Calmato

Die protech lak zal PU lak zijn? Houdt er dan wel rekening mee dat dat 2 maanden moet uitharden voordat het echt fuelproof is..

Of het een PU lak is weet ik niet.

Weet wel dat wij onze Super Decathlon 1 week na het inspuiten hebben gevlogen en er geen enkele schade is te zien omdat het misschien nog niet uitgehard zou zijn.
Denk dat het dus wel zal loslopen hiermee ;-)

Weer even terugkomend op de Protech lak :wink:
Dat vergelen lijkt mij toch een beetje jammer voor zo'n hagelnieuw spierwit toestel :wink: dus heb ik vanmorgen weer stad, land en Internet afgespeurd en heb eindelijk in de shop hier om de hoek twee komponenten Oracolor transparant kunnen vinden. Helaas niet in spuitbus maar rollen leek mij ook geen probleem. Iets van € 15,00 per 150ml inclusief harder, genoeg voor de Calmato.
Op advies van "meneer Oracolor" in Duitsland heb ik (pardon, mijn vrouw, zij heeft veel meer verf- en rolervaring dan ik :wink: ) gerold met een vacht-lakroller, speciaal voor twee componenten lak die oplosmiddel bestendig is.....wat een ramp! Toen ik met een proefstukje begon, kwamen er allemaal luchtbelletjes in, die er niet uit te rollen waren. Daarnaast rolde de roller bijna niet maar gleed hij steeds over het materiaal heen. Maar snel een normale schuimroller gepakt en dat ging stukken beter, die rolt wel gewoon en de luchtbelletjes waren uiteindelijk bijna allemaal weg te rollen.
Toch is het eindresultaat niet subliem, je ziet in het licht nog wat kleine belletjes, rolstrepen en de Calmato-hoogglans is een beetje verdwenen. Maar goed, het gaat er uiteindelijk om of de cover beter blijft zitten nu, en het is niet geel maar écht transparant :)
Volgende keer toch maar op zoek gaan naar een spuitbus 2K, die moeten ook ergens op de markt zijn.

Hee Benno,

ik zal onze Sport vleugel tzt ook eens meenemen dan kunnen we even vergelijken welke er dan beter uitziet (op mijn spuit kwaliteiten na dan ;-) ).

Het bevestigen van die metalen kwiklinks?
Ik ga ervanuit dat er aankomende woensdag nog niets gebeurt en dat ik erna bezig kan gaan met het bevstigen ervan. Waar moet het soldeertin, is dat op het uitinde ?

Dit begint zo langzamerhand een "lak" draadje te worden. Heeft iemand nou geen goedkopere oplossig. RC colours heeft toch ook zoiets, € 8,95 voor 400 ml.

OK vergeeld ietsje op wit.

Nou ik heb er LAK aan ;-)

Blijkt dus eigenlijk dat elke blanke lak het spierwitte Oracover dus toch iets vergeelt.

Nou jammer dan, ik heb er geen moeite mee, de kist vliegt er even goed door en belangrijker de folie blijft zitten 8)

@ Tiemo,

je moet ervoor zorgen dat beide delen vet vrij zijn en de staaf licht geschuurd.
Dan de huls verhittenm en wat solddertin in laten lopen en als deze nog vloeibaar is de staaf erin.

Dus niet alleen het uiteinde doen :nooo:

Arnold Remkes zei:
Dit begint zo langzamerhand een "lak" draadje te worden.
Dat geeft toch niks? Het gaat toch gewoon over de Calmato? En daarnaast ben ik al 4 dagen aan het zoeken voor geschikte blanke lak maar bijna niemand heeft goede tips.

Berto zei:
Blijkt dus eigenlijk dat elke blanke lak het spierwitte Oracover dus toch iets vergeelt.
Nou deze houdt het mooi wit hoor:

IMG_1901.JPG

Kijk maar:

IMG_1910.JPG

En zo wordt het met de aanbevolen speciale dure 2K lakroller :cry: (getest op een proef-Calmato, sorry Gijs :wink: )

IMG_1900.JPG

Het geheim van de smid om het mooi strak te krijgen: niet zelf gaan lopen klooien met die lak natuurlijk :wink:

IMG_1880A.jpg

Voor alle achterkanten ben ik nog even naar de shop geweest om een andere lakroller te halen. Maar ook dit resultaat was weer niks. Toch maar weer de schuimroller gepakt, hierdoor krijg je wel een licht sinaasappeleffect maar dat is niet storend.

Hopen dat de boel morgen droog is, dan kan `ie in elkaar gezet worden.

Berto zei:
@ Tiemo,

je moet ervoor zorgen dat beide delen vet vrij zijn en de staaf licht geschuurd.
Dan de huls verhittenm en wat solddertin in laten lopen en als deze nog vloeibaar is de staaf erin.

Dus niet alleen het uiteinde doen :nooo:
Sorry Berto, maar dit is de eerste keer dat ik je in de rede val, ik heb het "soldeervak" toch héél anders geleerd :teacher:
Eerst het laatste stuk van de stuurstang afzagen zodat er geen schroefdraad meer opzit. Dan zowel stuurstang als soldeerhuls góed schuren. S65 op beide delen smeren, soldeerhuls helemaal op de stuurstang schuiven en dan de boel gelijkmatig verhitten. Voorzichtig een beetje soldeertin zónder harskern er tegen aan houden en als de boel goed op temperatuur is zal de volledige ruimte goed gevuld worden met tin.
Er zijn al diverse Calmato's gecrasht door fout soldeerwerk, maar op deze manier zal dit zonder verhitten nooit meer losgaan.

Benno Z zei:
Arnold Remkes zei:
Dat geeft toch niks? Het gaat toch gewoon over de Calmato? En daarnaast ben ik al 4 dagen aan het zoeken voor geschikte blanke lak maar bijna niemand heeft goede tips.

Berto zei:

IMG_1901.JPG

Kijk maar:

IMG_1910.JPG

En zo wordt het met de aanbevolen speciale dure 2K lakroller :cry: (getest op een proef-Calmato, sorry Gijs :wink: )

IMG_1900.JPG

Het geheim van de smid om het mooi strak te krijgen: niet zelf gaan lopen klooien met die lak natuurlijk :wink:

IMG_1880A.jpg

Voor alle achterkanten ben ik nog even naar de shop geweest om een andere lakroller te halen. Maar ook dit resultaat was weer niks. Toch maar weer de schuimroller gepakt, hierdoor krijg je wel een licht sinaasappeleffect maar dat is niet storend.

Hopen dat de boel morgen droog is, dan kan `ie in elkaar gezet worden.
Ik begrijp en zie dat je zelf geen zin had om te schilderen ;)

Tiemo zei:
Ik begrijp en zie dat je zelf geen zin had om te schilderen :wink:
Ik kan redelijk veel, behalve metselen, stucadoren en verven, vandaar dat ik dat uitbesteed :D
Al aan het solderen geweest?

Ik ben momenteel mijn nieuwe Aldi draadsnijset aan het "indraaien" op alle stuurstangen van de Calmato, gaat erg goed. Dan ben ik meteen van die tonnetjes verlost.

Benno Z zei:
Arnold Remkes zei:

Berto zei:

Klopt helemaal Benno.

Er is dus een goede lak te krijgen die ook redelijk te verwerken is. Een model wordt zo wel goed beschermt, folie laat bijna altijd los (zeker bij de Calmato).
Wat is de verwerkingstijd??

Arnold Remkes zei:
Wat is de verwerkingstijd??
Geen idee, er zit totaal geen handleiding bij :?
Ik heb daarom maar even naar de fabrikant in Duitsland gebeld voor info, maar de verwerkingstijd ben ik vergeten te vragen.
Ik heb wel gemerkt dat je ruim voldoende tijd hebt om het er op te smeren, de lak blijft heel lang zeer dun vloeibaar. Je kunt het beste bijvoorbeeld 1 vleugeldeel kruislings inrollen, 1 minuutje wachten en dan even licht narollen. Daarna de rest enz. Wacht je langer dan 5 minuten met narollen dan merk je dat de lak aan het drogen is en ga je een klein beetje draden trekken (die zijn overigens nog nét weg te rollen). Als je langer wacht dan heb je een probleem :( Vlekken zijn schoon te maken met brandspiritus, maar misschien wil het ook wel met thinner.
De droogtijd is afhankelijk van de luchtvochtigheid 2 uur tot 2 dagen. Mijn toestel is nu zo goed als droog, maar ik wacht voor de zekerheid tot vanavond met het plakken van het stabilo, als ik overtollige 2K lijm weghaal met brandspiritus (methanol gaat voor geen meter) dan moet de lak wel blijven zitten natuurlijk :roll:

Als je de volgende dag de andere kant van het vliegtuig gaat doen moet je de lak niet in dezelfde verfbak doen als die van de vorige dag. Ondanks dat de lak in de verfbak helemaal droog is lost hij door de nieuwe lak tóch weer op en krijg je allemaal rommel in de lak. Dus een nieuwe roller en een nieuwe verfbak pakken (ik spreek uit ervaring :wink: )

(ik spreek uit ervaring ;-) )
Zal eerder je vrouw zijn ;-)

Gaat een lekker draadje worden zo :thumbsup:

Die lak lijkt mij ook wel wat maar hij moet wel "glad" rollen, een sinaasappelhuid op de kist is ook niet alles.
Op de Calmato zal het mij ook niet zoveel uitmaken maar op wat andere kist wil ik toch een vlak uiterlijk zien te krijgen.

Vooralsnog lijkt mij het dan dat voor wit je beter de Oracolor kan gebruiken maar voor kleur lijkt de Protech spuitlak makkelijker te werken.

Mhhh, we zullen eens kijken wat we bij ons volgende project gaan testen :-)

ps. voorals nog ligt Onno ziek thuis dus die is er zeker niet bij,
en ik??? dat kan ik jullie morgen vertellen :-(

Je kunt bij de Oracolor die ik heb ipv de "verf-harder" ook harder kopen voor in de spuit, dan wordt het zeker glad :D

Berto zei:
Zal eerder je vrouw zijn
Haha, nee, ik mocht de lak en harder in de verfbak doen en roeren :)

Vlekken zijn schoon te maken met brandspiritus, maar misschien wil het ook wel met thinner.

Voor Epoxy-achtige stoffen is brandspiritus het beste middel. Thinner wil nogaleens wit uit slaan en is weer giftiger dan brandspiritus.

Ik heb mijn Piper met de RC Colour blanke lak bespoten en juist op een wat grotere afstand om een doffer effect (realistiser) te hebben.

Tip voor het weer glimmend krijgen van je Calmato: koop een blik commandant nr. 4 (of 5 geloof ik) en polijstdoeken.. daarna polijsten maar.

Krijg je 'm weer zo glad als een babykont mee..

Ik vlieg morgen (als het weer mee zit) nog met de plastic kwiklinks, aangezien ik toch nog niet erg wild ga vliegen. En na morgen ga ik eens kijken of het gaat lukken met de metalen kwiklinks. Hoop alleen dat het wel beter weer word :< Wou alleen gloeiplugjes halen.. weet alleen niet wat voor motor ik nou precies heb :( en welke het beste zijn.

@ Benno
Nog die servo nodig ?

Back