CE certificaat

Zullen we het hier houden bij CE-issues? Daarover gaat dit draadje tenslotte.

Het was al afgesplitst uit een ander draadje omdat er dingen door elkaar gingen lopen. Dat door elkaar lopen gebeurt nu weer.

HobbyKing Forums - Turnigy 9x software issues - Page 1

en als je dan zoveel kwaliteit zegt te halen uit die zender hier toch een hele batch met klachten op het hobbyking forum. Echter spoorloos en nergens terug te vinden op hobbyking zelf maar wel in google cache.

om no maar te zwijgen over wat ik hier zie gebeuren op 1:09

Heb je wel eens gekeken bij Files bij HobbyKing dan? Daar staan ook links naar iemand die een raar fenomeen in het scherm heeft waarbij gedeeltelijk de tekst onleesbaar blijkt te zijn.

Het is niet zo dat ze de boel censureren, daarnaast valt dit type 'problematiek' toch echt onder het geval van het pech hebben dat je een minder goed exemplaar hebt ontvangen.

In feite is de kritiek dáárop natuurlijk terecht en ik zou ook bij een prijskaartje van maar 50 euro er niet van uit gaan dat je zondermeer een werkend exemplaar krijgt.

Maar ook voor Futaba, Spektrum of wat dan ook geldt dat het niet werkt wanneer het niet blijkt te werken om het maar op z'n Cruijffiaans te benaderen.

In feite is in die videos slechts vastgesteld dat ze pech hadden voor wat betreft de qualiteitsbewaking en dat bijvoorbeeld het firmware flashen kennelijk mislukt was.

Die videos tonen in feite geen goed werkend product zoals ik die in mijn bezit heb, dat betekent nog niet dat die van mij niet werkt natuurlijk hè....

Laatst bewerkt door een moderator:
Die status krijg je wel, Nederland ligt binnen de EER. Hoe je het beestje ook noemt, de regel is: Als gebruiker zelf importeert van buiten de EER neemt hij de verantwoordelijkheid van de importeur over

Ik wil er geen welles-nietes verhaal van maken, maar dat is dus niet zo. Daarnaast negeer je voor het gemak de rest van mijn opmerking. De CE markering is al aanwezig (tenminste in dit specifieke geval) en de plicht ligt bij de producent en / óf importeur. Je hoeft als importeur pas zorg te dragen voor die markering wanneer deze ook ontbreekt en dit is niet het geval.

Graag verneem ik ook van je waar je hebt gevonden dat je als gebruiker de verantwoordelijkheid van de importeur overneemt, wanneer je niet het product verkoopt en wanneer het van buiten de EER komt.

In feite is bij persoonlijke import namelijk altijd de producent verantwoordelijk wanneer je het niet vervolgens op de markt brengt, aangenomen dat de consument geen in zijn of haar land ronduit verboden zaken aanschaft. Denk aan wapens en andere zaken, die ook best een CE markering kunnen bevatten, maar desondanks niet legaal zijn. Denk ook aan zendapparatuur voor FPV, niet alles mag hier gebruikt worden.

Dat is echter een gebruikskwestie en geen importeurskwestie, wanneer je het niet vervolgens verkoopt.

Kun je ook laten zien waar je dat voorbij hebt zien komen? Of roep je nu maar zo weer wat?

Zie de toespeling voor wat betreft de qualiteit hierboven ook in dít topic, maar ook in het andere (inmiddels gesloten) topic voor wat betreft die zender. Het doet er verder niet zo toe hoor, maar ik vind het opmerkingen die voor een groot deel op een gigantisch vooroordeel gebaseerd zijn.

Mensen moeten zelf weten welke merken ze vertrouwen en ook vooral waarom, maar als een product blijkt te werken en een voldoende bereik heeft en zich in praktijk geschikt bewezen heeft dan zie ik niet in waarom de ene zender wel en de andere zender eigenlijk per definitie níet geschikt zou zijn voor het vliegen van grotere en duurdere schaalmodellen, alsof mag worden aangenomen dat die Turnigy 9x zender gegarandeerd een keer zal falen ofzo.

Je hebt echter gelijk dit is niet echt het topic voor een uitgebreide discussie daarover, maar laten we eerlijk zijn als dít topic nu gesloten wordt omdat het gedeeltelijk ook over die Turnigy zender gaat kunnen we net zo goed meteen stoppen, want dat andere topic is gesloten omdat het óók over o.a. het CE ging. :rolleyes:

Vergeet ook niet dat de discussie over CE weer oplaaide omdat mensen beweerden dat de zender niet eens een CE markering hád. Iets wat pertinent niet waar is.

Corrien zei:
Zullen we het hier houden bij CE-issues? Daarover gaat dit draadje tenslotte.

Het was al afgesplitst uit een ander draadje omdat er dingen door elkaar gingen lopen. Dat door elkaar lopen gebeurt nu weer.

Ik respecteer de moderators hun beslissing om het vorige topic te sluiten, maar als dat topic niet gesloten was geweest maar opgeschoond dan hadden we het dáár nog kunnen hebben over dit meer specifieke geval van CE-markering. In feite is de algemene discussie ook niet bepaald compleet zónder voorbeelden uit de praktijk, dus ik denk dat deze discussie niet gesloten moet worden omdat een zender genoemd wordt. Het gaat uiteindelijk ook met name om de zendapparatuur.

... daarnaast valt dit type 'problematiek' toch echt onder het geval van het pech hebben dat je een minder goed exemplaar hebt ontvangen.

In feite is de kritiek dáárop natuurlijk terecht en ik zou ook bij een prijskaartje van maar 50 euro er niet van uit gaan dat je zondermeer een werkend exemplaar krijgt.

Nou, daar zou ik toch het liefst wél van uit willen gaan!
Ondanks dat ik een salaris heb wat redelijk ruim boven "modaal" ligt: als ik 50 euro uitgeef aan een produkt, verwacht ik dat een produkt wérkt zoals omschreven door de fabrikant.
Excuses als: "Ja, maar voor 50 euri moet je geen wonderen verwachten..." heb ik dan lak aan. Ik heb geld betaald voor een produkt, de fabrikant beweert dat het apparaat het volgens zijn specificaties doet, dus ga ik daar van uit. En als het apparaat het dus niet of slecht doet, voel ik mij bedonderd en ga ik verhaal halen. Bij wie? (En nu komt het grote probleem:)
In China? Opsturen kost nog meer dan de hele installatie.

Quasti zei:
Maar ook voor Futaba, Spektrum of wat dan ook geldt dat het niet werkt wanneer het niet blijkt te werken om het maar op z'n Cruijffiaans te benaderen.

Klopt. Maar: dan ga ik richting winkelier die me de handel verkocht heeft en vraag 'm vriendelijk doch beslist hoe hij dit denkt te gaan regelen.
Want ik heb met hém een koop-overeenkomst gesloten en wordt aldus beschermd door het Nederlands recht.
En dan zie je een andere Cruijffiaanse waarheid boven tafel komen: "Elluk nadeil hep s'n foordeil..."

Als je dit "op de man spelen" vind, dan mijn oprechte excuses, want zo was het écht niet bedoeld. Het spijt me dat je het zo opvat en ik zal het proberen te verduidelijken/in een ander licht te zetten:

Hoe het wel bedoeld was: De hele discussie gaat over keurmerken, kwaliteit en aan normen voldoen. Mijns inziens iets wat best belangrijk is.

En opeens word er als argument aangevoerd, dat een of ander apparaat het "al een paar maanden probleemloos doet".
Dat is geen argument wat betreft normering, dat is geen argument wat betreft keurmerk, en als indicatie van kwaliteit is het nietszeggend....
Een Silverlit piccooz doet het al gauw een paar maanden probleemloos, maar is toch echt geen "kwaliteits-heli"

Dat mijn zenders het al heel erg lang doen, is ook niet per sé een indicatie van kwaliteit overigens, want een ander weet niet hoe ik met mijn zenders om ga.
Voor het zelfde geld leg ik ze in de kast en kijk ik twee keer per jaar of het display wat doet als ik hem aan zet.....

Zo was het bedoeld. Nogmaals, sorry als het verkeerd over kwam.

Groet, Bert

Het is wel een misvatting dat de CE markering een keurmerk is, want dat is het dus niet. Het is geen garantie dat elk individueel exemplaar wat uit de fabriek rolt ook voldoet aan de qualiteitscontrole die veel mensen verwachten of ook maar de eisen binnen de Europese regelgeving.

Waar het wél voor staat is een claim van de producent of importeur dát het product aan die eisen voldoet. Dat is dus een soort van garantie vanuit de fabrikant of importeur en zegt níets over het betreffende exemplaar wat jij vervolgens in je handen krijgt.

Het zegt wél wat over de verantwoordelijkheid die het bedrijf in kwestie zal (moeten) nemen bij schade of problemen, cq. het overtreden van de Europese normen.

Ik weet wel dat de leeftijd van een zender of tijdstip van aanschaf niet veel zegt over de qualiteit, maar ik had het wel letterlijk over het gebruik van.

Dat betekent in praktijk ongeveer het ieder weekend in gebruik zijn, uiteraard met het weer als bepalende factor maar ook wordt wel eens doordeweeks gevlogen met die zender. Dat had ik misschien moeten omschrijven, maar dat je zo ver gaat als te veronderstellen dat het misschien wel gaat om slechts het testen van het display vind ik wel wat belachelijk hoor. :rolleyes: Natuurlijk bedoel ik dat in het licht van deze discussie nadrukkelijk niet.

Ik geloof ook niet zo in suggesties (ik zeg niet dat jij dat zegt) dat alles wat je intensief gebruikt, ook stuk zal gaan en dat de gebruiksduur dan vervolgens wat zou moeten zeggen over de qualiteit. Ik heb Scorpio snelheidscontrollers gehad die op dag 1 doorbranden, terwijl ze het met gemak hadden moeten volhouden. Even zo geldt dat ik met een Align helicopter ook wel eens wat qualiteitsproblemen ben tegengekomen. Je moet wat dat betreft de echte problemen wel in het bredere perspectief zien.

Kapot is kapot natuurlijk, pech gehad, maar dat maakt niet dat er niet ook wél goede exemplaren zijn verkocht ofzo.

Laatst bewerkt:
quasti zei:
Ik respecteer de moderators hun beslissing om het vorige topic te sluiten, maar als dat topic niet gesloten was geweest maar opgeschoond dan hadden we het dáár nog kunnen hebben over dit meer specifieke geval van CE-markering. In feite is de algemene discussie ook niet bepaald compleet zónder voorbeelden uit de praktijk, dus ik denk dat deze discussie niet gesloten moet worden omdat een zender genoemd wordt. Het gaat uiteindelijk ook met name om de zendapparatuur.

[mod] Bedoelde discussie heb ik gesloten omdat het ondertussen vrijwel over van alles ging, behalve over het onderwerp van de TS. En nee, ik ga daarin niet staan vegen, want dan krijg ik onherroepelijk een van de partijen over me heen waarom ik "dit" wél heb geveegd en "dat" niet...

Sorry, maar ik kan m'n tijd beter besteden. Aan modelbouw bijvoorbeeld.... Een schitterende hobby! Zouden meer mensen moeten beoefenen!;) [/mod]

Volgens mij is hij hier nog niet dicht.
Wat een flauwekul allemaal zeg.

Laat de grote mannen in brussel en de haag eerst zelf maar eens volgens het padje wandelen.
Zo'n dom ce keurmerk slaat nergens op en kost alleen maar geld zoals al die flauwekul.

Laatst bewerkt:
het gaat hier weer deftig de kant van de turnity zender op. Nu in het topic dat een slotje kreeg hebben jullie mij een mail zien zenden. ik heb daar al heel snel een antwoord op gehad. Helaas wat teleurstellend. Ze raden mij aan het HK forum te gebruiken omdat ze bang zijn van mij "verkeerde info" te verschaffen. Als er hier mensen actief zijn op dat forum zouden jullie mss kunnen overwegen om daar info te verschaffen betreffende de CE die hier zo hard ter discussie staat?

Grts!

Nou, daar zou ik toch het liefst wél van uit willen gaan!
Ondanks dat ik een salaris heb wat redelijk ruim boven "modaal" ligt: als ik 50 euro uitgeef aan een produkt, verwacht ik dat een produkt wérkt zoals omschreven door de fabrikant.
Excuses als: "Ja, maar voor 50 euri moet je geen wonderen verwachten..." heb ik dan lak aan. Ik heb geld betaald voor een produkt, de fabrikant beweert dat het apparaat het volgens zijn specificaties doet, dus ga ik daar van uit. En als het apparaat het dus niet of slecht doet, voel ik mij bedonderd en ga ik verhaal halen. Bij wie? (En nu komt het grote probleem:)
In China? Opsturen kost nog meer dan de hele installatie.

En dat is ook vaak waar mensen de fout in gaan, de verwachtingen zijn onrealistisch hoog. Het is niet realistisch om van een 50 euro zender te verwachten dat deze gemaakt is met hoogwaardigere materialen als een 500 euro dure Spektrum, Futaba of wat dan ook. Dat is ook exact waarom je mij nooit zult horen zeggen dat die Turnigy zender béter is dan een andere zender. Vergeet echter niet dat er in een markt altijd ruimte is voor de goedkopere, maar even zo legitieme alternatieven. Denk aan de TV markt, niet alles is high-definition en duizenden euro's en toch zijn héél veel mensen tevreden met de goedkopere modellen.

Dat betekent dus niet dat het geen geschikt alternatief kan zijn, zeker ook gezien de prijs. Ik vind het zelf een beetje een flauw argument, maar in feite valt deze zender in de categorie budget-zenders die zich qualitatief goed kan meten met de RTF zenders die voor een vergelijkbaar goedkope prijs te krijgen zijn.

Het vervelende op dit punt is dat iedereen de prijs/qualiteit verhouding weer anders ziet. De een betaald nu eenmaal liever honderden euro's, al is het maar voor het idee.

Klopt. Maar: dan ga ik richting winkelier die me de handel verkocht heeft en vraag 'm vriendelijk doch beslist hoe hij dit denkt te gaan regelen.
Want ik heb met hém een koop-overeenkomst gesloten en wordt aldus beschermd door het Nederlands recht.
En dan zie je een andere Cruijffiaanse waarheid boven tafel komen: "Elluk nadeil hep s'n foordeil..."
Dat klopt, maar daar betaal je dan wel meteen heel veel meer voor al bij de aanschaf van zender én ontvangers.

Hoeveel waarde je daaraan hecht is een redelijk subjectieve zaak. Koop overeenkomst of niet, als je je zender in Engeland aanschaft via een online webshop, zul je de zender bijvoorbeeld mogelijk ook moeten opsturen.

Dat de prijs van verzending bij een DRM gelijk is aan de aanschaf van zowat een nieuwe, is puur en alleen een soort van toeval op grond van de budget qualificatie van deze zender.

Als het voor jouw Futaba net zo veel kost als voor deze Turnigy zender, dus pakweg 70 euro, dan zou je die Futaba wél opsturen. Het is dus maar hoe je het bekijkt op dat punt.

Uiteraard ben ik het wel met je eens dat je van HK niet ál te veel zal mogen verwachten voor wat betreft service, maar dat is dan ook waarom je slechts een tiende hoeft te betalen. Maar dan is het eigenlijk wat merkwaardig om dan vervolgens tóch dezelfde high budget service te verwachten.

Desondanks zegt ook dát niets over de qualiteit van het product zelf. Zoals bekend zijn sommige low-budget zaken beter dan anderen, maar echt niet alles is rotzooi. :)

Laatst bewerkt:

Dit is toch wel een hele gevaarlijke uitspraak. Je moet het voor die 50 euro voor lief nemen dat er een kans bestaat dat er nukken in die zender kan zitten. Zal je club leuk vinden.....

Het gewiste draadje bij HK straalt ook weer algehele openheid van af, geeft ook echt vertrouwen in het bestaan van een CE certificaat....

[mod] Bedoelde discussie heb ik gesloten omdat het ondertussen vrijwel over van alles ging, behalve over het onderwerp van de TS. En nee, ik ga daarin niet staan vegen, want dan krijg ik onherroepelijk een van de partijen over me heen waarom ik "dit" wél heb geveegd en "dat" niet...

Sorry, maar ik kan m'n tijd beter besteden. Aan modelbouw bijvoorbeeld.... Een schitterende hobby! Zouden meer mensen moeten beoefenen!;) [/mod]

Toch spijtig dat dit niet gedaan wordt, want daar zou de hele discussie veel duidelijker van worden. Het klinkt misschien als een beetje een verwijt, maar wanneer jullie in de topics zelf wat actiever zouden optreden tegen échte off topic opmerkingen, dan hoef je ook nadien niets op te ruimen.

Als mensen het er mee oneens zijn, dan merk je dat kort nadien wel. Een andere oplossing is het verwijzen naar nieuwe topics zoals bijvoorbeeld Ron van Sommeren deed. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Dit is toch wel een hele gevaarlijke uitspraak. Je moet het voor die 50 euro voor lief nemen dat er een kans bestaat dat er nukken in die zender kan zitten. Zal je club leuk vinden.....

Het gewiste draadje bij HK straalt ook weer algehele openheid van af, geeft ook echt vertrouwen in het bestaan van een CE certificaat....

Mijn futaba zender had ook nukken toen hij nieuw was.
Hij is 2 keer bij de td geweest.
Dus een ce merk zegt helemaal niets over de betrouwbaarheid.
Er zullen altijd en overal fouten worden gemaakt.

Maar goed van wet en regelgeving heb ik weinig kaas gegeten.
Dus zal ik me afzijdig houden.
Zolang het in Moerdijk zo opelijk fout gaat, heb je toch niet het idee, dat het ergens anders wel goed gaat, hoop ik.

Je moet ze ook emailen en persoonlijk om een antwoord vragen. Het beste kun je je account gebruiken waar je ook producten mee aanschaft dan antwoorden ze wel normaal.

Het is geen gevaarlijke uitspraak, maar gewoon de realiteit. Het bestaat gewoon niet dat je van een lowbudget product mag verwachten dat het net zo goed of misschien wel beter (prijs/qualiteit verhouding) presteren zal dan de high-end producten.

Denk ook aan de eeuwige discussie omtrent Align helicopters. Niemand met écht serieuze ervaring zal beweren dat clones écht helemaal 100% gelijkwaardig zijn aan het origineel. :rolleyes:

Bij zenders is dat niet anders, maar dat betekent nog niet dat het niet vliegt of niet gewoon normaal werkt. De verwachting ván een product is níet hetzelfde als de qualiteit ván een product. ;)

het gaat hier weer deftig de kant van de turnity zender op. Nu in het topic dat een slotje kreeg hebben jullie mij een mail zien zenden. ik heb daar al heel snel een antwoord op gehad. Helaas wat teleurstellend. Ze raden mij aan het HK forum te gebruiken omdat ze bang zijn van mij "verkeerde info" te verschaffen. Als er hier mensen actief zijn op dat forum zouden jullie mss kunnen overwegen om daar info te verschaffen betreffende de CE die hier zo hard ter discussie staat?

Grts!

Quote dan a.u.b. eens hun exacte antwoord, want ik heb nog geen antwoord van ze en had mijn email veel eerder verstuurd dan jij.

Ik kreeg dit;

Thank you for your email.
We have received your request and one of our support staff will contact you shortly.
*We are currently experiencing a high volume of emails. It may take 2-3 days before we can respond to your email. We thank for your patience during this demanding time.*
Your support ticket ID is: TAU-181

Laatst bewerkt:
Quote dan a.u.b. eens hun exacte antwoord, want ik heb nog geen antwoord van ze en had mijn email veel eerder verstuurd dan jij.

Ik kreeg dit;

Thank you for your email.
We have received your request and one of our support staff will contact you shortly.
*We are currently experiencing a high volume of emails. It may take 2-3 days before we can respond to your email. We thank for your patience during this demanding time.*
Your support ticket ID is: TAU-181

Ach maar ik heb het mail adres van een persoon genaamd Cheryl (dit wegens wat hulp bij annulering van een zending ;))

i
Dear Vadim, thank you for your email.

All the items are checked before we send.
We'd like to help you. But we are not familiar with every product. We don't want to provide you with a wrong direction.

You may visit our website: www.hobbyking.com and search if there is any item that can do your job.

Or you can visit our forum and try to find a solution by communicating with our technicians and the people sharing the same interest at:
HobbyKing Forums - Powered by Web Wiz Forums™

Thank you for shopping with us! Have a good day!

If you have any further questions, please do not hesitate to contact us.

Best Regards,
Cheryl

HobbyKing Customer Support Team
www.hobbyking.com

En dat is ook vaak waar mensen de fout in gaan, de verwachtingen zijn onrealistisch hoog. Het is niet realistisch om van een 50 euro zender te verwachten dat deze gemaakt is met hoogwaardigere materialen als een 500 euro dure Spektrum, Futaba of wat dan ook.

Dat zie je mij toch ook niet schrijven? Ik schrijf letterlijk: "als ik 50 euro uitgeef aan een produkt, verwacht ik dat een produkt wérkt zoals omschreven door de fabrikant. Dus geen vergelijking met welke andere zender dan ook; ik verwacht dat het apparaat doet wat de fabrikant claimt dat hij zal doen. En als ik vervolgens 5 tientjes door het toilet kan spoelen, omdat het ding dat niét blijkt te doen, word ik bijzonder onaangenaam.
Lijkt me een vrij logische reactie en geen flauw argument.

Quasti zei:
Het vervelende op dit punt is dat iedereen de prijs/qualiteit verhouding weer anders ziet. De een betaald nu eenmaal liever honderden euro's, al is het maar voor het idee.

Volgens mij betaal ik geen honderden euro's voor een idee, maar voor kwaliteit. En after sales, via de winkelier uiteindelijk in de vakbekwame handen van Corrien. En natuurlijk zit daar marge op: voor de gehele keten vanaf fabriek tot en met retailer. Die accepteer ik in ruil voor een stuk zekerheid. Zowel op kwaliteitsgebied als op gebied van consumentenbescherming in geval van disfunctioneren.

Er is een verschil tussen productaansprakelijkheid en CE verantwoordelijkheid.
De importeur is altijd productaansprakelijk (ook als het gaat om zaken die voor prive-gebruik zijn geimporteerd):
Alle ins en outs van wetgeving en normen

In geval van schade als gevolg van een gebrekkig product, ontstaat een keten van aansprakelijkheid, welke eindigt bij de fabrikant. De importeur zal dus de door hem geleden schade (als gevolg van een claim), moeten verhalen bij de verkoper in het buitenland:
Alle ins en outs van wetgeving en normen

Echter, als de fabrikant niet aan de CE verplichtingen heeft voldaan, is de importeur hiervoor verantwoordelijk:
Wie is de fabrikant?

De fabrikant is degene, die verantwoordelijk is voor ontwerp, fabricage en op de markt brengen c.q. in gebruik nemen van een product. Wanneer de fabrikant niet binnen Europa is gevestigd, kan hij binnen Europa een gevolmachtigde aanwijzen, die de juridische verantwoordelijkheid draagt.
Wanneer de fabrikant of zijn gevolmachtigde niet aan de CE-verplichtingen heeft voldaan, rusten deze verplichtingen op ieder ander, die het product op de markt brengt (b.v. de importeur) of in gebruik neemt (b.v. import voor eigen gebruik).
Wie producten combineert tot een groter geheel, of producten fabriceert voor eigen gebruik, wordt eveneens beschouwd als fabrikant en heeft dezelfde verplichtingen.
http://www.gtec.nl/FAQ-Machinerichtlijn_2.htm

Ergo:
Indien er schade ontstaat als gevolg van een gebrek aan een door een particulier geimporteerd product, zal deze verhaald worden op de importeur. De importeur is degene die het product in het buitenland heeft gekocht en naar Nederland heeft gebracht / laten brengen. Deze persoon zou vervolgens zijn/haar leverancier aansprakelijk kunnen stellen. Echter, aangezien een fabrikant buiten de EER nooit kan worden gedagvaard op basis van wetten die binnen de EER gelden, kon dat voor de importeur wel eens erg lastig worden, zeker als hij/zij niet kan bewijzen dat het product op het moment van importeren voldeed aan de eisen voor een CE markering.

Laatst bewerkt:
Graag verneem ik ook van je waar je hebt gevonden dat je als gebruiker de verantwoordelijkheid van de importeur overneemt, wanneer je niet het product verkoopt en wanneer het van buiten de EER komt.

Ik heb dan wel een andere naam, maar ik vind het bij de kamer van koophandel.
http://www.kvk.nl/Images/CE-markering_tcm16-125708.pdf
Nu staat hier niet letterlijk in waar de overdracht plaats vind van Importeur naar consument als de importeur en consument dezelfde persoon zijn.
En toch vind die overdracht plaats.

Op het moment dat je buiten de eu zone gaat shoppen, ben je over geleverd aan de grillen van het land waarvandaan je de goederen betrekt.
Niks nada noppes, geen enkele consumentenbescherming is meer van toepassing.

Even ter zijde, bij het desbetreffende type zender waar we het over hebben, staat naast CE ook de letters FCC.
In de USA hebben ze het anders geregeld voor de consumenten,
die kunnen met de bijbehorende code welke achter het FCC dingetje behoort te staan de fabrikant achterhalen.
https://fjallfoss.fcc.gov/oetcf/eas/reports/GenericSearch.cfm

Succes met het vinden van de code.
Heb je er eentje gevonden en kun je het niet vinden in de fcc database, dan hebben ze wederom een fantasie registratie er uit geharkt.:D

Frsky is terug te vinden. Als Turnigy de fabrikant zou zijn wat niet is.
Maar tja als het internet de enigste informatie bron is, dan weet ook niemand dat de ene kloon een kloon is van de andere kloon.
En het origineel is zoek.

Laatst bewerkt:
Zo'n dom ce keurmerk slaat nergens op en kost alleen maar geld zoals al die flauwekul.
Bertus, CE is juist in het leven geroepen om kosten te besparen. De bedoeling ervan is, dat belemmeringen in het handelsverkeer tussen de EER-lidstaten worden weggenomen. Vroeger moesten onze zenders in elk land afzonderlijk ter keuring worden aangeboden, waarbij er ook nog eens verschillende regels golden. Zo moesten bijv. in Nederland ook ontvangers aan extra eisen voldoen (o.a. selectiviteit). Dat kostte elke keer een klein vermogen en een boel gedoe. Tegenwoordig hoeft men er slechts één keer voor te zorgen, dat de produkten aan de regels voldoen en dan is men vervolgens vrij om ze binnen de gehele EER af te zetten. Dat kost één keer een klein vermogen en een boel gedoe.
Nu mogen lidstaten uitzonderingen in hun wetgeving opnemen, maar dat is eigenlijk ongewenst. Op het CE kenmerk staat er dan een uitroepteken en daarmee weet je dat er beperkingen zijn. Zo is bijv. bekend, dat als je je 2,4 GHz zender in Frankrijk gebruikt het Frankrijk-schakelaartje om moet zetten om daarmee het aantal kanalen te beperken.

Oke weer wat geleerd.
Maar je zal toch met me eens zijn dat er altijd zenders bij zullen zijn die niet goed kunnen werken.
Daar veranderd het ce toch niets of weinig aan.

Back