Calmato

Benno Z zei:
Omdat de kwiklink van het hoogteroer los was geschoten dacht ik dat het daar aan had gelegen, maar dat moet haast wel door de klap gekomen zijn, zo'n metalen kwiklink kan volgens mij niet zomaar losschieten en het roerheveltje was ook nog heel.

't zal niet de eerste calmato zijn die door problemen met de metalen quicklink aan het hoogteroer aan zijn einde is gekomen, ik heb der ook nog zo een op zolder liggen, en sven hier op het forum kan je der vast ook nog wel wat over zeggen.

Bij mij op de club kwamen ze tot de conclussie dat de motor op de calmato op een bepaald toerental dusdanig resoneerde zodat er in de soldeerhuls heel snel metaalmoeheid op treed, en de schroefdraad knapt. Of dat echt zo is weet ik niet, maar hoe dan ook mijn eerste calmato (die ingevlogen werdt voor ik mijn eerste les kreeg) was naar 3 minuten vliegen ook toe aan een stevige opknapbeurt :(

Hoe dan ook, die plasic quicklinks die bij de calmato zitten zijn slecht, maar de metalen versie zijn ook niet perfect.

P.s. ik heb een nieuwe romp gekocht, en alles overgezet, die kapotte romp van de oude calmato wacht nog tot ik me een keer verveel :)
 
Marc Wubbema zei:
't zal niet de eerste calmato zijn die door problemen met de metalen quicklink aan het hoogteroer aan zijn einde is gekomen. Bij mij op de club kwamen ze tot de conclussie dat de motor op de calmato op een bepaald toerental dusdanig resoneerde zodat er in de soldeerhuls heel snel metaalmoeheid op treed, en de schroefdraad knapt.
Er was niets geknapt, de kwiklink zat alleen los van het hoogteroer maar verder was alles in tact.

Berto zei:
pffffff...........
Kom Berto, niet zo bescheiden :wink:

P.S. Ik had je nog gemaild met een vraagje over de lak, ik kom er niet uit. De een zegt Glitsa, iemand anders roept 2K lak maar dat kan ik nérgens krijgen en weer iemand anders heeft het over Motip blanke lak maar die kan ik alleen op acrylbasis vinden. Ook is nagellak en secondenlijm op het forum langsgekomen, maar anderen raden alle genoemde opties ook weer af. :help:
 
Wat betreft de quicklink, je moet ook geen soldeerhulzen gebruiken.

Motip lak is niet brandstofbestendig, Glitsa officieel ook niet, maar na een paar weken uitharden schijnt het wel te gaan.

2 componentenlak moet elke echte verfboer je gewoon kunnen leveren. Dat zit in spuitbussen waar je op de bodem een knopje moet indrukken om te mengen en dan heb je 24 uur om te spuiten.

Nagellak en secondenlijm werkt in elk geval niet, uit persoonlijke ervaring. Wat wel goed werkt is, voordat je er ooit mee gevlogen hebt, een ouderwets plakbandje over de kritische plekken. Dat blijft wonderwel goed zitten.

Het nadeel van 2k lak.. zo'n bus zal je iets van 30 euro kosten. Mogelijk heb je 2 bussen nodig.

Misschien is het dan voor een Calmato een betere optie om de kritische punten (de kleine stripings) met een plakbandje vast te zetten en dan, tegen de tijd dat de folie er ECHT af komt, 'm opnieuw te folieen met oracover. Voor die 50~60 euro aan lak heb je 'm ook nieuw in de folie staan, gok ik.
 
Hee Benno,

sorry, die vraag is even aan mij ontsnapt.

Je zou het hele model ook kunnen lakken met Clear Finisch van Protech, nr RCF 400, +/- 6 euro:
RCF401-400.gif

(dit is een foto van de 401, je moet de RCF 400 hebben)


Ik heb hier met onze Decathlon goede ervaringen mee.
decathlon105.jpg


Door de vele lagen oracover op deze kist en de vele smalle puntjes was ik ook bang dat de folie los zou komen en de kist een "vervallen" uiterlijk zou krijgen.
Dus na wat andere lakken eens geprobeerd te hebben maar eens dit merk geprobeerd en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben.

Tot op heden is er nog nergens een los stukje oracover te bekennen, de kist heeft echt een komplete laklaag gekregen.

Je zou dit eens kunnen toepassen op je Calmato, ik weet wel dat ik onze Calmato Sport op drijvers en andere kisten in de toekomst ook met deze lak ga behandelen.
Met 1 potje red je het denk ik net niet (zijn vrij kleine potjes).


Hezik zei:
Wat betreft de quicklink, je moet ook geen soldeerhulzen gebruiken.
Onzin, er is meerdere malen aangegeven dat die hulzen of de kwiklink niet het probleem was in dit geval.

Soldeerhulzen en kwiklinks werken prima, meest gebruikte besturing bij ons zijn de Sullivan push-pull stuurkabels maar ook wij vliegen met diverse kisten met soldeerhulzen en kwiklinks en tot op heden hiermee nog geen problemen gehad.
 
Berto zei:
Je zou het hele model ook kunnen lakken met Clear Finisch van Protech, nr RCF 400, +/- 6 euro
Hee, eindelijk eens een juist antwoord.
Een aantal mensen raadden mij Glitsa aan, anderen raadden dat ook weer af. Evenzo met Motip, enz,enz. 2K lak kan ik echt nérgens krijgen hier, ik heb héél veel winkels afgebeld en afgereist.
Omdat ik snel wil vliegen heb ik dus maar wat geprobeerd op mijn oude Calmato (sorry Gijs, maar hij moest tóch opnieuw gecovered worden). Glitsa glans gaat niet, de lakroller krijgt de kleur van het vliegtuig, er komen kleine luchtbelletjes in en het gaat vreselijk "draden" omdat het té snel droogt. Glitsa eiglans wordt wél erg fraai maar dan wordt je vliegtuig zo dof :cry: Ik krijg het er echter niet af met mijn nnagel, Glassex of Methanol.
Motip haal je er zo weer af en zoals Hezik al schreef is dit niet goed brandstof bestendig. Flexa hoogwaardige spuitlak lijkt op het eerste gezicht goed te gaan maar na een klein uurtje komen er rare doffe plekken op.
Kortom, tijd voor de Protech lak!
Maar ja, waar is dat te kopen? Ik heb het hele Internet afgespeurd maar helaas geen resultaten gevonden. Waar heb jij het vandaan?
 
HobbIn ook niet?!?!?

Het wordt voornamenlijk gebruikt bij de auto jongens, nu heb ik mijn busjes bij MC Modelbouw vandaan.

Mocht je ze vinden mag je ook 2 busjes voor ons meenemen ;-)
 
Marc Wubbema zei:
Benno Z zei:
Omdat de kwiklink van het hoogteroer los was geschoten dacht ik dat het daar aan had gelegen, maar dat moet haast wel door de klap gekomen zijn, zo'n metalen kwiklink kan volgens mij niet zomaar losschieten en het roerheveltje was ook nog heel.

't zal niet de eerste calmato zijn die door problemen met de metalen quicklink aan het hoogteroer aan zijn einde is gekomen, ik heb der ook nog zo een op zolder liggen, en sven hier op het forum kan je der vast ook nog wel wat over zeggen.

Bij mij op de club kwamen ze tot de conclussie dat de motor op de calmato op een bepaald toerental dusdanig resoneerde zodat er in de soldeerhuls heel snel metaalmoeheid op treed, en de schroefdraad knapt. Of dat echt zo is weet ik niet, maar hoe dan ook mijn eerste calmato (die ingevlogen werdt voor ik mijn eerste les kreeg) was naar 3 minuten vliegen ook toe aan een stevige opknapbeurt :(

Hoe dan ook, die plasic quicklinks die bij de calmato zitten zijn slecht, maar de metalen versie zijn ook niet perfect.

P.s. ik heb een nieuwe romp gekocht, en alles overgezet, die kapotte romp van de oude calmato wacht nog tot ik me een keer verveel :)

inderdaad ik kan je er meer over vertellen hoor..
spijtig genoeg toch.... :|
Die soldeerhuls was bij mij ook afgeknapt dus jah wat moet je nou denken :roll: .....controleren of ze sterk zijn of niet,achteraf bleken de mijn gewoon niets waard te zijn maarjah te laat gemerkt....
Maar dit is toch de zoveelste gecrashte calmato he...

mvg sven.
 
Berto zei:
Hezik zei:
Wat betreft de quicklink, je moet ook geen soldeerhulzen gebruiken.
Onzin, er is meerdere malen aangegeven dat die hulzen of de kwiklink niet het probleem was in dit geval.

Beter lezen Berto. Ik reageerde op de persoon die zei dat metalen quicklinks niet goed waren omdat de soldeerlinks knappen. Dat had ik ook gequote.

Soldeerhulzen en kwiklinks werken prima, meest gebruikte besturing bij ons zijn de Sullivan push-pull stuurkabels maar ook wij vliegen met diverse kisten met soldeerhulzen en kwiklinks en tot op heden hiermee nog geen problemen gehad.

Dit is domweg niet waar. Soldeerhulzen werken dus gewoon niet prima op een calmato. Er lopen hier nu al minimaal 2 mensen rond die dit in de praktijk aangetoond hebben.
 
hezik zei:
Berto zei:
Hezik zei:
Wat betreft de quicklink, je moet ook geen soldeerhulzen gebruiken.
Onzin, er is meerdere malen aangegeven dat die hulzen of de kwiklink niet het probleem was in dit geval.

Beter lezen Berto. Ik reageerde op de persoon die zei dat metalen quicklinks niet goed waren omdat de soldeerlinks knappen. Dat had ik ook gequote.

Soldeerhulzen en kwiklinks werken prima, meest gebruikte besturing bij ons zijn de Sullivan push-pull stuurkabels maar ook wij vliegen met diverse kisten met soldeerhulzen en kwiklinks en tot op heden hiermee nog geen problemen gehad.

Dit is domweg niet waar. Soldeerhulzen werken dus gewoon niet prima op een calmato. Er lopen hier nu al minimaal 2 mensen rond die dit in de praktijk aangetoond hebben.

inderdaad,sorry he jullie denken wel van"hij zal wel iets fouts gedaan hebben" maar....
Ik haal gewoon m2 kwiklinks(vraag er naar ook) en soldeer deze rondom vast aan de sturustang,en test dit ,dat lost echt niet hoor!
Maar de praktijk leert me andere dingen bij hoor....
Je denkt van"ik vlieg zo veilig als wat enz..." en plots heb je geen hoogte meer....
En constateer je nog eens ook dat die soldeerhuls het zelf begaf en NIET mijn soldeerwerk dus.
Dit vond ik zo erg dat ik er nog niets kon aan doen , maar het de fabrikant hun fout was...
Ik ga in de toekomst zou weinig mogelijk soldeerhulzen gebruiken en indien ik dit wel doe ga ik minstens 1 soldeerhuls testen,kijken hoe vlug die af knakken etc....
De schrik zit er nu eenmaal in he met die hulzen!


mvg sven
 
Sven311 zei:
Ik haal gewoon m2 kwiklinks(vraag er naar ook) en soldeer deze rondom vast aan de sturustang
Als ik dit zo lees heb je geen soldeerhulzen gebruikt maar soldeer je de kwiklinks rechtstreeks op de stuurstang, dat is vragen om problemen 8O

Ik kan me overigens onmogelijk voorstellen dat een soldeerhuls het begeeft, ja, als je het schroefdraad er niet afzaagt dan krijg je ze natuurlijk nóóit goed gesoldeerd. Netjes het schroefdraad van de stuurstang zagen, stuurstang én soldeerhuls goed schuren, S65 op beide onderdelen, voldoende verhitten en góed solderen dan durf ik te garanderen dat dit nooit meer loslaat. Ik soldeer op deze manier ook al jaren waterleidingen zonder ook maar één keer lekkage gehad te hebben. Solderen is een vak hè? :wink:
Die tonnetjes op de servo's vind ik overigens veel erger, die ga ik nu ook meteen vervangen voor kwiklinks op mijn nieuwe Calmato. Even M2 erop tappen en klaar :)

Berto zei:
Mocht je ze vinden mag je ook 2 busjes voor ons meenemen
Túúrlijk, morgen zal ik eens gaan rondbellen/neuzen.
 
Het probleem met de hulzen is dat men de verkeerde koopt. Men koopt de variant met M2 draad erop en die zijn eigenlijk te licht voor een Calmato.

Daarnaast worden er goedkope hulzen gekocht, die erg snel breken door metaalmoeiheid. Als je zo'n huls (of de draad die eraan zit) 1 keer buigt, kun je 'm eigenlijk al weggooien. Bij terugbuigen zal hij waarschijnlijk al knappen en anders doet hij dat bij de 1e vlucht wel.

Hoe dan ook, Berto had wel gelijk toen hij aangaf dat dit draadje niet over soldeerhulzen ging ;)
 
Even terugkomend op de Protech lak ;-)

Heb gister de Calmato Sport (reserve/watervlieg) vleugel ermee in gespoten en hij is niet 100% blank.

Afhankelijk van de dikte die je erop spuit zat de witte bespan een tintje donkerder worden (vergelen eigenlijk).
Op de kleuren zie je dit niet.

Vindt wel dat de Protech lak minder "vergeelt" dan de andere lakken die ik tot nog toe gebruikt heb (oa de Simprop lak).

Maar op 1 metertje valt het al helemaal niet meer op, en als de bespan blijft zitten en onderwater proof is heb ik er vrede mee :-)


ps. zo als het er nu utiziet kan ik deze week helemaal niet vliegen :cry: :nooo: :bad-words:
 
Tja, de schuld ligt bij de baas :evil:

Die moet zonodig donderdag met een kist naar Zwartberg op en neer en vrijdag ppl-examen doen.
Houdt dus in dat ik beide dagen moet werken en omdat ik afgelopen weekend heb gewerkt en vandaag en morgen niet vrij kan nemen moet dat woensdag dus worden.

Nu geven ze ook wel heel slecht weer op dus wie weet was het zowiezo al niks geworden :roll:

(nu is er een hele kleine kans dat ik misschien woensdag toch "vrij" ben vanaf 15:00 maar dat horen jullie nog wel)
 
Back
Top