Calmato

Als je nog geen goede universeellader hebt, is dit een mooi moment om er een aan te schaffen. Goed voorbeeld is de Ultramat 14 van Graupner. Ik zou zelf nu de Simprop Intellispeed Bipower kopen, simpelweg omdat die ook kan ontladen.

Dat kost je ergens tussen de 75 en 100 euro, maar is de investering meer dan waard.

Die lader die je bij zo'n gloeipluggeval krijgt, is vaak niets meer dan een transformatortje wat met een lage spanning laadt. De 1e keer is dat geen probleem; gewoon 14 uur laden oid. Alleen, wat als je je gloeipluggeval een dag gebruikt hebt, hij is dan niet leeg, maar ook niet vol, hoe lang moet je dan laden? Je gaat dan al snel continu overladen en hoewel dat met deze lage laadstromen wel kan, is het niet goed voor de accu.

Hetzelfde geldt voor de accu in je toestel, zender, enzovoort.

Wat betreft propellors; ikzelf ben nog niet zo ongelukkig geweest, maar er vliegt bij ons niemand die langer dan 5 jaar vliegt (oid) die nog niet ooit een prop in z'n vingers gehad heeft. Geen vingers kwijt, maar wel ziekenhuisbezoekjes en in 1 geval een gespleten duim.

Zeker APC props zijn vlijmscherp. Als je je wijsvinger in een op 10.000 toeren draaiende .46FXi steekt, denk ik dat hij er wel af is.

Probeer mbt het starten een vaste routine te ontwikkelen met vaste stappen. Ga inderdaad niet terwijl je met mensen aan het klieren bent 'even' je toestel starten.

Borg ook je toestel. Bij een calmato kun je dat eenvoudig doen door 2 schroevendraaiers voor de wielen in de grond te steken. Vroeger of later gaat het je een keer gebeuren dat je 'm per ongeluk vol gas start en dan is het wel prettig dat het ding je niet gelijk aanvliegt.

De mooiste oplossing hiervoor is een lus om je stabilo/kielvlak, welke je met een stormharing in de grond zet.

tiemoderksen zei:
ik heb zo het idee dat de gloeiplug niet wilt opladen, aangezien het lampje op de adapter niet brand..?
Bij mij brandt het lampje ook niet maar hij laadt wel. Heb je een multimeter? Dan kun je na het voldoende laden even meten of er ongeveer 1,4 Volt op de gloeistekker staat.
Anders moet je even de gloeiplug er uit draaien en daarna de gloeistekker er op zetten. Gaat de plug gloeien dan laadt hij dus wel, anders heb je een klein probleempje. Maar ik zou zeggen neem alles gewoon mee volgende week woensdag (de donderdag is verschoven naar de woensdag) dan kunnen wij je er verder mee helpen. Het inlopen kan uiteraard ook wel op de club gebeuren als je de motor zelf niet aan de praat kjrijgt. Neem dan wel even de handleidingen mee :)

Is het niet op de donderdag maar alleen de woensdag ??
Nja als het lampje niet brand en hij laad wel op dan vind ik het wel best.. De motor aan de praat krijgen moet geen probleem zijn toch? gas eerst dicht draaien, dan 2,5 slag open en dan het gas iets dicht draaien tot die begint te stotteren?

Is het niet op de donderdag maar alleen de woensdag ??
Wegens wat verschuivingen bij mij thuis zijn wij naar de woensdag gegaan, Onno, Gijs en Benno zijn mee verschoven :banana:

gas eerst dicht draaien, dan 2,5 slag open en dan het gas iets dicht draaien tot die begint te stotteren?
Dan hebben we het niet over het gas maar over de sproeiernaald.

Wees wijs en neem de kist met motor enzo de eerst komende keer gewoon mee naar het veld, dan maken wij je wel even wegwijs zonder dat er schade ontstaat (wij en geen schade?!?!?!?!? :lol: ).
We kunnen het ook wel 5 keer uit gaan leggen via het forum, msn of mail maar 1 keer op het veld in real life is vaak al voldoende.

Okeey dan.. Ik ga vanavond ff v ragen of ik woensdag dan laat kan beginnen, maar ik kan dan inet tot het eind blijven aangezien ik dan mneestal tegen 10 uur weg rijd thuis naar me werk toe. Wat betreft het vliegen, ik neem hem woensdag wel mee. Het weekend staat in het teken van het afbouwen.Moet de bevestigingen nog vast maken en beetje buigen en dan is die klaar.

Hoe is het met de vleugel gegaan? Heb je er nog een laag glasmat omheen gelegd, of heb je het idee dat het zo wel vastzit?

hezik zei:
Hoe is het met de vleugel gegaan? Heb je er nog een laag glasmat omheen gelegd, of heb je het idee dat het zo wel vastzit?

glasmat is toch niet nodig?als je de spie+vleugelhelften et epoxy insmeerd dan lost dat niet meer hoor....
Het kan maar is niet nodig denk ik

Of ik vergis mij in draadje, of hij had z'n epoxy niet gemengd voor het lijmen, maar ongemengd op de te verlijmen oppervlaktes gedaan. Vandaar ook mijn vraag.

Mits goed verlijmd, is glasweefsel bij een Calmato inderdaad niet nodig.

Vleugels heb ik gewoon voorzichtig los gesneden, wasbezine om het ff goed schoon te krijgen en daarna opnieuw vast gelijmd.. Ze zitten nu wel goed vast en hjet laat ook niet meer los ;) Woensdag me eerste vlucht maken (hoop ik) aangezien ik net te horen kreeg dat het geen probleem is om voorlopig laat te bginnen op woensdag :)

Woensdag me eerste vlucht maken (hoop ik) aangezien ik net te horen kreeg dat het geen probleem is om voorlopig laat te bginnen op woensdag
:thumbsup:

Goed om te horen, we zullen de kist dan eens aan een inspectietje onderwerpene en dan maidenen :D

Hezik, je vergist je inderdaad in een draadje. In een ander draadje vroeg ik me af hoe nodig het was om een glasmatje toe te voegen. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Met een beetje geluk kan mijn Calmato zondag zijn maiden maken... Spannend!!

Heeft iemand overigens nog een tip wat het beste kan doen met de antenne? Buitenom naar achteren laten gaan en dan laatste stukje laten 'slingeren'?
Ik zat te denken om kleine stukjes brandstofslag aan de onderkant te plakken en daar de draad door te geleiden. Andere ideeën zijn meer dan welkom natuurlijk. Het is immers mijn 1e vliegtuig.. :-)

Een klein gaatje aan de onderkant/zijkant van de romp maken.Wel de antenne aan de kant waar de demper niet zit.
De antenne door het gaatje doen.Langs/onder de romp leggen en met plakbandjes vast zetten.Wel uitkijken dat ie niet iets van metaal raakt.Kunt u stroring van krijgen.

Die optie met brandstof slang is ook goed. :)

Roger zei:
Hezik, je vergist je inderdaad in een draadje. In een ander draadje vroeg ik me af hoe nodig het was om een glasmatje toe te voegen. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Met een beetje geluk kan mijn Calmato zondag zijn maiden maken... Spannend!!

Ik vergis mij dus niet in draadje, zie het antwoord van tiemo boven jou..

Uuhm berto?
Ik kom dan wel woensdag vliegen maar ik heb geen leerlingkabel ?
Is goed, en dat je geen kabel hebt is geen probleem, kan je gewoon met onze Calmato vliegen en anders programeer ik jouw Calmato in mijn zender.

Wat heb je trouwens voor een zender/ontvanger? (weet niet of je dat al vermeldt had)

Heb zowel de zender als ontvanger van Benno overgenomen.. Denk je dat ik woensdag zelf al een heel eind kan vliegen ?? Het is eigenlijk alleen het landen (denk ik)

tiemoderksen zei:
Uuhm berto?
Ik kom dan wel woensdag vliegen maar ik heb geen leerlingkabel ?

Het is ook niet aan de leerlingen om een leerlingen kabel voor de zender te hebben, de instructeurs moeten die eigenlijk hebben. Of je gebruikt het overgeef systeem, waar jij vliegt, en de instructeur de zender overpakt zodra het fout lijkt te gaan, maar dat hoef ik toch niet verder uit te leggen? :wink:

O ja, dat was ook zo.

Geloof dat BEnno wel een kabel had gemaakt waardoor het wel weer zou moeten kunnen maar we redden het wel zo.

En wat landen betreft laten we eerst maar even kijken hoe het vliegen nu verder gaat, dan gaan we daarop weer verder met de lescyclus ;-)

Back