Calmato 40 laagdekker

jan brilman

Forum veteraan
Dag,

Mede gezien alle plannen die er nog zijn, de langzaam vorderende leeftijd (ik krijg haast!), en het feit dat de motor op m'n eeuwenoude Super 60 de geest gegeven heeft, is bij mij het snode plan ontstaan om m'n vliegvaardigheden eindelijk maar eens 'n boost te geven, en wel dmv. de aanschaf van een ARF Calmato 40 Sports (de laagdekker, electro).

De bestelling is nog niet geplaatst; zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Hobby-Inn doet deze motor als voorstel op 4S
https://hobbyin.nl/product/al-42-07/

Kunnen we daar mee leven (vliegen)?


jan.
 
Uhh, je wilde de Strega gaan vliegen maar nu wil je gaan oefenen met een Calmato Sport?
OK, ja, de Calmato Sport vliegt niet heel veel moeilijker dan een Calmato Trainer.
Motortje is ook goed voor 4S.
Soortgelijk motortje is ergens anders wel goedkoper te vinden maar als je toch alles bij 1 winkel koopt scheelt dat verzendkosten.

Zorg voor een regelaar die 6S en een ampere of 50 aankan.
APC Electroprop 11x8 of 12x8
Ik neem aan dat er bij de motor een bevestigingskruis en een propmeenemer zit.
Ik denk dat je de motor het beste op stand-offs kan monteren, als de Calmato in de afgelopen jaren niet veranderd is.

En verder, mooi weer en lange zomeravonden....

GJ
 
Uhh, je wilde de Strega gaan vliegen

Volgens mij heb ik meerdere keren in dat draadje aangegeven dat ik er niet zelf mee wilde vliegen: te snel, te wendbaar, etc.etc.

Er naar kijken (ook in de lucht) is ook mooi!

Maar, ik moet toch eens serieus werk maken van mijn modelvliegcarrière; vandaar deze move.


jan.
 
Nou, als je al enige vliegervaring hebt dan is de Calmato Sport zonder problemen te vliegen.
Doen dus.

GJ
 
Ik heb ook een calmato sport, weegt een kleine 3 kilo
Setup:
Prop 13x8
Turnigy sk3 5045 kv=500
70 amp regelaar
6S 5000 accu.

Power ohne ende en vluchttijd van ongeveer 12 minuten

Het kistje vliegt als op een rails, niet heel bewegelijk, weinig last van wind.

 
Even in de 'Ron' modus...

Linke link...
https://www.modelbouwforum.nl/threa...r-calmato-alpha-40-sport.209438/#post-3316570

Linky like...
https://www.modelbouwforum.nl/threads/buitenloper-keuze-voor-calmato.85593/

Super link...
https://www.modelbouwforum.nl/threads/welke-prop-voor-calmato-sport.256021/[/URL]

Ook link
https://www.modelbouwforum.nl/threads/calmato-40-sport-setup-vraag.248612/

Naast al het geschrevene... Dries maakt er een 'Sport' van... op 5S
Kan dat linkje zo effe niet terug vinden...

Op de club iemand op meen 5 of 6S, 500Kv en 12 x 11 zoiets... als een idioot gaat dat ding...
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Vlieg je 12 minuten op zo'n beest van een accu? Als ik op 50% vermogen vlieg dan haal ik dat ook op 4S1P 5000 mAh. Of vlieg je 12 minuten WOT (Wide Open Throttle)?
Ik hou graag wat over in de accu, meestal 30%. Ik vlieg gemiddeld ongeveer 3/4 gas
Zes cellen heeft niet zoveel zin voor dit toestel.
Waarom niet? Als motor, prop, cellenaantal een goede mix vormt, prima toch?
 
Ben begonnen met de montage.

Kwaliteit ziet er goed uit, zover ik dat kan zien en beoordelen.

Mooi licht ook allemaal! :)

We gaan het zien.

Binnenkort (nu eigenlijk) vakantie, dus erg veel schot zal er (zoals wel vaker bij mij) waarschijnlijk niet in zitten . . .


jan.
 
Eigenlijk zou je hem/haar met twee weekjes wat avondknutselen wel klaar moeten kunnen hebben.
Maar we maken ons op voor weer een leerzaam bouwverslag, vol met problemen die niemand ooit eerder had kunnen voorzien. :thumbsup:

Om zo maar even een quote te noemen; Vooral doorgaan!
 
problemen die niemand ooit eerder had kunnen voorzien.

Dan trap ik graag even af. :)

Waarom moeten de twee vleugelhelften met tape met elkaar verbonden worden?

Ze zitten met twee dübels, twee bouten, de 'hoofdbuis' en nog een dübel met alkaar verbonden.

Waarom dat tape?

(En het wordt niet eens meegelverd!)

Transporttechnishe ook lastig . . .


jan.
 
Zes cellen heeft niet zoveel zin voor dit toestel.
Spanning maakt vliegtuig, auto, boot niets uit Willy, het gaat om vermogen (=spanning×stroom, of snelheid×kracht, of hoeksnelheid×koppel) . En of dat vermogen nu tot stand komt door hoge spanning maal lage stroom of lage spanning maal hoge stroom ... meerdere wegen leiden naar Rome.

Wat vuistregels voor benodigd vermogen bij bepaald vliegtuigtype, pagina 4:
www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf (site van @Thieu)

Het hoe en waarom van onbelangrijke spanning
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3116062-Short-flight-time-is-killing-me%21/page11#post40233560
 
Laatst bewerkt:
Waarom moeten de twee vleugelhelften met tape met elkaar verbonden worden?

Om de kier te dichten.
De Calmato is ontworpen als brandstofkist en omdat brandstof en uitlaatresidu niet echt lekker gaat met hout probeer je dat zoveel mogelijk buiten te houden.
En het biedt extra zekerheid dat de vleugeldelen aan elkaar blijven, hoewel alle Calmato's die ik ken de vleugel uit 1 stuk hadden, dus de 2 delen met epoxy aan elkaar verlijmd.

GJ
 
Back
Top