Kijk, hoe meer zielen hoe meer vreugd!!!

We beginnen je draadje te kapen Kim.
Als je voor de eerste keer aan een schaal wedstrijd mee doet zou ik me niet al té veel zorgen maken om de kleuren, gewoon er bij doen wat je hebt. Meedoen is al leuk voor de ervaring en dan leer je al snel wat er nog meer nodig is als je verder wilt. Kun je later in je docu nog altijd aanpassen.
Dat zegende......,
Als je écht hoog wilt scoren, zéker op internationaal niveau moet je kleurenbewijs inderdaad erg waterdicht zijn en dat valt niet altijd mee. In dat geval heb je een officieel schrijven nodig of iets dergelijks van de eigenaar of bouwer van de echte met een krabbel er onder. Als je al een model hebt is dat lastig nog achteraf te regelen omdat de kleuren misschien niet hetzelfde zijn als de originele stalen en dan snij je jezelf in de vingers. In de praktijk komt het er op neer dat je dit meteen regelt als je een nieuw wedstrijd model gaat bouwen, op zoek naar je prototype ga je kijken naar een kist wat ergens nog bestaat waar je eventueel bij kan om de stalen er naast te houden in geval van een oude kist. Bij een moderne of pas opgeknapte kist is dat zeker makkelijker omdat je dan wél de originele verf kan laten na maken met een krabbel van de opknappen/eigenaar bij de docu. Maar dat is stof voor gevorderden....
Als voorbeeld mijn oranje F16. Dat is een bestaande kist die vrij recent gespoten is, dus de verf bestaat! Ik heb contact opgenomen met het demoteam en zo behulpzaam als ze waren heb ik de kleurennummers bemachtigd. Die kan je dan vervolgens opnieuw bij laten maken en dan heb je dezelfde verf. (Toevallig werkt een mede club lid bij dezelfde verf fabrikant en heeft zijn collega de orderportefeuille van de demo kist behandeld...

)
Maar dan ben je er nog niet. Ik heb iemand van het demoteam gevraagd of ze een schrijven met de nummers willen maken met een hand tekening, mijn verhaal uitleggend en dat snapten ze. Dát stop ik bij mijn documentatie en dan is het zo goed als sluitend.
Maar dan nóg..... is het jury werk. Zij gaan jou stalen naast het model houden en als zij vinden dat het niet lijkt krijg je alsnog aftrek, maar dan klopt er waarschijnlijk ook iets niet zoals verwering/veroudering of verkeerde stalen óf zelfs iets met metalic en verkeerde spiegeling, gecombineerd met totaal ander weer waar je foto's zijn genomen in vergelijk met de wedstrijd dag.
Om dat tegen te gaan heb ik zelfs mijn eigen stalen tegen de kist gehouden om verkleuring bij ander zicht hoek te bewijzen, foto ervan in de docu opgenomen:
En als slagroom op het toetje: indien je de mogelijkheid hebt is mooiste natuurlijk een foto van je model samen bij de echte, dat geeft meestal wel overtuigend bewijs voor de jury

.
En zo kan dat er dan bijvoorbeeld uitzien, hier mijn "kleuren plaat"
Links zie je de brief van de KLu/Demoteam, rechts de stalen monsters van het origineel
Pffeww, een hele uitleg, zal ik later bij de tutorial zetten...
Groetjes,
Gerald