CH 47 Chinook HC1

De kwetsbaarheid valt goed mee daar deze ook wat flexibel zijn, de hoofdreden dat ik geen carbon gebruik is dat het dan zeer lastig zou zijn om het kleine gaatje erin te boren... en als het staafje niet breekt bij een ongelukje, dan gaat er wel iets anders stuk, mss wel de romp....

grtz,

Didier
 
Zoals reeds aangekondigd, de dummy turbines zijn het volgende item op de ( lange) lijst.... Vario heeft zich hier weer van hun beste kant ( NOT) laten zien, en er klopt dus weer vanalles niet... jammer genoeg zij de grootste fouten onmogelijk te corrigeren, dus ga ik gewoon proberen het geheel er netjes laten uit te zien..

dit zijn ze dus...

P1040568kl.jpg


Voorste deel is afneembaar, dit maakt het wél wat makkelijker werken.

De steun naar de romp toe is een 3d printje, en daar ik het geheel afneembaar wil laten ivm het latere spuitwerk ben ik begonnen hier een houten plaatje met wat inslagmoeren in te lijmen..

P1040570kl.jpg


De eerste dry fit...

P1040574kl.jpg


Om de zaken makkelijker te maken de grote openingen aan de voorzijde alvast gemaakt, hiervoor had Vario sjablomen voorzien die best bruikbaar waren...
P1040571kl.jpg


De steun werd in het voorste gedeelte gelijmd, en deze met M2 schroefjes aan de romp vastgezet

P1040573kl.jpg


Het geheel ziet er niet slecht uit zo...

P1040572kl.jpg



We kunnen nu verder met het uitwerken van de details...


Groeten,

Didier
 
Details.... laat ons beginnen met het meest voor de hand liggende... het scheiden van de turbine met het uitlaatgedeelte... dit lijkt zo gewoon nergens op...
dus de zaag erin gezet..

P1040575kl.jpg


Het uitlaat gedeelte werd voorzien van een verlenging om deze "in" de turbine te laten zitten. Een kort stukje pvc buis was ideaal voor dit klusje..

P1040576kl.jpg


Duidelijk beter zo vind ik..

P1040579kl.jpg


De turbine zelf is voorzien van een houten schotje met aan de achterzijde een inslag moer. om deze manier kan de dummy uitlaat er "in" worden geschroefd.
Maar ik was niet happy met de "look" als je achterin de uitlaat keek, een houten plaatje was niet bepaald een schaal uiterlijk. Bij de full size zie je de bladen vd turbine zitten..
Dus maar aan de slag met een plaatje plasticard, wat lijntjes uitrekenen en tekenen, beetje snijden, en hopla, een dummy turbine..

P1040580kl.jpg


P1040577kl.jpg


Gemonteerd ziet het er dus zo uit :

P1040578kl.jpg


Met wat verf zal het er later best overtuigend uit zien hoop ik...

Op naar het volgende...


Groeten,

Didier
 
We zijn er weer...

Volgend detail waren rails die voor de turbines staan, wat plastic strip en veel geduld doen wonderen..

P1040584kl.jpg


ze correct plaatsen was best een uitdaging..

P1040585kl.jpg


P1040588kl.jpg


next up waren de ventilatie openingen, aftekenen...

P1040589kl.jpg


en uitzagen dus... oh ja, er is dus blijkbaar een verschil tussen beide zijden..

P1040595kl.jpg

P1040596kl.jpg


Toen besefte ik dat ik nog onmogelijk de zift aan de binnenzijde kon aanbrengen, ff over het hoofd gezien...

dus... de gehele voorkant eraf gezaagd, op die manier kon ik terug aan de binnenkant..

P1040607kl.jpg


De rest was simpel..

P1040608kl.jpg


Zo, nog enkele details en dan gaan we testvliegen !

Groeten,

Didier
 
Hey, ik vrees dat ik je ga moeten teleurstellen, al is dat relatief, enkel de Kiowa gaat mee...

grtz,

Didier
 
De laatste details aan de turbines zijn aangebracht, nog een T stripje vooraan, en de zijluiken zijn ingegraveerd...

P1040609kl.jpg


P1040617kl.jpg


Vervolgens het mechaniek gestript....

P1040618kl.jpg


En na een paar uurkes werken...

P1040619kl.jpg


De eerste hoovertest in de tuin waren in orde, dus ben ik verder gegaan met het monteren van de meedraaiende afdekkappen onder de rotor

P1040620kl.jpg


Dit zijn de door Vario geleverde 3D geprinte exemplaren, deze had ik reeds van de nodige lagen spuitplamuur voorzien om ze netjes te krijgen.... montage ging eigenlijk vlotter dan verwacht..

P1040621kl.jpg


P1040622kl.jpg


Ziezo.... nu nog vliegen in open veld om de eigenschappen met romp te kunnen beoordelen... video zal nog wel volgen...

Groeten,

Didier
 
Zoals beloofd het eerste video'ke, het schurend geluidje dat soms te horen is komt van de achterste afdekplaat onder de rotor, die schuurde lichtjes tegen de romp.. wat schuurpapier heeft dit reeds opgelost...
Vliegen ging redelijk, al ga ik nog wat aanpassingen doen aan de gyro om het vliegen nog wat strakker te krijgen...

enjoy..



groeten,

Didier
 
Nice Didier . , Heeft een heel speciaal vliegbeeld maar is duidelijk gelijk aan de echte en dat maakt het zo speciaal .
Knap staaltje je maakt er weer een juweeltje van , ik geloof nooit dat jij gaat tevreden zijn met een kleurtje :-)

Grtjs en tot komende zaterdag . Blitske
 
Nog een video'ke, de afstelling is al een stuk beter, een mooi vliegbeeld.. in het 2e deel vh filmpje was er een flinke wind komen opzetten, het is duidelijk dat vliegen dan geen pretje is... de grote romp vangt veel wind, en het strakke vliegbeeld is ver zoek.... 't zal ene voor rustige dagen worden...

groeten,

Didier
 
Daar het nu met ingebouwde mechaniek wat lastiger is om te bouwen, heb ik me op een ander deel gefocust.

De rotorbladen van Vario komen tegenwoordig met het vreselijk irritante "shark skin" logo erop :mad: Om de zaken nog stommer te maken is dit in de mal gemaakt, dus niet zomaar een sticker... Ik vraag me soms af welke onbenul deze zever verzind... 'k heb nog nooit een echte heli met shark skin bladen gezien....:hammer: Die rommel moest dus verdwijnen...

Het zaakje wat afgeplakt, en met de bekende spuitplamuur aan de slag gegaan..

P1040629kl.jpg


Een clublid merkte tijdens mijn uitleg fijntjes op dat het vario logo in de bladhouders nu ook niet echt schaal was.... hmmm en gelijk had ie..

wat plastic strip en zwarte verf doet wonderen..

P1040630kl.jpg


P1040631kl.jpg


Maar terug naar de rotorbladen..

Deze zijn inmiddels mooi zwart gespoten, en worden vervolgens voorzien van hun kleur codering

P1040632kl.jpg


P1040633kl.jpg


Ook de rotorkoppen krijgen de juiste kleurcodes....

De mooie zwarte bladen zagen mij er té mooi uit, en op documentatie gezien hoe ik het wél zou willen... dus weer afplakken, en de airbrush zijn werk laten doen.

P1040634kl.jpg


P1040635kl.jpg


Resultaat is goed , al is dit met kunstlicht niet goed te zien... vandaar nog wat foto's van buiten...
De aanvalsboord is op de buitenfoto's ook reeds van verwering ( paint chipping) voorzien... een groot contrast met de originele shark rommel...:D

P1040640kl.jpg


P1040642kl.jpg



Tot zover de rotor bladen... voor de nieuwsgierigen... het totale gewicht per blad is met slechts 1 gr toegenomen.....


Groeten,

Didier
 
Back
Top