WillydeWoofer
Forum veteraan
Spanning maakt vliegtuig, auto, boot niets uit Willy, het gaat om vermogen (=spanning×stroom, of snelheid×kracht, of hoeksnelheid×koppel) . En of dat vermogen nu tot stand komt door hoge spanning maal lage stroom of lage spanning maal hoge stroom ... meerdere wegen leiden naar Rome.
Wat vuistregels voor benodigd vermogen bij bepaald vliegtuigtype, pagina 4:
www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf (site van @Thieu)
Het hoe en waarom van onbelangrijke spanning
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3116062-Short-flight-time-is-killing-me%21/page11#post40233560
Heeft het dan iets met gewicht van de set up te maken?
Je stopt ook V12 in een lelijk eendje.
Mijn is verteld dat 3s/4s meer dan genoeg is voor een Calmato. Dit vliegtuig zal er niet veel harder door gaan!?
Of heb ik de klok horen luiden .........
Maar dan zou je een klein schuimpje een 8s set up kunnen zetten.
Volgens mij moet je kijken wat de fabrikant adviseert, want die heeft een bel op zijn fiets .
Meer cellen zou beter zijn, heb ik ook ergens gelezen.
Hoe zit het nou precies?