Cessna 182

Aad pas op, dit gaat niet helemaal op. Er zijn ook voor die ontvangers grenzen, en die bereik je sneller dan je denkt. Als eerste wordt je spul langzamer en bij iets ergere vorm van storing valt die ontvanger ook compleet uit of gaat in de hold functie. En ja ik heb dit op de grond in diverse opstellingen getest.

Ik bedoelde ook als een eerste stap. Alle beetjes helpen om vreemde ongewenste storingen uit te sluiten. Het zal in ieder geval voordeel bieden t.o.v. een gewone ontvanger als iemand in de buurt op hetzelfde kanaal gaat zitten.

Hallo Iedereen,

Mijn eerste bericht. Vol verwondering lees ik hier de verhalen van allerlei beginners, net zoals ik er nu ook één ben.
Vorige week een Cessna 182 gekocht. Mijn 2e vliegtuig. 25 jaar terug hed ik een zwever, een Robbe Rotario. Die had ik nog eens van de zolder gehaald, maar had er toen eigenlijk nooit 'echt' mee gevlogen. Daarom, als heropstapper, een RTU (of hoe heet dat) gekocht. Deze morgen mijn eerste vlucht, alleen.......
Vliegtuigje in de lucht gegooid, en hup, die was weg, direct op hoogte, even gedraaid, en het ging goed, even terug gedraaid, en het ging goed. Toen kwam ie op hoogte en nam meer wind, stak zijn neus omhoog, en wilde niet zakken, maar plots weer wel,.... had het niet echt meer onder controle, wou terug komen, maar tegen wind ging het niet zo goed. De wind nam het vliegtuigje mee. Zette de motor zachter om te landen, en dat deed ie ook, maar op welke manier. Knal, in een aanliggen veld met hoog gras.... gevolg, toen ik hem terug vond, vleugel gebroken. Ondertussen heb ik die reeds gelijmd, en ligt nu mooi op te drogen, maar de korte ervaring van 2 min vliegen was schitterend, en van zodra ik kan ga ik terug om te leren landen... het vertrekken lukt reeds. hahaha. Tot zover mijn eerste lezing.
Jan

zo te horen wel wat wind..

Als je al zo lang niet gevlogen hebt of wat minder ervaring hebt kun je 't toch beter zonder wind proberen! vliegt wat rustiger..

Ik zelf ben begonnen met een Slow Stick, heel makkelijk toestel om mee te beginnen, vliegt ook stukken trager dan een Easy Star..

Ik liet hem opgaan vanaf de grond, alles ging goed, liet hem hoog gaan om hem daarna te laten afzweven, en kon hem zo netjes weer landen..
Mijn eerste vlucht zonder brokken :D

Heb daarna een Walkera 36 gekocht (nooit kopen!), en na 4 keer vliegen kon ik hem al op ooghoogte laten hoveren :!:

Toen moest ik een keer een demonstratie gaan geven en daar liep het mis, ik vloog tegen iets en één rotorblad was kapot, maar het asje liep nu ook niet meer centrisch..
Die Walkera heeft daar zo 3 maanden blijven staan..

Dan heb ik een Messersmith van GWS gekocht, zit nu nog altijd in doos :roll: :D

Wat later dan een Mini Dragonfly van GWS gekocht met een Mx12, leuk toestelletje is dat..

En nu heb ik een Dingo 3D, waar ik nog nooit mee gevlogen heb..
Hopelijk crasht dat ding nu niet, want daarvoor is het te mooi :D

Ja,... Jan heeft ondertussen reeds verschillende pogingen gedaan, en de één al met meer succes dan de andere. Het ding vliegt (of moet ik zeggen vloog) uitstekend. Ik was naar een vliegclub gestapt, en daar heeft één van de leden hem in de lucht gelaten. Een beetje septisch tegenover mijn toestelletje, maar toch. Naderhand bleek de persoon in kwestie heel enthousiast te zijn over de Cessna. Hij deed er alles mee. Hij liet me dan ook eens vliegen, en dat ging perfect, was onder de indruk van mijn kunnen. 8O . Nadien nog even nagevraagd hoe het zat met lidmaatschap, maar dat leek zeer omslachtig. Aanvraag doen, peterschap, onder begeleiding vliegen, nazien naar herkomst van nieuw lid,... enz...enz... het leek wel het vreemdelingen legioen. Hierdoor, ben ik dan maar weer 'wild' beginnen vliegen. De ene keer al beter dan de andere. Soms 3 keer in de lucht gelaten en mooi geland. Andere keren niet eens in de lucht gekregen tot de fatal crash. Neus compleet kapot. Vleugel meermaals gebroken,... enz, enz.... Toen heb ik besloten, ik koop een nieuwe, en haal alles eruit wat kan dienen. Ik heb mijn Art-Tech maar volledig ontmanteld. Daar lag hij dan, in alle stukjes. Toen ik ergens op zolder nog wat Balsa zag liggen, dacht ik... ik hermaak die neus in Balsa. Een weekje werk... wat carbon staafjes, wat glasvezel tape, een paar nieuwe scharniertjes,... en nu staat hij er terug. Mijn tweede Maiden-flight moet nog plaatsvinden van zodra het weer het toelaat, maar ik hij jullie op de hoogt. Ik probeer later een fototje in bijlage.
Groeten,
Jan

Ik zou me echt niet zomaar af laten schipperen door één knorrepotterige club :roll: Kijk eens of er in de buurt niet nog een club is, en ga daar dan eens kijken. Overigens, als je dan toch blijft wildvliegen: DOE HET VERANTWOORD :!: . dus minimaal op 5 km van een club, en met toestemming van de landeigenaar, een flink eind van (doorgaande) wegen, en al helemaal niet boven mensenmassa's (en alles wat ik vergeten ben op te noemen :roll:)

GS_Jan zei:

Netjes hoor :wink:

En ik maar denken dat ik kon destijds goed kon plakken en lijmen.

:idea: mocht je het vliegen nou echt heel erg leuk vinden, kijk dan eens uit naar een minimag van Multiplex....goed te vergelijken met de cessna, maar vele malen sterker dan de cessna van piep.

Minimag draadje http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37778&postdays=0&postorder=asc&&start=0

Althans de orginele cessna 182 dan, want wat jij ermee gedaan heb...klasse hoor.

Hallo allemaal,

Ook voor mij is dit mijn eerste bericht hier. Vol enthousiasme heb ik deze week alle verhalen en ellende over de Cessna 182 gelezen; ik heb namenlijk op mijn 40e (jawel!) verjaardag ook zo'n leuk speelgoedje gekregen van mijn vrouw. "Omdat ik het daar al jáááren over heb". Uiteraard heb ik voordat ik het vliegtuig de lucht in wilde sturen héél veel tips en adviezen gelezen op dit forum. Het advies om bij een club te gaan en les te nemen heb ik toch in de wind geslagen, lekker eigenwijs zelf leren is natuurlijk veel spannender én leuker, dacht ik.....
Van de tip om met het FMS-programma de beginselen van het vliegen te leren heb ik dankbaar gebruik gemaakt. Ook de maker van de volgende site ben ik erg dankbaar:http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Interface/Interface.htm Hier staat beschreven hoe je een kabeltje kunt maken om de RC op de PC aan te sluiten voor slechts € 1,05 aan onderdelen.

Na een week simuleren en ongeveer 30 crashes en 40 goede vluchten, heb ik zaterdagavond de stoute schoenen aangetrokken. Ben naar een golfbaan gegaan (leeg uiteraard) en heb daar even rustig rondgereden. Daarna neus in de wind, vol gas en omhoog. Het ging in één keer fantastisch goed. De besturing was volledig identiek als van het FMS-programma. Echter door de adrenaline stuurde ik het vliegtuig na een te scherpe bocht naar mij toe nóg scherper de verkeerde kant op (ja ja, ik weet het, ik moet dan "gespiegeld" sturen). Na een laatste juiste correctie kwam hij toch nog redelijk rustig op zijn zij neer. Alleen een licht verbogen neuswiel, dit komt mede door het lage gewicht van dit toestel denk ik.
Gisteravond vlucht twee gemaakt. Omdat de golfbaan druk bezet was heb ik een weiland opgezocht waar ook iemand net klaar was met vliegen. Het gras stond iets te hoog voor een normale start dus met knikkende kniëen maar een handstart geprobeerd. Vol gas en recht naar voren werpen, ook dit ging verbazingwekkend goed. (vliegtuig in de linker- besturing in de rechterhand. Misschien een tip voor hobby? Dan kan hij zijn vriendin niet meer de schuld geven :idea:) Het vliegtuig is zeer snel op hoogte en ook ontzettend makkelijk te besturen vind ik zelf. Dit komt uiteraard ook door het feit dat op mijn model (gelukkig nog) geen rolroeren zitten.
De landing ging ook feilloos, motor uit en rustig laten zakken, netjes op de wieltjes geland. Door het te hoge gras geen uitrolmogelijkheid dus weer het neuswieltje iets krom.

Kortom, dankzij FMS mét kabeltje voor de RC is het zeer goed mogelijk met dit toestel als beginner te vliegen.
Het is besteld bij Conrad voor € 99,00 en was binnen drie dagen geleverd. Ik heb de uitvoering met 4-kanaals zender en ontvanger dus als ik het vliegen voldoende beheers is hij zeer eenvoudig om te bouwen tot een toestel met rolroeren. Maar dat komt veel later pas.
Hoe kom ik er overigens achter dat de accu van het toestel leeg is? (en vertel me nu niet dat wanneer het toestel neerstort de accu leeg is...) In de handleiding van Conrad staat 5-8 minuten, op de site van Hype staat 15 minuten en net kwam ik op een andere site zelfs een tijd tegen van 20 minuten. Al deze tijden zijn gebaseerd op de standaard accu die er bij zit, dus daar kan het verschil niet aan liggen.
Ook over de afstand zijn er vele verschillen: Conrad zegt 200 meter, Hype zegt 800 meter en Art-tech zegt 900 Feet (volgens mij 275 meter) Dit is toch wel handig om te weten.....

Hobby, ik denk als jij vanaf het begin dit toestel had gehad ipv jouw uitvoering mét rolroeren dat jouw Cessna 500 gram lichter was geweest..... :cry:

Groet, Benno

@Benno Z,

Leuk om ook zo jou verhaal te kunnen lezen.

Je vroeg hoe ?????je nou kan weten wanneer je batterijen leeg is.
Daar zijn een soort apparaatjes voor (geloof ik)....even navragen.
Ik deed het altijd op gevoel……..trouwens het is niet zo wanneer je batterijen leeg zijn, dat je neerstort.
Je hebt altijd genoeg over in je batterijen om je servo´s te kunnen besturen, zodat je kunt landen, met je aileroins of in jou geval richtingroer of hoogteroer.

De vliegduur van de Cessna 182 is met die 1000mAh zo´n minuut of 8 idd.
Maar als je een lipo koopt, bijv. een 1800 Mah 2 cell....7,4V dan vlieg je meer dan 25 minuten.
Ook zijn je acrobatische stunten dan makkelijker uit te voeren.
Die lipo´s kan je makkelijk kopen op internet, ik bestelde wel een bij www.rctechnics.nl.
Maar je hebt genoeg andere shopssss

En wat betreft het bereik, houdt het op zo´n 150 max 200 meter, daarna is het wel voorbij denk ik, en doet hij niet wat je wilt. :cry:

Jou :idea: koop een lipo, en je hebt er veel meer plezier van........ :wink:

Suc6 ermee.

Het bereik van je zender/ontvanger kan je redelijk zelf bepalen zie hiervoor de "oude" Modelbouw-FAQ Bereik v/d ontvanger testen ........

Maar verwacht niet dat de Chineesjes van Art-Tech uit ShenZhen, China (de producent van de Cessna) voor die € 99,-- "top-producten" leveren ...

Dirk zei:
Het bereik van je zender/ontvanger kan je redelijk zelf bepalen zie hiervoor de "oude" Modelbouw-FAQ Bereik v/d ontvanger testen ........

Maar verwacht niet dat de Chineesjes van Art-Tech uit ShenZhen, China (de producent van de Cessna) voor die € 99,-- "top-producten" leveren ...

Even voor Benno Z,

Klopt helemaal, je hebt al zenders vanaf ±150 euo waar je veel meer bereik mee hebt, en ook veel meer voordelen.

Maar dit moet je maar even vragen op het forum :wink:

Hey lui ik ben nieuw op dit forum en heb me geregistreerd omdat ik ook een Cessna 182 heb gekocht :D

Maar meteen begonnen met lezen omdat ik wacht tot ie binnen was. Wel leuk die eerste pagina van Hobby dattie crashte enzo ik dacht al oooow man waar ben ik nou aan begonnen. Maar toen ik de volgende pagina`s ook las heb ik er alleen maar meer zin in :D

Ik heb in de buurt wel genoeg ruimte om te vliegen maar ken zo niemand die het me kan aanleren dus wil ik ook zelf maar wat gaan aanknooien :)

Pinda man zei:
Hey lui ik ben nieuw op dit forum en heb me geregistreerd omdat ik ook een Cessna 182 heb gekocht :D

Maar meteen begonnen met lezen omdat ik wacht tot ie binnen was. Wel leuk die eerste pagina van Hobby dattie crashte enzo ik dacht al oooow man waar ben ik nou aan begonnen. Maar toen ik de volgende pagina`s ook las heb ik er alleen maar meer zin in :D

Ik heb in de buurt wel genoeg ruimte om te vliegen maar ken zo niemand die het me kan aanleren dus wil ik ook zelf maar wat gaan aanknooien :)

Oefening baart kunst.....en jou beginners :idea: probeer eerst op de fms te vliegen, dan gaat het echte vligen met de cessna 182 je veel en veel gemakkelijker af :wink:

Net als wat Benno Z heeft gedaan

Ja ik heb em er op staan en dat is nu opzich best makkelijk maar ik zal nog es wat knooien es ff dat Cessna model zoeken omdat ik nu zon andere gebruikte.

Trouwens hoe is de besturing op jou afstandsbediening Hobby? Ik heb het nu zo staan

Linker knuppel: Gasgeven en Links/rechts rollen
Rechter knuppel: Stijgen dalen en het roer achter

Ik wil het iniedergeval vast goed leren maar ik weet niet zeker of dat juist was.

Back