Wat Brutus schrijft klopt helemaal, de totale configuratie bepaald het vlieggedrag. Van een F3A model is de configuratie anders dan van een sport model zoals de Calmato.
Het belangrijkste verschil is wel dat een F3A model gestroomlijnd is en dat alle vlakken geprofileerd zijn, dit zorgt ervoor dat het model door de lucht "snijd" en weinig weerstand heeft. Een Calmato heeft plankjes voor stabilo en kielvlak, deze zijn niet drukpunt vast en geven relatief heel veel weerstand. Dat is een van de redenen waarom het model vlot snelheid verliest bij gas terug nemen. Als je het stabilo en kielvlak voorziet van een profiel vliegt de Calmato heel veel beter en gaat deze veel neutraler sturen, ik heb het zelf ca. 10 jaar geleden geprobeerd.
Een F3A model glijd soepel door de figuren, een Calmato moet je dwingen door een figuur, dat heeft ook met het vlakke stabilo en kielvlak te maken en tevens met het vleugelprofiel. De Calmato is echter een trainer en daarvoor is hij ook ontworpen, eenvoudige figuren zoals een F3A-C programma gaan er wel mee, meer moet je er echt niet van verwachten.
Grt,
Arnoud.
Het belangrijkste verschil is wel dat een F3A model gestroomlijnd is en dat alle vlakken geprofileerd zijn, dit zorgt ervoor dat het model door de lucht "snijd" en weinig weerstand heeft. Een Calmato heeft plankjes voor stabilo en kielvlak, deze zijn niet drukpunt vast en geven relatief heel veel weerstand. Dat is een van de redenen waarom het model vlot snelheid verliest bij gas terug nemen. Als je het stabilo en kielvlak voorziet van een profiel vliegt de Calmato heel veel beter en gaat deze veel neutraler sturen, ik heb het zelf ca. 10 jaar geleden geprobeerd.
Een F3A model glijd soepel door de figuren, een Calmato moet je dwingen door een figuur, dat heeft ook met het vlakke stabilo en kielvlak te maken en tevens met het vleugelprofiel. De Calmato is echter een trainer en daarvoor is hij ook ontworpen, eenvoudige figuren zoals een F3A-C programma gaan er wel mee, meer moet je er echt niet van verwachten.
Grt,
Arnoud.