd, met een .46 omgebouwde motor door Brutus. Als ik het zwaartepunt op 8 à 9 cm hanteer zoals in de handleiding staat moet ik een behoorlijk gewicht in het vooronder meesleuren. Ik gok wel rond de 150 gram. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik meet de kist leeg, dus zonder brandstof.

De electronica zit allemaal rond het zwaartepunt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een Calmato laagdekker gebouwd, met een .46 omgebouwde motor door Brutus. Als ik het zwaartepunt op 8 à 9 cm hanteer zoals in de handleiding staat moet ik een behoorlijk gewicht in het vooronder meesleuren. Ik gok wel rond de 150 gram. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik meet de kist leeg, dus zonder brandstof.

De electronica zit allemaal rond het zwaartepunt.
Toch is wat extra gewicht minder erg als een achterlijk zwaartepunt.
Overigens is met een halfvolle a driekwartvolle tank, het beste om het zwaartepunt uit te wegen.
 
Toch is wat extra gewicht minder erg als een achterlijk zwaartepunt.
Overigens is met een halfvolle a driekwartvolle tank, het beste om het zwaartepunt uit te wegen.

Een kist die zwaar is in de staart is inderdaad een erg slecht idee. Een beetje te veel gewicht in de neus is nog niet zo erg. Ik dacht dat je altijd leeg moest wegen.

PS. Mooi pijporgel!
 
Ik heb ook een Calmato laagdekker gebouwd, met een .46 omgebouwde motor door Brutus. Als ik het zwaartepunt op 8 à 9 cm hanteer zoals in de handleiding staat moet ik een behoorlijk gewicht in het vooronder meesleuren. Ik gok wel rond de 150 gram. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik meet de kist leeg, dus zonder brandstof.

De electronica zit allemaal rond het zwaartepunt.
Dat komt mij heel vreemd over: "mijn" Calmato heeft een toch wel redelijk klompje lood onder de staart hangen om het zwaartepunt goed te krijgen. Bij mij ligt de ontsteking onder de tank, en de batterij (4 eneloopjes) achter de tank, maar voor de vleugel.
 
Ik dacht dat je altijd leeg moest wegen.
Ja.... ik weet niet waar dat advies van wegen met driekwart volle tank vandaan komt, maar het aller, ALLERLAATSTE wat je wilt, is een kist zonder vermogen met een te achterlijk zwaartepunt.

NU zal het niet snel voorkomen dat je je tank leegvliegt, maar dat is dus wel de situatie waar je op uitbalanceert.
 
Ik heb altijd zo gevlogen en nooit problemen gehad.
Je vliegt anders altijd met een te voorlijk zwaartepunt.
 
Jee wat een hoop berichten allemaal . . . :)

(Ik krijg geen notificaties meer . . . :confused:)


Hallo Jan, heb je al een idee van het zwaartepunt? Bij mij moet aardig wat (weet nog niet hoeveel) gewicht in het vooronder?
Ik heb er 110 gram ingeschroefd en toen hing hij licht op de neus.

Na het invliegen staat het hoogteroer nu heel licht omhoog.


jan.
 
Back
Top