H
hezik
Guest
Als je nog geen goede universeellader hebt, is dit een mooi moment om er een aan te schaffen. Goed voorbeeld is de Ultramat 14 van Graupner. Ik zou zelf nu de Simprop Intellispeed Bipower kopen, simpelweg omdat die ook kan ontladen.
Dat kost je ergens tussen de 75 en 100 euro, maar is de investering meer dan waard.
Die lader die je bij zo'n gloeipluggeval krijgt, is vaak niets meer dan een transformatortje wat met een lage spanning laadt. De 1e keer is dat geen probleem; gewoon 14 uur laden oid. Alleen, wat als je je gloeipluggeval een dag gebruikt hebt, hij is dan niet leeg, maar ook niet vol, hoe lang moet je dan laden? Je gaat dan al snel continu overladen en hoewel dat met deze lage laadstromen wel kan, is het niet goed voor de accu.
Hetzelfde geldt voor de accu in je toestel, zender, enzovoort.
Wat betreft propellors; ikzelf ben nog niet zo ongelukkig geweest, maar er vliegt bij ons niemand die langer dan 5 jaar vliegt (oid) die nog niet ooit een prop in z'n vingers gehad heeft. Geen vingers kwijt, maar wel ziekenhuisbezoekjes en in 1 geval een gespleten duim.
Zeker APC props zijn vlijmscherp. Als je je wijsvinger in een op 10.000 toeren draaiende .46FXi steekt, denk ik dat hij er wel af is.
Probeer mbt het starten een vaste routine te ontwikkelen met vaste stappen. Ga inderdaad niet terwijl je met mensen aan het klieren bent 'even' je toestel starten.
Borg ook je toestel. Bij een calmato kun je dat eenvoudig doen door 2 schroevendraaiers voor de wielen in de grond te steken. Vroeger of later gaat het je een keer gebeuren dat je 'm per ongeluk vol gas start en dan is het wel prettig dat het ding je niet gelijk aanvliegt.
De mooiste oplossing hiervoor is een lus om je stabilo/kielvlak, welke je met een stormharing in de grond zet.
Dat kost je ergens tussen de 75 en 100 euro, maar is de investering meer dan waard.
Die lader die je bij zo'n gloeipluggeval krijgt, is vaak niets meer dan een transformatortje wat met een lage spanning laadt. De 1e keer is dat geen probleem; gewoon 14 uur laden oid. Alleen, wat als je je gloeipluggeval een dag gebruikt hebt, hij is dan niet leeg, maar ook niet vol, hoe lang moet je dan laden? Je gaat dan al snel continu overladen en hoewel dat met deze lage laadstromen wel kan, is het niet goed voor de accu.
Hetzelfde geldt voor de accu in je toestel, zender, enzovoort.
Wat betreft propellors; ikzelf ben nog niet zo ongelukkig geweest, maar er vliegt bij ons niemand die langer dan 5 jaar vliegt (oid) die nog niet ooit een prop in z'n vingers gehad heeft. Geen vingers kwijt, maar wel ziekenhuisbezoekjes en in 1 geval een gespleten duim.
Zeker APC props zijn vlijmscherp. Als je je wijsvinger in een op 10.000 toeren draaiende .46FXi steekt, denk ik dat hij er wel af is.
Probeer mbt het starten een vaste routine te ontwikkelen met vaste stappen. Ga inderdaad niet terwijl je met mensen aan het klieren bent 'even' je toestel starten.
Borg ook je toestel. Bij een calmato kun je dat eenvoudig doen door 2 schroevendraaiers voor de wielen in de grond te steken. Vroeger of later gaat het je een keer gebeuren dat je 'm per ongeluk vol gas start en dan is het wel prettig dat het ding je niet gelijk aanvliegt.
De mooiste oplossing hiervoor is een lus om je stabilo/kielvlak, welke je met een stormharing in de grond zet.