Nu moet ik het echte certificaat nog ontvangen (ik heb er in een reactie naar gevraagd), maar zoals verwacht beweerd HobbyKing wéldegelijk dat ze CE hebben voor de Turnigy 9x v2 zender.
Zodra ik het meer definitieve bewijs, het certificaat zelf dus, heb zal ik alles quoten en hier posten.
Het is wel apart dat ze in hun laatste reactie zeggen dat ze het CE certificaat wel hebben, maar dat ze het vervolgens niet meteen meesturen.
Het doet mij dan ook voor een deel vermoeden dat er geen verplichting bestaat dit CE certificaat te kunnen leveren of tonen aan iedere willekeurige klant.
Goed, in dit geval beweerd HobbyKing dat ze dat CE certificaat gewoon hebben. Ook al is dit puur in woord per email medegedeeld en ook als markering op de zender zichtbaar.
Op welk moment is dan voor jullie eigenlijk de kous af voor wat betreft bewijsvoering?
Wat nog altijd ogenschijnlijk genegeerd wordt is dat je verplichting als importeur omtrent de CE markering vervalt wanneer de fabrikant daar al voor gezorgd heeft. De hele discussie omtrent het importeur zijn of niet, doet er dus niet zo veel toe.
Verantwoordelijkheid is wat anders dan aansprakelijkheid en je moet als gebruiker het product ook per definitie op een verantwoorde manier gebruiken. Dat geldt voor elk product van elk merk en spreekt gigantisch voor zich.
Het is dan ook nooit zo dat je als piloot bij een schade aan anderen, dat zult kunnen verhalen op de fabrikant ofzo. Bewijs daarnaast maar eens dat op het cruciale moment je zender het begeven had of zo iets dergelijks. Je neemt als gebruiker het risico te vliegen, met alle daaraan verbonden verplichtingen en ook Nederlandse regels.
Zodra ik het meer definitieve bewijs, het certificaat zelf dus, heb zal ik alles quoten en hier posten.
Het is wel apart dat ze in hun laatste reactie zeggen dat ze het CE certificaat wel hebben, maar dat ze het vervolgens niet meteen meesturen.
Het doet mij dan ook voor een deel vermoeden dat er geen verplichting bestaat dit CE certificaat te kunnen leveren of tonen aan iedere willekeurige klant.
Waar het certificaat ligt, maakt geen moer uit. Bij leverancier, koper, fabrikant, het mag allemaal, zo lang het certificaat maar wel daadwerkelijk echt bestaat.
Goed, in dit geval beweerd HobbyKing dat ze dat CE certificaat gewoon hebben. Ook al is dit puur in woord per email medegedeeld en ook als markering op de zender zichtbaar.
Op welk moment is dan voor jullie eigenlijk de kous af voor wat betreft bewijsvoering?
Wat nog altijd ogenschijnlijk genegeerd wordt is dat je verplichting als importeur omtrent de CE markering vervalt wanneer de fabrikant daar al voor gezorgd heeft. De hele discussie omtrent het importeur zijn of niet, doet er dus niet zo veel toe.
Verantwoordelijkheid is wat anders dan aansprakelijkheid en je moet als gebruiker het product ook per definitie op een verantwoorde manier gebruiken. Dat geldt voor elk product van elk merk en spreekt gigantisch voor zich.
Het is dan ook nooit zo dat je als piloot bij een schade aan anderen, dat zult kunnen verhalen op de fabrikant ofzo. Bewijs daarnaast maar eens dat op het cruciale moment je zender het begeven had of zo iets dergelijks. Je neemt als gebruiker het risico te vliegen, met alle daaraan verbonden verplichtingen en ook Nederlandse regels.