CE certificaat

In principe hoef je helemaal niets te testen, kun je er gewoon een stikkertje CE op plakken en verkopen.

Je loopt dan alleen het risico dat, als er wat mis mee gaat, en het ding blijkt dan stiekum niet aan de normen te voldoen, je flink nat gaat.

hmmm ok,

dus in principe als ik het goed lees (corrigeer me aub) hoef ik alleen voor mezelf te zorgen dat mijn apparaat aan de normen voldoet en dan gewoon een stikkertje plakken en klaar?
dan is er nooit een vuiltje aan de lucht?
want wanneer er iets mis gaat kunnen ze me niet pakken op de normen, want apparaat functioneerd binnen de wettelijke normen. dit heb ik zelf getest.
of is dit te eenvoudig gedacht?

misschien wat background info, voor degene die geinteresseerd zijn:
controller draait op zwakstroom (5v) en ontvangt de data wireless (mbv 433mhz ontvanger) van een T/RV sensor (wireless 433mhz zender). aan de hand van de instellingen op het apparaat worden dan relays aan/uit gezet en de fan via pwm aangestuurd (pid regeling)

Laatst bewerkt door een moderator:
Vergelijk het met zelf de kilometterteller van je auto ijken. Zolang je dat goed doet en niet te hard rijdt, is er niets aan de hand. Stel je hem zo af dat hij bij 120 aangeeft terwijl je 140 rijdt, dan heb je niets om op terug te vallen als de boetes achter elkaar op de mat ploffen. (er even van uit gaande dat je geen gevaarlijke zaken gaat maken die aan specifieke eisen moeten voldoen)

Voorbeeldje van mezelf: ik ben nu bezig met een project waarin een aantal PLC gestuurde hijssystemen voorkomen. De constructie laat ik doorrekenen door een constructeur en het hele ding wordt ook CE gekeurd door een certificeringsbureau. Mocht er dan iets misgaan, dan ben ik alleen verantwoordelijk als blijkt dat er constructiefouten zijn gemaakt (en ook dat is grotendeels ondervangen, doordat e.e.a. na fabricage en na montage nogmaals gekeurd wordt) Je wilt niet weten hoe diep de ellende is als zo'n ding, inclusief last naar beneden komt (en ja, er kunnen op dat moment mensen onder staan)

Ik zou me er eerst eens in verdiepen aan welke normen het apparaat moet voldoen. Daarna heb je de mogelijkheid tot zelfcertificering als je alles zelf kunt testen. Alleen de produktgroepen met verhoogd risico zijn verplicht een notified body in de arm te nemen.

Je kunt op de volgende site, waarnaar ik al eens heb verwezen ook vragen stellen. Het betreft een commerciële organisatie, die echter ook adviserend is aan de Nederlandse overheid. Een cursusje volgen kan natuurlijk ook, maar dat is niet gratis:

Alle ins en outs van wetgeving en normen

Vergelijk het met zelf de kilometterteller van je auto ijken. Zolang je dat goed doet en niet te hard rijdt, is er niets aan de hand. Stel je hem zo af dat hij bij 120 aangeeft terwijl je 140 rijdt, dan heb je niets om op terug te vallen als de boetes achter elkaar op de mat ploffen. (er even van uit gaande dat je geen gevaarlijke zaken gaat maken die aan specifieke eisen moeten voldoen)

Voorbeeldje van mezelf: ik ben nu bezig met een project waarin een aantal PLC gestuurde hijssystemen voorkomen. De constructie laat ik doorrekenen door een constructeur en het hele ding wordt ook CE gekeurd door een certificeringsbureau. Mocht er dan iets misgaan, dan ben ik alleen verantwoordelijk als blijkt dat er constructiefouten zijn gemaakt (en ook dat is grotendeels ondervangen, doordat e.e.a. na fabricage en na montage nogmaals gekeurd wordt) Je wilt niet weten hoe diep de ellende is als zo'n ding, inclusief last naar beneden komt (en ja, er kunnen op dat moment mensen onder staan)

veiligheids niveau 3 is dat toch hijsen boven personen ;)

alles moet 2 voudig of dacht zelfs 3 voudig worden uitgevoerd.

@fpvflyer: zodra er iets inzit wat zend/ontvangt, is het beter om even goed te informeren wat wel en wat niet moet. Dat kan bv. ook door een mailtje aan PB 51.

Hihi, ik kom steeds dichterbij . En dan te bedenken, dat ik ooit bezig ben geweest een onderwijsbevoegdheid voor aardrijkskunde te halen (halverwege gestopt en dat was blijkbaar maar goed ook).

Nou Jan je zat er wel heel dichtbij, als je een wat oudere atlas hebt ligt Alem nog in Brabant. Alem ligt namelijk in een Maasbocht welke in 1935 gekanaliseerd is. Hierdoor verdween de vaste verbinding met brabant en resulteerde erin dat dit dorp in 1958 bij de Gelderse gemeente Maasdriel gevoegd is.
Sorry was even offtopic

Met vriendelijke groet
Hans

Voor de CE niet, voor de aansprakelijkheid wel. Als het inbouwen foutief gebeurd is en er daardoor wat gebeurd, is de inbouwer aansprakelijk.

Henri je antwoord is duidelijk, maar voor mij is nog niet duidelijk wat foutief ingebouwd is. Je kunt alles exact volgens instructie doen maar kwalitief kan er nog een groot verschil in het eindresultaat zitten. En voldoet het dan ondanks dat het werkt nog aan de CE norm
Een door een amateur en amateuristische montage lijd sneller tot een defect.

Met vriendelijke groet
Hans

De CE norm gaat van een correcte montage uit. Indien iets incorrect gemonteerd is, is de monterende partij altijd fout. Dat kan bv. een slechte soldering zijn, om maar iets te noemen.

Ter vergelijk; op een standaard-af-fabriek-zender-met-CE, is de CE geldig, maar als die gaat storen omdat je 'm in een nas grasveld hebt gelegd, heb je wel iets fout gedaan en als er daardoor schade ontstaat ben je zelf aansprakelijk.

Ik zou me er eerst eens in verdiepen aan welke normen het apparaat moet voldoen. Daarna heb je de mogelijkheid tot zelfcertificering als je alles zelf kunt testen. Alleen de produktgroepen met verhoogd risico zijn verplicht een notified body in de arm te nemen.

Je kunt op de volgende site, waarnaar ik al eens heb verwezen ook vragen stellen. Het betreft een commerciële organisatie, die echter ook adviserend is aan de Nederlandse overheid. Een cursusje volgen kan natuurlijk ook, maar dat is niet gratis:

Alle ins en outs van wetgeving en normen

voor een cursus over de 'in and outs van ce' had ik me al geinformeerd. zie:
eVent - De efficiëntste weg naar CE markering! - Cursus - ELEKTOR.nl | Elektronica: Embedded Microcontrollers Audio Digitaal Analoog Testen Meten

maar elektor geeft zelf geen cursussen. zij zijn gewoon tussenpersoon die cursussen 2x zo duur aanbieden :-(

maargoed, het is natuurlijk toch een overweging waard..

p.s. ik vraag me ook af hoe men op de dag van vandaag doet testen/meten. bij de 'vroegere' electronica kon je nog eens wat doormeten enz. maar op de dag van vandaag wordt alles via een microcontroller geregeld i.s.m. zo min mogelijk electronische componenten (is door het gebruik van een microcontroller ook helemaal niet meer nodig). waar vroeger 30 componenten voor nodig waren, kun je ni gewoon een microcontroller gebruiken.

tegenwoordig solderen we niet meer, maar programmeren we ;-)

p.s. ik vraag me ook af hoe men op de dag van vandaag doet testen/meten. bij de 'vroegere' electronica kon je nog eens wat doormeten enz. maar op de dag van vandaag wordt alles via een microcontroller geregeld i.s.m. zo min mogelijk electronische componenten
In een goed ontworpen stukje software, zit meer in dan alleen dat gene om het apparaat te laten functioneren.

Dat is juist. Je mag zelf verklaren dat het aan de norm voldoet, en het stickertje plakken. Het is echter verstandig om wel zeker te weten dat het zo is, anders ben je
a/ verantwoordelijk voor de schade
b/ verantwoordelijk voor de kosten van het herstellen van de fout (alle apparaten uit de markt terug nemen, en zorgen dat de koper schadeloos gesteld wordt hiervoor.

Dat gebeurt af en toe met auto's, en TV's, en zenders....terugroepacties.
Soms op basis van kwaliteitsproblemen, soms op basis van problemen met certificering zelf.

En omdat dit zo duur is passen europese merken er wel voor op om de regels te overtreden.

In een goed ontworpen stukje software, zit meer in dan alleen dat gene om het apparaat te laten functioneren.
??? wat zeg jij me nou ????
we spreken hier over 8-bit microcontrollers met bijv. zo'n 32kb flash geheugen. dus wanneer ik programmeer voor bijv. een atmega8 zorg ik dat mijn code zo klein en effecient mogelijk is (onnodige code is juist pure verspilling). het liefste programmeer ik zelfs geheel in assembler zodat je zo weinig mogelijk overhead heb.

je kunt embedded programmeren niet zo maar vergelijken met het programmeren voor bijv. een 32/64bit pc met een x aantal GB harde schijf die je thuis hebt staan

embedded programmeurs worden soms zelfs oneerbiedig 'bitneukers' genoemd omdat ze op bitniveau programmeren ;-)

Dat is juist. Je mag zelf verklaren dat het aan de norm voldoet, en het stickertje plakken. Het is echter verstandig om wel zeker te weten dat het zo is, anders ben je
a/ verantwoordelijk voor de schade
b/ verantwoordelijk voor de kosten van het herstellen van de fout (alle apparaten uit de markt terug nemen, en zorgen dat de koper schadeloos gesteld wordt hiervoor.

Dat gebeurt af en toe met auto's, en TV's, en zenders....terugroepacties.
Soms op basis van kwaliteitsproblemen, soms op basis van problemen met certificering zelf.

En omdat dit zo duur is passen europese merken er wel voor op om de regels te overtreden.
dat is goed om te horen. gelijk dan maar een heel pak CE stickertjes bestellen ;-)

??? wat zeg jij me nou ????
Ik ben niet te beroerd om het nog een keertje in te typen. "In een goed ontworpen stukje software, zit meer in dan alleen dat gene om het apparaat te laten functioneren".

we spreken hier over 8-bit microcontrollers met bijv. zo'n 32kb flash geheugen. dus wanneer ik programmeer voor bijv. een atmega8 zorg ik dat mijn code zo klein en effecient mogelijk is (onnodige code is juist pure verspilling).
Wat ik zie aan verspilling is een onnodig groot geheugen als je met minder ook uit de voeten kunt.

Wat ik me nu nog eigenlijk af vraag is, je stelt een vraag van.
ik vraag me ook af hoe men op de dag van vandaag doet testen/meten. bij de 'vroegere' electronica kon je nog eens wat doormeten enz. maar op de dag van vandaag wordt alles via een microcontroller geregeld i.s.m. zo min mogelijk electronische componenten
Ik geeft daar een redelijk serieus antwoord op en vervolgens wordt dat onderuit gesabeld alsof ik niets van micro-controllers en hun programmering af weet.

Waarom doe je dat?
Stel dan de vraag niet!!

We weten nu wel dat jij het een en ander af denkt te weten van micro-controllers.
Je had het ook in je profiel kunnen zetten.

Doe je dat als hobby en of ook bedrijfsmatig?

Ik zie dat CE en kwaliteit hier veel aan elkaar gekoppeld worden.
Het is echter alleen mogen of niet-mogen wat er speelt.

In de grondwet staan volgens mij nog steeds geen artikelen als "maar het is leuk" of "het werkt toch gewoon goed" die alle andere regelgeving overruled.

Leuk voorbeeld is een top JR zender 9303 met spektrum DSM2 tehniek. Technisch minstens even goed als dan andere spektrum zenders, maar niet op de europese markt gericht en dus geen CE.

Nu is deze zender vanwege het bekende hogere USA vermogen juist populair bij gebruikers die met dure kisten voor extra veilig gaan. Technisch beter (veiliger!), maar mag dus niet!

Als je in het bestuur van een club zit en je weet dat deze zenders in gebruik zijn, dan kan je daar bij problemen als bestuurslid zelfs nog op aangesproken worden.

Ik ben niet te beroerd om het nog een keertje in te typen. "In een goed ontworpen stukje software, zit meer in dan alleen dat gene om het apparaat te laten functioneren".

Wat ik zie aan verspilling is een onnodig groot geheugen als je met minder ook uit de voeten kunt.

Wat ik me nu nog eigenlijk af vraag is, je stelt een vraag van.
Ik geeft daar een redelijk serieus antwoord op en vervolgens wordt dat onderuit gesabeld alsof ik niets van micro-controllers en hun programmering af weet.

Waarom doe je dat?
Stel dan de vraag niet!!

We weten nu wel dat jij het een en ander af denkt te weten van micro-controllers.
Je had het ook in je profiel kunnen zetten.

Doe je dat als hobby en of ook bedrijfsmatig?

wanneer je er geen verstand van hebt, moet je niet zomaar iets roepen.

Heren, het ging hier over de CE, niet over microcontrollers ;)

Back